Islandsridningen förstör min sits??

Sv: Islandsridningen förstör min sits??

varför ska du gå på islandsgymnasiet och förstöra din sits, om den var bra innan du började där

Varför ska jag sluta när jag trivs med allt annat uton själva ridningen (som vi f. ö. har två gånger i veckan)

Plus att jag har ju min tränare på sidan av skolan som jag VILL rida för.

Malin

Mitt råd till dig är att pröva det som dina instruktörer säger, släpp för tillfället fokus på att sitsen 'måste' vara korrekt och träna på att verkligen kunna inverka på hästen.
/Sara

Men ingen av instruktörerna har ens nämt det :confused:

Plus att som min riktiga instruktör (inte 'ridlärarna' på dille) att så länge jag sitter 'korrekt' så kan jag inverka 'korrekt'.

Sitter jag med huvudet fram på halsen på hästen med blicken ner på framvalvet och hälarna bak i rumpan på hästen, så kan jag inte direkt inverkar bra på hästen? :cry:

kl

allmänt svar,

En gammal förlegad syn på islandsridning är att man ska rida på nåt annat sätt än när man rider vanlig dressyr.

Jag rider med dressyrläder.
Kanske något längre ibland när jag bara fräser i skogen. :)

Det där med att sitta i stolsits är liksom inte förenligt med hur de allra flesta försöker rida sina islandshästar idag,
stolsits (och sadlar som gjorde att man hamnade i stolsits) används iofs fortfarande av en del,
men idag förstår man väl mer och mer innebörden av att sitta lodrät, i balans.

Om man tittar på riktigt duktiga ekipage på elitnivå så sitter de flesta lodrät och bra, däremot kan det ju ställa till det lite när en del har så långa ben att de nästan når marken *fniss*

Ett problem jag aldrig lär uppleva med mina taxben! :rofl:

Senast ändrad:

Har du inga bilder på hur din sits är nu och hur den var innan du började? :idea:

Jag förstår inte riktigt alls, de islandsinstruktörer jag rider för är väldigt noga med att man inte ska hamna i stolsits utan ha en lodrät sits. Jag däremot kan ha svårt att behålla den lodräta sitsen när jag försöker driva fram energin i tölten, då kan jag hamna något på rumpan MEN det är något jag är medveten om och försöker jobba på :) Dessutom är mina instruktörer "på mig" att så fort jag ramlar bak lite så påpekar de det för att behålla den lodräta sitsen ;)

I trav och skritt är det inte några problem. Jag har hört att man kan tänka sig ett slag i magen när man jobbar upp energin i tölten, då kan jag tänka mig att man lätt ramlar bakåt. :o

När jag började rida för instruktör för några år sen satt jag i stolsits och skänklarna långt fram. Jag fick så träna på den lodräta sitsen och ioch med det också flytta bak skänklarna, då tippade jag framåt :smirk: Men lite magmuskler och ryggmuskler för att förhindra svanken så löste sig det :) Men du hade ju inte stolsits innan så detta var bara en parantes :idea:

Jag känner igen mig ;) På den tiden då jag red islandshäst så var det ju tvunget att ha en speciell sits... Idag behöver man inte det utan man sitter som på vilken häst som helst.. Prova och rid som du rider i dressyr så får du se, ingen skillnad på hästens gångarter/framåtbjudning/rörelsefrihet osv :D

Jag tycker att det är en dålig dressyrsits. Det går inte att inverka korrekt på (dressyr)hästen i en sådan sits (man sitter på rumpan, och hamnar i stolsits). Man sitter på ett helt annat sätt vid islandsridning än vid dressyr.
Jag har försökt rida en välutbildad begåvad femgångare med "dressyrsits". Det artade sig till att bli sken när jag stack ner sittbenen i sadeln och sen något som mest liknade en tvågradig hälta.
Galoppen var det som lyckades bäst.
Varför skulle det inte kunna vara en skillnad? För mig är det uppenbart.

Det skulle väl mycket väl kunna vara en skillnad, men jag tycker inte att skillnaden ligger i stolsits/icke stolsits. Möjligen är det kanske lättare att "råka" hamna i stolsits om man är en lång ryttare på en relativt liten häst...? För jag vågar lova att åtminstone 99% av islandsinstruktörerna försöker lära ut en lodrät sits (om de sen lyckas är ju en annan sak).

Det jag upplever som den stora skillnaden och som får en del islandshästar att fara iväg i 190 när de får (vissa) dressyrryttare på ryggen är att dressyrryttare ofta får lära sig att "hålla om" hästen med skänkeln. Det funkar ju inte riktigt på islandshäst, pga storleksförhållandet, så de flesta islandshästar är absolut inte vana vid att bli ridna så. De tror helt enkelt att "jaha, h*n trycker med benen mot mina sidor hela tiden, här gäller det att springa så fort det bara går!". Det fenomenet har jag sett med i stort sett alla mina "storhästridande" vänner när de kommit upp på islandshäst för första gången.

En annan skillnad är att man, på gott och ont, inte har lika stort fokus på "korrekt sits". Korrekt sits anses helt enkelt vara det som får hästen att gå bra, medan jag uppfattar det som att det inom "dressyrvärlden" finns ett egenvärde i en viss typ av sits (sitsen bedöms ju vid dressyrtävling, till exempel).

Eller Helena Kroghen Adalsteinsdottir(?), hennes sits är grym. Och hon rider faktiskt både storhäst och islandshäst har jag för mig.

Har du inga bilder på hur din sits är nu och hur den var innan du började? :idea:

Tyvärr inte, då jag är 'fotografen' och har nästan inga bilder.

Jag förstår inte riktigt alls, de islandsinstruktörer jag rider för är väldigt noga med att man inte ska hamna i stolsits utan ha en lodrät sits. Jag däremot kan ha svårt att behålla den lodräta sitsen när jag försöker driva fram energin i tölten, då kan jag hamna något på rumpan MEN det är något jag är medveten om och försöker jobba på :) Dessutom är mina instruktörer "på mig" att så fort jag ramlar bak lite så påpekar de det för att behålla den lodräta sitsen ;)

I trav och skritt är det inte några problem. Jag har hört att man kan tänka sig ett slag i magen när man jobbar upp energin i tölten, då kan jag tänka mig att man lätt ramlar bakåt. :o

När jag började rida för instruktör för några år sen satt jag i stolsits och skänklarna långt fram. Jag fick så träna på den lodräta sitsen och ioch med det också flytta bak skänklarna, då tippade jag framåt :smirk: Men lite magmuskler och ryggmuskler för att förhindra svanken så löste sig det :) Men du hade ju inte stolsits innan så detta var bara en parantes :idea:

Jag hamnar som sagt inte i stolssits.
Jag har tidigare förklarat hur jag sitter och vad som händer då.
När jag inte har ridit islandshäst ett tag och bara rider 'storhäst' då får jag tillbaka en rätt så bra lodrät sits, men det tar ett tag!

Jag har nu diskuterat med läraren hur jag skall göra så troligtvis så slutar jag rida.

Inte dom på den här skolan.
Dom har så långa läder att dom står på tårna!

Plus att, som jag beskrev. tippar jag framåt, för hälarna dras bakåt, uppåt! Läste att någon senare skrivit något om att det kan ha med sadlarna och göra, stämmer nog till viss del. Dock inte helt.

Malin

Men det här låter verkligen inte klokt! Att "stå på tårna" i stigbyglarna skapar ju verkligen spänningar! Det finns ingen islandsinstruktör som sagt till mig att ha så långa stigläder, utan det som jag uppfattar som det normala är att ha läder som ungefär motsvarar den längden vid "vanlig" dressyrridning.

Beträffande sadlarna så finns de ju i många modeller. Väldigt många islandsryttare nu för tiden rider faktiskt sina islandshästar i dressyrsadel! Jag har själv gjort det i många år.

alla jag ser bilder på från tävlingar brukar sitta långt bak på hästen med benen stickande fram, och luta sig kraftigt bakåt.... :p

Låter som någon rider i flygande pass möjligen., det är ju ofta sådana bilder man ser i tidningar..
Tidigare skulle man sitta i "stolssits" men nu är faktiskt målet lodrät sits även vad gäller islandshäst.
Gamla myter som sitter kvar.

Beträffande sadlarna så finns de ju i många modeller. Väldigt många islandsryttare nu för tiden rider faktiskt sina islandshästar i dressyrsadel! Jag har själv gjort det i många år.

Jag rider min islänning i dressyrsadel :)

Jag har en islandssadel men en i stallet har en sjuuukt skön dressyrsadel :)

Jag har ridit för både dressyr- och islandsinstruktörer, men det bästa har varit en dressyrtränare som dessutom är stegII-instruktör i Centrerad Ridning. Tycker inte att jag kan säga att man fokuserar tillräckligt på sitsen inom den del av isisvärlden jag varit i. Men det är väl skillnad om man har privatinstuktör, som jag har nu.
Det låter lite som det var för mig innan jag fick instuktionen att flytta naveln närmare ryggen. Sitter du på alla tre punkterna? Sittben och blygdben?

Jag har försökt rida en välutbildad begåvad femgångare med "dressyrsits". Det artade sig till att bli sken när jag stack ner sittbenen i sadeln och sen något som mest liknade en tvågradig hälta.

.. och med det vill du få sagt .. vad ?

"islandsryttare sitter ju väldigt specielt... vad jag skulle kalla stolsits."

Varför dessa fördomar? Det är bara pateiskt

Senast ändrad:

.. och med det vill du få sagt .. vad ?

"islandsryttare sitter ju väldigt specielt... vad jag skulle kalla stolsits."

Varför dessa fördomar? Det är bara pateiskt

Tyvärr är det fortfarande en mkt vanlig uppfattning bland storhästfolk då det fortfarande finns många exempel på islandshästryttare i stolsits.
& jag ser själv skräckexempel väldigt ofta så helt obefogad är inte den kritiken.

Men många islandshästryttare är kvar i det gamla & föredrar stolsits, precis som många använder sadlar med 95 grader.
Alla utvecklas inte i sitt tänkande eller i sin ridning & även om en sits ska vara lodrät så följs det inte alltid, ens av storhästryttare.

Varför skulle det vara patetiskt att tycka att det är en skillnad i ridsätt? Det tycker jag är en barnslig inställning. Därmed inte sagt att det är lätt att rida islandshäst.
Jag skulle vilja påstå att man får lära om för att bli en bra islandsryttare.
Man rider på olika sätt pg av olikheter hos hästarna och i utrustningen.
Självklarhet !

det där med att islandshästryttare oftast rider i stolsits är ju skitsnack, har ridit "stor häst" tidigare och jag har samma sits nu som då,har en islandshäst nu som jag rider i dressyrsadel. Allt det där med att man skulle få sämre sits osv av islandshästar stämmer ju inte, de islandshästryttare jag känner är väldigt medvetna om sin sits och inverkan på hästen...var tvungen att skriva av mig:)

Varför skulle det vara patetiskt att tycka att det är en skillnad i ridsätt? Det tycker jag är en barnslig inställning. Därmed inte sagt att det är lätt att rida islandshäst.
Jag skulle vilja påstå att man får lära om för att bli en bra islandsryttare.
Man rider på olika sätt pg av olikheter hos hästarna och i utrustningen.
Självklarhet !

Men meningen av "ridsätt" är ju inte bara sitsen, eller hur?
Men att tro att alla islandshästryttare sitter i stolsits tycker jag är patetiskt, för det är bara en fördom som har funnits i ungefär 100 år för att trycka ner på rasen eftersom Islandshästen ses som en ras som gubbar i stolssits rider på rakt fram i skogen - vilket också sker - och på island finns fortfarande stolssits kvar i benmärgen men det har blivit stor skillnad i Sverige. De flesta rider med dressyrinriktade sadlar, tränar mycket dressyr och sitter också mer "dressyraktigt", alltså lodrät sits.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025
  • Hästarnas favoritbett
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka