Ute i sadeldjungeln, återigen..

Sv: Ute i sadeldjungeln, återigen..

Det säkraste sättet att få en sadel som passar är att göra en customsadel med hjälp av att prova sig fram med nakna bommar. Kostar dock en slant.
En del sadelförsäljare har nakna bommar till serie tillverkade sadlar också.
Det bästa är att få prova sig fram och rida i sadlarna, kroppsformen brukar vara en helt annan när hästen är i arbete. Så en sadel som ligger bra vid första anblicken kan vara helt fel när man börjar rida.

Det finns inga w-sadlar med 120 graders vinkel !

Men snälla du hon hade ju mätt hästen! Efter att ha försökt lära mig om hur man mäter engelska sadlar och passform på dessa har jag nu fått lära mig att man mäter bla vinkeln på hästen, och där 120 grader är en "normal" vinkel på en bred häst.
Sedan att man inte gör så när man ska passa in en westernsadel är väl en helt annan femma, och ytterligare en annan femma är hur man mäter gullet på en westernsadel!

Du om någon borde väl veta detta som är så duktig på sadlar och sadeltillpassning??? :eek:

Jag har pratat med en butik som säljer sadlar, och de sa att man inte mäter grader alls, så du har väl alldeles rätt. Jag kan ju som sagt inget om westernsadlar, visste bara att man använder sig av antalet grader på engelska sadlar.

Jag har pratat med Rocking B, där får man ju en Custom Made bom ifall man vill och har råd, men tyvärr har jag inte råd med det. Jag vill gärna göra så senare, men just nu går det inte då jag inte har dem pengarna.

Alla sadelförsäljare mäter inte grader. Det är bara ett sätt att veta ungefär vilken bomvidd som kan tänkas passa. Det beror på hur sadeln är konstruerad också, hur ortspetsarna sitter osv. Men grader ger en vink.
(min sadelmakare mäter inte grader alls, men hon är en fena på att hitta passande sadlar)

Update..

Har hittat 2 beg. sadlar med X-full bom, men dem verkar vara för små. Jag har mätt min häst, som är ca 40 cm bred vid sadelläget, och den bredaste av dessa två sadlar är 39 cm. Finns det inte nog breda westernsadlar till min häst? Jag blir tokig.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka