Islandsridningen förstör min sits??

Sv: Islandsridningen förstör min sits??

Fattar inte riktigt hur du menar. Är det någon skillnad på dressyrsits och "islandssits"? :crazy:
Och hur har detta hänt? Är det lärarna som lär ut fel?
Förstår inte hur alla säger att islandsryttare sitter konstigt. Alla ryttare som vet vad de håller på med sitter (eller försöker i alla fall) så de kan ge bäst hjälper, och skada hästen minst med sin belastning.
Sluta rida på islandshästar om du nu ogillar det så starkt.

Och vadå, kan man inte rida dressyr på islandshästar eller?

Senast ändrad:

*KL*
Min uppfattning är att man självklart eftersträvar en lodrät sits på islandshäst, men att man ofta är lite friare för "känsloryttare". Alltså det är okej att kanske inte sitta allra snyggast i världen (men med en bra grund förstås) om man kan inverka på hästen harmoniskt med i princip osynliga hjälper och det är ett väldigt samspelt ekipage. Inom "vanlig" dressyr har jag fått för mig att det är mer strikt, man ska kunna jämföra rakt av med bilden i instruktionsboken utan hänsyn till hästen och ryttaren etc.

Måste bara fråga...
Vad är anledningen till att isisars sadlar sitter så extremt långt bak? :confused: Borde inte den trycka på dom organ som sitter i länden/korset?

+är det verkligen OK att dom ska ha så långa ryttare-visst dom orkar ju, det hör man alltid, men det måste ju vara mkt svårare och kräva mkt mer balans av både ryttaren och hästen än om den hade en lagom lång ryttare.

*kan inget om isisar*

Senast ändrad:

Måste bara fråga...
Vad är anledningen till att isisars sadlar sitter så extremt långt bak? :confused: Borde inte den trycka på dom organ som sitter i länden/korset?

*kan inget om isisar*

Varför sitter sadeln så långt fram på alla andra hästraser. Hämmar inte sadeln hästens rörelser när den ligger så nära (oftast ovanpå) bogbladen?

Vad man tittar på är att sadeln inte kommer för långt bak, en kort rygg räver en kort sadel. Sadeln skall inte ligga på länden.

Varför sitter sadeln så långt fram på alla andra hästraser. Hämmar inte sadeln hästens rörelser när den ligger så nära (oftast ovanpå) bogbladen?

Vad man tittar på är att sadeln inte kommer för långt bak, en kort rygg räver en kort sadel. Sadeln skall inte ligga på länden.

De flesta hästar jag känner har en sadel som varken sitter för långt fram eller bak. Mina sadlar är precis lagom iaf. Jo, det hämmar, man får ju se till att ha en rätt tillpassad sadel! :) Det är väl lite väl överdrivet att säga att ALLA andras sadlar sitter för långt fram, jag tycker ju inte att ALLA isisars sadlar sitter för långt bak.

Men på väldigt många isisbilder jag sett sitter sadeln på länden, dock inte alla :confused:

*halvt knapplån*

"Vanligt folk" blir ju exponerade för bilder i tidningar från tävlingar etc. och där tycker jag att man brukar se mycket av stolsits fenomenet men också att sadeln är väldigt långt bak.
Fria bogblad har min häst också men sadeln sitter då ju inte såhär:

http://www.stenholmen.se/avel/hingstar_genom_aren/hingstbilder/isar_tavling.jpg

Min sadel sitter en bit bakom bogbladet så att det skall kunna röra sig fritt men ändå så att jag inte behöver sitta uppe vid bakdelen.
På bilden, som jag googlade fram (vilket alltså inte betyder att alla rider så- detta är i tävlingssammanhang och poängterar lite av vad jag sagt, att vi mest ser dessa "radikaler") så sitter killen här ju en decimeter från själva kruppan. Samt att han sitter i stolsits också. Jag tycker själv att detta är ett överdrivet sadelläge men det kanske ska vara så? Upplys mig gärna.

Men ingen av instruktörerna har ens nämt det :confused:

Plus att som min riktiga instruktör (inte 'ridlärarna' på dille) att så länge jag sitter 'korrekt' så kan jag inverka 'korrekt'.
Det jag menade var inte att instruktörerna har sagt att du ska släppa fokus på sitsen utan det var jag som gav dig det rådet. Jag gav dig också rådet att pröva det som ridlärarna säger t.ex sluta spänna ner hälarna (om du fortsätter att rida vill säga).

Det stämmer att med en korrekt sits så kan man inverka korrekt på hästen också men för att hitta till sitsen så kan det vara bra att ibland "överdriva" hjälperna och göra dem övertydliga genom att verkligen förflytta till exempel vikten lite mer extremt. Och istället för att fokusera på flera små detaljer, som att hälarna ska vara nere och händerna måste vara hållna på ett visst sätt, så är det helheten, att vikten ska förflyttas, som blir viktig. På så sätt kan det vara lättare att hitta koordinationen i kroppen så att man inte ger motsägande hjälper utan kroppen blir en helhet. Något som jag ofta har märkt när man gör på detta sättet är att de små detaljerna, som hälarna, nästan per automatik hamnar rätt. Sedan är det ju naturligtvis inte tänkt att man ska rida på detta sätt hela tiden utan meningen är att man ska verkligen hitta känslan först och sedan allt eftersom så ska hjälperna, till exempel vikthjälperna, bli mer och mer osynliga men man bibehåller känslan ändå.

Sitter jag med huvudet fram på halsen på hästen med blicken ner på framvalvet och hälarna bak i rumpan på hästen, så kan jag inte direkt inverkar bra på hästen? :cry:
Att sitta hur som helst håller jag med om att det inte ger en bra inverkan och det är inte meningen heller utan det är just att få samordning på kroppen och ge entydiga hjälper för att till exempel flytta hästen åt något håll, göra övergångar mm och då är det svårt med en sådan sits som du beskriver att göra någonting överhuvudtaget, den ger ju i princip bara motsägelsefulla signaler.
Hammond skrev:
Dom har så långa läder att dom står på tårna!
Ibland kan det ju kännas konstigt i kroppen när man prövar på nya sätt att inverka och det var väl lite det som jag fick som uppfattning att det handlade om (och därför svarade på) utifrån ditt första inlägg, men nu när du har kompletterat med lite mer information och allra helst sådana saker som i inlägget ovan så blir det en lite annorlunda bild. Det är en sak om en tränare använder andra sätt och metoder än vad man är van vid men att det skapar spänningar när man står på tå i stigbyglarna är känt både i storhästvärlden och islandshästvärlden så det är med andra ord lite märkligt om inte tränarna gör något åt det eller till och med undervisar på det sättet.Det gör att jag tolkar det som att ridlärarna tyvärr kanske inte kan riktigt så mycket som de borde. Och då är det, som du själv håller på att besluta om, inte så stor mening att fortsätta med ridningen på skolan.

Hoppas att det ordnar sig för dig och att du inte tappar lusten för ridningen!

/Sara

Inget av alternativen är bra, varken sadling för långt bak eller för långt fram.

Storhästryttare sadlar oftast för långt fram istället, detta hämmar hästens bogfrihet & hämmar hästens rörelser vilket gör att de egentligen inte presterar lika mkt som de hade kunnat.
Jag tänker på alla dessa hästar men främst på de stackars hopphästarna vars sadlarna dessutom är framåtskurna & sadlade långt fram, kan inte vara skönt att hoppa, speciellt som de behöver extra rörelsefrihet i hoppet.
Självklart viktigt att tänka på för dressyrhästryttare oxå.

Många islandshästryttare har för långa sadlar & sadlar sina hästar bakom bakersta revbenet, vilket inte heller är bra, sadeln ska sitta i mitten över den yta där hästen är bäst lämpad att bära sadel & ryttare.
De som sadlar för långt bak spänner såklart även gjorden för långt bak, gärna på bröstbenet eller nästan mitten av magen.
En sadelgjord passar ganska bra ca 5 cm (ibland 10)bakom armbågarna på hästen(beroende på hur hästen är byggd).
Hur hästar med sadelgjorden mitt på magen lyckas prestera så bra som de gör är för mej helt obegripligt.

Vet inte vad de lär ut på Dille men nog sitter du väl i vanlig lodrät sist på islandshäst?

Det jag kan tänka mig är svårast när du kommer upp på vanliga hästar efter en period på islandshäst är hitta tillbaka till takten, speciellt i trav. Såvida du inte har en klockren 4 gångare med supersäker trav så använder du inte sitsen på samma sätt som på vanliga tregångare.

Jag tror det är där problemet sitter.

Precis, vi lägger inte sadeln långt bak, vi lägger den längre bak än i den engelska ridning därför att vi eftersträvan en större bogfrihet.
Sadeln ska absolut inte ligga och gunga på länden!
Detta är tyvärr också gamla förlegade sätt som faktiskt var mycket vanligt när islandshästen kom till Sverige och ökade i popularitet på -80 talet.
Idag vet vi bättre och har utvecklat islandshästridningen till mer än bara "sitta i stolsits och skumpa runt i skogen"
Jag själv rider mycket dressyr. Har en dressyrsadel och en häst som är mycket känslig för vikthjälper, vilket ger ett annat sätt att rida än en halvblodshäst men för den skull sitter jag i en (vad jag anser) korrekt sits, dvs lodrät sits.

De som sadlar för långt bak spänner såklart även gjorden för långt bak, gärna på bröstbenet eller nästan mitten av magen.
En sadelgjord passar ganska bra ca 5 cm (ibland 10)bakom armbågarna på hästen(beroende på hur hästen är byggd).
Hur hästar med sadelgjorden mitt på magen lyckas prestera så bra som de gör är för mej helt obegripligt.

Jag kollade i alla böcker jag har om islandsridning för ett tag sedan, bara för att se var gjorden var placerad.
Blev förvånad över hur många som drar gjorde så långt bak, massor av världsmästare o sm-vinnare bla. Visst är det konstigt!
Kollar man däremot på dressyrekipage, så har jag slagits av att de flesta har en något bakåtlutad sits, med väldigt öppen bäckenvinkel. Dra lodlinjer där får ni se...

KL. Visst är det väl så att sadlarna blir allt kortare också? För isisar alltså. Risken då är väl att trycket fördelas på en relativt sett mindre yta, vilket för mig ger slutsatsen att en bomlös sadel är bättre. Längre, kanske, men med en sån mjukis så fördelas ju det mesta av trycket vid sadelläget?

Jag tror det pågår lite en diskussion i islandshästvärlden om sadlar. Det har varit en trend en längre tid med dressyrsadlar på islandshäst snarare och en del ifrågasätter nu det.

Jag kör bomlös och mer centrerad ridning med både för och kanske nån nackdel med sadeln alltså men i huvudsak är nog både jag och framförallt hästen nöjdare.

Det är olika olika instruktörer sadlar och hästar.
När jag red på ridskola med islands häst red vi allt dressyr hoppning gångarter i manege ute och på ovalbana vi lärde oss massor.

Vissa hästar kunde massor andra lite mindre. En del var bäst ute andra gudomliga inne i manegen. Även på dressyr och hoppning.

Min ridlärare jag hade då var mycket bra på dressyr och sitsen och även gångarter och hoppträning. Hon har tävlat lite på SM bla förr.

Det är alltså rätt olika ju vad som lärs ut och utrustning och hästar.
Kanske du kan framföra mer önskemål om dressyr och en lämplig häst som passar bra även där du är nu.:):love::)

Jag tror det pågår lite en diskussion i islandshästvärlden om sadlar. Det har varit en trend en längre tid med dressyrsadlar på islandshäst snarare och en del ifrågasätter nu det.

Jag kör bomlös och mer centrerad ridning med både för och kanske nån nackdel med sadeln alltså men i huvudsak är nog både jag och framförallt hästen nöjdare.

Det är olika olika instruktörer sadlar och hästar.
När jag red på ridskola med islands häst red vi allt dressyr hoppning gångarter i manege ute och på ovalbana vi lärde oss massor.

Vissa hästar kunde massor andra lite mindre. En del var bäst ute andra gudomliga inne i manegen. Även på dressyr och hoppning.

Min ridlärare jag hade då var mycket bra på dressyr och sitsen och även gångarter och hoppträning. Hon har tävlat lite på SM bla förr.

Det är alltså rätt olika ju vad som lärs ut och utrustning och hästar.
Kanske du kan framföra mer önskemål om dressyr och en lämplig häst som passar bra även där du är nu.:):love::)

Lite nyfiken på anledningarna till att ifrågasätta dressyrsadel?
Rider både med en syntetdressyr och en bennis harmony.
Fördrar syntetdressyren. Lätt, smidig, bra kontakt och bättre sits "automatiskt", ligger bättre och hästen verkar gilla den bättre.

Tycker tvärtom,islandsryttarna brukar ju ha lååånga läder så dom får rakt hängande ben och det brukar inte resultera i stolsits:confused:

hoppryttare brukar oftare sitta i stolsits med sina korta läder...

kanske blir att man spjärnar emot med benen om man har alltför långa läder, och då hamnar i stolsits? (funderar...)

Jag rider både på islandshäst och "stor" häst. Ingen skillnad på sitsen eller lärandet heller.

Men jag reagerade på att du skrev att de ber dig att inte spänna hälen. Det är något som gäller för all ridning. Spänner du hälen motverkar du en bra sits. Du ska istället tänka att hälen är ett glasspaket som smälter och rinner ut i stigbygeln/skon! Läs gärna mera om detta i Sally Swifths centrerad ridning!

Tyvärr vet inte läste om det i nån hästtidning att en del börjat i frågasätta det. Kanske för gångartsridningen med tölten tex. Just det att en del vill flytta sig bakåt kanske ? Men vet ej säkert.

Jag har själv ridigt i dressyrsadel och det var väl bra.
Det beror ju på vad man vill göra lite en allroundsadel kan ju funka bra i vissa lägen. För mig kan ex min ena bomlösa vara lite knepig när jag ska stå i fältsits eller hoppa men det beror på den modellen dmen för övrigt är den väldigt bra och små natur hinder i skogen går bra tex. Det är nog mest en vana.

Varför påstår många det? Verkar vara en myt som frodas bland de som inte själva använder hoppsadlar.

Det är ju nästan omöjligt att hamna i stolsits med för korta läder om du inte placerar dig själv på bakvalvet och trycker fram skänkeln. Mycket lättare med långa läder.

Motsatsen - en framåtlutad ryttare med skänkeln för långt bak ser jag däremot rätt ofta i hoppsadlar. Gäller inte minst mig själv...

Senast ändrad:

hej, vill bara göra ett inlägg här, jag har ridit mkt dressy och har en bra sits, men fick sist höra när jag red för instruktör att våga flytta runt lite, så hästen blir med uppmärksam

Måste bara fråga...
Vad är anledningen till att isisars sadlar sitter så extremt långt bak? :confused:

*kan inget om isisar*

Om jag förstått saken rätt efter hörsägen från Bent Bendrup kurs så är den typiska islandshästsadeln egentligen en gammal dansk armé sadel(för lite större hästar). En gång i tiden, gissar 40 - 50 tal men det kan vara tidigare, så städade danska armén ut förråden från kavalleriet. island låg väl fortfarande under/nära Danmark så danskarna skickade sadlarna dit med tanken att de säkert har nytta av dem. De fick då en aning för långa sadlar och det hänger kvar än idag. Många isisar skulle nog passa bättre i en kortare sadel.

Jag avskyr oxå traditionell islandsridning. Jag har islandshäst själv och jag rider henne i absolut korrekt dressyrsits och det funkar hur bra som helst. Kan du inte spela hopplös elev och totalt oförmögen att kunna utföra islandstränarens order ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka