Islandshästar rasistiska?

Fast det där stämmer ju in på alla flockar, alla hästar, alla raser. Om storhästar "bråkar" vid fodringar har ju inte med rasen att göra utan hur hästen är uppväxt att göra, vad hästen lärt sig från andra hästar sen den var liten. Vissa hästar är rädda om maten och vissa är det inte.

I våran flock har vi alla varianter av raser och storlekar, brukshästar, shettisar, dressyrhäst och hopphäst, ett fullblod och faktiskt tre stycken islänningar. Lugnare flock har jag aldrig vart med om.

Är så tråkigt med den attityden mot andra "stora" hästar. Som om dom hästarna är på något vis annorlunda mot islänningar oavsett hur dom är uppfödda. Innan man har en åsikt om en "storhäst" så bör man lära känna den först. Inte förutse att den är brötig och jobbig och otäck att hantera och inte kan hästspråk osv.
Så är det ju.
Men ganska få halvblod verkar vara "vettigt" uppfödda, iaf de jag stött på.

Så är det ju.
Men ganska få halvblod verkar vara "vettigt" uppfödda, iaf de jag stött på.
Nja, allt är ju relativt. Beroende på hur många man umgåtts med och i vilka sammanhang så får man ju olika uppfattning. Jag har tex inte umgåtts alls mycket med islänningar, det är dom 4 stycken jag träffat i stallet och 2 stycken på ett bete för en väldig massa årsen. Dom två på betet var inte trevliga alls i flocken, framförallt inte mot varandra. Jag var till och med lite smårädd för att hämta min häst för att dom var så otroligt respektlösa både mot varandra och andra hästar och struntade i ifall människor kom ivägen.

I min värld då om jag ska utgå från dom jag träffat och prata om islänningarnas sätt att vara på i flock så blir en stor andel ganska obehagliga och ska jag bara utgå från min erfarenhet så vill jag verkligen inte ha med islänningar i min hage. För då är det en stor risk att få ett monster till islänning in i flocken.

För det är ju heller inte bara halvblod det pratas om utan alla raser. Och inom begreppet "halvblod" så finns ju bara där mängder av olika raser.

Jag som mest sett "halvblod" och vanliga hästar har nästan aldrig sett en häst som inte fungerat i en flock. Nån enstaka som aldrig riktigt kommit in i flocken men det berodde förmodligen mest på att den inte fungerade med individerna i den flocken och var allmänt stressad då den gått i flock innan den kom till våran flock.

Senast ändrad:
Kontentan verkar vara att det snarare beror på ägarnas åsikter/lösdriftens utformning än hästarna?
Så skulle jag nog säga att det är. Dom stallen verkar gå på mest att dom inte vill ha in en storhäst i flocken oavsett. Nu dock så är jag glad ändå att jag inte flyttade till ett stall med bara islänningar då jag förmodligen skulle känt mig ganska ensam som enda dressyrryttarn där, det är ju också viktigt att tänka på när man tittar på stall. Iallafall när man tränar mycket så kan det vara kul att ha någon annan som också håller på lite med samma sak.

Hade känt mig lite mer positiv till dessa stall ifall dom sagt när jag ringde att passar hästen får du gärna stå här men tänk på att det bara är islänningar och därför kanske inte stallet passar på det sättet då det kan kännas väldigt ensamt som enda dressyrmänniskan. Men att mötas av att nej, vi tar bara in islänningar, det är så tråkigt. Dömd utan att dom ens visste vad för typ min häst var. Sen är ju säkerligen inte alla stall så, detta är bara tre stycken av alla som finns.

Nja, allt är ju relativt. Beroende på hur många man umgåtts med och i vilka sammanhang så får man ju olika uppfattning. Jag har tex inte umgåtts alls mycket med islänningar, det är dom 4 stycken jag träffat i stallet och 2 stycken på ett bete för en väldig massa årsen. Dom två på betet var inte trevliga alls i flocken, framförallt inte mot varandra. Jag var till och med lite smårädd för att hämta min häst för att dom var så otroligt respektlösa både mot varandra och andra hästar och struntade i ifall människor kom ivägen.

I min värld då om jag ska utgå från dom jag träffat och prata om islänningarnas sätt att vara på i flock så blir en stor andel ganska obehagliga och ska jag bara utgå från min erfarenhet så vill jag verkligen inte ha med islänningar i min hage. För då är det en stor risk att få ett monster till islänning in i flocken.

För det är ju heller inte bara halvblod det pratas om utan alla raser. Och inom begreppet "halvblod" så finns ju bara där mängder av olika raser.

Jag som mest sett "halvblod" och vanliga hästar har nästan aldrig sett en häst som inte fungerat i en flock. Nån enstaka som aldrig riktigt kommit in i flocken men det berodde förmodligen mest på att den inte fungerade med individerna i den flocken och var allmänt stressad då den gått i flock innan den kom till våran flock.
Ja, nu har jag rejält större erfarenhet än så av "ridhästar av halvblodstyp", massor med år på ridskolan + att jag i många år till större delen stått i stall där det till övervägande delen var "stora hästar".
Jag har både fodrat och hanterat dem själv + att jag sett andra göra det.
Och det är STOR skillnad, i snitt, på hur lugnt det går till vid utsläpp/insläpp/fodringar.
Till de stora hästarnas nackdel.

Jag tror inte heller att en häst som växt upp i flock sina första tre år bara automatiskt sen beter sig bra i flock resten av livet. Min islandskorsning har växt upp och levt många år i flock(med islänningar), men senaste åren har det inte varit möjligt, och jag märker definitivt skillnad på honom. Han är inte alls lika smidig i en flock längre när han gått flera år ihop med hästar som inte har ett lika bra språkbruk som han är van.

Så, jag längtar tills vi kan flytta till ett ställe med bara isisar (i hagen) igen..

Ja, nu har jag rejält större erfarenhet än så av "ridhästar av halvblodstyp", massor med år på ridskolan + att jag i många år till större delen stått i stall där det till övervägande delen var "stora hästar".
Jag har både fodrat och hanterat dem själv + att jag sett andra göra det.
Och det är STOR skillnad, i snitt, på hur lugnt det går till vid utsläpp/insläpp/fodringar.
Till de stora hästarnas nackdel.
Som jag skrev, beror på i vilka sammanhang man träffat på olika hästar. I alla stall där hästarna stått i varsin grushage på dagarna och stått i box större delen så har dom hästarna inte varit särskilt trevliga och harmoniska. Dom har varit relativt stressade och reagerat mycket utifrån det kan jag tänka mig. Ridskolehästarna ska jag inte ens prata om men som sagt, uppstallningen stressen osv gjorde dom också till frustrerade hästar som inte alltid var trevliga att hantera. Dom hästar som trivts däremot på ridskolan och kunnat slappna av och uppskatta alla människor osv, dom har varit trevliga och harmoniska.

Jag tror inte heller att en häst som växt upp i flock sina första tre år bara automatiskt sen beter sig bra i flock resten av livet. Min islandskorsning har växt upp och levt många år i flock(med islänningar), men senaste åren har det inte varit möjligt, och jag märker definitivt skillnad på honom. Han är inte alls lika smidig i en flock längre när han gått flera år ihop med hästar som inte har ett lika bra språkbruk som han är van.

Så, jag längtar tills vi kan flytta till ett ställe med bara isisar (i hagen) igen..
Jag tvivlar otroligt starkt på att "vanliga" hästar har gjort att din häst inte fungerar i flock längre eller fungerar sämre och läser hästar sämre. Det gäller att hitta rätt typ av flock till varje individ. Alla hästar passar inte med alla hästar och det gäller även islänningar och andra islänningar. Det är ingen som helst skillnad där.

Fel forum kanske, får flyttas i så fall.
Men är det helt omöjligt att sätta in en häst av annan ras i en lösdrift med bara islänningar? Även om den andra hästen är född och bott på lösdrift?
Jag har upplevt både ock faktiskt, vid några tillfällen var det bara att ta ut den insläppta hästen det gick bara inte. Trots att vi ändå gjorde ett sakta insläpp, med att låta hästarna komma in en och en till den nya. Men när de blev fulltaliga i flocken så brakade det loss, detta har hänt vi flera tillfällen. Det här var på ett annat stall, och man har även förskt vid andra tillfällen efter min avflyttning och då tyvärr med stora skador som följd.

Nu har vi en icke islänning i flocken, med den här flocken går det bra. Däremot har vi haft några individer i flocken som absolut inte har accepterat detta, och skadade hästen rätt rejält. Dessa står inte kvar hos oss längre.

Ja de är hästar, och man tycker ju att det inte ska spela någon roll. Men jag vet inte om det kan handla om språkförbistring, typ olika dialekt vilket gör att de missförstår varann. Ofta är även islandshästar uppvuxna i flock, och där har varje individ en funktion. När individen inte kan fylla sin funktion längre, då stöts de bort även om de är av samma ras. De får inte vara med längre i flocken, även detta har jag sett vid några tillfällen och här handlade det om gamla hästar.

Men är det helt omöjligt att sätta in en häst av annan ras i en lösdrift med bara islänningar? Även om den andra hästen är född och bott på lösdrift?
Nej det är inte omöjligt. Jag har haft min nsv i islandsflock i flera år, inga problem alls. Har även kommit in ett vbl en period och en ponny en annan period. Inga problem. Däremot daltar gärna storhästfolk med sina hästar lite mer än islandsfolk. Så jag tror snarare det är där skon klämmer. Storhästarna bryter benen av sig i dom fina kuperade naturhagarna, enligt sina ägare. ;)

Att inga islandshästar kan vara kompisar med andra raser är en myt. Men nog kan hästar reagera på andra hästar som ser väldigt annorlunda ut mot vad de själv och deras vanliga kompisar gör.

Min arab, som eg inte alls var lättskrämd, blev helt galen när han fick syn på två små fläckiga shettisar. Vet inte om det var stl eller färgen som var värst, men jag har i eftertid hört flera säga att många araber reagerar kraftigt på skäckar. Färgen finns ju inte inom deras ras, kanske kan ligga något där. Mitt halvblod reagerar mycket mer på att lurviga små islandshästar går förbi än "normala" hästar. Han reagerade också helt annorlunda på min lilla b-ponny än han gjort på någon annan häst.

En Haflinger i våran flock är livrädd för shettisar,oavsett färg. Även russ är läskiga typer. :rofl:

Ang islänningar med andra raser ser jag inget problem i alls. I våran flock har det varit tre isisar, ett halvblod,en haflinger, nu går dom en haflinger,ett varmblod, och en islänning, ska komma en till islänning bara vi fått av broddar.

Jag är av samma åsikt som Mia.

Det är bara isisägare som ansett att jag inte kan något om hästar. Jag förstår inte hur speciella de är.:rofl:
Den rasen måste vara en alien eftersom den knappt är en häst. Lite kul är det att förnärma dem genom att påstå att deras häst är en ponny.
För mig går gränsen vid 148 cm. Varför måste den räknas som häst fast den är en ponny? Bara den rasen.
Jag hävdar fortfarande att anledningen till att stora män rider dem är för att Island inte har tillgång till annat. Inte för att de skulle vara starkare än Cobar m.fl.Förbjudet att importera.

Troligen red stora män på russet i brist på annat.
Smaken är som baken, men nog tror jag att hästar skiner i vilken ras de är av.
Skäckar är något som alla mina har reagerat på. Färgen alltså. Kamouflagemönster.

Nä, fjordhästen är det samma med. Hästras, kallblod med ponnymått. Skitkonstigt, jag vet. Dock blir jag inte förnärmad om någon skulle skojja om det.
Jag vet inte hur rasstandarden ser ut för fjording, men för islandshästen finns ingen övre gräns för hur stora de får vara/bli. Så min häst skulle ha fallit utanför rasstandarden, om man begränsat rasen till ponny mått. Å andra sidan hade den då säkert kallats för islands ponny om storleken hade begränsats.

Jag vet inte hur rasstandarden ser ut för fjording, men för islandshästen finns ingen övre gräns för hur stora de får vara/bli. Så min häst skulle ha fallit utanför rasstandarden, om man begränsat rasen till ponny mått. Å andra sidan hade den då säkert kallats för islands ponny om storleken hade begränsats.

Samma hos oss. Det är ju därför det klassas som häst antar jag, för att man inte har en ponnyhöjd som max.

Hej ! för drygt 10 år sedan hade jag mitt fullblod där det bara var islänningar, typ 20 stycken. Han blev "en i gänget" men då han var livlig tyckte han att det gick lite sävligt till i hagen så han bet dem i rumpan så de skulle springa lite och då svarade de med att sparka tillbaka så han fick lite skador. Efter en skada på hasen vågade jag inte längre. Det blev för stora risker. Då det bara fanns plats i flocken , så valde jag att flytta. "Islandsfolket" var väldigt trevliga.

Samma hos oss. Det är ju därför det klassas som häst antar jag, för att man inte har en ponnyhöjd som max.
Lite OT, men jag tror att fjordhäst och islandshäst är hästar för att konceptet "ponny" ursprungligen inte finns på skandinaviska språk. Nordlandshästen är också en häst fast den ofta är under ponnymått.

På engelska är å andra sidan en connemara på 155 cm fortfarande en connemara pony. Och en Welsh cob på 145 cm är just en Welsh cob.

Senast ändrad:
Min New Forest går på lösdrift tillsammans med både islänningar och en till ponny. Han har gått på hingstbete som ung men sedan dess inte gått i flock då vi inte fått det att fungera riktigt, både praktiskt (många i de stall vi stått i vill ha hästarna 2 och 2 eller själva) och att han inte riktigt funkat i de flockar vi försökt.

Det var en chansning med den här lösdriften men det har funkat helt klockrent! Han verkar hålla sig på mattan i flocken och islänningarna har "lärt" honom hur man ska bete sig.

Förövrigt älskar jag inställningen islandsryttarna i stallet har: det är klart hästen inte krånglar! Det är inga problem att möta skördetröskor, gå offroad på riktigt i skogen, rida många tillsammans eller att några hästar efter ett tag lämnar ridgruppen och tar en egen väg hem som exempel. I de "vanliga" stallen jag stått har det varit omöjligt, här är det så självklart att hästarna inte krånglar att hästarna faktiskt inte krånglar, inte ens min krångelpelle :) även om han fortfarande är skeptisk när vi rider tillsammans med töltande isisar...

Lite OT, men jag tror att fjordhäst och islandshäst är hästar för att konceptet "ponny" ursprungligen inte finns på skandinaviska språk. Nordlandshästen är också en häst fast den ofta är under ponnymått.

På engelska är å andra sidan en connemara på 155 cm fortfarande en connemara pony. Och en Welsh cob på 145 cm är just en Welsh cob.

Det tror jag också. Nordlandshesten tex är oftast c-ponny.

Jag hävdar fortfarande att anledningen till att stora män rider dem är för att Island inte har tillgång till annat. Inte för att de skulle vara starkare än Cobar m.fl.Förbjudet att importera.
Troligen red stora män på russet i brist på annat.

Självklart är det så. Islandshästen är inte ens särskilt kraftig, klipp av man och lurvig päls så syns det att de faktisk ofta är smäckrare än tex en connemara eller new forest. Men om det bara finns en enda typ av häst så rider man på den. "Man tager vad man haver" som det heter.
I Wales brukade bönderna rida på welsh mountain ponys, en ras som brukar ligga på 110-120 cm i mankhöjd. De är pyttesmå.

Självklart är det så. Islandshästen är inte ens särskilt kraftig, klipp av man och lurvig päls så syns det att de faktisk ofta är smäckrare än tex en connemara eller new forest. Men om det bara finns en enda typ av häst så rider man på den. "Man tager vad man haver" som det heter.
I Wales brukade bönderna rida på welsh mountain ponys, en ras som brukar ligga på 110-120 cm i mankhöjd. De är pyttesmå.
Ja klipp av dem manen, men fakta är att benstommen är avsevärt kraftigare än för övriga raser i samma storlek, genom att märgkanalen är så mycket tunnare. Genom det får benstommen en annan indesitet än för övriga raser, lägger man sedan till att rasen har en grovtarm som är 1 m längre än för andra raser så förstår man att rasen är en urform som har lite större förmåga än raser i samma storlek. Samtidigt ska man självklart komma ihåg att de inte kan orka med vad som helst, även om jag dristar mig att påstå att de orkar med betydligt mer än samma storlek av häst.

En annan fälla som däremot kan inverka negativt på en individ, är att den inte får den uppväxt på stora ytor som alla hästar har behov av. Människans förmåga att begränsa hästens uppväxt och möjlighet att utveckla lungor, muskler, senor och ligament är minst sagt fantasifull. De måste stå på stall för de fryser, idag finns en massa möjligheter att förhindra att en häst fryser. Hästen får inte sova, jo de sover lika bra ute om de integrerats bra i sin flock. Jag kan fortsätta, listan kan göras oändlig.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 253
Senast: EZMK
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 870
Senast: Roheryn
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
569
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp på vintern