Islangshästföl

Sv: Islangshästföl

Silverkedjan skrev:
Och här är mamma Freyja:

Freyja.jpg

Lite skillnad mot att se henne i vinterskrud, vad vacker hon är!!

Vad är det för färg på Glypt och Mánadis?

Jag minns att när Freyja var ny skrev du att hon kunde ge svart konstantskimmel men inte röd. :)

Ja så var det också, faktiskt. Hennes Rn satt kopplat till E i hennes släkt (vilket tex Tjaldur och hennes övriga syskon är bevis på) Nu gav hon bara sitt konstantskimmelanlag EN gång, och då i en överkorsning så det hamnade på den röda kromosomen. Sådana överkorsningar händer i ca 3%.

Jätteovanligt men jag blev ju inte olycklig när det tredje fuxhingstfölet det året började skifta färg mot alla odds :D

Silverkedjan skrev:
Snarpur betyder ungefär: vass, skarp, häftig, tapper, duktig.

Och Silfur står för silverfärgad.

Okej, det var iaf jätte fint :)

Ja, Tjaldur är efter Freyjas mamma och Vigri som har skäckanlaget ihop med det röda anlaget. Eftersom Tjalle är skäck har han fått e från pappan, och då måste ju mammans konstantskimmelanlag komma ihop med det svarta.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
Mat Hej Nu behöver jag lite hjälp igen. Jag har googlat mig blå utan att riktigt förstå då min engelska inte når hela vägen. Jag ska resa...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 758
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Jag var idag o provred en massa hästar o står o velar mellan två, hur bestämmer man vilken man ska köpa?😩 Häst 1 är en valack på 3 år...
2
Svar
25
· Visningar
3 736
Senast: fio
·
Utrustning Hur står/förvarar ni era hästtransporter? Ska köpa min första transport och funderar lite på hur jag ska förvara det. Har ni några tips...
Svar
8
· Visningar
298
Senast: lillan222
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • Uppdateringstråd #2