Islandshästars dräktighetstid.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare emelina
  • Startdatum Startdatum
E

emelina

Ni som har islandshästar, hur många dagar har Era hästar gått dräktiga?
Har fått för mig att de har en tendens att gå något längre än övriga raser. Kan det vara så tro?:confused:
Har just nu ett sto som går i väntans tider, men tycks hålla på sig.:(
Hon är på 348e dygnet, å e pigg å glad.:love:

Sv: Islandshästars dräktighetstid.

308 dygn har jag fått islandsföl på.

Ni som har islandshästar, hur många dagar har Era hästar gått dräktiga?
Har fått för mig att de har en tendens att gå något längre än övriga raser. Kan det vara så tro?:confused:
Har just nu ett sto som går i väntans tider, men tycks hålla på sig.:(
Hon är på 348e dygnet, å e pigg å glad.:love:

Vad är det som får dig att tro att islandhästar skulle skilja sig, från övriga hästar!? Dom skiljer inte på något sätt från andra hästdjur.

Ja om man läser t ex Att bli med föl så sägs dräktighetstiden vara 330 dagar +-10.
Frågar man de som föder upp på Island så räknar de 11 månader+11 dagar, vilket blir ca 345 dagar.
Har också läst några forum där andra som haft hästar som "gått över" har varit just islandshästar.

För övrigt har de ju kvar mycket av det "ursprungliga", t ex flockbeteendet och sina gångarter eftersom de är så renodlade.

Vad är det som säger att de inte skulle kunna ha längre dräktighet pga av sina gener från det karga Island?

Inte vet jag, det är därför jag frågar!!!....inte för att bli ifrågasatt.

Tack så jättemycket!!! :bow:

Skönt att se att det tydligen är fler som undrar.:angel:

Lämna gärna fler svar, ni som fått föl eller har någon liknande uppgift. :D

Inte vet jag, det är därför jag frågar!!!....inte för att bli ifrågasatt.

Jag är ganska övertygad om att inte islandshästar har nån speciellt annorlunda drädtighetstid.

Däremot är jag ganska överygad om att snittet på dräktighetslängden är högre än 330 dygn.
Jag brukar räkna 11 månader jämnt, och de flesta stona går ändå flera dagar/veckor över den tiden.l

Jösses. jag föder upp welshponny av cobtyp och känner till hur många welshuppfödare som helst som har ston som går över tiden . En till och med i nästan två månader. Så det är inte ovanligt bland andra raser heller.
Jag tror nog mer på det som "CK" skriver, att man har räknat för lågt när man säger att 330 dagar är "rätt" tid.

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har fått reda på att förundersökningen inte dras vidare och att åklagaren inte väcker åtal. Jag känner mig så oerhört sviken...
2
Svar
24
· Visningar
2 568
Senast: Raderad medlem 142658
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 891
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 603
Senast: monster1
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 431
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V