Islandshästen, Jordbruksverket, EU och Hästpassen!

Inte_Ung

Trådstartare
Enligt Jordbruksverket så gäller inte reglerna om att reglerna för Islandshästar skall följa ursprungslandet för rasen, då Island inte är med i EU.
Utan det är upp till det Svensak förbundet att avgöra.
Reglerna för Islandshästar skall vara de som står i SIFs stadgar samt följa SHs stadgar då SIF numera är anslutet till SH.

Detta enligt Britta Lundström på Jordbruksverket.

Det innebär att om vi vill ha registreringarna på annat sätt än vad de är idag, så måste vi, medlemmarna i SIF, ordna den ändringen själva.
Genom att vara tillräckligt många om det och motionera om det och vinna en omröstning om det.
Det innebär också att det INTE går att bilda ett nytt Islandshästförbund, rasen är redan representerad i SH, så det är fullt där.

Nå, vill vi ha en ändring?
Eller vill vi stå här och stampa?
Ändring kräver engagemang och många som vill ha samma sak.
Har vi det?
Är vi det?

Sv: Islandshästen, Jordbruksverket, EU och Hästpassen!

Den enda ändring jag skulle vilja få genom är att avkommor till ej godkänd hingst registreras i det vanliga registret och får alla möjligehter som vilken annan islänning som helt. Alltså bort med B-registret. Det får gärna kosta vad det kostar i dag men att hästen blir en fullvärdig Islandshäst!

Jag vill ha ändring iaf!
Tror det är många som vill men de vågar inte stå upp för sina åsikter.

Pocahontas skrev:
Den enda ändring jag skulle vilja få genom är att avkommor till ej godkänd hingst registreras i det vanliga registret och får alla möjligehter som vilken annan islänning som helt. Alltså bort med B-registret. Det får gärna kosta vad det kostar i dag men att hästen blir en fullvärdig Islandshäst!

Det är precis så det är i Danmark. Det kostar lite extra när hingsten inte är godkänd, dock inte som i Sverige, men sedan har hästen fullgoda papper som vilken islandshäst som helst och inga begränsningar.

Däremot borde ju alla länder som är medlemmar i FEIF ha samma regler och här utmärker sig Sverige.

Jag är med! Dags att motionera bort bilageregistret!!!

Senast ändrad av en moderator:

Jag är gärna med och skakar om lite, men vad är det för ändring vi vill ha?
Jag undrar ju hur det kommer sig att det kostar dubbelt så mycket att skaffa nytt hästpass i SIF om man jämför med SVRF. Underligt faktiskt.
Håller iaf med om att man inte bara ska sitta tyst och gå med på allt.

jag har funderat ganska mycket när det gäller detta med B register.Jag tror inte det är så bra. Tror att det blir en avel som urartar tycker redan nu att det är oerhört svårt att hitta bra hästar. Vad kommer att hända sedan ? Jag är rädd att det blir mycket spontan avel om man får kalla det så, vad jag menar är att folk kanske kommer att avla bara för avlandet skull och inte tänker till. När hingsten är bedömd så vet man ju vad som är bra och sämre.Sedan tycker jag att det är viktigt att ha i åtanke att på Island slaktar man ju dom som inte räcker till Det skulle man aldrig göra här i Sverigeeller hur ? det är mina tankar runt det hela. Vera.

Lillmifflan skrev:
Jag är gärna med och skakar om lite, men vad är det för ändring vi vill ha?
Jag undrar ju hur det kommer sig att det kostar dubbelt så mycket att skaffa nytt hästpass i SIF om man jämför med SVRF. Underligt faktiskt.
Håller iaf med om att man inte bara ska sitta tyst och gå med på allt.

På SvRF:s hemsida finns följande priser:
FEI-pass
FEI:s hästpass 1500 kr
FEI:s ponnypass 800 kr

....är det hälften av vad det kostar i SIF?

Jag tolkar texten på den danska hemsidan som att de INTE tillåter avel med icke godkända hingstar??

"De danske retningsliner for avlsarbejdet og registrering af islandske heste er formuleret i stambogsreglementet. Af stambogsreglementet fremgår det, at der kun kan oprettes stambog på afkom af renracede islandske heste. Der er ikke krav om kåring af hopper, men kun kårede hingste med avlsgodkendelse må anvendes i avlen. Dansk Islandshesteforening ajourfører løbende hingstelisten, hvor alle avlsgodkendte hingste er registreret. Hvis man som hoppeejer er i tvivl om hvorvidt en hingst har avlsgodkendelse, kan man rette henvendelse til foreningen."

Vad är det ni vill ändra på då?
Vilka åsikter är det folk inte vågar stå för? Tycker folk, i alla fall här på Buke, inte brukar stå tillbaka med vad de tycker... :D

Ang b-reg. tycker jag personligen att det ska vara kvar! Varför avla på sånt som inte är tillräckligt bra för att gå igenom bedömningarna??
Det enda jag kan se som fördel med en ändring är att alla inte gillar det sk "modet" som verkar gälla på bedömningarna just nu.... :mad: ooch skulle vilja använda en annan typ i sin avel...??

Pocahontas, vilken häst, som inte är gdkänd, skulle du vilja använda i din avel och varför? Inget negativt, bara undrar. Du kanske kan övertala mig?

Jag vill ha bättre information och en öppnare debatt om B-registret.
Som det är nu, så förtigs B-registret på hemsidan och i tidningen Islandshästen.
I övrigt så tycker jag att B-registret är bra som det är.

Jag vill kunna använda B-registret för att "testavla" för att se om en hingst är något att satsa på.
Det är dyrt att matcha fram en hingst.
Så om inte annat är det ju bra att veta om den verkligen är fertil INNAN man lägger massor med pengar på den.
Är den t.ex. inte fertil, så är det ju en blivande vallack.

Det är också skönt att inte olyckshändelser är uteslutna från alla Islandsaktiviteter.
De får ett bättre liv på det viset.

Med ett DNA-test så är man ju dessutom säker på renrasigheten.

Jag skulle också önska att det var en större öppenhet om B-registerhästar.

Inte_Ung skrev:
Nå, vill vi ha en ändring?

Ja det vill jag. Jag vill att hästar med "familjehäst-psyke" och tävlingsgångarter ska fram. Gångarterna prioriteras tillräckligt, däremot läggs inte tillräcklig vikt vid lynnet idag anser jag. Dessutom anser jag att man avlar på för stora hästar. Jag vill ha hästar runt 130 cm!

Eller vill vi stå här och stampa?

Nej vi ska inte stå och stampa. Vi ska kräva av de styrande i föreningen att de motiverar varför de tycker som de tycker. Sedan kan vi ta ställning till ifall vi tycker som de gör. En öppnare debatt med mer demokrati krävs sannerligen i SIF!

Ändring kräver engagemang och många som vill ha samma sak.
Har vi det?
Är vi det

Jag är engagerad, intresserad och villig att satsa min tid utöver arbetet på detta. Jag har alltid varit oerhört intresserad av avel oavsett om det varit hundar, varmblod, morgans eller islandshästar det handlat om. En fördel för mig är att jag befinner mig "rätt" geografiskt i förhållande till de styrande i SIFs avelsutskott (har tämligen regelbunden kontakt med ordförandens ena son). En av de som arbetar i utskottet finns dessutom på samma arbetsplats som jag. Kanske borde min energi kunna kanaliseras i något annat än ett internetforum?

Personligen tycker jag bristen på information och öppenhet mot nya medlemmar är den allvarligaste bristen hos vår avelsordförande - inte bristen på organisationsförmåga. Det finns många som kan organisera saker ifall de släpps in, men inte många som har erfarenheten, kunskapen och kontakterna som Göran H har. Vi ska ta tillvara på och respektera kunskaperna. Personer med förmåga att informera och organisera borde inte vara sååå svårt att rekrytera (viljan att rekrytera dessa kanske saknas och det borde ändras däremot).

Inte_Ung skrev:
Som det är nu, så förtigs B-registret på hemsidan och i tidningen Islandshästen.

Jag vill kunna använda B-registret för att "testavla" för att se om en hingst är något att satsa på.
Så om inte annat är det ju bra att veta om den verkligen är fertil INNAN man lägger massor med pengar på den.

Det är också skönt att inte olyckshändelser är uteslutna från alla Islandsaktiviteter.

Jag håller med. Jag tror dessutom inte att så många inte håller med rent principmässigt. Tyvärr blandas det ju inte pengar i detta och då är det ju praktiskt att utesluta en stor grupp hingstar - förmodligen ökar ju antalet som väljer ens egna hingst på det viset... :angel:

Och herr Lockvall önskar ju även att minska antalet godkända hingstar till ungefär hälften.

Man skulle ju kunna minska antalet hingstar i stambok om man dessutom släppte aveln fri.
På det viset så skulle alla få det som de vill ha det.
Sedan så kan man ha ett system som det som finns på halvblods-sidan, där hästarna får mera värdefulla papper för varje generation som de närmar sig huvudstamboken.
Och vad gäller tävlingar så skulle endast rasrenhet krävas för att få deltaga, på samma vis som på travet.
Sedan så tar ju kvalsystemet hand om att hålla de dåliga hästarna från de stora tävlingarna.

Silverkedjan skrev:
Jag tolkar texten på den danska hemsidan som att de INTE tillåter avel med icke godkända hingstar??

"De danske retningsliner for avlsarbejdet og registrering af islandske heste er formuleret i stambogsreglementet. Af stambogsreglementet fremgår det, at der kun kan oprettes stambog på afkom af renracede islandske heste. Der er ikke krav om kåring af hopper, men kun kårede hingste med avlsgodkendelse må anvendes i avlen. Dansk Islandshesteforening ajourfører løbende hingstelisten, hvor alle avlsgodkendte hingste er registreret. Hvis man som hoppeejer er i tvivl om hvorvidt en hingst har avlsgodkendelse, kan man rette henvendelse til foreningen."

De tillåter det men må betyder att man bör använda bedömda hingstar och man får betala extra för pass. Men har man sedan genom DNA bevisat att hästen är renrasig, så har den fulla papper och kan avelsvärderas!

hatid skrev:
jag har funderat ganska mycket när det gäller detta med B register.Jag tror inte det är så bra. Tror att det blir en avel som urartar tycker redan nu att det är oerhört svårt att hitta bra hästar. Vad kommer att hända sedan ? Jag är rädd att det blir mycket spontan avel om man får kalla det så, vad jag menar är att folk kanske kommer att avla bara för avlandet skull och inte tänker till. När hingsten är bedömd så vet man ju vad som är bra och sämre.Sedan tycker jag att det är viktigt att ha i åtanke att på Island slaktar man ju dom som inte räcker till Det skulle man aldrig göra här i Sverigeeller hur ? det är mina tankar runt det hela. Vera.

Det blir knappast någon jätteavel och något risktagande i jämförelse med den utarmning av vår genetiska bas som endast användandet av hingstar med hög blup är! Det är ett jätteingrepp som påverkar hela rasen! I det här fallet kan man tänka sig att någon okunnig betäcker något enstaka sto med en sämre hingst, men då kommer det också drabba den personen med en svårsåld avkomma och det kommer att vara självsorterande.

Sedan slaktas det visst hästar här också. Frågan är vilket land som slaktar mest? På Island är sällan "vanliga" hästar försäkrade men här i Sverige slaktas massor av hästar med fysiska defekter som tex spatt därför att folk får ut försäkringspengarna och kan köpa en ny och frisk häst! Däremot får man det inte om man slaktar en häst pga lynnesfel, men jag tror inte det är så lockande att avla på det heller och det är ren självbevarelsedrift att slakta en sådan. Min hingst som attackerade mig sköt vi i hagen. Han var försäkrad i 150000 men eftersom det var lynnesfel så fick vi inte ett dugg, vilket jag visste när vi sköt honom. Möjligen kunde någon lockats att kastrera hästen och försöka sälja den, men knappast att avla på den.

Istället ser jag möjligheter att folk börjar använda bra hingstar med kanske för lite vilja för att bli godkända då mycket vilja är önskvärt. På så vis kan andelen lugna familjehästar öka och det lider vi brist på. Dessutom så behåller vi mer av det genetiska arvet så totalt tror jag effekten blir positiv. Men, jag tycker däremot att alla individer man avlar på bör vara veterinärbesiktigade. En veterinär gör ju faktiskt både en rörelsebedömning, en exteriörbedömning och en lynnesbedömning. En opartisk hästveterinär som inte är knuten till just islandshästrasen men ändå kan rasen, borde var den ideala att bedöma en hästs lämplighet för avel utan att lägga tonvikt på tävlingsegenskaper som sker idag.

Ett sätt att få in lite nytt folk vore att ha SIF's årsmöte i södra Sverige istället. Det finns många islandshästar i Skåne tex.

marijaa skrev:
Vad är det ni vill ändra på då?
Vilka åsikter är det folk inte vågar stå för? Tycker folk, i alla fall här på Buke, inte brukar stå tillbaka med vad de tycker... :D

Ang b-reg. tycker jag personligen att det ska vara kvar! Varför avla på sånt som inte är tillräckligt bra för att gå igenom bedömningarna??
Det enda jag kan se som fördel med en ändring är att alla inte gillar det sk "modet" som verkar gälla på bedömningarna just nu.... :mad: ooch skulle vilja använda en annan typ i sin avel...??

Pocahontas, vilken häst, som inte är gdkänd, skulle du vilja använda i din avel och varför? Inget negativt, bara undrar. Du kanske kan övertala mig?

Just det, vi vill kunna behållla alla varianter av bra kvalité, även om de inte följer modet och inte tillhör typen tävlingshäst, utan att straffas för att vi vill avla starka, kloka hästar med naturligt lätt för gångarterna men med mindre lyft och vilja. Dessutom så är det väl bättre att dessa avkommor hamnar i vanligt register och kan bedömas så man får en avelsvärdering av dem?! Då är de med i systemet. Som det nu är kan man inte bedöma avkommorna och tappar då också möjligheten att både få in bra ston och hingstar från denna avel och att visa på om det är dålig kvalité! Problemet är väl bara att eftersom vi prioriterar lättridenhet, lättränade och hästar med mycket gott lynne som de flesta kan rida, framför höga lyft och mycket vilja så kommer en bedöming enligt dagens mode givetvis att ändå sänka de här individerna! Så jag är ute efter att även ändra bedömningarna så att även familjehästar med goda ridegenskaper går in i stamboken vid bedömning. Självklart vill vi alla avla bra och hållbara hästar och det är ju just för att vi tror så enormt mycket på dessa individer som vi trots allt kämpar för dem! Islandshästen har ett enormt värde som handikapphäst och rehabiliteringshäst då de både har mjuka rörelser, är mindre men ändå viktbärande och har gott lynne. Flera sjukgymnaster har därför valt just denna ras vid ridträning. Detta värde anser jag vara större än tävlingshästens! Men jag anser att hela spektrumet av olika egenskaper skall bevaras inom rasen. Som det nu är främjar vi enbart prestationsavel och på sikt kommer de andra kvalitéerna att bli bortavlade. Sedan kan vi stå där och ångra oss när det är för sent och vi tappat det som gjorde islandshästen så populär!

TomasN skrev:
Ett sätt att få in lite nytt folk vore att ha SIF's årsmöte i södra Sverige istället. Det finns många islandshästar i Skåne tex.

Det var ett bra förslag! Årsmötena borde flytta runt i Sverige från söder till norr och inte hållas i mitten jämnt!

Inte_Ung skrev:

Håller helt med. Nu är det en baksida man helst inte nämner och en del tittar med avsmak när man har en b-registerhäst. Jag är ganska road av när folk ser min hingst och tycker han är otroligt fin för att sedan tappa ansiktet när de förstår att han är reggad i b-registret och jag avlar på honom! Men hans föl är faktiskt bland de bästa vi fått! Stora, snygga, bra rörelser och jättegott lynne!

Liknande trådar

S
Islandshäst Allt fler blir irriterade på de otroliga registreringkostnader (8750 kr!!!) :confused: som SIF lägger på att regga en islandshäst efter...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
29 659
Senast: Blossi
·
M
  • Låst
Western Fortsatt godkännande för Swedish Paint Horse Association, SPHA I beslut av den 28 september har Jordbruksverket nu godkänt SPHA:s...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
6 799
A
Islandshäst Jag har tagit mig friheten och lånat Sambaengis citat från en annan tråd för detta med hur allt kommer att fungera med registreringar...
2
Svar
21
· Visningar
2 651
Senast: Kick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar