Islandssadel till Kort Frieser.

Sv: Islandssadel till Kort Frieser.

hmm nej kanske inte,men utgångsläget han har är max 42 cm.Vilket kanske inte är katastrofkort ,men ska man få plats med en 17½ så blir det lite problematiskt.
Han har dessutom en ganska lång manke till råga på allt.Har funderat och frågat åf hur sellan är i grundformen i bommen dvs svängd rak el mittimellan,men har inte fått några riktiga svar,de återkommer ju till detta att den flexar-men hur mycket flexar den egentligen?

Så himla flexibel är den inte, jag skulle säga att bommen är något svängd, inte helt spikrak alltså. Kan ta lite bilder på min sella ikväll om du vill, så kan du få en bättre bild på bossorna bakifrån. Lite takformad tycker i alla fall jag att den är.

Här kommer bilder på min Jeremy Rudge Prizewinner. Det är sitsstorlek 17" och den har omkring 44cm anläggningsyta om jag minns rätt. Kan mäta vid tillfälle om det är en sadel som kan vara intressant för dig.

På Spá ca 140cm, den har åkt fram lite pg av magen och att jag är dålig på att dra sadelgjorden. :-)
spatolt1_feb12_web.jpg

och på Kná ca 130-135cm med kortare rygg.
knasadlad_jan_11.jpg

Bilder på en annan PW jag haft. Den jag har nu är MW i bommen, och den finns att få tag på åtminstone upp till W, vilket är riktigt brett hos märket. Kanske också XW.
pwanonns.jpg

Jag har provat mängder av sadlar genom åren, och denna är en av de mjukaste dressyrsadlarna, läderkvalitén är jättefin, jag tycker att den ger ett lagom stöd och jag hamnar enkelt i lodrät sits. Det är dessutom en av de nättaste och kortaste jag hittat.

En ÅF skriver att anläggningsytan är 43-44cm på Levis i 17". Hur mäter du anläggningsytan på honom? Från bogbladets bakre kant i upplyft läge till sista revbensbågen?

Tänk på att även om sadelns framkant hamnar ovanför bogbladet kan det ändå fungera beroende på hur kåpan är skuren, och hur koppjärnet ser ut/ eller hur långa och vilken vinkel det är på ortspetsarna, och hur långt in i sadeln de sitter placerade. (Alltså sett från framkanten) Förmodligen går bogarna rätt fria med Levisen även om det skulle stämma med 49cm anläggningsyta i 17,5".

Jag letade reda på bogbladskanten samt sista revbenet markerade med bruntejp mätte invändigt = 47 cm.
Har dragit av 5 cm för att bogen ska gå fri=42cm sadelläge.
Kan ju ha missat någon cm,han är lite överhullad just nu så lite svårmätt.

Jeremy rugde' en ser jättefin ut!

Blir snart tokig på detta sadelfunderande,vi har provat Globus Clic,Globus Crincle,Lippo sadlar ,Pessoa ,Tekna,ordo equester,
Prestige roma,Bates innova ,Star trekk dressyr.Har haft sadelutprovare ute ,samt åkt på sadelutprovning för sadelmakare med honom.

Det enda positiva med detta är väl att jag har lärt mig mer om sadlar! Många har sagt till mig att det inte spelar så stor roll eftersom han är under inridning,och kommer ändra sig så mycket i kroppen,men jag resonerar precis tvärtom det är ju nu det känns jätteviktigt att ha en passande sadel,jag vill inte börja med att ge honom obehag!

Har så gott som bestämt mig för att beställa hem en Sella och prova på honom,har hittat flera olika åf men beställer nog från en som börjar på A...-de hade 14 dagars öppet köp,känns ju tryggt.

Ni som har Sella eller har kännt och klämt på dem i verkligenheten är det stor skillnad mellan den vanliga och "soft" ?

Jag köpte (beställde) en Sella Soft förra veckan. Jag hade tur för den passar perfekt !! så glad att jag slipper leta mer. Jag har inte kännt eller sett den vanliga Sellan så jag kan tyvärr inte uttala mig om de är olika.
Takformad tycker inte jag att den är som en del skriver. Däremot är det lite
mindre utrymme vid framvalvet än vad jag är van vid, det ligger absolut inte emot men jag får inte in en hel hand. Hästen verkar stormtrivas i den iaf.

Vad härligt det låter,att slippa leta mera!

Har du mycket manke på din häst?

Jag gjorde precis lika dant, beställde en Sella förra veckan och fick skicka tillbaka den i måndags (hos A-sta har man som regel tre dagar på sig att bestämma sig även om det egentligen är 14-dagars öppet köp). Jag tycker att jag har en hyfsat rak häst, har fått Globus clic utprovad tidigare och den ska vara ganska så rak i bommen vad jag har förstått och den passade hästen men inte mig. Sellan hängde i luften med flera centimeter mitt under hästen, visserligen var det näst bredaste järnet som jag fick med en storlek för smal för min häst men jag är mycket tveksam till om den ens skulle ha nuddat ryggen mitt under med ett bredare järn. Sedan så tryckte den på utkanten av bossorna bak (det kan ju också ha gjort så att den hängde i luften), så den passar nog bäst på takformade hästar, min är platt och rund över ryggen. Annars är det en kanonfin sadel, jag hade gärna velat haft den om den hade passat och orginalvarianten var tillräckligt lyxig för mig, soft verkar som överkurs om man inte är väldigt känslig om baken och benen ;)

Nu är jag tveksam till om det är någon ide att prova sellan...
Den kanske blir på tok för takformad, dock så säger åf att bossorna ska vara så mjuka att det inte ska spela någon roll,
utan de ska forma sig efter ryggen.
Här kommer ett färskt foto på hästen ialf.
32913154.jpg

Det finns en ny sadel som jag själv är sugen på.
Lippo leiha . Märke som pessoa har.
Mycket kort, man kan byta koppjärn själv och bra pris.

Undrar om Lippo sadlarna är tillräckligt vida i järnen bara,vi har provat lippo på honom ihop med sadelmakare och han bytte järn och donade men fick inte till det ändå,fast det är klart det kan ju vart hela modellen som vart fel (bakvikt oavsett järn) då samma sadelmakare la på en pessoa som han tyckte låg bra...och jag antar att det torde vara samma grader på järnen...

Skadar ju inte att prova iaf, den går ju att skicka tillbaks i värsta fall.
Du kan ju mäta vinkel, ta lite bilder och maila till A-a och fråga vad de tror.
De var väldigt tillmötesgående och trevliga när jag var i kontakt med dem.
Sadelutprovaren lär ju ha sett några olika hästar/ryggar genom åren :)

Nej, jag tror inte att det är någon mening med att prova den om du inte hittar någon i närheten där du bor som du kan få låna en av för jag tror inte att den passar. Din häst har precis som min: platt och bred rygg.

Jag har provridit och köpt en Aquila-sadel idag (Verus). Den är helt ny i Sverige och kommer snart till A-sta men jag köpte den på annat håll. Den har också utbytbara järn, en mycket kort anläggningsyta och latexstoppning. Bossorna är platta och breda och när jag hade ridit en stund kunde man se tydligt att den hade tryckt helt jämnt och legat helt still. Det finns också en Aquila-modell som påminner om Eques Levis vad gäller skärningen för bogarna men den låg inte alls bra på min häst. Nu hoppas i alla fall jag att sadel-letandet är slut för min del på ett bra tag framöver :)

Men nu är det väl så att Eques, Töltsaga och Aquila alla är byggda på samma bom och i samma sadelfabrik i Polen?

Förhoppningsvis är det ändå skillnad i bossorna som du säger. Kan du lägga ut bild på bossorna.

Jag är i samma läge som du och kitty79. Platt rygg så takform kan det inte vara. Nyfiken på att höra mer.

Senast ändrad:

Jag fick tyvärr lämna tillbaka sadeln, den glappade lite bak så det gick inte i alla fall. Bild har jag ingen men som sagt bossorna/panelerna är helt platta och breda medans Sellans är mer vinklade för att passa en mer takformad häst.

När jag frågde om bommarna på A-sta så sa de att bommarna liknar varandra men att det inte var samma bom i Eques som i Töltsaga.

Alla tre är i alla fall byggda på samma ställe och frågan är hur mycket som skiljer. Hade varit intressant att lägga en av varje ijämte varann och kolla.

Liknande trådar

Islandshäst Är nybörjare på islandshäst och köpte min första islandshäst i april. Tävlar en del med henne och ambitionen där är givetvis att bli...
Svar
8
· Visningar
4 035
Senast: pulkaskurk
·
Western Jag har började för ett tag sedan med klassisk ridning, och skaffade mig en dressyrsadel (Barefoot London Dressage, 7295 kr inkl. alla...
2
Svar
29
· Visningar
2 381
Senast: Grålly
·
  • Låst
Utrustning Nu har jag letat efter en ny sadel i över ett halvår. Vill egentligen helst rida bomfritt, men har inte hittat någon som ger mig riktigt...
Svar
15
· Visningar
2 940
Senast: Linisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka