Islangshästföl

S

Svíþjóð

Jag är jättesugen på att köpa ett föl.
Vad ska man tänka på?
Hur vet man att det inte blir en 3gångare?
4gångare+4gångare=?
4gångare+5gångare=?
5gångare+5gångare=?
Vad blir "vad" överlag?
Avelsfantaster, hjälp!

Tack

Sv: Islangshästföl

Man ska tänka på att föl behöver stora ytor och sällskap av andra unghästar.
När du väljer föl, titta både på fölet och dess föräldrar och gärna syskon också.
Köp ett föl med femgångsföräldrar och som visar alla gångarter om du vill ha en häst med lätt för tölt och pass. Men föl som bara travar kan också bli bra tölt- och (mer sällan) passhästar.
Det är inte säkert att du får en femgångare efter två femgångare men chansen är större än om en förälder eller båda är fyrgångare.

Jag är också sugen på att köpa föl men det får vänta.

Det spelar ingen roll om det är en 4/5gångare, huvudsaken h'n har lätt(are) för tölt.
Men visst ska man tänka på om hingsten och stoets egenskaper matchar varandra?
Blir två starka töltföräldrar ett starkt "töltföl"?
Hur mkt kostar ett isl.häst föl ungefär?
Vart går "gränsen"?

Ett sto med dåliga hova + hingst med bra hovar?

Har hört folk som betalat 30.000 kr för föl med förstaklass-föräldrar, men också 100.000 kr för ett föl med extremt bra stam, exteriör och rörelser. Gränsen för vad man ska betala för ett föl sätter man nog själv.

Ett föls pris beror på stam, bedömda föräldrar och i allra första hand på vad det själv visar upp exteriört och gångartsmässigt.

Jag tycker det är självklart att ett föl med bedömda föräldrar ska kosta mer än ett föl med obedömd mamma - förutsatt naturligtvis att inte fölet efter obedömd mamma skulle vara något alldeles särskilt när det gäller spänst och rörelser.
Likaså bör det bli mer värt ju bättre föräldrarna är bedömda - också där naturligtvis en förutsättning att fölet ser bra ut och rör sig bra.

Föl med obedömd mamma ligger väl i skalan 10-20 000.
Föl med stamboksförda föräldrar från 20 000 och uppåt.

Jo, klart det är skillnad på en obedömda/bedömda föräldrar.

Beror ju på vad du tänkt att ha den till. Om man vill ha ett bra avelssto om några år, så skulle jag själv köpa ett sto som har 1:a klass föräldrar och då får man ju betala lite mer. Fast man vet ju aldrig vad det blir innan den växt färdigt och är inriden, så det är ju alltid en chansning att köpa ett föl.... Men max för mig är nog 30-40000:-

Jag skulle nog inte betala mer än max 20 000. Det går att hitta bra föl som kostar betydligt mindre.

Vi har sålt ett stoföl (11 månader) med stambokförda föräldrar (7,81 och 8,01) för 20 000 kr. Vi har fått höra att vi fick (för) bra betalt men de som sett fölet har tyckt att priset var rätt.

Kan man redan tidigt se skillnad på ett "bra" och ett "dåligt" föl?
Bildexempel?

Jag har fött upp och sålt och även köpt många föl. Det kostar ca 20000 att producera ett.

Det första som spelar roll på priset är könet. Ett hingstföl måste vara något speciellt/ovanligt/supergångämne för att komma upp i pris, helt enkelt för att det finns fler till salu än spekulanter.

Är du okräsen vad gäller färg och utstrålning och inte kräver spektakulära gångarter kan du hitta många föl under halva produktionspriset på hösten/vintern när folk kommer på att de inte har plats för en hingst...

Det andra som spelar roll är hur BRA fölet är. En del egenskaper kan man se från början - hållning och hur stora gångarterna är tex. Det är lättare att jämföra fyrgångare faktiskt, en del femgångare är bundna och avslöjar inte kommande talanger. Å andra sidan blir många av dem grisepassare också ;)

Har fölet naturligt över vinkellyft, visar minst fyra gångarter och ser rest och spänstigt ut blir det aldrig billigt - för sådana hästar lönar sig att föda upp.

Det tredje som spelar roll är stam. Men inte riktigt så stor roll som man tror, det är bara enstaka hingstföl som är hingstämnen och för resten är stammen oväsentlig i praktiken.

Det fjärde som spelar roll är utstrålning - hur attraktivt är fölet ? Häftig färg/teckning, mycket man, personlig showig utstrålning etc. Det är lättare att sälja en häst oavsett ålder om det är den som lyser i hagen!

Det femte som spelar roll är uppfödaren. Kända uppfödare kan ta högre pris. Geografin spelar också in här. Och seriösa uppfödare har vit momsad uppfödning vilket fördyrar processen.

em76 skrev:
Vi har sålt ett stoföl (11 månader) med stambokförda föräldrar (7,81 och 8,01) för 20 000 kr. Vi har fått höra att vi fick (för) bra betalt men de som sett fölet har tyckt att priset var rätt.

Tycker inte att det verkar som ett överpris, snarare tvärt om! Ska bli spännande att se vad det blir av henne!

De är såå olika vad ett föl kostar.
Uppfödaren som ska leva bara på aveln måste kanske ta lite mera och kan ta mera om den är känd bara för namnets skull.

Medans hobbyuppfödaren tar 2 föl om året kasnke och är inte ute för att tjäna pengar utan tycker de är kul bara å kan komma ner i pris då!

Sedan beror de ju på vad man är ute efter.
Söker du en kommande VM häst där du sedan ska kunna ta ett föl på får du nog va berädd på att ge lite mer.
Än om du söker en skogsmulle för att ev kunna tävla ev klubbtävlingar och möjligen träna hemme för instruktör då blir de billigare!

Jag letar islandshäst och jag är en hobbyryttare som kanske tävlar klubbnivå och strax under typ blåbärstävklingar på sin höjd.
Jag tävlar inte för att vinna utan jag tävlar för gemenskapet man får med hästfolk!
Jag kan komma sist i en tävling och endå har superroligt på en tävling och åka hem med ett leeende på mina läppar=)
Jag tycker om att träna för intruktör regelbundet dock och man vill ju ha en häst med bra gång men de behöver ju inge va de där lilla extra gångarten!

Hästen kan ha någe skönhetsfel inga problem för min del så länge de inte gör hästen halt eller nått sånt!
Typ en knöl på nosryggen , ett öra som står fel mm!

Men jag skulel inte ge mer än 15000:- för ett föl och då ska de va ett rätt fint föl men inge WOW föl:)

gissar att du menar "mitt" föl.

SvalaSnekkjatrav257.jpg

Snekkjatittarbort9aug.jpg

Snekkja184.jpg

"För att vara efter en färghingst ser hon bra ut" ;)

OJ , vad fin hon var :) Jätte fin kropp!

Dom flesta som kolla på föl eller när man ska betäcka så kollar man oftast på föräldrarna (deras bedömning) Men det jag tycker är viktigast att kolla på är avkommorna , hur blir dom 5-4 gångare? Färg mm? Föräldrarnas BLUP är nått man också borde kolla på .

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
Mat Hej Nu behöver jag lite hjälp igen. Jag har googlat mig blå utan att riktigt förstå då min engelska inte når hela vägen. Jag ska resa...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 758
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Jag var idag o provred en massa hästar o står o velar mellan två, hur bestämmer man vilken man ska köpa?😩 Häst 1 är en valack på 3 år...
2
Svar
25
· Visningar
3 736
Senast: fio
·
Utrustning Hur står/förvarar ni era hästtransporter? Ska köpa min första transport och funderar lite på hur jag ska förvara det. Har ni några tips...
Svar
8
· Visningar
298
Senast: lillan222
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023