Islandsridningen förstör min sits??

Sv: Islandsridningen förstör min sits??

Om jag förstått saken rätt efter hörsägen från Bent Bendrup kurs så är den typiska islandshästsadeln egentligen en gammal dansk armé sadel(för lite större hästar). En gång i tiden, gissar 40 - 50 tal men det kan vara tidigare, så städade danska armén ut förråden från kavalleriet. island låg väl fortfarande under/nära Danmark så danskarna skickade sadlarna dit med tanken att de säkert har nytta av dem. De fick då en aning för långa sadlar och det hänger kvar än idag. Många isisar skulle nog passa bättre i en kortare sadel.

Är det inte förrän idag som folk börjat bli mer uplysta?:eek:
Rimlig historia iaf, det har säkert haft påverkan till hur islandssadlarna ser ut idag.

Nej, det hade jag inte gjort och ja, jag har egen tankeförmåga.......
Kan säga att en vän till mig var med och tittade på lektionen, hon har hållt på med islandshästar i 30 år och hon såg inget fel med lektionen utan det var som det ska va liksom.....
Blodet såg vi inte förrän efteråt...

Måste bara fråga...
Vad är anledningen till att isisars sadlar sitter så extremt långt bak? :confused: Borde inte den trycka på dom organ som sitter i länden/korset?

+är det verkligen OK att dom ska ha så långa ryttare-visst dom orkar ju, det hör man alltid, men det måste ju vara mkt svårare och kräva mkt mer balans av både ryttaren och hästen än om den hade en lagom lång ryttare.

*kan inget om isisar*

man har ju inte sadeln så långt bak;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka