Sv: Islandshästars andning...
Ja, suck, vilken diskussion, det var ett känsligt ämne.
Jag tar mig friheten att citera sambaengi:
"Tråkigt att det skall bli bråk om en sådan här sak! Jag har sett denna typ av andning på de flesta islandshästar efter tävling eller avelsvisning eller efter andra hårda ridpass, efter en snabb galopp och särskilt när de har mycket päls och liknande ansträngningar. Islandshästar har en förmåga att flämtandas och sedan hämta sig snabbt. Det har inte med felaktig ridning att göra utan med ansträngande ridning som ger mycket värme och mjölksyra. Då är detta sätt mycket effektivt att snabbt återhämta sig. Titta på en travhäst efter ett lopp så andas den likadant. Men nu är revbensfästena mycket rörligare på en islandshäst, precis som alla andra leder. Islandshästen kan därför vidga revebenen mer och faktiskt flämtandas effektivare. Inte sällan gungar hela hästen. Det gör att det ser mer spektakulärt ut.
Första gången jag själv råkade ut för detta var med min första islandshäst. Jag blev chockad och trodde jag överansträngt häst men på några få minuter var den lika pigg igen. Det var efter en fartfylld galopp i en ganska lång uppförsbacke. Jag lovar att de mest vältränade islandshäst andas likadant efter en sådan backe. Men jag blev lite chockad över den våldsamma flämtningen men hästen hämtade sig mycket snabbt och sedan var den lika pigg igen. Om man vill träna upp sin hästs kondition och syreupptagningsförmåga så hör det till att rida pass så man får upp pulsen och flåset ordentligt. Däremot måste man ju låta hästen hinna hämta andan också. För den delen brukar en mänsklig sprinter flåsa likadant efter ett riktigt snabblopp pga av samma orsaker, dvs värme och mjölksyra. Jag har idrottat mycket själv med just löpning och jag vet precis hur det känns men man hämtar sig snabbt på några minuter när man är vältränad.
Jag har också sett det på unghingstarna i hagen, som alltså aldrig ridits och inte går annat än i sin naturliga form, när de jagat varandra och lekt mycket. Någon gång även på ungstona men de är inte lika intensiva i sina lekar. Unghingstarna kan ibland drypa av svett när de lekt och flåsa rejält ett tag. Särskilt kan man få se det när man släpper ihop unghingstar som inte känner varandra. De kan ställa sig och flåsa rejält i några minuter för att sedan åter igen sätta igång att tampas.
Så mitt svar är att det här är helt naturligt och inte farligt så länge det inte rör sig om en överfet häst utan kondtion eller ett högdräktigt sto. Det är ingen felaktig andning utan den typ av andning alla djur får när de sprungit snabbt och fått mjölksyra samt blivit varma. Det har ingenting med felaktig form att göra som någon vill påskina. Men om man aldrig anstränger sin häst, aldrig låter den sträcka ut i full galopp och ta ut sig ordentligt, ja då har man aldrig en flämtande hästa heller. Dressyrridning i ett ridhus eller i paddock brukar inte precis leda till att hästen flämtar. Men sådan intervallträning är bara nyttigt för hästen och rätt använt stärker man hjärtat och ökar hästens hjärt- och lungkapacitet, precis som på en människa. Jag rider nästan bara ut och tränar hästen på ordentligt kuperade grusvägar och skogstigar. Jag lägger alltid in ett par rejäla galoppruscher så att hästarna kommer i denna andning. Efter en vilopaus då man står stilla och låter hästen flåsa får de skritta lite och sedan brukar man ha härligt uppvärmda hästar och få till den bästa tölten på hemvägen. Hästarna har fått tända till, sträcka ut, blivit varma och känner sig avspända och nöjda."