Islandshästar rasistiska?

Fast det där stämmer ju in på alla flockar, alla hästar, alla raser. Om storhästar "bråkar" vid fodringar har ju inte med rasen att göra utan hur hästen är uppväxt att göra, vad hästen lärt sig från andra hästar sen den var liten. Vissa hästar är rädda om maten och vissa är det inte.

I våran flock har vi alla varianter av raser och storlekar, brukshästar, shettisar, dressyrhäst och hopphäst, ett fullblod och faktiskt tre stycken islänningar. Lugnare flock har jag aldrig vart med om.

Är så tråkigt med den attityden mot andra "stora" hästar. Som om dom hästarna är på något vis annorlunda mot islänningar oavsett hur dom är uppfödda. Innan man har en åsikt om en "storhäst" så bör man lära känna den först. Inte förutse att den är brötig och jobbig och otäck att hantera och inte kan hästspråk osv.

Den inställningen bekräftar ju lite det @Mia_R skriver dessutom.

Ja, precis. Men många verkar ju inte tro det eftersom man inte tar in andra på just de skälen.

Det är inte så vanligt att sk stora bruna växer upp i lösdrift och pga det så vet dom inte hur man ska uppföra sig. Sedan är behoven väldigt annorlunda, stora hästar är tyngre och ger mer skador på marken, lösdrifterna, stallarna samt uppbindningsplatserna är anpassade till islandshästarnas mankhöjder och så även staketen.

Det är ju en viss skillnad på storleken!

Det är inte så vanligt att sk stora bruna växer upp i lösdrift och pga det så vet dom inte hur man ska uppföra sig. Sedan är behoven väldigt annorlunda, stora hästar är tyngre och ger mer skador på marken, lösdrifterna, stallarna samt uppbindningsplatserna är anpassade till islandshästarnas mankhöjder och så även staketen.

Det är ju en viss skillnad på storleken!

Visst, men återigen. Om dom nekar andra raser för att dom kan börja bråka med islandshästar så är det ju en dålig inställning.

Visst, men återigen. Om dom nekar andra raser för att dom kan börja bråka med islandshästar så är det ju en dålig inställning.

Nä varför det? Dom går på sin egen erfarenhet i såfall.

Era stora klarar sig dessutom inte på 6-7 kg/dygn på vintern. Det är liksom svårt att lösa!

Skaderiskerna ökar också, en häst åp 550 kg och 165 cm ii mankhöjd sparkar fan så mycket hårdare än en islandshäst på 380 kg och 139 cm i mankhöjd.

Nä varför det? Dom går på sin egen erfarenhet i såfall.

Era stora klarar sig dessutom inte på 6-7 kg/dygn på vintern. Det är liksom svårt att lösa!

Skaderiskerna ökar också, en häst åp 550 kg och 165 cm ii mankhöjd sparkar fan så mycket hårdare än en islandshäst på 380 kg och 139 cm i mankhöjd.

Ja, precis som Mia_R går på sin?

Ja, men jag svarade sen på ett svar om att man inte ville ha in andra hästar för att dom misskötte sig. Du (eller vem det var) ansåg att det var Mias inställning det var fel på när hon skrev att hon mött flera islandshästägare som var "snobbiga". Men att det inte var några konstigheter att islandshästägare hade åsikter om andra raser. Inte ett dugg rättvist. Mängden mat och annat har inget med just den grejen att göra. Med att hästar missköter sig på lösdrift alltså.

Sen att det är ett argument till att inte vilja blanda stora och små kan jag köpa om man portionerar ut maten. Men som sagt, det handlade just där om att stora hästar inte kunde sköta sig på lösdrift och därför inte var välkomna.

Ja, men jag svarade sen på ett svar om att man inte ville ha in andra hästar för att dom misskötte sig. Du (eller vem det var) ansåg att det var Mias inställning det var fel på när hon skrev att hon mött flera islandshästägare som var "snobbiga". Men att det inte var några konstigheter att islandshästägare hade åsikter om andra raser. Inte ett dugg rättvist. Mängden mat och annat har inget med just den grejen att göra. Med att hästar missköter sig på lösdrift alltså.

Sen att det är ett argument till att inte vilja blanda stora och små kan jag köpa om man portionerar ut maten. Men som sagt, det handlade just där om att stora hästar inte kunde sköta sig på lösdrift och därför inte var välkomna.

Du har ingen anin om vem som skrev att Mias inställning vad fel och ville att det skulle vara rättvisst och så hoppar du på mig för det?

Jäkligt rättvisst.....

Fast man ska inte underskatta mindre hästars styrka. Mycket av det där handlar tycker jag om hur hästen är mentalt mer än hur den är i fysik. En av dom som faktiskt vi fick be flytta var en en mindre b ponny, snabb och kvick och väldigt på dom andra. Den gav sig liksom aldrig. Dom stora hästarna hade inte en chans. Speciellt ett större halvblod som den av någon anledning avskydde som råkade ut för en hel del skador under tiden den var där.

Man får ta in hästar som fungerar i flocken mentalt. Sparkar om dom skadar eller inte har inte så mycket med hästens storlek att göra då mycket handlar om hur sparken träffar. Såg när min häst blev sparkad rätt i bringan av en häst som var enorm, hörde till och med smällen och jag trodde att nu var det kört men min häst klampade på som vanligt sedan, inte ett märke. Sen så krossar min häst kotan genom att smälla in den i boxväggen. Alltså bara som jämförelse på hur stor betydelse något har beroende på hur det träffar. Alltså har storleken i mitt tycke ingen betydelse alls i sådana lägen.

Allt det handlar om tycker jag när det gäller flockar är att dom ska passa in i flocken mentalt. Sen hur man löser höfrågan osv är ju en annan sak.

Och min erfarenhet är att folk som generaliserar folk efter rasen dom äger redan från början har ställt in sig på att det är så.

( fetstilade också ordet min eftersom det verkade så oerhört viktigt att göra det i din text )
Jag har haft flera olika raser genom åren så det kan knappast vara mig du syftar på, men har man enbart haft islänning så stämmer det ju bra in på det du skriver. ;) Det jag har stött på är dock att det spelar ingen roll om det så är separata hagar, egen skötsel och eget stall så är man inte välkommen att stå på samma gård om det finns islänningar där och man vill hyra in sig, likaså i blandade stall med uppstallning så är ägarna en klick för sig. För övrigt så är samtliga mina egna uppfödningar uppfödda i flock och på lösdrift, något som är mycket vanligt idag iaf fram tills det är dags att rida in. De hästar jag har idag går i blandad flock på lösdrift.

Ytterligare en sak som det hakas upp sig på, "stora" hästar går inte på lösdrift, "stora" hästar är inte uppväxta på lösdrift, "stora" hästar förstår inte andra hästar, "stora" hästar är ouppfostrade. Det är inte stora hästar som är ouppfostrade, ohanterade osv, det är som du redan vet inte en fråga om storlek utan återigen handlar det om ägaren.

När vi tog emot inackorderingar, så gick det i samma hage 4 islänningar, 3 halvblod, 4 varmblod, 1 nordsvensk brukshäst, 1 kallblodstravare och 1 korsning ardenner/nordsvensk bruks.
Inga problem med den flocken. Alla hästarna trivdes med varandra efter att ha gjort upp om rangordningen. Enda problemet var väl att få maten utportionerad så att alla fick det de skulle, men det löste vi genom att ge de stora hästarna mer hö i boxen till natten.

Det är inte så vanligt att sk stora bruna växer upp i lösdrift...

Inte?
Jag tycker att jag ser rätt många swb-hästar på annons som är uppfödda på lösdrift. Tas in och stallas upp när de ska börja tränas.
Min swb är definitivt van lösdrift som ung, togs in hösten som 3-åring.
Ingen särskilt udda uppfödare: dressyrmänniska som föder upp i liten skala men har insett att arbetsinsatsen är lagom med lösdrift.
Många travhästar går ju också i flock på lösdrift tills de ska tränas.
Min kbl-travare gjorde så: flock och lösdrift tills han var två och skulle tränas.

Ja.
Men min då treårige islandshäst på då ca 134 cm "dängde upp" den då sjuårige nordistravaren på 158 cm efter noter... inga skador på någon av hästarna, mer än att travaren var ganska förfärad.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 253
Senast: EZMK
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 870
Senast: Roheryn
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
569
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama