islandshund :D

M

Mandis3n

Finns det någon här på buke som äger en islandshund?

Jag skulle gärna vilja se liye bilder på dem och kasnke lite om just din hund. Vad de kostar att köpa in osv då jag tänkt köpa en sådan :d

/ manda
 
Sv: islandshund :D

Aa, äntligen! Har väntat hur länge som helst på en sån här tråd:D !!

Islandshundar är perfekta familjehundar (dock inga lägenhetshundar)!
Själv har jag en islandshane på 7 år. Han är iofs otroligt envis, men jag har aldrig träffat snällare hund:) , och det säger jag inte för att vara partisk;) , jag tror islänningen är en väldigt fredlig hund av sig själv;) . Min pojk är som sagt otroligt egensinnig, men han har en fantastisk personlighet.
Som du kanske vet så är de avlade att jag bort rovfåglar och det är inte sällan man hör islandsägare berätta att deras hundar jagar flygplan:D, eftersom de liknar silhuetten av en fågel.. Det gör min med och han har det ganska jobbigt, inflygningen till Arlanda går nämligen här över:rofl:...
Har egentligen inget riktigt bra svar på priset, vi fick våran av min faster (som föder upp isländska fårhundar:idea: ), men jag tror att vi skulle ha betalat runt 6000-8000 kr.

Här är min hund
DilkursGarpur06.jpg


Hans mamma
SagaH.jpg


Islänningar är fantastiska hundar, krävande, men fantastiska:love:
 
Sv: islandshund :D

Det är iaf min uppfattning, att de är bra familjehundar! "Den isländska fårhunden ska vara glad i människor[...]" citat från SIFK's hemsida. Islänningar kan ibland ha en tendens att skälla, inte så kul för grannar kanske, samt behöver de ganska mycket fysisk aktivitet (som de flesta hundar gör;) ). Sedan varierar det ju från individ till individ förstås:smirk: !
Men överlag, jo, jag tycker nog att den isländska fårhunden är en bra familjehund, men jag tror inte att de är lämpade för att bo i lägenhet.
 
Sv: islandshund :D

Familjehund skrev jag inget om att den inte skulle vara , jag skrev att den kanske inte passar som sällskapshund.

Varför skulle en hund som bor i lgh få mindre motion än en som bor i villa?
Jag har den uppfattningen att hundar i lgh ofta får mer motion för att man måste gå ut med hunden varje gång den skall rastas, till skillnad från hundar som bor i villa med tomt = släpper ut hunden på gården. ( obs att vissa gör så, långt ifrån Alla )
 
Sv: islandshund :D

Men hunden rastas väl inte i lägenheten får jag hoppas?
Sen skälliga kan alla hundar vara.

Jag ska ha min "vallhund" i en etta men hemmet är hans viloplats och motionera får han göra utomhus tex på promenader, i stallet och på klubben.
 
Sv: islandshund :D

Hm, vi kanske ska ta den här diskussionen i en annan tråd, TS ville veta saker om isländsk fårhund, inte hur vi definierar familjehundar/sällskapshundar etc.:idea:..? Om inte TS misstycker förstås!:confused:
 
Sv: islandshund :D

Men det handlar ju om Isländska fårhunden, du hävdar att den inte ska bo i lgh och jag hävdar motsatten, att alla hundar kan bo i lgh
( om vi bortser från draghundarna som faktiskt kan må dåligt av det )
 
Sv: islandshund :D

De valpar jag har varit i kontakt med kostade 9000 kr.
 
Sv: islandshund :D

Här kommer en islänning till!

Joppe_jpg.jpg


Jag tror att islänningen är en krävande hund om den bor i lägenhet eller annat boende där den inte kan utföra sitt "jobb". Den jobbar med att hålla koll på omgivningarna kring flocken, det vill säga hemmet. Har full uppsikt på allt som rör sig och är ondsint åt alla stora fåglar som törs komma in i reviret. Vår hund hade detta jobb och var inte krävande på minsta vis när han fick utföra dom sysslorna. Kan tänka mig att det blir lite för lite eller kanske för oroligt att bo i lägenhet för dem, för mycket "icke-flock" som rör sig där. Själklart kan islänningen bo i lägenhet, men man måste verkligen lägga mer tid på attaktivera den då.

Men vad vet jag, har bara haft ett exemplar (ännu så länge). Är fast besluten om att en ny sådan skall in i vår flock i framtiden.
 
Sv: islandshund :D

tack allihopa :D

gud vad jag verkligen är kär i den rasen :D

jag ska bannemig köpa en sådan :D

:banana:

/ manda
 
Sv: islandshund :D

Familjehund skrev jag inget om att den inte skulle vara , jag skrev att den kanske inte passar som sällskapshund.

Varför skulle en hund som bor i lgh få mindre motion än en som bor i villa?
Jag har den uppfattningen att hundar i lgh ofta får mer motion för att man måste gå ut med hunden varje gång den skall rastas, till skillnad från hundar som bor i villa med tomt = släpper ut hunden på gården. ( obs att vissa gör så, långt ifrån Alla )

Exakt!!!

jag har blivit lite så, man blir bekväm upp i kalingarna på morgonen ut med hundarna de kan springa o ruscha på gården medans man klär sig o äter frukost så slipper man dom en stund :;-)
 
Sv: islandshund :D

Men jag förutsätter att du ändå går ut med hundarna på morgonen, efter att du klätt dig och käka frukost, många människor gör inte det ( eftersom gården är så stor att hundarna rastar sig själva )
 
Sv: islandshund :D

Men jag förutsätter att du ändå går ut med hundarna på morgonen, efter att du klätt dig och käka frukost, många människor gör inte det ( eftersom gården är så stor att hundarna rastar sig själva )

nej sällan det blir regelrätta promenader.
Utan jag har så kort tid innan jag börjar o jobba så det blir rastning sen träning.
 
Sv: islandshund :D

vill du missförstå mig ? :p

Du vet vad jag syftar på, personer som använder gården till rastning/motionerar och tror att hunden motionerar sig själv...
 
Sv: islandshund :D

men bättre det än att man släpper hunden vind för våg (läs resten av världen) ;)

jag måste erkänna en sak. jag tillbringade en hel del tid på landet i somras/början på hösten och då gick jag inte några promenader på morgonen. inte ens en "riktig" per dag. ändå var hundarna helt slut på kvällen. ibland är det skönt att ha stadshundar, för de springer sig verkligen trötta och jag får en Riktig Semester. någon riktig träning var det inte heller utan mest platsliggning när fåren skulle flyttas (fast bra störningsträning!), och "låt bli hönsen", "kossorna är ajaj", "var snälla mot hästarna" och "skäll inte på bonden" :angel: :o . och en himla massa "gå bort dit" ;)
 
Sv: islandshund :D

Här är en bild på min isländska kille...!

th_IMG_0332.jpg


På bilden är han ganska precis ett år.

Och så en bild när han var 5 veckor.

th_si5v2005-04-17.jpg


En islänning är väldigt skällig om man inte uppfostrar dom. Jag har försökt hålla efter honom, men sista ordet ska han ha i alla fall - om han så ska TÄNKA "boff". :smirk:

Isländska vallhundar är som namnet antyder VALLhundar, det innebär att de har en instinkt som måste tillfredsställas för att hunden ska må bra. De vallar inte som en Bordercollie, utan är en skällande drivande vallhund framavlade för att envist fösa fåren ner från de Isländska fjällen. Deras instinkt säger att de ska hålla gården ren från andra djur som inte hör dit. Jag tycker att den som är sugen på att skaffa sig en islänning ska läsa noga på Islandshundens hemsida, det står mycket nyttigt där om rasen.
 

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
981
Senast: Myrten
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
12 255
Senast: MML
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
978
Senast: Niyama
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 938

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp