Islandshästen, Jordbruksverket, EU och Hästpassen!

Sv: Islandshästen, Jordbruksverket, EU och Hästpassen!

Japp,
men jag använder inte hingsten som gårdshingst.

Detta föl kom till av ren otur.

En 14-månaders hingst kom in i hagen till ett treårigt sto. Hingsten visade ingen könsmognad eller tendens till att betäcka, men vi skickade honom omgående på hingstbete.

Resultatet av besöket i hagen blev tyvärr ett föl fött i mitten av februari.

Så jag vidhåller - jag använder ingen gårdshingst, jag bedömer mina ston och jag använder godkända hingstar.

Inte_Ung skrev:
Det finns en stor frihet i tillämpningen av lagarna.

Det vi måste följa är den Svenska lagen, som säger att icke godkänd hingst bara får användas på egna ston.
Och så Svenska Hästavelsförbundets stadgar och riktlinjer, då ju Svenska Islandshästförbundet är anslutet till SH.

Så då kan man alltså inte påstå att lagarna tillämpas på samma sätt i hela EU.

Nej, lagarna behöver inte tillämpas lika i hela EU då det gäller raser som har sitt ursprung utom EU.

Men jag har inte undersökt det där om handelshinder.
Det ligger ju inte på Jordbruksverket som jag har haft kontakt med.
Utan någon annanstans, är det någon som vet var?

Inte_Ung skrev:
Men snälla rara.
Jag skrev "Jag kan faktiskt inte se detta som något att tjaffsa om i sammanhanget."
Och menade då att jag inte tycker att avgiftens storlek är något att tjaffsa om.
Däremot så har jag inte ansett att någon på denna tråden tjaffsar.
Så du är upprörd helt i onödan.

Kan vi nu återgå till att diskutera själva frågorna?
Det är du som började med "tjaffset" - inte jag. Upprörd är jag inte - tycker bara det är onödigt med en sådan formulering.

Du får gärna välja att diskutera angående övrigt jag skrivit i mitt inlägg/mina inlägg, t ex den renrasiga islandshästens framtid och "rea-aveln" som nu börjat uppstå. Att tro att straffavgifter och B-register kommer att stoppa gårdsavel och rena olyckshändelser (som faktiskt förekommer eftersom ingen med sunt förnuft kan ge sig på att kastera islandshingstar vid 6 månaders ålder) anser jag är att blunda för sanningen.

freyja skrev:
... t ex den renrasiga islandshästens framtid och "rea-aveln" som nu börjat uppstå. ...
Ja det där är svårt det.
Och egentligen så är just det pudelns kärna.

Att utesluta och hålla borta misstagen, "rea-aveln" (vilket bra namn) och försöksaveln från SIF, kommer ju bara i längden att skapa en bredvidmarknad av Islandshästar registrerade som ponnyer.
I början så kommer säkert dessa att vara renrasiga för att sedan börja korsas upp med annat, och så är den utblandning som man definitivt inte vill ha i full gång.

Men om man däremot tar emot alla renrasiga Islandshästar i SIF, så kommer det att lösa det problemet.
Jag tror att man på sikt måste göra just så, att man tar emot hästarna, för annars så tappar man ju helt kontrollen över dem.

En töltare med ponnypass, den töltar ju också i skogen.

Man kan jämföra med New Forrest, som tidigare hade en sektion E och en sektion S.
Sektion S = Sverige, kom till för att man hade råkat använda en icke renrasig hingst.
Numera så är dessa sektioner sammanslagna för att det Engelska moderförbundet tillät det när den icke renrasiga hingsten så småningom var tillräckligt utblandad med "riktigt" blod.

Men helst så tittar jag åt halvblodshållet, där hästarna får olika papper för de olika generationerna på vägen mot det riktiga Gröna papperet.
En häst med Gråa papper, den får ju hoppa på hopptävlingar i alla fall.
Vilket även en häst med fel papper får.

Inte_Ung skrev:
Det går att göra mycket på distans.
Skriva en motion t.ex.
Eller samla in namnlistor med namn på de människor som stödjer motionen.

Det gör jag gärna! :bump:

Inte_Ung skrev:
Det som det hela tiden tjatas om från de som förespråkar en hårt styrd avel, är att man inte skall avla på älsklingshästen bara för att den är gullig.
Men det kanske är just det som man skall göra.
Gullig måste ju vara en garanti för bra lynne - eller?
Inte sjuttsiken tycker någon att en häst som bits och sparkas eller har annat lynnesfel är en "gullig" häst.

Egenskapen "lätt att älska" är ju faktiskt något att avla på.

Och vad älskar man mest? Jo den snälla, vackra, lätthanterliga, lättränade, lättridna med lätt för grundgångarter och tölt som går fram överalllt. är modig och pålitlig, mao det är oftast mycket bra hästar med stort avelsvärde som är de mest älskade!

Du hade för ett antal år sedan en signatur som gick ut på att det var "genom att vrida och vända på saker så..." och någonting Tycker du är duktig på just det att vrida fram saker ur nya synvinklar och det är jättebra att du gör det för man tänker verkligen till då!

Inte_Ung skrev:
Ja det där är svårt det.
Och egentligen så är just det pudelns kärna.

Att utesluta och hålla borta misstagen, "rea-aveln" (vilket bra namn) och försöksaveln från SIF, kommer ju bara i längden att skapa en bredvidmarknad av Islandshästar registrerade som ponnyer.
I början så kommer säkert dessa att vara renrasiga för att sedan börja korsas upp med annat, och så är den utblandning som man definitivt inte vill ha i full gång.

Men om man däremot tar emot alla renrasiga Islandshästar i SIF, så kommer det att lösa det problemet.
Jag tror att man på sikt måste göra just så, att man tar emot hästarna, för annars så tappar man ju helt kontrollen över dem.

En töltare med ponnypass, den töltar ju också i skogen.

Man kan jämföra med New Forrest, som tidigare hade en sektion E och en sektion S.
Sektion S = Sverige, kom till för att man hade råkat använda en icke renrasig hingst.
Numera så är dessa sektioner sammanslagna för att det Engelska moderförbundet tillät det när den icke renrasiga hingsten så småningom var tillräckligt utblandad med "riktigt" blod.

Men helst så tittar jag åt halvblodshållet, där hästarna får olika papper för de olika generationerna på vägen mot det riktiga Gröna papperet.
En häst med Gråa papper, den får ju hoppa på hopptävlingar i alla fall.
Vilket även en häst med fel papper får.

Jag förstår de som är så förbannade på SIF så de går ur föreningen och avlar på egen gårdshingst samt registrerar i blandrasregistret. Det blir som dagt vad resultatet när det skall vara straffavgifter på att avla på ej godkänd hingst och man ej har möjligheten att bedöma avkommorna efter hingsten, hur bra de än är! Jag står i den situationen att jag hade en riktigt bra hingst som är den bästa häst jag ridit någonsin. Tyvärr skadade han sig som 4-åring och kunde inte visas 1999 som 5-åring.

Året därpå hade man strängare bedömning och skärpt kraven samtidigt som min häst blev ekollonförgiftad av gamla mögliga ekollon 3 månader innan visning. Jag hann alltså aldrig få honom maxad eftersom han fick vila 6 veckor. Trots detta hade han gått in enligt de gamla reglerna då han passerade 7,5 totalt och var under 7 år. Kan också tillägga att han dömdes neråt ½ poäng överallt där det var tveksamhet vilket gör väldigt mycket på totalen. Redan före visningen visste jag att man inte ville ha in honom eftersom han dels var liten, 132 och dels riktigt silversvart. Ändå hade han 8 på trav, tölt, vilja och lynne. Tyvärr värmde jag upp för länge med tanke på att en häst som nyligen haft ekollonförgiftning tar slut snabbare, så den verkligt fina traven och galoppen fick jag inte till på banan. Det blev bara 7,5 på galopp, trots att jag visade den snabbaste hästen av alla i denna gångart! Vilja och lynne borde bedömts högre också, men han var väl för mjuk i munnen och lätt att stoppa för att få över 8 i vilja. Och att han var den enda hingsten utom Hlynur som var helcool i all markhantering och lydde minsta vink i ridningen, det hjälpte inte. Exteriört tillhörde han inte de högbenta och han hade kort och ganska tjock hals. Men han hade ett litet mycket vackert huvud, men fick ändå bara 7 på det pga kommentaren grova ganascher.

Erkända ryttare sade att det var förbestämt att inte släppa in honom men tyckte jag skulle visa honom igen. Tyvärr dog han i sviterna efter ekollonförgiftning med förtvinade njurar och leversvikt. tur nog betäckte jag med honom och fick en hingst efter honom. Han är snyggare och större än pappa, men grövre men rör sig jättebra och har jättegott lynne. Men jag kan inte visa honom! Jag har tagit tre föl på honom med olika ston och de är jättefina alla tre, men de är hingstföl och jag kan inte visa dem heller! Nu verkar jag ha hittat en öppning. Det går tydligen att visa min hingst i Danmark och alla andra länder utom Sverige!

Sedan är jag lite konfundersam då jag ju faktiskt avlat på egen och avelsvärderad hingst, vilket uppfyller SH:s krav, om inte min nuvarande hingst egentligen borde ha fullgoda papper och inte vara i bilageregistret alls?!

Hur som helst, jag har fastnat i denna fälla pga av att min hingst råkade skada sig som 4-åring och inte blev visad som 5-åring därför. Det är så små saker som kan stjälpa en. Ocj ja, jag vet det finns många hingstar men inte som är som Silfur-Reynir var! Extremt lättränad, samarbetsvillig och med supergott lynne vis all hantering med massor av krut i. Nybörjarhäst var han inte, därtill var han lite väl pigg! Det känns orättvist att inte få fortsätta på detta blod utan att straffas ekonomiskt. Så visst har jag övervägt att skita i SIF och avla korsningshästar, både renrasiga islänningar och korsa med nordsvenska travare eller andra töltande raser och helt enkelt sälja trevliga tölthästar. Avsättning hade jag fått, särskilt om de ärvt min hingst vackra färg, riktigt silversvart med bläs. Han är ju stor, snäll och viktbärande så det hade kommit många vackra och bra fritidshästar som varit lättsålda. Så det är SIF:s sätt att hantera detta som driver folk till att avla vid sidan dvs de dyra registreringsavgifterna samtidigt som man inte får fullvärdiga papper. Hade samma historia som min skett på Island, så hade det inte varit några problem. Jag hade kunnat visa min hingst eller strunta i det. Alla avkommor hade ändå fått fulla papper utan några som helst straffavgifter! Det här retar upp många!

Nu har jag hittils valt att följa reglerna. Jag betäcker ENDAST mina egna ston, trots att folk tigger om att använda honom. Och jag har snällt reggat honom i bilaga till grundstambok samt tänkte gör så med avkommorna också. Men om jag kan visa honom i Danmark och regga avkommorna där, så kommer jag att gör det istället! Då få de fulla papper och alla rättigheter. Och är min hingst godkänd på en FEIF-bedömning så är han godkänd här enligt EU-reglerna! Så löjligt att behöva gå denna omväg pga av några gubbars tjurighet i SIF!

Jag vet ni hört min berättelse förr och egentlien är jag urtrött på att berätta den, men den belyser hur lätt man hamnar på "fel sida" i aveln, bar pga skador och viss mån säkert för att jag som okänd ryttare tränade och visade honom. Gjorde väl någon ridmiss men största missen var vid exteriörvisningen för jag var den enda som inte hade spö att vifta med framför nosen och på så vis fick honom att sträcka upp sig. Där missade vi nog en del. Men jag fick ändå beröm för min visning. Hade han bara fått leva ett halvår till så tror jag han gåt in trots allt. Jag har nämligen sett betydligt sämre godkända hingstar, som jag inte vill ha i min avel...

Håller med att

1. Ta bort bilageregistret,helt onödigt!
2. Ändra så att det blir mer rättvist för en 4-gångare på bedömningen

/Åsa

Jag förstår hur du ser på det men...

... när du löser licens till din hingst så vet du ju oftast inte på förhand hur många ston du skall få till den.

I "värsta" fall så får du ett sto och då är det 3000 kr + Shs och SIFs avgifter för stoet runt 300 kr om jag minns rätt.

Bangsi skrev:

... när du löser licens till din hingst så vet du ju oftast inte på förhand hur många ston du skall få till den.

I "värsta" fall så får du ett sto och då är det 3000 kr + Shs och SIFs avgifter för stoet runt 300 kr om jag minns rätt.

Ja och det besked jag fick av Göran Häggberg var att om man tog mer än ett föl på samma hingst samma år så betalade man bara hingstlicensen på första fölet. Föl nr 2 räknade man bort hingstlicens + SIF staffavgift för obetald hingstlicens + SH straffavgift för obetald hingstlicens. För föl födda 2004 innebar det 4800 för första fölet och 2700 för föl nr 2. För årets föl borde det då röra sig om 6500 resp 2400 om samma avgifter räknas bort. 1500 per var avgiften 2004 för att man använt icke godkänd hingst. Det kallades för registerhållningsavgift...

Så då kan man med andra ord säga att reglerna främjar nyttjandet av gårdshingstar i jämförelse med rena olyckshändelser. Tala om mängdrabatt :rofl: :rofl:

Senast ändrad:

freyja skrev:
Så då kan man med andra ord säga att reglerna främjar nyttjandet av gårdshingstar. :rofl:
Inte i jämförelse med att ha egen godkänd hingst för då slipper man straff-/registerhållningsavgiften på 1500 kr/föl samt man får avkommor utan begränsad användbarhet. Så nej, det tycker jag verkligen inte. Du kan ju inte heller betäcka andra än dina egna ston med en gårdshingst. Och de flesta har inte så många egna ston heller utan det brukar handla om 1 föl per år. Jag slog dock till med 3 i fjol som alla är efter min gårdshingst men betäckte inte med honom i fjol. I år har jag betäckt 2 med honom och om inte det sto jag har på betäckning blir betäckt av den hingst hon är hos, så blir det 3. Men jag kan inte ha hur många hästar som helst och vill ogärna sälja hans avkommor, så det lär nog bli väldigt begränsad avel, även om jag bedömer honom i Danmark och han blir godkänd. Jag har varken tid eller plats att ta emot en massa ston heller. Om han skulle gå in så blir det bara i första hand kompisars ston som är friska, spattfria, eksemfria och har mycket gott lynne, det senare mest för att jag är rädd om min hingst. Detsamma kommer gälla för min 3-åring som tillhör gruppen med hög blup. Funderade på att visa honom i augusti men eftersom jag inte vill ha honom skadad och därför inte är intresserad att betäcka med honom, så struntar jag i det. Jag väntar nog tills han är 5 och fullbedömer honom istället. tycker 4 är för tidigt att fullbedöma en häst och att det fins risk han tar skada av träningen. Jag är rädd om mina hästar, de är främst mina vänner och inte investreringsobjekt att tjäna pengar på.

Det jag menade med främjande var naturligtvis i jämförelse med de oplanerade betäckningarna. Dvs där det blir ETT föl.
Från SIF´s sida att se är det ju bättre med ETT föl än flera efter en icke godkänd hingst...då blir det ju en smula komiskt att man tillämpar mängdrabatt.

Senast ändrad:

Bangsi skrev:

Inte löser väl en hingstägare licens för innevarande år innan han/hon vet om det kommer något sto överhuvudtaget?
Av listans uppdateringshastighet ser det ut som att ganska många avvaktar. De som är tidigt ute antar jag har några egna ston som de vill använda hingsten till, eller som redan har blivit tillfrågade av ett antal stoägare.

freyja skrev:
Inte löser väl en hingstägare licens för innevarande år innan han/hon vet om det kommer något sto överhuvudtaget?
Av listans uppdateringshastighet ser det ut som att ganska många avvaktar. De som är tidigt ute antar jag har några egna ston som de vill använda hingsten till, eller som redan har blivit tillfrågade av ett antal stoägare.

Jag löste licens i mars men det tog flera månader innan det kom på listan så den säger inte alltid allt.

Men annars måste jag säga att det kan visst hända att man inte har en aaaaaaning. Stoägare är ett underligt släkte, vi har alltid haft många ston till våra hingstar men sällan har det varit samma ston som "bokat" ;) I år har jag tex inte annonserat Askur alls och betäcker inga egna ston utan det är bara de som själva nosat upp honom (han betäcker på Öland) som kommer. Och flera som anmält att de skulle komma har inte gjort det, som vanligt är det andra som fyller upp istället.

Så är det att vara hingsthållare :D

freyja skrev:
Det jag menade med främjande var naturligtvis i jämförelse med de oplanerade betäckningarna. Dvs där det blir ETT föl.
Från SIF´s sida att se är det ju bättre med ETT föl än flera efter en icke godkänd hingst...då blir det ju en smula komiskt att man tillämpar mängdrabatt.

Vadå mängdrabatt! Vi skall väl inte behöva betala hingstlicensen + straffavgifterna för obetald sådan, fast vi inte kan betala den i förväg, mer än en gång! Förstår inte hur du resonerar!

sambaengi skrev:
Vadå mängdrabatt! Vi skall väl inte behöva betala hingstlicensen + straffavgifterna för obetald sådan, fast vi inte kan betala den i förväg, mer än en gång! Förstår inte hur du resonerar!
Nej jag märker det :D

Men jag blev faktiskt förvånad över att SIF inte tog samma avgifter på varenda föl oberoende om det var samma obedömda far, med tanke på vad som bl a sades på avelsmötet om godkända hingstar och deras skilda kvaliteter + vad jag vet att man anser om gårdshingstar.

Det blir ju - faktiskt - mindre kostsamt att ta två föl ett år än ett föl om året...Om man nu hör till den kategorin som registrerar dem i islandshästregistret.

Bangsi skrev:
1. Ta bort bilageregistret,helt onödigt!
Hur menar du?
Ta bort möjligheten helt för att registrera avkommor till icke godkänd hingst i SIF.
Eller, registrera alla i samma register.

2. Ändra så att det blir mer rättvist för en 4-gångare på bedömningen
Går inte.
Det är Islands regler som gäller där.

Liknande trådar

S
Islandshäst Allt fler blir irriterade på de otroliga registreringkostnader (8750 kr!!!) :confused: som SIF lägger på att regga en islandshäst efter...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
29 659
Senast: Blossi
·
M
  • Låst
Western Fortsatt godkännande för Swedish Paint Horse Association, SPHA I beslut av den 28 september har Jordbruksverket nu godkänt SPHA:s...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
6 799
A
Islandshäst Jag har tagit mig friheten och lånat Sambaengis citat från en annan tråd för detta med hur allt kommer att fungera med registreringar...
2
Svar
21
· Visningar
2 651
Senast: Kick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar