Islandsridningen förstör min sits??

Sv: Islandsridningen förstör min sits??

Det där är stolsits som han döljt genom att trycka bak underbenen. Resten av kroppen sitter inte i lodrätt sits utan i bakvikt.

Man tror att om man sätter sadeln långt bak så kan man liksom trycka ner bakdelen så att frambenen kan sprattla mer.

Man tror att om man sätter sadeln långt bak så kan man liksom trycka ner bakdelen så att frambenen kan sprattla mer.

:rofl::rofl::rofl:

Ang. TS fråga så är jag mest ett frågetecken till hur islandsridningen kan ha förstört din sits? det måste ju vara fel på undervisningen i såfall? Jag har ridit vanliga dressyrhästar, islandshästar och westernhästar paralellt med varandra och jag har inte märkt att de påverkat nåt negativt, det enda har varit att jag ibland har kommit på mig själv med att använda neck reining på dressyrhästarna och islandshästarna men det funkade bra det också :D

Sen ang. stolsits och sadlar och sånt. Jag har själv sett bilder på "gubbar" som lagt hästarna i flygande pass med en ganska bedrövlig sits...skänkeln jätte långt fram och vikten massor bak. Däremot är det bara på äldre bilder jag sett detta "sitsfenomen", på alla modernare bilder tycker jag de allra flesta sitter i en helt okey lodrät sits när de rider islandshästar.
Att sadlarna ligger längre bak beror väl mest på att islandshästar är ganska korta i ryggarna och för att inte hämma deras rörelse genom att lägga sadeln framme på/mot bogbladen så lägger man den där den "passar in" istället.

Däremot är det bara på äldre bilder jag sett detta "sitsfenomen", på alla modernare bilder tycker jag de allra flesta sitter i en helt okey lodrät sits när de rider islandshästar.

Jag såg en 15årig tjej senast igår sitta i 'gubbsits' :smirk: :confused:

Lite KL.

Dålig sits och ridning är inget som är synonymt med islandshästridning. Kan man själv inte sitta ordenligt på en häst och ge signaler som hästen förstår eller inte vågar säga ifrån när någon säger åt en att sitta och rida dåligt - ja då får man väl skylla sig själv litegrann?

Sen finns det dåliga ryttare på alla möjliga hästar inte bara på islandshästar.

Nej det tyckte inte jag heller men de är med i landslaget så jag antar att de är duktiga med islandsögon sett....:cool:

Gissar inte, har fått det förklarat av åtskilliga tränare........:eek:

Vem tränar du för egentligen?

Läste på din hemsida och tyckte inte alls att det var rolig läsning ang. islandshäst-träning.
Vad då åkt därifrån med en häst som blöder i munnen???!
Då är det nog inte tränaren det är fel på utan handen som håller i tygeln!
Vem i allsindar har du tränat för så att din häst blöder ur munnen??!!!

Senast ändrad av en moderator:

Namnger ingen....Men jag är inte ensam om att ha åkt från den tränarenb med häst som blöder ur munnen och det felet på min hand var att jag lydde tränaren.... Skulle aldrig gjort så själv...

Namnger ingen....Men jag är inte ensam om att ha åkt från den tränarenb med häst som blöder ur munnen och det felet på min hand var att jag lydde tränaren.... Skulle aldrig gjort så själv...

Om hästen blödde ur munnen när du höll i tygeln så var det du som gjorde det. Alldeles själv....
Så blint får man väl ändå aldrig lyda sin tränare att man gör vilka dumheter som helst?

Om jag rider för en tränare så gör jag som denna säger, eftersom jag ju anlitat en tränare för att jag ska lära mig av dennas kunskap. Den kanske har en poäng med detta som kommer senare. Vissa grejor kan behöva tas igenom sas.
Däremot så lär jag ju inte ta FLER lektioner av en så tränare.

Inte dom på den här skolan.
Dom har så långa läder att dom står på tårna!

Plus att, som jag beskrev. tippar jag framåt, för hälarna dras bakåt, uppåt! Läste att någon senare skrivit något om att det kan ha med sadlarna och göra, stämmer nog till viss del. Dock inte helt.

Malin
Intressant! Min dotter och jag red på islandshästar i helgen. För min dotter var det första gången. Hon hamnade i precis den sits du beskriver, särskilt i början. Jag frågade henne varför hon inte satt som hon gör på ridskoleponnyerna, men det visste hon inte. Kan tänka mig att det har en del med de bomlösa sadlarna att göra. De inbjuder till lite större rörelsefrihet så om man inte bestämmer sig för att sitta i lodrät sits kan man köra alla möjliga, akrobatiska varianter :rofl:

Jobbigt du ska behöva förlora din sits, finns inget fulare än stolsits och jag rider också islandshäst blandat med alla andra raser (har tom ägt en islandshäst) och jag tycker sadlarna är helt värdelösa! Men med en välanpassad dressyrsadel får man grym sits även på en femgångare!:) Nu ligger sitsen givetvis inte helt i val av sadel men det hindrar inte direkt heller!

Så disskutera med din ridlärare om detta, och rid även islandshästarna i lodrätt sits! Dem lär inte ta skada av att ryttaren använder sittbenen istället för rumpan:p

Om jag rider för en tränare så gör jag som denna säger, eftersom jag ju anlitat en tränare för att jag ska lära mig av dennas kunskap. Den kanske har en poäng med detta som kommer senare. Vissa grejor kan behöva tas igenom sas.
Däremot så lär jag ju inte ta FLER lektioner av en så tränare.

Det var det dummaste jag hört så om din tränare säger åt dig att klå på din häst med pisken så mycket du orkar så gör du det, för det har din tränare sagt..
Du har ingen egen tankeförmåga eller?

Tycker i övrigt hela diskutionen är befängd.
Visar bara på en STOR okunskap vad gäller islandshästridning och tydligen inte heller viljan att lära, utan vi klamrar oss hellre fast vid våra gamla förlegade synsätt och sedan ser snett på denna "lustiga" typ av ridning som islandshästridning.
Sen har vi alla dessa "experter" inom området.. ni har rätt och alla andra har fel.. intressant sätt att se på saker, inte lustigt att ni inget lär er. Varför diskutera när alla andra har fel?
Nä nu lämnar jag denna diskution, klart besviken över den okunnighet som härskar, och klart oroad över alla yngre tjejer och killar som får sina svar av vuxna människor utan kunskap.

Och TS, ta ett snack med din tränare, fundera på vad du vill göra, är det verkligen islandshästar du vill hålla på med?

Inget av alternativen är bra, varken sadling för långt bak eller för långt fram.

Storhästryttare sadlar oftast för långt fram istället, detta hämmar hästens bogfrihet & hämmar hästens rörelser vilket gör att de egentligen inte presterar lika mkt som de hade kunnat.
Jag tänker på alla dessa hästar men främst på de stackars hopphästarna vars sadlarna dessutom är framåtskurna & sadlade långt fram, kan inte vara skönt att hoppa, speciellt som de behöver extra rörelsefrihet i hoppet.
Självklart viktigt att tänka på för dressyrhästryttare oxå.

Många islandshästryttare har för långa sadlar & sadlar sina hästar bakom bakersta revbenet, vilket inte heller är bra, sadeln ska sitta i mitten över den yta där hästen är bäst lämpad att bära sadel & ryttare.
De som sadlar för långt bak spänner såklart även gjorden för långt bak, gärna på bröstbenet eller nästan mitten av magen.
En sadelgjord passar ganska bra ca 5 cm (ibland 10)bakom armbågarna på hästen(beroende på hur hästen är byggd).
Hur hästar med sadelgjorden mitt på magen lyckas prestera så bra som de gör är för mej helt obegripligt.

Ok, så islandshästars sadlar ska provas ut som andra hästrasers :idea: var som jag misstänkte, funderbade bara på om det fanns en anledning till vf så många isisars sadlar sitter så långt bak, men det beror alltså på okunskap(?) hos dom som har det.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka