Sv: Islandshästen, Jordbruksverket, EU och Hästpassen!
Inte_Ung skrev:
Ja det där är svårt det.
Och egentligen så är just det pudelns kärna.
Att utesluta och hålla borta misstagen, "rea-aveln" (vilket bra namn) och försöksaveln från SIF, kommer ju bara i längden att skapa en bredvidmarknad av Islandshästar registrerade som ponnyer.
I början så kommer säkert dessa att vara renrasiga för att sedan börja korsas upp med annat, och så är den utblandning som man definitivt inte vill ha i full gång.
Men om man däremot tar emot alla renrasiga Islandshästar i SIF, så kommer det att lösa det problemet.
Jag tror att man på sikt måste göra just så, att man tar emot hästarna, för annars så tappar man ju helt kontrollen över dem.
En töltare med ponnypass, den töltar ju också i skogen.
Man kan jämföra med New Forrest, som tidigare hade en sektion E och en sektion S.
Sektion S = Sverige, kom till för att man hade råkat använda en icke renrasig hingst.
Numera så är dessa sektioner sammanslagna för att det Engelska moderförbundet tillät det när den icke renrasiga hingsten så småningom var tillräckligt utblandad med "riktigt" blod.
Men helst så tittar jag åt halvblodshållet, där hästarna får olika papper för de olika generationerna på vägen mot det riktiga Gröna papperet.
En häst med Gråa papper, den får ju hoppa på hopptävlingar i alla fall.
Vilket även en häst med fel papper får.
Jag förstår de som är så förbannade på SIF så de går ur föreningen och avlar på egen gårdshingst samt registrerar i blandrasregistret. Det blir som dagt vad resultatet när det skall vara straffavgifter på att avla på ej godkänd hingst och man ej har möjligheten att bedöma avkommorna efter hingsten, hur bra de än är! Jag står i den situationen att jag hade en riktigt bra hingst som är den bästa häst jag ridit någonsin. Tyvärr skadade han sig som 4-åring och kunde inte visas 1999 som 5-åring.
Året därpå hade man strängare bedömning och skärpt kraven samtidigt som min häst blev ekollonförgiftad av gamla mögliga ekollon 3 månader innan visning. Jag hann alltså aldrig få honom maxad eftersom han fick vila 6 veckor. Trots detta hade han gått in enligt de gamla reglerna då han passerade 7,5 totalt och var under 7 år. Kan också tillägga att han dömdes neråt ½ poäng överallt där det var tveksamhet vilket gör väldigt mycket på totalen. Redan före visningen visste jag att man inte ville ha in honom eftersom han dels var liten, 132 och dels riktigt silversvart. Ändå hade han 8 på trav, tölt, vilja och lynne. Tyvärr värmde jag upp för länge med tanke på att en häst som nyligen haft ekollonförgiftning tar slut snabbare, så den verkligt fina traven och galoppen fick jag inte till på banan. Det blev bara 7,5 på galopp, trots att jag visade den snabbaste hästen av alla i denna gångart! Vilja och lynne borde bedömts högre också, men han var väl för mjuk i munnen och lätt att stoppa för att få över 8 i vilja. Och att han var den enda hingsten utom Hlynur som var helcool i all markhantering och lydde minsta vink i ridningen, det hjälpte inte. Exteriört tillhörde han inte de högbenta och han hade kort och ganska tjock hals. Men han hade ett litet mycket vackert huvud, men fick ändå bara 7 på det pga kommentaren grova ganascher.
Erkända ryttare sade att det var förbestämt att inte släppa in honom men tyckte jag skulle visa honom igen. Tyvärr dog han i sviterna efter ekollonförgiftning med förtvinade njurar och leversvikt. tur nog betäckte jag med honom och fick en hingst efter honom. Han är snyggare och större än pappa, men grövre men rör sig jättebra och har jättegott lynne. Men jag kan inte visa honom! Jag har tagit tre föl på honom med olika ston och de är jättefina alla tre, men de är hingstföl och jag kan inte visa dem heller! Nu verkar jag ha hittat en öppning. Det går tydligen att visa min hingst i Danmark och alla andra länder utom Sverige!
Sedan är jag lite konfundersam då jag ju faktiskt avlat på egen och avelsvärderad hingst, vilket uppfyller SH:s krav, om inte min nuvarande hingst egentligen borde ha fullgoda papper och inte vara i bilageregistret alls?!
Hur som helst, jag har fastnat i denna fälla pga av att min hingst råkade skada sig som 4-åring och inte blev visad som 5-åring därför. Det är så små saker som kan stjälpa en. Ocj ja, jag vet det finns många hingstar men inte som är som Silfur-Reynir var! Extremt lättränad, samarbetsvillig och med supergott lynne vis all hantering med massor av krut i. Nybörjarhäst var han inte, därtill var han lite väl pigg! Det känns orättvist att inte få fortsätta på detta blod utan att straffas ekonomiskt. Så visst har jag övervägt att skita i SIF och avla korsningshästar, både renrasiga islänningar och korsa med nordsvenska travare eller andra töltande raser och helt enkelt sälja trevliga tölthästar. Avsättning hade jag fått, särskilt om de ärvt min hingst vackra färg, riktigt silversvart med bläs. Han är ju stor, snäll och viktbärande så det hade kommit många vackra och bra fritidshästar som varit lättsålda. Så det är SIF:s sätt att hantera detta som driver folk till att avla vid sidan dvs de dyra registreringsavgifterna samtidigt som man inte får fullvärdiga papper. Hade samma historia som min skett på Island, så hade det inte varit några problem. Jag hade kunnat visa min hingst eller strunta i det. Alla avkommor hade ändå fått fulla papper utan några som helst straffavgifter! Det här retar upp många!
Nu har jag hittils valt att följa reglerna. Jag betäcker ENDAST mina egna ston, trots att folk tigger om att använda honom. Och jag har snällt reggat honom i bilaga till grundstambok samt tänkte gör så med avkommorna också. Men om jag kan visa honom i Danmark och regga avkommorna där, så kommer jag att gör det istället! Då få de fulla papper och alla rättigheter. Och är min hingst godkänd på en FEIF-bedömning så är han godkänd här enligt EU-reglerna! Så löjligt att behöva gå denna omväg pga av några gubbars tjurighet i SIF!