Har samma erfarenhet.
Men nog borde det då vara annorlunda om hästarna av annan ras ÄR vana vid flockliv?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Har samma erfarenhet.
Men nog borde det då vara annorlunda om hästarna av annan ras ÄR vana vid flockliv?
Ja är dom vana är det inga problem! Har aldrig påstått att det inte är så?
Vi vill bara ha ponnies/islandshästar där jag står, men det är för näringsbehovens skull.Hej!
Jag har varit med om "vanliga" hästar och ponnyer som varit rädda för isisar. Min arab är rädd för större hästar men älskar shettis och isis. Får hon välja hänger hon helst med isisar. Även araber har funkat. Fast hon gillar älgar och grisar också så hon är verkligen inte en vanlig häst.
Jag har ofta hört att isis-stall inte vill ha in "vanliga" hästar för de inte rider som isisryttarna gör.
/Lavinia
Här omkring är mest problemet att inte ägarna vill ha in andra "vanliga" hästar i deras flockar. Har frågat en hel del stall häromkring men nej dom vill inte ha andra raser i flocken.Hört flera som sagt att det inte funkar, så måste ju fråga!
Eftersom jag någon gång vill ha häst på lösdrift och de flesta lösdrifter här i krokarna består av islänningar så blev jag nyfiken.
Man ser ju oftare lösdrifter med bara islänningar än blandade också.
Vi vill bara ha ponnies/islandshästar där jag står, men det är för näringsbehovens skull.
Ja, storhästägarna menar du?Jag har tröttnat på ägarna, inte hästarna. Jag vet ingen annan ras där ägarna är så snorkiga.
Nej, vi pratar islänningar. Jag har stått i många stall med alla möjliga hästar, de som är värst är islandsägarna.Ja, storhästägarna menar du?
Jag missförstod med flit.Nej, vi pratar islänningar. Jag har stått i många stall med alla möjliga hästar, de som är värst är islandsägarna.
Jag har tröttnat på ägarna, inte hästarna. Jag vet ingen annan ras där ägarna är så snorkiga.
Faktiskt så är min erfarenhet att i blandade stall så är det generellt islandsägarna som är snorkiga, oavsett vad det varit för andra raser och inriktningar. Ja, det finns snorkiga tävlingsmänniskor inom alla kategorier, men när det gäller hobbyryttarna så är min erfarenhet att det är just islandsägarna generellt. Inte de med ridtravare, inte de med kallblod, inte de med ponny, inte de med halvblod.Så snorkigheten kommer med hästrasen då? Vad är dom som är bruks då? Buttra?
Hoppmänniskorna? Överlägsna?
Dressyr? Dumma?
Ponnyryttarna? Bortskämda?
Ens personlighet kommer inte med hästen eller sporten man håller på med.
Kan ju vara din inställning som ställer till det.Nej, vi pratar islänningar. Jag har stått i många stall med alla möjliga hästar, de som är värst är islandsägarna.
Faktiskt så är min erfarenhet att i blandade stall så är det generellt islandsägarna som är snorkiga, oavsett vad det varit för andra raser och inriktningar. Ja, det finns snorkiga tävlingsmänniskor inom alla kategorier, men när det gäller hobbyryttarna så är min erfarenhet att det är just islandsägarna generellt. Inte de med ridtravare, inte de med kallblod, inte de med ponny, inte de med halvblod.
Faktiskt så är min erfarenhet att i blandade stall så är det generellt islandsägarna som är snorkiga, oavsett vad det varit för andra raser och inriktningar. Ja, det finns snorkiga tävlingsmänniskor inom alla kategorier, men när det gäller hobbyryttarna så är min erfarenhet att det är just islandsägarna generellt. Inte de med ridtravare, inte de med kallblod, inte de med ponny, inte de med halvblod.
Fast det där stämmer ju in på alla flockar, alla hästar, alla raser. Om storhästar "bråkar" vid fodringar har ju inte med rasen att göra utan hur hästen är uppväxt att göra, vad hästen lärt sig från andra hästar sen den var liten. Vissa hästar är rädda om maten och vissa är det inte.Det är många islandsstall/lösdrifter som enbart tar emot islänningar. Det kan ju vara orsaker som näringsbehov såklart, men även att man vill undvika stora storleksskillnader pga skaderisk + att man inte vill ha in "icke flockuppfödda" som bråkar och stökar i en annars normalt lugn flock och/eller att den icke flockuppfödde kan behandlas rejält dåligt om islänningarna tycker att han inte kan språket..
Jag har haft både stor häst och islänning och aldrig att islänningarna stökar och har sig vid fordring som storhästarna gör...
Det kan också handla om att övriga ägare inte vill hantera stora bruna hästar om man valt att hålla på med små lurviga. Personligen är jag en sån som vill hantera andras stora hästar så lite som möjligt.