Islandshäststall eller vanligt?

Sv: Islandshäststall eller vanligt?

Min häst står nu på Wången, alltså blandat stall. Dock går hon i en hage med tre andra islandshästar.
Tidgare gick det dock en paint tillsammans med dem, och det gick bara bra.
Hemma står hon i ett stall med bara islandshästar, och går då också i hage med bara islandshästar.

Har väl inte varit ett medvetet val, direkt. Det har bara blivit så. Jag ser inga nackdelar med att låta en islandshäst gå med storhästar, eller tvärtom.
Någon dag gick det dock tre "vanliga" hästar, och fyra islandshästar totalt i vår hage, och då delade de upp sig helt.
Men, annars har jag inte märkt någon skillnad.

Anledningen att det nog oftare går bättre att bara ha islandshästar är att lika ofta som det är vanligt att islandshästar växer upp i åldersblandade grupper med mycket utevistelse, lika ovanligt är det nog att storhästar gör det.
Nu för tiden blir det vanligare och vanligare, vilket jag tycker är en väldigt positiv utveckling. :)
En annan viktig faktor är storleken på hagar, ju större och mer omväxlande desto mindre problem med bråk, betäckning m.m.
Håller med. Typen av hage spelar stor roll. Stoppar man in för många hästar på liten yta är det upplagt för oro i flocken. Det finns många faktorer att ta ´hänsyn till.

Fast alltså... jag vet inte om det är så konstigt om man bara träffat på en valack som betäckt. Ärligt talat, jag har nog inte heller träffat på så många i mina dagar. Två vad jag kan minnas, båda nykastrerade och inrymda. Dock gick dessa två olika fallen bra.
Men fler har jag nog inte träffat på jag heller, och jag har två här hemma tillsammans med två ston, vilket fungerar utmärkt. Jag har aldrig märkt någon som helst tendens till betäckning, inte heller något som tyder på det.

Inte vet jag, men baserat på mina erfarenheter håller jag med bigganl, även om det kanske är mer vanligt hos andra.

Jag har inte heller sett någon av de valacker jag haft hemma betäcka.

*kl*

Min går enbart tillsammans med storhästar. Han är ensam islandshäst i stallet. Men jag överväger att flytta eftersom jag inte upplever honom som lycklig i hagen. Jag har inte sett eller hört om något bråk men när de andra står tillsammans, står han ensam en bit därifrån. En anledning kan vara att det inte finns några helt fasta flockar utan det finns totalt en handfull hästar som han går tillsammans med i olika konstellationer. Det har gjort att han inte fått någon bästis.

Men även på förra stället märkte jag skillnad. Där hade han först en islandshästbästis och sedan en storhästbästis. Han var mer harmonisk med islandshästen. Det kändes som att de mer var vänner på samma nivå. Jag tror faktiskt att han hamnar lägre i rang bland storhästar än han egentligen är i sig själv. Förra ägaren sa också att han vanligtvis ligger någonstans i mitten av flocken när han går med islandshästar. Med storhästar är han alltid lägst.

Jag har min i ett "blandstall" men där min står med en annan islandshäst. Jag vill inte att hon ska gå med stora hästar, åtminstone inte enbart. Helst skulle jag vilja ha henne i en islandsflock men vi får se om jag hittar något framöver som kan passa både avståndsmässigt och plånboken.

i "mitt" stall finns 2 ex-travare,varmblod, en minishettis och reste är isisar..ca 12-13 st..
mitt sto går i samma hage med ett annat sto,det har hänt en del sorliga saker,därför är det inte så stora flockar..

Min islandshäst som fick lämna jordelivet alldeles för tidigt:cry:hade en nordsvensk som sin absolut bästa vän trots att resten av flocken var islandshästar. De var riktiga själsfränder.:love:

Jag har min i ett islandshäst stall (: bara islandshästar.. anledningen till att jag har honom här är för att jag jobbar här, .. så lättast att ha honom här ^^, Sen skulle jag helst vilja ha honom tillsammans med andra islandshästar eftersom han har ett väldigt starkt flockbeteende.. han tycker inte om att vara i box, (går bra så länge det finns mat och många andra hästar runt omkring i stallet).. Sen har jag faktiskt aldrig träffat en "vanlig" häst med samma starka flockbeteende som islandshästarna. Min häst är uppvuxen i flock & på lösdrift och han trivs bäst där.. tillsammans med många andra hästar.

Jag står i ett litet stall med fyra hästar i. Min är den enda islänningen men han verkar inte bry sig så mycket om det:p

Hästen min bryr sig inte det minsta om vilka raser hon går med, hon har gått med shettis, hbl, travare, connemara, arab, korsningar, och bara med islandshästar och hon har funkat likabra med alla istortsett.
Det är snarare individen i hästen och inte rasen som gör att Jorunn inte funkar ihop med en häst!

Jag däremot vill gärna stå med andra islandshästmänniskor färmst för man har oftast samma tycka och tänke om hästar och dess hantering.

Men som sagt jag står i ett islandshäststall mest för min egna skull man kan åka tillsammans och tävla och träna. Mankan bolla med ideer och tankar kring islandshästen prata gångarter osv sånt kan man inte om man står i ett storhäststall tyvärr.

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 710
Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 373
Senast: linnsan
·
Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
727
Senast: Amha
·
Mat Vi behöver skärpa till oss med matlagningen och dra ner på köpmaten. Vi har också en önskan om att äta mer vegetariskt. De här två...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
3 671
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Kalla hamburgare
  • Västeråsträffstråden