Islandshästen, Jordbruksverket, EU och Hästpassen!

Sv: Islandshästen, Jordbruksverket, EU och Hästpassen!

hatid skrev:
jag har funderat ganska mycket när det gäller detta med B register.Jag tror inte det är så bra. Tror att det blir en avel som urartar tycker redan nu att det är oerhört svårt att hitta bra hästar. Vad kommer att hända sedan ? Jag är rädd att det blir mycket spontan avel om man får kalla det så, vad jag menar är att folk kanske kommer att avla bara för avlandet skull och inte tänker till. När hingsten är bedömd så vet man ju vad som är bra och sämre.

Jag tror inte det är rätt väg att ta mycket höga straffavgifter och ha ett särskilt register för ändock renrasiga islandshästar med målet att stoppa avkommer efter icke godkända hingstar.

För allvarligt talat tror jag det är så att de som använder en gårdshingst och tar fram många avkommor helt enkelt struntar i att registrera.

För övriga hästar dvs oplanerade betäckningar kan det komma att bli så att det till slut uppnås en smärtgräns på vad man orkar betala för en registrering. Kostnaden ligger nu på ca 11 - 12 000 (alltså inberäknat även DNA-analyser på båda föräldrarna och avkomman). Detta på en avkomma som man egentligen inte velat ha...

För att klargöra min ståndpunkt: Jag är orolig för att det kommer att bli två sorters uppfödningar i Sverige. En helt okontrollerad där det även så småningom kommer att smygas in korsningar och en kontrollerad där man "förbättrar" (dvs förändrar) hej vilt.
Den ena varianten kommer att bli betydligt billigare att inhandla och kanske kommer den att bli den "folkhäst" och familjehäst som varit islandshästens roll och dess styrka under många år här i Sverige.
Den andra "kontrollerade" varianten kommer att ha en liten marknad där riktigt bra tävlingshästar och avelshästar kommer att ha höga priser som bara ett fåtal har råd och intresse att betala för.
Övriga hästar inom den kontrollerade aveln kommer det inte att finnas intresse för, även om det kanske är de som egentligen är riktiga representanter för islandshästens mångsidighet.

Så vilken framtid har den renrasiga islandshästen i Sverige?

Själv tror jag inte det är bra att släppa aveln helt fri. Det ska finnas ett bedömningssystem, men anpassa den, så att även "vanligt" folk har användning för den...

Båbbe skrev:
Ja det vill jag. Jag vill att hästar med "familjehäst-psyke" och tävlingsgångarter ska fram. Gångarterna prioriteras tillräckligt, däremot läggs inte tillräcklig vikt vid lynnet idag anser jag. Dessutom anser jag att man avlar på för stora hästar. Jag vill ha hästar runt 130 cm!

Nej vi ska inte stå och stampa. Vi ska kräva av de styrande i föreningen att de motiverar varför de tycker som de tycker. Sedan kan vi ta ställning till ifall vi tycker som de gör. En öppnare debatt med mer demokrati krävs sannerligen i SIF!

Jag är engagerad, intresserad och villig att satsa min tid utöver arbetet på detta. Jag har alltid varit oerhört intresserad av avel oavsett om det varit hundar, varmblod, morgans eller islandshästar det handlat om. En fördel för mig är att jag befinner mig "rätt" geografiskt i förhållande till de styrande i SIFs avelsutskott (har tämligen regelbunden kontakt med ordförandens ena son). En av de som arbetar i utskottet finns dessutom på samma arbetsplats som jag. Kanske borde min energi kunna kanaliseras i något annat än ett internetforum?

Personligen tycker jag bristen på information och öppenhet mot nya medlemmar är den allvarligaste bristen hos vår avelsordförande - inte bristen på organisationsförmåga. Det finns många som kan organisera saker ifall de släpps in, men inte många som har erfarenheten, kunskapen och kontakterna som Göran H har. Vi ska ta tillvara på och respektera kunskaperna. Personer med förmåga att informera och organisera borde inte vara sååå svårt att rekrytera (viljan att rekrytera dessa kanske saknas och det borde ändras däremot).

:bump: :bump: :bump: :bow: :bow: :bow:

Det här inlägget gillar jag och håller helt med dig samt gillar att du vill engagera dig och bor rätt. En annan bor ju i Blekinge långt från maktens centrum och har inte råd att ta sig tid för att engagera sig, tyvärr. Det blir ju långa och kostsamma resor som tar mycket tid. det är ju lite enklare att vara med och engagera sig om man bor inom rimligt avstånd.

Stå på dig! :banana:

Inte_Ung skrev:
Enligt Jordbruksverket så gäller inte reglerna om att reglerna för Islandshästar skall följa ursprungslandet för rasen, då Island inte är med i EU.
Utan det är upp till det Svensak förbundet att avgöra.
Reglerna för Islandshästar skall vara de som står i SIFs stadgar samt följa SHs stadgar då SIF numera är anslutet till SH.

Detta enligt Britta Lundström på Jordbruksverket.
ÄR det verkligen så att ett ursprungslands regler inte gäller om det inte är med i EU?

marijaa skrev:
Pocahontas, vilken häst, som inte är gdkänd, skulle du vilja använda i din avel och varför? Inget negativt, bara undrar. Du kanske kan övertala mig?

Har ingen speciell i åtanke (just nu iaf) men jag skulle vilja ha möjligheten!
Kanske prova en unghingst tidigt innan den ev visas osv.

freyja skrev:
ÄR det verkligen så att ett ursprungslands regler inte gäller om det inte är med i EU?
Ja precis så är det.
Det finns inga tvingande EU-regler i det fallet.
Så Islandshästarna hamnar enligt EU-reglerna i samma grupp som specialraser från USA och Ryssland.

Inte_Ung skrev:
Ja precis så är det.
Det finns inga tvingande EU-regler i det fallet.
Så Islandshästarna hamnar enligt EU-reglerna i samma grupp som specialraser från USA och Ryssland.
OK - undrade bara så att det inte är en specialtolkning från Sveriges sida. Det har ju förekommit...
Undrar hur reglerna om ursprungsland och eventuell EU-tillhörighet tillämpas i andra länder inom EU.

freyja skrev:
Kostnaden ligger nu på ca 11 - 12 000 (alltså inberäknat även DNA-analyser på båda föräldrarna och avkomman). Detta på en avkomma som man egentligen inte velat ha...
Hur räknar du?
DNA-analys 3 hästar 1500:- + moms = 1800:-
SHs och SIFs olika avgifter = 6500:-
Summa 8300:-

SH har en hel drös avgifter som man måste betala om man avlar på icke godkänd hingst.
Dessa avgifter kommer vi inte ifrån.

http://www.svehast.se/allm/Passinfo.asp

Dessa uppgifter har jag fått från Jordbruksverkets expert på pass- och EU-frågor gällande häst, och reglerna tillämpas lika i hela EU.

sambaengi skrev:
En annan bor ju i Blekinge långt från maktens centrum och har inte råd att ta sig tid för att engagera sig, tyvärr. Det blir ju långa och kostsamma resor som tar mycket tid. det är ju lite enklare att vara med och engagera sig om man bor inom rimligt avstånd.
Det går att göra mycket på distans.
Skriva en motion t.ex.
Eller samla in namnlistor med namn på de människor som stödjer motionen.

sambaengi skrev:
Däremot får man det inte om man slaktar en häst pga lynnesfel, men jag tror inte det är så lockande att avla på det heller och det är ren självbevarelsedrift att slakta en sådan.
Det som det hela tiden tjatas om från de som förespråkar en hårt styrd avel, är att man inte skall avla på älsklingshästen bara för att den är gullig.
Men det kanske är just det som man skall göra.
Gullig måste ju vara en garanti för bra lynne - eller?
Inte sjuttsiken tycker någon att en häst som bits och sparkas eller har annat lynnesfel är en "gullig" häst.

Egenskapen "lätt att älska" är ju faktiskt något att avla på.

Inte_Ung skrev:
Hur räknar du?
DNA-analys 3 hästar 1500:- + moms = 1800:-
SHs och SIFs olika avgifter = 6500:-
Summa 8300:-

SH har en hel drös avgifter som man måste betala om man avlar på icke godkänd hingst.
Dessa avgifter kommer vi inte ifrån.

http://www.svehast.se/allm/Passinfo.asp

Jadu, har man otur, så ligger man i "skarven" mellan blodtypning och DNA-analys via blod och analys via hår. Då tillkommer även veterinärkostnader för provtagning, inställelseavgift och resa.
Dessutom tillkommer kostnader för ID-kontroll och chip-märkning.

Kolla också på prislistan - det är olika taxor beroende på ålder på hästen.

freyja skrev:
Dessutom tillkommer kostnader för ID-kontroll och chip-märkning.
Men det är ju en kostnad som är på alla hästar.

Vi skall väl ändå bara räkna merkostnaden?
Merkostnaden är 1800:- för DNA-typning.
Och 6500:- minus vanliga passets 800:-= 5 700:-
Varav avgiften för hingstlicensen är 3000:-, stoavgiften 400:- och avgiften för ej avelsvärderad 400:-.
Kostnaden för hingstlicensen och stoavgiften betalar man i vanliga fall till hingstägaren som sedan betalar in detta till SH.
Det är samma avgifter för alla hästar, och inget som man kan komma ifrån.

Så från de 5 700:- får vi lov att dra bort ytterligare 3 400:-.
Kvar som "straffavgift" blir då 2 300:-.
Jag kan faktiskt inte se detta som något att tjaffsa om i sammanhanget.

Inte_Ung skrev:
Men det är ju en kostnad som är på alla hästar.

Vi skall väl ändå bara räkna merkostnaden?
Merkostnaden är 1800:- för DNA-typning.
Och 6500:- minus vanliga passets 800:-= 5 700:-
Varav avgiften för hingstlicensen är 3000:-, stoavgiften 400:- och avgiften för ej avelsvärderad 400:-.
Kostnaden för hingstlicensen och stoavgiften betalar man i vanliga fall till hingstägaren som sedan betalar in detta till SH.
Det är samma avgifter för alla hästar, och inget som man kan komma ifrån.

Så från de 5 700:- får vi lov att dra bort ytterligare 3 400:-.
Kvar som "straffavgift" blir då 2 300:-.
Jag kan faktiskt inte se detta som något att tjaffsa om i sammanhanget.

Att varje föl skulle innebära 3000 kr i hingstlicens till SIF - hur räknar du?

Jag nämnde vad totalkostnaden för registering av en häst var. Vad du sedan lägger in i detta är din sak - tjaffs eller inte...

Inte_Ung skrev:
Dessa uppgifter har jag fått från Jordbruksverkets expert på pass- och EU-frågor gällande häst, och reglerna tillämpas lika i hela EU.
I ett tidigare inlägg skrev du att det inte fanns några "tvingande" lagar. Det tolkade jag som att det fanns en viss frihet till tillämpning.

freyja skrev:
Att varje föl skulle innebära 3000 kr i hingstlicens till SIF - hur räknar du?
Om hingsten bara får ett föl, så måste ju kostnaden för hingstlicensen bäras av det enda fölet.
Jag jämför då med att avla ett föl på en godkänd hingst.
Det skall ju definitivt INTE vara billigare att avla på egen icke godkänd hingst än vad det vore att avla på egen godkänd hingst.

freyja skrev:
Jag nämnde vad totalkostnaden för registering av en häst var. Vad du sedan lägger in i detta är din sak - tjaffs eller inte...
Nej det är inte "min sak" vad jag lägger in i det.
Det är enligt specifikationen i den prisuppgift som jag har fått ifrån Svenska Islandshäst Förbundet.
Där står varje del av kostnaden för att få en renrasig Islandshäst registrerad i Bihangs Registret.
Vill man hålla nere kostnaderna så kan man registrera i ASRP för 400:-.
http://www.asrp.nu/registrera.html
http://registrera.ridponny.cc/

Som du skrev det lät det som att varje föl, även efter godkända hingstar står för 3000 kr.
Så kan man inte räkna.

Och vad gäller dina bedömning om vad som är tjaffs eller inte på det här forumet, får du stå för det själv om du nu tycker att du har särskilda befogenheter till denna sorts bedömning. Det har inget med SIF´s eventuella avgifter att göra.

Och jag tycker inte det är någon bra lösning att renrasiga islandshästar ska hamna i blandrasregistret. Precis vad jag skrev tidigare i inlägget, som du tjaffsstämplade.

Det jag försökte göra är att tänka framåt, vad konsekvenserna kan bli, när det blir alltmer kostsamt att registrera och för all del även betäcka efter "konstens alla regler".

Har hört att det redan nu förekommer medveten avel med gårdshingst. Fölen registeras i "billiga registret" och säljs för ca 10 000 som 1 - 2 åringar.
Tycker inte det är en rolig framtid att gå till mötes.

Jag använder inte gårdshingst, bedömer våra ston, använder godkända hingstar och tycker inte det är särskilt uppmuntrande att höra om sådan "reauppfödning" i grannskapet.

Senast ändrad:

freyja skrev:
Och vad gäller dina bedömning om vad som är tjaffs eller inte på det här forumet, får du stå för det själv om du nu tycker att du har särskilda befogenheter till denna sorts bedömning. Det har inget med SIF´s eventuella avgifter att göra.

Och jag tycker inte det är någon bra lösning att renrasiga islandshästar ska hamna i blandrasregistret. Precis vad jag skrev tidigare i inlägget, som du tjaffsstämplade.
Men snälla rara.
Jag skrev "Jag kan faktiskt inte se detta som något att tjaffsa om i sammanhanget."
Och menade då att jag inte tycker att avgiftens storlek är något att tjaffsa om.
Däremot så har jag inte ansett att någon på denna tråden tjaffsar.
Så du är upprörd helt i onödan.

Kan vi nu återgå till att diskutera själva frågorna?

Men visst har du en rödskäck född 2002 efter egen unghingst?

freyja skrev:
I ett tidigare inlägg skrev du att det inte fanns några "tvingande" lagar. Det tolkade jag som att det fanns en viss frihet till tillämpning.
Det finns en stor frihet i tillämpningen av lagarna.

Det vi måste följa är den Svenska lagen, som säger att icke godkänd hingst bara får användas på egna ston.
Och så Svenska Hästavelsförbundets stadgar och riktlinjer, då ju Svenska Islandshästförbundet är anslutet till SH.

Liknande trådar

S
Islandshäst Allt fler blir irriterade på de otroliga registreringkostnader (8750 kr!!!) :confused: som SIF lägger på att regga en islandshäst efter...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
29 659
Senast: Blossi
·
M
  • Låst
Western Fortsatt godkännande för Swedish Paint Horse Association, SPHA I beslut av den 28 september har Jordbruksverket nu godkänt SPHA:s...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
6 799
A
Islandshäst Jag har tagit mig friheten och lånat Sambaengis citat från en annan tråd för detta med hur allt kommer att fungera med registreringar...
2
Svar
21
· Visningar
2 651
Senast: Kick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar