Isolerat eller inte?

lwt03001

Trådstartare
Vi håller på att bygga ett stall för tre hästar, isolerad sadelkammare och även plats för foder. Nu har vi kommit så långt så golvet är gjutet, stommen är uppe och taket är på. Men nu har vi blivit veliga om vi ska isolera taket eller kanske till och med både tak och väggar. Vad är fördelen med att isolera egentligen? Det kommer ju i alla fall inte bli så varmt så att vattnet inte fryser när det blir kallt ute, då måste man ju tillsätta värme. Så vad skulle ni göra - isolera eller inte? Och varför?
 
Sv: Isolerat eller inte?

Beror på, hur varmt vill ni ha på sommaren? Vad är det för färg på taket? Material? Använder ni loftet?
 
Sv: Isolerat eller inte?

Jag har kallstall eller rättare sagt vi har isolerat väggarna men inte taket .

Det är bra luft inne i stallet och eftersom väggarna är isolerade så känns det inte rått i stallet på vintern .
Har inga planer på att isolera taket ,för jag ser inga fördelar om jag inte skall ha värme inne och då måste man även se över ventilationen så fukten går ut ...

Mia
 
Sv: Isolerat eller inte?

Beror på, hur varmt vill ni ha på sommaren? Vad är det för färg på taket? Material? Använder ni loftet?

Taket är av plåt med kondensväv under. Skorsten för frånluften och det är öppet till nock så det är inget loft utan plats för foder finns i markplan. jag vill helst inte ha för varmt på sommaren utan möjlighet att kunna ta in dem när insektsplågan är som värst.
 
Sv: Isolerat eller inte?

Skulle du isolera bara taket eller även väggarna? Tror du det blir väldigt varmt annars?
 
Sv: Isolerat eller inte?

Jag har svart plåt tak och kondensväv och det är absolut inte varmare i stallet för det ...

Vi har även uteboxar med svart takplåt och dessa är svalare än vad det är ute , konstigt nog .

Mia
 
Sv: Isolerat eller inte?

Ja varför uttrycker du tvekan och ställer frågan ?

Hur menar du nu? Jag ställde en fråga för att jag inte vet och jag skrev även att jag ville att ni motiverade erat svar. Det ger inte så mycket om folk bara skriver 'jag skulle isolera...osv' om man inte motiverar varför. Jag är intresserad av vad det blir för skillnad på klimatet i stallet beroende på om det är isolerat eller inte.
 
Sv: Isolerat eller inte?

Jag har ingen större erfarenhet av trästall, här är nästan alla stall murade, men jag hade isolerat om jag hade byggt trästall. Men isolering gör ju att värmen hålls inne, men isolerar även för ljud. Men jag hade isolerat väggar, inte tak. Tänker att det är så nära en stenkonstruktion man kan komma med trä..?
 
Sv: Isolerat eller inte?

Edit, kom nu på att det inte står om det är trästall, men antar det eftersom frågan tas upp.(?)
 
Sv: Isolerat eller inte?

Mitt stall är isolerat och jag tycker det är skönt på vintern när man sköter om hästarna utan att förfrysa. Även skönt att slippa is i hinkarna. Har dörrar och fönster öppna när det är plusgrader. Annars takfläkt som går att reglera. Har aldrig täcken på inne, behövs ju inte och måste kännas skönare för hästen. Även hovslagaren vill ha det "arbetsvänligt". Kallstall är säkert bra också men på ridskolan här frös spånbädden och gödselbollarna var som stenkulor, inte skönt att ligga på sånt underlag....
 
Sv: Isolerat eller inte?

Det är ett trästall:).

Tyvärr kommer jag inte kunna hålla det frostfritt även om jag isolerar det. Så det är därför jag funderar om det finns några andra fördelar med att isolera. Det är öppet till nock och det är 4,5 m dit och jag kommer inte tillsätta någon värme om jag isolerar och då klarar man inte att hålla plusgrader när det blir kallare. Men jag är rädd för att det kan bli fuktigt i stallet om man isolerar det. Kanske är vettigt att bara isolera taket för att det inte ska bli för varmt på sommaren. Några andra åsikter?
 
Sv: Isolerat eller inte?

Men blir det inte ett otroligt liv vid spöregn inne i stallet om ett plåttak inte är isolerat? Bara för det risken hade jag isolerat taket.
 
Sv: Isolerat eller inte?

Jag har ett kallstall och min fundering är att ha värmelampor eller liknande på skötselplatsen. Om det skulle funka såpass att det blir mindre kallt för hovis vet jag inte, eftersom jag inte testat. Nu kommer vi eventuellt flytta till nästa sommar annars hade jag testat.
 
Sv: Isolerat eller inte?

Jag trodde också det. Men i veckan regnade det och då var vi i 'stallet' och det var inte så farligt, så det är inte skäl nog tycker jag för att isolera. Jag kommer ju vara själv mest så jag kommer ju inte prata med så många förutom mina hästar:). Då är sommarvärmen ett större argument för takisolering tycker jag. Hästarna liter ju inte av att det smattrar lite på taket men det är skönt att kunna ta in dem när insektsplågan är som värst.
 
Sv: Isolerat eller inte?

Taket är av plåt med kondensväv under. Skorsten för frånluften och det är öppet till nock så det är inget loft utan plats för foder finns i markplan. jag vill helst inte ha för varmt på sommaren utan möjlighet att kunna ta in dem när insektsplågan är som värst.

Aj, aj om du bara har plåttak. Länsstyrelsen nobbar alla stall med plåttak enligt en som byggt nytt stall nyligen. De fick inte ha oisolerat med plåt pga den höga ljudnivå det blir.
 
Sv: Isolerat eller inte?

Jag har ett kallstall och min fundering är att ha värmelampor eller liknande på skötselplatsen. Om det skulle funka såpass att det blir mindre kallt för hovis vet jag inte, eftersom jag inte testat. Nu kommer vi eventuellt flytta till nästa sommar annars hade jag testat.

Spännande idé faktiskt! Synd att du inte har provat, vore intressant att höra.
 

Liknande trådar

Hemmet Som jag har skrivit någon annanstans funderar jag på att inreda min torpvind. Det är väldigt lågt i tak, så det handlar inte om att man...
Svar
9
· Visningar
794
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 217
Senast: Ajda
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 605
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 362
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp