Islandsridningen förstör min sits??

H

Hammond

Jag går på ett islandshäst gymnasium som heter Dille Gård, men till vardags så rider jag på 'spagettihalsar' som smeknamnet på 'häst' är här på skolan.

Jag hade rätt så god sits innan jag började här på Dille, satt lodrätt förutom att jag faller framåt i traven och hade god skänkelposition.

Nu känner jag hur hela min sits går åt h***vete och jag vet inte hur jag skall göra för att förbättra den.

Jag kämpar stenhårt på sidan om för att få tillbaka ett gott skänkelläge, utan att dra upp hälen och en fin lodrät sits utan att falla framåt.
Men jag har väldigt svårt att anpassa min kropp och med tanke på hur skillt Is-ridningen är med 'vanlig' dressyr ridning så är det helt omöjligt för mig att anpassa sitsen.

Jag VILL ha dressyr sitsen, då jag föredrar stora hästar och jag avgudar dressyr i nästan alla former <3

Dock vill jag inte sluta här på skolan men jag börjar tappa ridlusten då jag känner att det inte funkar att komplitera (här får jag höra, sluta 'spänna' ner hälarna, stå i tre punktssits, läng på tygeln osv osv.) Jag pallar snart inte mer.

Så frågan är, hur ska jag göra??

Ska jag förklara problemet för mina ridlärare och avsluta islandsridningen (alltså sluta rida här när vi har dom lektionerna) eller hur ska jag göra??

Jag vill inte ha en hemsk sits och islandshästarna (inte hanteringen! utan ridningen!) börjar få mig att tappa lusten för ridning och jag älskar att hålla på med hästar... :cry:

Snälla, HJÄLP!!

Malin

Sv: Islandsridningen förstör min sits??

varför går du på islandshästgymnasium överhuvudttaget`?

undrar samma sak??? varför gå på ett sånt gymnasium när du är intresserad av dressyr? :confused:

islandsryttare sitter ju väldigt specielt... vad jag skulle kalla stolsits.

undrar samma sak??? varför gå på ett sånt gymnasium när du är intresserad av dressyr? :confused:

Tycker tvärtom,islandsryttarna brukar ju ha lååånga läder så dom får rakt hängande ben och det brukar inte resultera i stolsits:confused:

hoppryttare brukar oftare sitta i stolsits med sina korta läder...

Är det någon skillnad på "dressyssits" och "islandshästsits"? En bra sits är väl en bra sits oavsett gren eller vad för häst man sitter på? Eller?

Om du går på ett hästgymnasium och känner att din sits blir sämre och sämre så måste ju dina lärare vara inkompetenta?

Man ska INTE sitta i stolsits när man rider islandshäst - lika lite som man ska det i nån annan gren. Lodrät sits är det man strävar efter. Som någon skrev - om hästen plötsligt försvann under en, skulle man hamna stående på fötterna.

Visst, en del folk sitter i stolsits, speciellt äldre isländska herrar, men som sagt det är inget man strävar efter.

varför ska du gå på islandsgymnasiet och förstöra din sits, om den var bra innan du började där

Som någon sa här innan... då är kanske läraren inte så bra.. :crazy: För det är lodrät sits som gäller även på isisar.
Enda skillnaden är väl att vi liksom inte kommer åt med underskänkeln så bra, så vi får kanske använda överskänkeln lite mer... men det borde inte sabba din sits kan man tycka..

Kan det vara sadlarna som gör att du sitter konstigt? *bara spånar*

Måste säga som de andra dessutom: Varför islandshästgymnasium då? :confused:

Jag blir lite förvånad över att din sits håller på att förstöras för att du rider islandshäst, om så är fallet måste jag säga att det verkar som om dina instruktörer inte kan så mycket som de borde. För även om det tidigare har varit vanligt med stolssits hos islandshästryttare så har trenden börjat vända mer och mer mot en lodrät och mer balanserad sits, allra helst här i Sverige, därför att man upptäckt fördelarna med den lodräta sitsen.

På kommentarerna du får av dina instruktrörer låter det som att du kämpar för att komma i vad du kallar för dressyrsits. Det är bra att sträva efter en god sits men vad är det egentligen som definierar en god sits? Är det att handen måste vara en handsbredd ovanför manken och hälen vara 5 cm bakom sadelgjorden? Eller är det att man sitter i en sådan position och balans att man enkelt och avslappnat kan inverka på hästen?

Utifrån den tid som jag har ridit islandshäst så har jag uppfattat det som att de flesta islandshästryttare värdesätter mer själva möjligheten för en ryttare att inverka än att ryttarens sits ska se ut på ett visst sätt. Visst finns det avarter även i islandshästvärlden med extrema sitsar som stolsits och hängsits och alla möjliga varianter för att man tror att man får hästen att gå bättre men likväl finns det hos många av dressyrryttarna en rädsla för att sitta på något annat sätt än "korrekt" med följden att man lägger mer fokus på rätt sits än att inverka på ett bra sätt.

Jag tror att det bästa är ett mellanting mellan dessa två, att våga utnyttja sin kropp och vikt för att inverka på hästen men att samtidigt ha en grundposition varifrån man bara behöver förändra vikt och balans litegrand för att kunna inverka på hästen och sedan snabbt kunna komma tillbaka. Får man till denna balansgång så är jag rätt övertygad om att man då har hittat den lodräta sitsen.

Mitt råd till dig är att pröva det som dina instruktörer säger, släpp för tillfället fokus på att sitsen 'måste' vara korrekt och träna på att verkligen kunna inverka på hästen. Jag tror att du inte alls behöver vara rädd för att din sits ska bli förstörd utan se det som en möjlighet att få nya perspektiv på din sits och hur du kan inverka. Sedan när utbildningen är slut så plockar du russina ur den kakan, och ju fler kakor (olika perspektiv) desto fler russin kan du ju få;)

/Sara

alla jag ser bilder på från tävlingar brukar sitta långt bak på hästen med benen stickande fram, och luta sig kraftigt bakåt.... :p

alla jag ser bilder på från tävlingar brukar sitta långt bak på hästen med benen stickande fram, och luta sig kraftigt bakåt.... :p

Vet inte vad du har sett för bilder, men det du beskriver är inte en korrekt sits, varken om man sitter på islandshäst eller någon annan häst. Skall se om jag kan hitta lite bra bilder med det jag uppfattar som korrekt sits på islandshäst - återkommer!

Förr i tiden kan jag hålla med dig om att man såg mycket sånt, men nu tycker jag inte man ser det på tävlingar så mycket. En del ser man ju och det brukar vara islänningar, men majoriteten sitter mer eller mindre lodrätt eller iaf inte i stolsits vad jag har sett.
Gå och titta på nån tävling om du får chansen:)!

Håller med om att det ser bedrövligt ut när de sitter som du beskriver. Jag satt själv som en kratta innan. Benen rakt fram, fötterna utåt, ihopsjunken i ryggen och blicken neråt. Men det har jag lyckats få bort och som sagt det är inte så vi som rider islandshäst strävar efter att sitta.
Jag ser ingen direkt skillnad mellan hur man sitter på en islandshäst och på en dressyrhäst, förutom att våra ben hänger lite längre ner:p.

Ursäkta OT:o

Till TS: Undrar lite som de andra, varför islandshästgymnasium? Närmaste hästgymnasiumet?

går inte att öppna sidan?

det är ju bra om det är som ni säger att man gått bort från dessa "gångarts-sitsar". :) kan ju vara så att det är äldre personer eller islänningar jag sett, och jag har säkert fäst mig vid det extrema eftersom det syns mest. :p

Jag tycker iof att första bilden på rad nummer två var ett ganska bra typexempel på stolsits.. :angel:

Jag tycker iof att första bilden på rad nummer två var ett ganska bra typexempel på stolsits.. :angel:

Då har du inte sett gamla isländska bönder...:D
Skämt åsido så är underbenet lite för långt fram på den bilden för att klassas som "perfekt lodrät sits", det håller jag med om. Men något typexempel på stolsits tycker jag inte att det är.

Jag tycker att det är en dålig dressyrsits. Det går inte att inverka korrekt på (dressyr)hästen i en sådan sits (man sitter på rumpan, och hamnar i stolsits). Man sitter på ett helt annat sätt vid islandsridning än vid dressyr.
Jag har försökt rida en välutbildad begåvad femgångare med "dressyrsits". Det artade sig till att bli sken när jag stack ner sittbenen i sadeln och sen något som mest liknade en tvågradig hälta.
Galoppen var det som lyckades bäst.
Varför skulle det inte kunna vara en skillnad? För mig är det uppenbart.

varför går du på islandshästgymnasium överhuvudttaget`?

Så alla får veta svaret på en gång.

Jag går häst och företagande på Dille gård, det ligger väldigt nära både hem och till min bror, jag fick ha med min hund här plus att jag hjälper till med inridning av två unghästar i precis grannstallet.

HF innebär att jag har både häst, jakt och natur samt friluftsliv på schemat. Jag trodde inte jag skulle hålla på lika mycket med hästarna som 'islandshäst' gänget.

Men jag vill inte byta skola för jag trvis ändå väldigt bra här med allt det övriga.

Och 'storhästgymnasiet' som ligger i närheten vill jag inte gå på av själ som jag ej bör tag upp här.

Inte dom på den här skolan.
Dom har så långa läder att dom står på tårna!

Plus att, som jag beskrev. tippar jag framåt, för hälarna dras bakåt, uppåt! Läste att någon senare skrivit något om att det kan ha med sadlarna och göra, stämmer nog till viss del. Dock inte helt.

Malin

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka