Islandshäststall eller vanligt?

Sv: Islandshäststall eller vanligt?

Att man kastrerar går ut på att individen inte ska kunna avla några avkommor, kastrering innebär inte att lusten tas bort även om man lätt kan tro det. Det är ganska enkelt i det avseendet, i de lugnaste vatten simmar de fulaste fiskarna. Nej jag har också i min enfald trott att man kan känna sig säker, men det bevisade vår nu 24 år gamla gubbe som inte hade något hingstbeteende att det var fel. Han klev helt sonika upp på ett sto och skulle betäcka henne när han var 20 år gammal, alltså 18 år efter kastrering.

Kruxet med att valacker betäcker, är att de aldrig får nog just därför att de är kastrater. En hingst går undan och lämnar stoet i fred när han gjort sitt förvärv, så funkar det inte med valacken. De fortsätter att betäcka och betäcka, till priset av skador i rygg på stoet samt att valacken har mist den möjligheten som hingsten har nämligen reningsprocessen och här finns bakterier som kan göra att stoet får infektioner.

En valack såldes från vårt stall, den hamnade i sett stall med blandflock. Just den här valacken hade faktiskt gått med ett sto, och till synes utan problem.:angel:

Det som hände när han kom till det nya stallet var, att han betäckte gång på gång och det hela slutade helt tragiskt med att han fick komprimerade ryggkotor jämförbart med människans diskbråck vilket tyvärr resulterade i en avlivning.

Det man inte ser mår inte magen dåligt av brukar man säga, jag är ganska säker på att stona blir betäckta även om vi inte ser det. Den vanligaste tiden för detta om individen inte tillhör den mer hingstiga typen är gryningen, då är det sällan någon där och ser. Man brukar helt enkelt märka det när det är dags för stoet att få ett föl, hon blir inte dräktig. När man sen tar prov så påvisas i bästa fall en baskelusk som är behandlingsbar och i sämsta fall är hon steril.

Eller så har stoet plötsligt ont i ryggen, men när det gäller just islandshästen så kan de vara så att de tiger om saken och visar inte att de har ont trots att de faktiskt har det.:crazy:

Eller så blir hon dräktig, men kastar.

Skaderisken är för stor både gällande vallacker men även för stona som då blir betäckta, oftast brukar det behövas en allvarlig skada innan man förstår vad man kan åsamka hästarna med att blanda ston och vallacker.

Som någon skrev tidigare, i de flesta fall betäcks stona runt gryningen.

Just i det här fallet så stod hästen utanför stallägarens fönster så det är inte direkt troligt att det inte upptäcks (men för all del så kan ju stallägaren undvikit att upplysa mig om det för att inte få blandflocken ifrågasatt). Det har dessutom alltid varit blandflock där så någon gång läser säkert något sto ha blivit betäckt. Jag med om komplikationerna, för att man inte ser något otillbörligt så innebär det inte att det inte sker, och det är tveksamt om jag skulle riskera en blandflock om jag ansett stoet vara värt att betäcka över huvud taget.

Jag har haft ponnyer och stora hästar i bland flock tidigare. Inga större problem, det som har varit har varit klart individens "fel"
Nu har min islänning tidigare gått i bland flock och jag måste säja det att när han kom till enbart islandsflock så lyste han upp på ett helt otoligt sätt och det märks att han är ännu gladare nu. Jag tyckte att han var glad och tillfreds tidigare men han blev ännu gladare med sin nya flock. Han funkar i båda sorterna men som sagt lyckligast i islänningflocken. Sant!

Oj vilka (för mig) underliga tankar om blandflockar. Jag har i och för sig bara erfarenhet sedan 70 talet, men har på den tiden aldrig sett problem med blandade flockar. (med ofta i delade) så för mig låter det jättekonstigt. Jag menar inte att det är fel alltså. Bara en reflektion över hur olika tankar kan vara och hur otroligt olika erfarenheter man kan ha.

[
QUOTE=Lobelia;13350352]Det är få förunnat att kunna testa sig fram med olika individer och konstellationer när det gäller flockar.
Få vet jag itnte. Det beror ju på storleken på stallet.
Chansen är att alla parter trivs bäst med likasinnade, därmed är det inte sagt att det inte kan finnas undantag.
Ja men det är ju precis det jag säger. De trivs bäst med likasinnade. Det har ju inte ett barr med ras att göra.
Undantag finns alltid ibland, men under mina år med hästar har aldrig någonsin raser spelat roll. Däremot individen. De är olika och trivs självklart inte med alla.
Tänk om hästar bara skulle trivas med hästar av samma ras. Vad händer med blandraser? Mina två hästar har tre raser var i sig. Skulle de bara trivas med hästar av samma raser då? :rofl: nej. Det gör det ju inte. Vår hund är polare med alla hundar han möter. Han har sex raser i sig och skulle således inte passa ihop med nån i så fall. Hela diskussionen är heltokig i mina öron. Egentligen väldigt skrämmande att man vill göra det till en rasfråga. Jag hade en tidigare granne som trodde hennes islänning bara kunde gå med andra islänningar, men hon hade aldrig tidigare ridit och kunde ingenting om hästar så jag trodde det beroedde helt på hennes okunnighet. Att den här inställningen finns hon erfarna hästägare skrämmer mig lite. (kan inte vara så vanligt som tur är för jag har inte hört det tidigare från någon annan är den tidigare nybörjargrannen)
Hästarna vet inte vad det är för ras på de andra hästarna och bryr sig inte om det heller. De vill vara med hästar som är lik dem själva eller kompletterar dem och som "talar samma språk". Hästar som inte är vana att gå i flock kan det ta lång tid med innan de kommer in och hittar sin plats i flocken samt att det kan ta tid innan de lär sig tyda de andra hästarnas signaler. För hästar som är vana att gå i flock brukar det gå smidigt. De förstår varandra.

Tex: På somrarna går mina hästar på ett jättebete med hästar från ett annat (stort) stall. De är av flera olika raser. i hagen råder en härlig harmoni. I somras fanns hästar av raserna: Varmblodstravare, Dölehäst, Painthorse, shettis, russ, welsh, kallblodstravare, Quarter, arab, fullblod, halvblod, connemara. (Det är raserna jag kommer på just nu) De är vana att gå i flock och som sagt. Harmoni. Åldrarna varierar också kraftigt. i somras var de mellan 1 år och över 20.

Kruxet med att valacker betäcker,
Valacker som bestiger ston är ju tack och lov väldigt sällsynt. (har haft en)
Men OM man har en sån så är den ju ett sånt undantag jag skulle ta hänsyn till och hellre ha i hage med enbart valacker.

Men OM man har en sån så är den ju ett sånt undantag jag skulle ta hänsyn till och hellre ha i hage med enbart valacker.

Hur mycket erfarenhet av (islands)hästar har du egentligen? Det är knappast något undantag, hur vanligt det är vill jag inte sia om men det är åtminstone inte ovanligt bland islandshästar. Det räcker förövrigt om det är en 1-10% som betäcker, har du ett inackorderingsstall med flockar på 10-20 hästar eller så så dyker det upp någon förr eller senare.

Senast ändrad:

Ja då lever du i en synnerligen skyddad värld, där jag står har vi två stallar. I det ena står 8 islandshästar, och här kan jag säga att alla 8 skulle kunna betäcka utan att blinka. I det andra stallet har vi 14 boxar fördelat på olika raser, här är det och har alltid varit ett uppenbart problem med betäckande valacker varför flocken har delats. Trots det har det inte bara en gång utan flera gånger varit problem med valacker som brutit sig ut ur sin hage för att ta sig in i stohagen.

Sällsynt nej det vill jag inte påstå, det är i mina ögon nästan värre med valackerna än med hingstarna för de vet att föra sig med lite sunt förnuft och alla besticken på plats.

*KL*

Jag stod i ett renodlad islandshäststall tidigare, men har nu flyttat till blandstall. I båda stallen är det blandflock. Tidigare hade islandshästarna (6 st) i nuv. stallet egen hage, men nu går 4 islandshästar och 3 "vanliga" tillsammans och det är den gladaste hästflocken jag känner. 4 valacker och 3 ston, alla fungerar toppen tillsammans och ingen valack betäcker eller något annat problem.
Tidigare delade jag åsikt med Boj, Lobelia och de andra som är mot blandflockar. Jag tänkte att så stor islandsflock som möjligt är bäst. Men sedan jag märkte hur min häst blev mycket piggare och gladare sedan byte till mindre flock, och ännu gladare och piggare i blandrasflock, har jag ändrat mig. Hans "bästisar" är en islandsvalack, ett islandssto och en storhästvalack. Så min erfarenhet säger mig att blandat fungerar hur bra som helst.

Kan tillägga att de allvarliga olyckor jag känner till med avsparkade ben i hage etc., har 1 varit bland vanliga hästar (20 ridskolehästar i en minihage) och 4 bland rena islandsflockar. Så det är inte alltid lugna vatten där heller.

Frågan var väl vad vi skulle välja och varför, jag har inget emot blandflockar men jag kan se nackdelar i synnehet om det inte finns fler flockuppväxta hästar där. Det + att jag vill ha sällskap av folk med samma intressen gör att jag föredrar stall med åtminstone en stor del islandshästar.

Jag tror nog vi får använda lite större statisktiskt underlag än vad du känner till för att kunna uttala oss om skaderisken ;).

Hur mycket erfarenhet av (islands)hästar har du egentligen? Det är knappast något undantag, hur vanligt det är vill jag inte sia om men det är åtminstone inte ovanligt bland islandshästar. Det räcker förövrigt om det är en 1-10% som betäcker, har du ett inackorderingsstall med flockar på 10-20 hästar eller så så dyker det upp någon förr eller senare.

Jag skrev ju att jag tycker man ska ha valacker som bestiger ston i en egen hage. -Tycker inte de ska gå med ston då. Vad är konstigt med det?

Ja då lever du i en synnerligen skyddad värld, där jag står har vi två stallar. I det ena står 8 islandshästar, och här kan jag säga att alla 8 skulle kunna betäcka utan att blinka. I det andra stallet har vi 14 boxar fördelat på olika raser, här är det och har alltid varit ett uppenbart problem med betäckande valacker varför flocken har delats.
Någon skyddad värld lever jag inte i tack och lov och det är för att jag inte vill det. Jag skrev att jag tycker valacker som bestiger ston ska gå i egen flock utan ston. Vad är konstigt med det? Man får anpassa sig efter hästarna och situationen. Då blir det bäst. Det går inte att tro att man kan göra på ett och samma sätt alltid när man har med levande varelser att göra. Då kommer man misslyckas. Var lyhört och anpassa.
Sällsynt nej det vill jag inte påstå, det är i mina ögon nästan värre med valackerna än med hingstarna för de vet att föra sig med lite sunt förnuft och alla besticken på plats.
Jag upplever det som sällsynt eftersom tillfällena jag varit med om det kan räknas på en hand. (sedan 70talet) Det betyder ju inte att det är så sällsynt i alla fall utan att det är min erfarenhet. Hade det varit vanligt tycker jag att jag borde varit med om det mera under dessa år.

jag har inget emot blandflockar men jag kan se nackdelar i synnehet om det inte finns fler flockuppväxta hästar där.
Det tror jag personligen är den viktigaste faktorn. Är hästar vana att gå i flock kan de signalerna och har lätt att anpassa sig och smälta in i en flock. för hästar som inte är vana att gå i flock kan det ta lång tid innan de lär sig. (vilket i sig innebär oro i flocken och större skaderisk)

*kl*
Tror inte heller det har med ras utan det är miljön som är det avgörande. Om hästen får växa upp i åldersblandad grupp på åtminstone 6-7 individer eller mer lär sig alla nyanser i språket och därmed också de sociala regler som gäller. Det gäller att de som de växer upp med också är uppväxta i åldersblandade grupper så de kan språket.
Anledningen att det nog oftare går bättre att bara ha islandshästar är att lika ofta som det är vanligt att islandshästar växer upp i åldersblandade grupper med mycket utevistelse, lika ovanligt är det nog att storhästar gör det.
En annan viktig faktor är storleken på hagar, ju större och mer omväxlande desto mindre problem med bråk, betäckning m.m. Jag har inte stött på några större problem med bland sto/valack flock men ett bedömt 1:a eller 2:a klassto utan eksem, spatt eller någon annan defekt som ska betäckas skulle jag inte blanda in.

Att det sedan finna andra fördelar både för de installade som för stallägaren är uppenbara. Storlek på boxar, lästall, foderbehov, möjlighet att umgås med människor med samma inriktning med det utbyte som det innebär m.m.

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

Senast ändrad:

Jag skrev ju att jag tycker man ska ha valacker som bestiger ston i en egen hage. -Tycker inte de ska gå med ston då. Vad är konstigt med det?

Det konstiga var att du i stort sätt bara träffat på valacker som inte bestiger. Jag vet inte hur vanligt det är men trots att jag troligen har långt mindre erfarenhet än du har så får jag nog använda både fingrar och tår för att räkna.

Jag skrev också tidigare att jag hade goda erfarenheter av att ha mitt eget sto i en blandad flock men som Rolle skriver hon var inget ämne för betäckning så jag tog risken.

Senast ändrad:

*kl*
Jag har inte stött på några större problem med bland sto/valack flock men ett bedömt 1:a eller 2:a klassto utan eksem, spatt eller någon annan defekt som ska betäckas skulle jag inte blanda in.

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

Nähä, så du menar att de kanske kan vara mera attraktiva för killarna än de obedömda stona?;):angel:

Vad du in princip skriver är att du vet att stona betäcks, men att det gör dig inget om det inte handlar om ett sto du har för avsikt att använda i aveln.

Jag tror inte att du har haft med så många hästar att göra sedan 70-talet, det är en skyddad värld. Faktum är att inte ens på Island hade de blandade flockar på många ställen av just samma orsak, men det var gårdar som bedrev avel och jag kan tänka mig att övriga kanske resonerar som Rolle i det avseendet.

Att ha blandade flockar är helt och hållet upp till var och en, själ flyttade jag från ett stall som blandade sina flockar och fick sedan flera allvarliga skador med avlivning som följd. Och jodå hagarna var stora så det var inget problem, problemet var att flera valacker tyckte att stona skulle vara deras på ett eller annat vis. Och det kom som blixten från en klar himmel helt utan förvarning, iofs hade jag redan listat ut att det skulle ske och flyttade därifrån av den orsaken.
Men tragiskt var det ändå, för de som miste sina hästar.:cry:

Vad du in princip skriver är att du vet att stona betäcks, men att det gör dig inget om det inte handlar om ett sto du har för avsikt att använda i aveln.

Ungefär, men det får inte gå till ytterligheter men det har det inte gjort. Det var ett sto vi hade som när hon brunstade backade upp utvald kille i ett hörn ideligen:crazy: Men det är det enda under åren. Nu har vi som sagt bara hingstar och valacker och livet är mycket mer okomplicerat ;)

Rolle
IpL

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 710
Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 373
Senast: linnsan
·
Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
727
Senast: Amha
·
Mat Vi behöver skärpa till oss med matlagningen och dra ner på köpmaten. Vi har också en önskan om att äta mer vegetariskt. De här två...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
3 671
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar