Islandshästars andning...

E

Elemmírë

Jag hörde i vintras när vi var ut och red - jag lånade en islandshäst av en väns bekant - att islandshästar andas annorlunda än andra. Att det inte gör nåt omde är jätteanfådda och att man kan rida på iaf. Tyckte det lät konstigt och undrar om nån kan hjälpa mig att reda ut det. Vi hade iaf galopperat en liten bit och hästen är jätteanfådd. Jag säger att jag gärna skrittar en stund så den får hämta andan. Till svar få jag då att det itne behlvs - för att islandshästar andas så. Stämmer det? Tyckte det lät konstigt...

Sv: Islandshästars andning...

Har aldrig hört talas om att islandshästar skulle andas annorlunda än en vanlig häst, inte gör då min det. Hästen du red kanske hade feber, då blir ialla fall jag anfådd av att gå 200 m till affären.

Antingen var hästen sjuk el så hade den fruktansvärt dålig kondition. /Linda

Det fanns en tråd om detta här innan. Har sökt men inte hittat ännu. Ska kolla lite mer.

Jag har lite svårt att tro på detta, varför skulle islandshästar ha annorlunda andning jämfört med andra hästar? :crazy:

Precis det tänkte jag med... Visst för att dem levt isolerade i många år, men skulle dem ha mjukare revben eller vad det nu var dem förklarade det med, för det? Är det så att nån kan bevisa att det är så ger jag mig, men jag tycker det verkar skumt. Låter mer som en ursäkt för att bränna mer, och att rida på utan att ha bygt upp hästens kondis för det.

Har hållit på med islandshästar i ca 15 år och aldirg hört tala som det. Är hästen andfådd så är den, oavsett ras.

Elemmírë skrev:
Jag hörde i vintras när vi var ut och red - jag lånade en islandshäst av en väns bekant - att islandshästar andas annorlunda än andra. Att det inte gör nåt omde är jätteanfådda och att man kan rida på iaf. Tyckte det lät konstigt och undrar om nån kan hjälpa mig att reda ut det. Vi hade iaf galopperat en liten bit och hästen är jätteanfådd. Jag säger att jag gärna skrittar en stund så den får hämta andan. Till svar få jag då att det itne behlvs - för att islandshästar andas så. Stämmer det? Tyckte det lät konstigt...

Min islandshäst flåsar betydligt mer på kortare tid än andra hästar. Men med bantning (han flåsar betydligt mer när han är fet), rätt träning (han tränas enligt metoder som gäller för människor i elitträning efter inspiration från mina kollegor) och ridning endast när klimatet passar (dvs inte mitt på dagen i 30 graders värme mitt i solskenet) så går det ganska bra. Min häst är väldigt villig till att börja med så jag kan tänka mig att problemet blir värre med mindre villiga hästar.

Min häst har dock misstänkts för att ha något fel, för han flåsar tom mer än den normala islandshästen. Men han har röntgats på klinik och testats för sin hjärtfunktion av tidigare ägare utan anmärkning. Så kanske finns det islandshästar som flåsar mer än andra hästar.

Jag har ridit både trav- och galopphästar tidigare och de flåsade inte alls på detta vis, så jag förstår hur du menar. Nu verkar det inte vara fallet i just din fråga, men man ska kanske komma ihåg att islandshästar är framavlade under tusentals år för att klara sig på Island. De ha sällan vår värme om +25 grader och däröver eller för den delen -20 grader och därunder... Visst islandshästar är tåliga, men de är nog bara tåliga under de väderförhållanden som de är framavlade för att klara!

Så här skrev jag i förra tråden om detta... läs den för då kanske ni förstår...

"De bukandas mer än andra hästar. Detta är inget farligt eller konstigt det är bara så det är. De får även upp flåset snabbare och detta betyder inte att de blir fortare trötta än andra hästar. De märks bara tydligare."

Islandshästar andas "häftigare" än andra hästar, men det betyder inte att du kan rida på som en tok när de flåsar.

Hmm.. har hört att vissa islandshästar andas konstigt därför att på island red man i fullt ös till t.ex. affären, band fast hästen, gick in o handlade och öste tillbaka igen.

Nu var exemplet kanske extremt men ungefär så tror jag att det var ;) Och eftersom det var kallt gjorde de som hundar, andades ut värmen ist för att svettas o börja frysa.

Ja, suck, vilken diskussion, det var ett känsligt ämne.

Jag tar mig friheten att citera sambaengi:

"Tråkigt att det skall bli bråk om en sådan här sak! Jag har sett denna typ av andning på de flesta islandshästar efter tävling eller avelsvisning eller efter andra hårda ridpass, efter en snabb galopp och särskilt när de har mycket päls och liknande ansträngningar. Islandshästar har en förmåga att flämtandas och sedan hämta sig snabbt. Det har inte med felaktig ridning att göra utan med ansträngande ridning som ger mycket värme och mjölksyra. Då är detta sätt mycket effektivt att snabbt återhämta sig. Titta på en travhäst efter ett lopp så andas den likadant. Men nu är revbensfästena mycket rörligare på en islandshäst, precis som alla andra leder. Islandshästen kan därför vidga revebenen mer och faktiskt flämtandas effektivare. Inte sällan gungar hela hästen. Det gör att det ser mer spektakulärt ut.

Första gången jag själv råkade ut för detta var med min första islandshäst. Jag blev chockad och trodde jag överansträngt häst men på några få minuter var den lika pigg igen. Det var efter en fartfylld galopp i en ganska lång uppförsbacke. Jag lovar att de mest vältränade islandshäst andas likadant efter en sådan backe. Men jag blev lite chockad över den våldsamma flämtningen men hästen hämtade sig mycket snabbt och sedan var den lika pigg igen. Om man vill träna upp sin hästs kondition och syreupptagningsförmåga så hör det till att rida pass så man får upp pulsen och flåset ordentligt. Däremot måste man ju låta hästen hinna hämta andan också. För den delen brukar en mänsklig sprinter flåsa likadant efter ett riktigt snabblopp pga av samma orsaker, dvs värme och mjölksyra. Jag har idrottat mycket själv med just löpning och jag vet precis hur det känns men man hämtar sig snabbt på några minuter när man är vältränad.

Jag har också sett det på unghingstarna i hagen, som alltså aldrig ridits och inte går annat än i sin naturliga form, när de jagat varandra och lekt mycket. Någon gång även på ungstona men de är inte lika intensiva i sina lekar. Unghingstarna kan ibland drypa av svett när de lekt och flåsa rejält ett tag. Särskilt kan man få se det när man släpper ihop unghingstar som inte känner varandra. De kan ställa sig och flåsa rejält i några minuter för att sedan åter igen sätta igång att tampas.

Så mitt svar är att det här är helt naturligt och inte farligt så länge det inte rör sig om en överfet häst utan kondtion eller ett högdräktigt sto. Det är ingen felaktig andning utan den typ av andning alla djur får när de sprungit snabbt och fått mjölksyra samt blivit varma. Det har ingenting med felaktig form att göra som någon vill påskina. Men om man aldrig anstränger sin häst, aldrig låter den sträcka ut i full galopp och ta ut sig ordentligt, ja då har man aldrig en flämtande hästa heller. Dressyrridning i ett ridhus eller i paddock brukar inte precis leda till att hästen flämtar. Men sådan intervallträning är bara nyttigt för hästen och rätt använt stärker man hjärtat och ökar hästens hjärt- och lungkapacitet, precis som på en människa. Jag rider nästan bara ut och tränar hästen på ordentligt kuperade grusvägar och skogstigar. Jag lägger alltid in ett par rejäla galoppruscher så att hästarna kommer i denna andning. Efter en vilopaus då man står stilla och låter hästen flåsa får de skritta lite och sedan brukar man ha härligt uppvärmda hästar och få till den bästa tölten på hemvägen. Hästarna har fått tända till, sträcka ut, blivit varma och känner sig avspända och nöjda."

Islandshästar är ingenting annat än 'vanliga' hästar, bara det att de kan tölta, men det kan ju vissa andra hästar också ..

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 864
Senast: Lhas
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 573
Senast: MiaMia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 051
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka