Islandshästar rasistiska?

Mina halvblod har funkat jättebra med isisar! En av dem fick lite storlekskomplex bara ;)
579713_10151507109060712_849519295_n.jpg

Det enda jag varit med om var stoet som vid uteritt blev hispig när en islänning töltade, men hon hade aldrig varit med om det tidigare och var inte världens smartaste häst själv ;) I övrigt - inga som helst problem från någon av raserna under det år det delades stall och hage.

Hej!

Jag har varit med om "vanliga" hästar och ponnyer som varit rädda för isisar. Min arab är rädd för större hästar men älskar shettis och isis. Får hon välja hänger hon helst med isisar. Även araber har funkat. Fast hon gillar älgar och grisar också så hon är verkligen inte en vanlig häst.

Jag har ofta hört att isis-stall inte vill ha in "vanliga" hästar för de inte rider som isisryttarna gör.

/Lavinia

Hej!

Jag har varit med om "vanliga" hästar och ponnyer som varit rädda för isisar. Min arab är rädd för större hästar men älskar shettis och isis. Får hon välja hänger hon helst med isisar. Även araber har funkat. Fast hon gillar älgar och grisar också så hon är verkligen inte en vanlig häst.

Jag har ofta hört att isis-stall inte vill ha in "vanliga" hästar för de inte rider som isisryttarna gör.

/Lavinia
Vi vill bara ha ponnies/islandshästar där jag står, men det är för näringsbehovens skull.

Hört flera som sagt att det inte funkar, så måste ju fråga! :p
Eftersom jag någon gång vill ha häst på lösdrift och de flesta lösdrifter här i krokarna består av islänningar så blev jag nyfiken.
Man ser ju oftare lösdrifter med bara islänningar än blandade också.
Här omkring är mest problemet att inte ägarna vill ha in andra "vanliga" hästar i deras flockar. Har frågat en hel del stall häromkring men nej dom vill inte ha andra raser i flocken.

Sen förstår jag att ägare till islänningar dras till varandra då det blir lättare med träningar osv men jag har alltid blivit nekad pga att jag haft "vanlig" häst. Har vart ett par islänningar i våran lösdrift som flyttat pga att det varit roligare med träningar och andra mera likasinnade ägare men dom har aldrig flyttat för att hästarna inte fungerat i flocken.

Vi vill bara ha ponnies/islandshästar där jag står, men det är för näringsbehovens skull.

Ja det blir en rejäl skillnad i näringsbehoven. Min fck prova att gå med dräktiga travarston när hon kom till mig och var mager som ett spöke och dräktig pga att dom fick så många fler kilon per måltid än vad islandshästarna i stallet fick. Tyvärr fungerade inte det då travarstona inte accepterade henne flocken.

Alla som gick där var uppväxta på lösdrift, så även min.

Vårt sto går just nu med två halvblod. Det funkar super då hon är svårfödd och de går på fri tillgång. Dessutom tycker hon de är väldigt stiliga och visar för första gången tydliga brunster.

Det är många islandsstall/lösdrifter som enbart tar emot islänningar. Det kan ju vara orsaker som näringsbehov såklart, men även att man vill undvika stora storleksskillnader pga skaderisk + att man inte vill ha in "icke flockuppfödda" som bråkar och stökar i en annars normalt lugn flock och/eller att den icke flockuppfödde kan behandlas rejält dåligt om islänningarna tycker att han inte kan språket..
Jag har haft både stor häst och islänning och aldrig att islänningarna stökar och har sig vid fordring som storhästarna gör...
Det kan också handla om att övriga ägare inte vill hantera stora bruna hästar om man valt att hålla på med små lurviga. Personligen är jag en sån som vill hantera andras stora hästar så lite som möjligt.

Så snorkigheten kommer med hästrasen då? Vad är dom som är bruks då? Buttra?

Hoppmänniskorna? Överlägsna?

Dressyr? Dumma?

Ponnyryttarna? Bortskämda?

Ens personlighet kommer inte med hästen eller sporten man håller på med.
Faktiskt så är min erfarenhet att i blandade stall så är det generellt islandsägarna som är snorkiga, oavsett vad det varit för andra raser och inriktningar. Ja, det finns snorkiga tävlingsmänniskor inom alla kategorier, men när det gäller hobbyryttarna så är min erfarenhet att det är just islandsägarna generellt. Inte de med ridtravare, inte de med kallblod, inte de med ponny, inte de med halvblod.

Hej!

De flesta isis-folk jag träffat har varit supertrevliga, me då har det förstås varit ytliga kontakter. Träffade faktiskt en isis-ägare i höstas som nästan blev utstött av de övriga isis-ägarna då hon stallade upp sin isis (pga hålväggar) och klippte den (för att den inte skulle bli så svettig).

Jag tycker generellt att snorkigt folk är snorkigt och har definitivt blivit mer utstött av halvblodsfolk när jag haft "fel" ras (connemara och arab, "såna" kan man ju inte rida på) än av isisfolket.

/Lavinia

Faktiskt så är min erfarenhet att i blandade stall så är det generellt islandsägarna som är snorkiga, oavsett vad det varit för andra raser och inriktningar. Ja, det finns snorkiga tävlingsmänniskor inom alla kategorier, men när det gäller hobbyryttarna så är min erfarenhet att det är just islandsägarna generellt. Inte de med ridtravare, inte de med kallblod, inte de med ponny, inte de med halvblod.

Och min erfarenhet är att folk som generaliserar folk efter rasen dom äger redan från början har ställt in sig på att det är så.

( fetstilade också ordet min eftersom det verkade så oerhört viktigt att göra det i din text )

Det är många islandsstall/lösdrifter som enbart tar emot islänningar. Det kan ju vara orsaker som näringsbehov såklart, men även att man vill undvika stora storleksskillnader pga skaderisk + att man inte vill ha in "icke flockuppfödda" som bråkar och stökar i en annars normalt lugn flock och/eller att den icke flockuppfödde kan behandlas rejält dåligt om islänningarna tycker att han inte kan språket..
Jag har haft både stor häst och islänning och aldrig att islänningarna stökar och har sig vid fordring som storhästarna gör...
Det kan också handla om att övriga ägare inte vill hantera stora bruna hästar om man valt att hålla på med små lurviga. Personligen är jag en sån som vill hantera andras stora hästar så lite som möjligt.
Fast det där stämmer ju in på alla flockar, alla hästar, alla raser. Om storhästar "bråkar" vid fodringar har ju inte med rasen att göra utan hur hästen är uppväxt att göra, vad hästen lärt sig från andra hästar sen den var liten. Vissa hästar är rädda om maten och vissa är det inte.

I våran flock har vi alla varianter av raser och storlekar, brukshästar, shettisar, dressyrhäst och hopphäst, ett fullblod och faktiskt tre stycken islänningar. Lugnare flock har jag aldrig vart med om.

Är så tråkigt med den attityden mot andra "stora" hästar. Som om dom hästarna är på något vis annorlunda mot islänningar oavsett hur dom är uppfödda. Innan man har en åsikt om en "storhäst" så bör man lära känna den först. Inte förutse att den är brötig och jobbig och otäck att hantera och inte kan hästspråk osv.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 254
Senast: EZMK
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 874
Senast: Roheryn
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
569
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama