Islandshäststall eller vanligt?

Sv: Islandshäststall eller vanligt?

I "mitt" stall finns det just nu:
2 islandshästar
3 shetlandsponnyer
1 "vanlig" ponny
2 storhästar varav ett är föl.

I hagen där min islandshäst går är en islandshäst till och två shettisar, dom går på lösdrift.
Dom andra, som går in går i en annan hage.

Jag har givit mig på den punkten idag kan jag säga, och så länge vi har islänningar i vårt stall kommer det också att finna en egen flock av dem. Vi har nu flera glada hästar, jag menar glada. Jag har fått möjligheten att se förändringen av vad som sker med hästarna när de hamnar i samma flock mot tidigare integrerat och innan man har sett detta så kan jag idag säga att man inte förstår. Förr hade jag tyckt att det var nonsens, med idag vet jag bättre.
[/QUOTE]
Det betyder ju inte att alla har samma erfarenhet. Grannen har haft både rena isisflockar och blandade flockar och det var ingen som helst skillnad. Ingen förändring alls på hästarna som var med i båda. Jag tror f.ö de flesta vana hästägare ser när en häst mår bra och trivs med livet.

Jag håller med putte hela vägen, och jag måste nog säga att det även är min erfarenhet. Våra hästar stod i sk blandstall från början och flyttades sen till ett renodlat islandsstall, skillnaden var klart påtaglig.

Fast det där stämmer inte storleken har ingen betydelse för hur stor skada en häst gör..En shettis kan sparka av en stor häst benet och tvärtom.

Jo storleken på hästarna har betydelse, inte för sannolikheten att de bråkar men väl för risken för allvarliga skador. Jag blir 100 gånger heller sparkat på benet av en shettis än en Ardenner, det är en enorm skillnad.

Min islandshäst är den enda av den rasen på hela gården. Han trivs bra, kan själv lägga upp hans rutiner hur jag vill, utevistelse, foder mm. Tillgång till ridhus och tränare. Har kompisar på gården. Trivs bra. Har flera andra hästar jag sköter om bla. två inridningsprojekt och mitt lillla PRE föl som nyligen är skriven på mig. Så nu har jag två egna hästar!

När jag flyttade till mitt nuvarande stall var det bara Islandhästar men under åren har det kommit in en del ponnysar och nu senaste tiden även 2 stora hästar.

Att det är islandshästar och ponnysar tillsammans känns okej; dom är ungefär samma storlek, äter ungfär samma och är lika att hantera, det enda jobbiga är när man måste byta täcken.

Däremot är jag inte lika förtjust i dom stora hästarna; dom passar inte riktigt in i flockarna och känns annorlunda att hantera. Tror även att de innebär en lite högre skaderisk då de ( individerna iaf) är betydligt mer benägna att sparka, bocka och leka än vad islandshästarna är.

Skulle gärna stå i ett stall som enbart har islandhästar så att det finns många att rida ut och träna med. Men det lär dröja ett tag.

Jag håller med putte hela vägen, och jag måste nog säga att det även är min erfarenhet. Våra hästar stod i sk blandstall från början och flyttades sen till ett renodlat islandsstall, skillnaden var klart påtaglig.

Ja jag menar bara att för att det varit så för vissa behöver det ju inte vara så för alla. Jag är övertygad om att det handlar om individerna och inte om deras ras. När individer trivs tillsammans fungerar det bra och det kan vara samma raser eller helt olika.
Några km från mig finns ett ganska stort stall som har mestadels islänningar. De har två islandshagar med valacker i ena och ston i andra och sen finns en flock som är blandad. Denna vinter har det varit highlife i islandshagarna så till den minla grad att sjukhagarna har varit överfulla. De bråkar, sparkar och lever rövare. Det är inte harmoni i flockerna. Den enda hage det inte varit skador i är den blandade. Jag menar inte att det beror på att den är just blandad utan enbart att individerna där trivs tillsammans och det gör de inte i isishagarna.

Ja det är din övertygelse, och min erfarenhet är en annan.

Intressant fråga...
I vårt stall finns

2 isisar
1 gammal shettis/arab
1 russ/arab
1 äldre ponny av okänd ras
1 ardenner
4 ridtravare

Alla går i samma flock på lösdrift. En självklar ledare. Inga konstigheter alls :)
Min isis var själv i ca 5 månader och när den andra isisen kom hälsade han lika glatt på honom som de andra och sen var det bra med det, dom tyr sig inte till varann mer än de andra.

Så nej, min erfarenhet säger att det handlar om individerna och inte rasen men om jag någon gång upplever något annat så kan jag ändra åsikt. Men i dagsläget funkar allt finemang och jag vill även påpeka att är det NÅGON av hästarna i flocken som lever rövare så är det min isis :) Men det handlar om lek, inget annat...

[Hon menar nog att det inte har betydelse för risken för bråk eller oro i hagen.

Läste du mitt citat? "Fast det där stämmer inte storleken har ingen betydelse för hur stor skada en häst gör..En shettis kan sparka av en stor häst benet och tvärtom."

Vad Niela menar kan vi för all del debattera men hon skriver uttryckligen att det handlar om hur stor skada en häst gör och det är på den punkten jag har en annan åsikt.

Ja det är din övertygelse, och min erfarenhet är en annan.

Ja min övertygelse är det samma som min erfarenhet. inte konstigare än så. Säker likadant för dig. Får jag andra erfarenheter så kan ju övertygelsen bli en annan. Så är det ju med allt här i livet och vill man lära sig nåt får man ta lärdom av de erfarenheterna. Eftersom jag har erfarenhet av både blandade och icke blandade flockar så litar jag på den erfarenheten tills jag får anledning att revidera detta.

Skillnaden handlar säkerligen mer om iinlärda sociala aspekter som hur man bör bete sig mot andra hästar än att de skulle ogilla andra raser. Jag är övertygad om att en flockuppfödd islandhäst skulle trivas ypperligt om den släpptes på bland de halvvilda russen på lojsta hed på Gotland. Lagom stora pållar som vet hur man ska bete sig. En islandshäst som växt upp bland halvblod trivs säker bland dem, men flertalet islandhästar är uppväxta i flock med andra islandshästar så inte konstig att flertalet trivs med det.

Jag tänker exakt som Boj och Lobelia. Det finns och är skillander.
ja just det. Det finns och är skillnader på olika individer. Därför ska man inte stirra sig blind på att man ska ha antingen blandade flocker eller inte. Man ska titta på hästarna tycker jag och ha dem i de flocker som fungerar bäst, oavsett om hästarna är av samma ras eller inte. Hur hästarna mår och trivs tillsammans är vad som är viktigt.

Får jag bara fråga varför det aldrig skulle falla dig in att blanda sto och valack i en hage?

Jag kan enbart tala ur min erfarenhet (därför är jag nyfiken på din), men jag har nog aldrig stött på några bekymmer till följd av att ha en blandad flock med valack och sto. Jag själv har blandad flock, även blandade raser som sagt ovan. Nu skulle jag helst vilja ha min tillsammans med andra islänningar i en hage, men i nuläget hade det betytt att han skulle behöva stå själv och jag ser inget lidande från hans sida pga att situationen är som den är.
Men, jag har som sagt aldrig stött på problem med detta och har bevittnat en rätt stor klunga flockar. Däremot har jag stött på problem när individerna inte fungerar tillsammans.

Putte får väl svara för sig själv, men även jag skulle neka en blandflock. Risker för infektioner hos stona, ryggskador, anala skador samt den ökade risken för skador bland valacker själva. Nu har jag både sto och valack, så jag skriver ur bägge perspektiven och skulle absolut inte tacka ja till en stallplats med blandflock. Har man otur så får man med tiden ett sterilt sto, kanske ingen hög önskan om man skulle vilja ha ett föl så småningom.

Detta är så löjligt måste jag säga.
Resonerar ni likadant om alla djur? Katter av olika raser kan inte kommunicera, ska man ha mer än en hund måste det vara samma ras osv?
Det har med individer att göra och ingenting annats. Det är ju ganska vanligt att man har shettisar som sällskapshästar men det måste ju vara hemskt för dom att gå med en häst som är omkring 60 cm högre än dom:grin::crazy:

Detta med valacker har jag dålig insikt i (förutom att mina två aldrig trott att de varit hingstar) men är det inte mer av ett undantag att valacker betäcker? Tänk om man står i ett litet stall där det kanske bara finns ett sto/valack, ska den stackarn gå ensam då? Är det inte själva poängen att man kastrerar att de ska kunna gå tillsammans med andra (tillsammans med andra fördelar givetvis)?

Ursäkta många frågor men det låter så hysteriskt tycker jag....

ja just det. Det finns och är skillnader på olika individer. Därför ska man inte stirra sig blind på att man ska ha antingen blandade flocker eller inte. Man ska titta på hästarna tycker jag och ha dem i de flocker som fungerar bäst, oavsett om hästarna är av samma ras eller inte. Hur hästarna mår och trivs tillsammans är vad som är viktigt.

Det är få förunnat att kunna testa sig fram med olika individer och konstellationer när det gäller flockar. De flesta privatpersoner som skaffar en eller ett fåtal och ska bestämma stall utifrån tillgång, egna preferenser och var hästarna kan tänkas trivas. Chansen är att alla parter trivs bäst med likasinnade, därmed är det inte sagt att det inte kan finnas undantag.

Islandshästar hålls ofta i relativt stora flockar, risken för att det finns en valack som betäcker där är stor. Det finns islandsfolk som håller sig med blandflock, det funkade utmärkt för mitt sto de gånger jag testade, men där var det ingen valack som betäckte och jag hade inga planer på att avla på henne (pga eksem).

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 710
Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 373
Senast: linnsan
·
Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
727
Senast: Amha
·
Mat Vi behöver skärpa till oss med matlagningen och dra ner på köpmaten. Vi har också en önskan om att äta mer vegetariskt. De här två...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
3 671
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar