Islandshästar rasistiska?

Lite OT, men jag tror att fjordhäst och islandshäst är hästar för att konceptet "ponny" ursprungligen inte finns på skandinaviska språk. Nordlandshästen är också en häst fast den ofta är under ponnymått.

På engelska är å andra sidan en connemara på 155 cm fortfarande en connemara pony. Och en Welsh cob på 145 cm är just en Welsh cob.
Ja ponny fanns i vokabulär inom isländskan, som fö även använder sig av danska språket.

Nä, fjordhästen är det samma med. Hästras, kallblod med ponnymått. Skitkonstigt, jag vet. Dock blir jag inte förnärmad om någon skulle skojja om det.

OT men menar du att du kallar en fjording i ponnystorlek för häst?
Eller ja, det är klart att det är hästar som i artbeskrivningen "häst".

Jag har fjordingar men räknar dem definitivt som ponnyer (förutom att bara en av dem är klinikmätt).

Jag har fjordingar men räknar dem definitivt som ponnyer (förutom att bara en av dem är klinikmätt).
Jag kallar dem för häst

Nä, rasen är fjordhäst, alltså inte en ponnyras (jag har inte helt klart för mig hur det hela fungerar med häst- kontra ponnyras). Men visst kallar jag mina hästar för ponny om någon frågar om de är häst eller ponny, eftersom de allra flesta menar måttet, vilket jag oftast också menar.

Nä, rasen är fjordhäst, alltså inte en ponnyras (jag har inte helt klart för mig hur det hela fungerar med häst- kontra ponnyras). Men visst kallar jag mina hästar för ponny om någon frågar om de är häst eller ponny, eftersom de allra flesta menar måttet, vilket jag oftast också menar.
Poängen är väl att väldigt få skulle få för sig att kalla dem fjordponny.

Poängen är väl att väldigt få skulle få för sig att kalla dem fjordponny.

Nej, de flesta säger väl "fjording".
I analogi med "islänning".

Men om man tittar på tävlingsridning och liknande är det nog få som ifrågasätter om det är ponnyer.
Inte ägarna själva heller.

Fast när det gäller fjordingar och tävling, finns det ju uppenbar vits att tävla dem bland andra ponnyer: inom körningen får man mer tid på sig, i hoppningen är det snällare höjder och avstånd som bättre passar fjordingarna, jämfört med tävlingar för "häst".

Nej, de flesta säger väl "fjording".
I analogi med "islänning".

Men om man tittar på tävlingsridning och liknande är det nog få som ifrågasätter om det är ponnyer.
Inte ägarna själva heller.

Fast när det gäller fjordingar och tävling, finns det ju uppenbar vits att tävla dem bland andra ponnyer: inom körningen får man mer tid på sig, i hoppningen är det snällare höjder och avstånd som bättre passar fjordingarna, jämfört med tävlingar för "häst".
Alltså jag fattar inte hur tråden kom in på detta öht ;) men nog är det öht inga konstigheter alls hos 99% av folket att en hästs mankhöjd klassar den som ponny eller ej måttmässigt oavsett ras ?:confused:

Jag fattar nog som sagt inte vad diskussionen går ut på i tråden nu ?

Alltså jag fattar inte hur tråden kom in på detta öht ;) men nog är det öht inga konstigheter alls hos 99% av folket att en hästs mankhöjd klassar den som ponny eller ej måttmässigt oavsett ras ?:confused:

Jag fattar nog som sagt inte vad diskussionen går ut på i tråden nu ?

vi kom in på spåret utifrån den vanliga diskussionen om att många islandshästägare blir förnärmade om man kallar hästen för ponny.

Nej rasen är inte alls fjordhäst, den heter fjording på norska. Har aldrig hört någon annan än svenskar som säger fjordHÄST. På norska säger vi alltid fjording.

Islandshest är en häst på norska också.

Nej rasen är inte alls fjordhäst, den heter fjording på norska. Har aldrig hört någon annan än svenskar som säger fjordHÄST. På norska säger vi alltid fjording.

Islandshest är en häst på norska också.

Ja, men rasen i Sverige heter fjordhäst. Hur tänker du att du ska kunna ändra det?

Jag hade min PRE/frieser ungsto på lösdrift med sex stycken islänningar. Hon blev bundis med ett sto första kvällen och älskade de två valackerna. Jag blev däremot utstött rätt så direkt ;) så nä, att islänningar skulle mobba andra raser tror jag är ren BULLSH*T :angel:
Däremot så har de ju ett väldigt annorlunda behov av mat! Så det får ju passas lite. Jag hade en överenskommelse med en utav tjejerna som jobbade i stallet att hon alltid tog in min häst det första hon gjorde på morgonen så fick min stå inne och äta i de timmarna som tjejen var ute, allt emellan 3-6 h. Sedan fick hon komma in och äta när jag kom ut på kvällen igen :)
Så det var väl lite pyssligt, men det funkade bra! Förutom att det var trist att "islandstanterna" frös ut mig, ren vuxenmobbing egentligen. Visserligen hade jag ju de andra i stallet som jag umgicks med, men jag tycker att man faktiskt ska kunna hålla en viss nivå. :confused:

Min valack har stått i två renodlade islandsstall som enda icke-islänning. Det var inga som helst problem, han kom in i flocken direkt och trivdes,
Men lösdrift med islänningar hade varit lite problematiskt med maten, för han behöver mycket mer mat än islänningar. Det är nog det enda som vore en nackdel.

Min valack har stått i två renodlade islandsstall som enda icke-islänning. Det var inga som helst problem, han kom in i flocken direkt och trivdes,
Men lösdrift med islänningar hade varit lite problematiskt med maten, för han behöver mycket mer mat än islänningar. Det är nog det enda som vore en nackdel.
Och så är det, vi tar inte in en häst som har andra behov, sedan kvittar det om det är en Islandhäst eller av annan ras. FN har vi en häst i hagen som inte är en islandshäst, han har samma behov som våra hästar. Däremot hade vi stora problem med en häst som INTE accepterade den nya hästen, det blev en mycket farlig situation då han faktiskt la ner den här hästen vid två tillfällen för att bokstavligen skada honom. Han fick flytta, det är en situation vi inte strävar efter men inget vi kan styra över tyvärr.

Jag är en av ganska få som haft både islandshäst och storhäst under många år. Är mycket förtjust i båda delarna men ser givetvis att de generell har olika styrkor och svagheter.

När det gäller människornas fördomar tror jag att många islandsägare är passivt aggressiva mot storhästägare därför att det är så många som ser ner på islandshästar som "mindre värda" än dressyr- och hopphästar. De olika fördomarna ger inte så bra möjligheter för positiv kommunikation åt något håll. För egen del tar jag inte åt mig då jag inte känner något behov av att försvara endera rasen mot folk som inte är intresserade av att få veta något mer.

När det gäller islandshästarna eventuella rasism har jag sett den ett antal gånger. Långt ifrån alla, men det finns islandshästar som gärna gaddar ihop sig mot andra raser (framförallt mot hästar som skiljer mkt från dem själva skulle jag tro). Det finns islandshästar som är väldigt tuffa och när de lappar till andra tror jag inte det behöver bero på att andra hästar inte kan "hästspråket" utan att de talar "olika dialekter". Mitt halvblodssto gick bra ihop med nästan alla andra hästar och blev aldrig sparkad/sparkades inte själv, men mitt islandssto sparkade henne ett flertal gånger. Jag har erfarenhet av att vissa islandsflockar, inte alla, är tuffare fysiskt mot varandra än vad halvblodsflockarna brukar vara.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 253
Senast: EZMK
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 870
Senast: Roheryn
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
569
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp på vintern