Islandshästar på sommaren ?

finapina

Trådstartare
Jag tycker isisarna är så otroligt mysiga.MEN man hör ju så mkt om att det är så jobbigt på sommaren för dom.Fång på betet , klarar inte bete osv eksem och eksemtäcken krävs.Drömmer lite om en äldre sällskaps- Isis som klarar sommaren i sällskap med min häst på bete dagtid.Är det realistiskt eller ska man glömma den tanken helt ?

Alla islandshästar har inte eksem. Och många klarar sig bra om de är på magert bete, tillgång till ligghall och på öppna marker där det blåser lätt hela tiden.

En av de 30+ islandshästar jag träffat har haft eksem. Om de är svenskfödda är väl eksem inte ens möjligt, rätta om det är fel. Men det brukar stå i annonsen.

Bara att dra på en betesreducerare om du är rädd för fång och hästen är tjock. 1 av de 4 islänningarna i mitt medryttarstall är otroligt lättfödd, blir tjock på halm :p
Hon går med betesreducerare och det funkar fint.

En av de 30+ islandshästar jag träffat har haft eksem. Om de är svenskfödda är väl eksem inte ens möjligt, rätta om det är fel. Men det brukar stå i annonsen.

Bara att dra på en betesreducerare om du är rädd för fång och hästen är tjock. 1 av de 4 islänningarna i mitt medryttarstall är otroligt lättfödd, blir tjock på halm :p
Det finns svenskfödda hästar av alla raser som har eksem, så det kan man aldrig vara säker på att slippa.
Dock är en vuxen häst som inte brukar klia sig ett ganska säkert kort.

Jag tycker isisarna är så otroligt mysiga.MEN man hör ju så mkt om att det är så jobbigt på sommaren för dom.Fång på betet , klarar inte bete osv eksem och eksemtäcken krävs.Drömmer lite om en äldre sällskaps- Isis som klarar sommaren i sällskap med min häst på bete dagtid.Är det realistiskt eller ska man glömma den tanken helt ?
De flesta isisar jag känner går på normalt bete och utan eksemtäcke, även om jag gärna sätter på täcke när insekterna är som värst. Det brukar hästarna gilla.
Min lilla smällfeta isis klarade sig på mkt kraftigt bete om han hade betesreducerare. Inte idealiskt såklart, men det funkar. Nu bor vi på annat ställe med mer normalt näringsvärde i betet.
De där sakerna skulle jag inte oroa mig över.

Däremot är frågan om du hittar en isis som trivs och mår bra i en flock om två hästar, varav den andra inte ens är isis. Det finns absolut såna, antar jag, men hittills har jag inte träffat någon isis som på riktigt mår lika bra i en två-flock med annan ras som de gör i en stor flock med isisar.
Det andra att tänka på är gångarter osv, man bör nog vara ganska gångartsintresserad om man ska ha isis, det kan bli jäkligt tråkigt att rida om man inte har står på gångarterna. I värsta fall kan både trav och galopp bli knas också.

Eksem är inte ovanligt, särskilt gällande islands-födda hästar. Många klarar sig med täcke, andra behöver mer omvårdnad.
De flesta islandshästat har inte eksem.

Vad gäller fång är det ju samma sak med islandshästar som med andra raser av samma typ: låter man dem bli kraftigt överviktiga och låter dem få för kraftigt bete så ökar risken för fång.
Jag har dock inte fått uppfattningen att islandshästar är mer fång-benägna jämfört med många andra raser.
Att hålla hästen i normalt hull är ju alltid viktigt (även om många misslyckas med det när det gäller shettisar, fjordingar, islandshästar och flertalet lite kallblodiga ponny-raser).

Islänningarna hos i stallet jag stod i hade varken fång eller eksem. Däremot är det två som är importerade som har en del problem med insekterna men inte mycket värre än vanliga hästar kan få.

Jag hade inte haft en islänning på bete. Tyvärr är många alltför feta - och deras ägare tycker att de "är av den äldre grövre modellen" :meh:

Islandshästarna är ju i regel som många andra lättfödda ponnyer dvs de ska inte gå på kraftigt bete .

Islandshästar är liksom ingen unik ras gällande det .

Tycker utöver det att myten som vädras här och ofta på även andra forum , att "en islandshäst är unikt programmerad att bäst gå med bara andra islandshästar" osv är otroligt märklig .?

Till TS : du skriver att hästen skulle gå ute dagtid på "bete" .

Om "bete" är en hage med gräs (- inte odlad /gödslad värstingvall vilket väldigt få hästägare F.ö har hästar på), så givetvis handlar det inte om specifik ras på hästen huruvida det är lämpligt eller ej !

Senast ändrad:

"Bara att dra på en betesreducerare " :confused:

Detta är den mest märkliga åsikt/slutsats/råd jag sett på länge på sociala hästmedia ....

Är du öht medveten om hur komplicerat det är med artificiell utrustning på hästen "permanent" så som en betesreducerare , hur hästen fungerar /hur den reagerar och hur den påverkar hästen dvs hur mycket ägaren ständigt konstant behöver kolla osv ?

Jag personligen vet inte hur många hästar jag stött på i hagarna genom åren å det senaste, där de har reduceraren som hamnat fel , fått sår med skav , är stressade vid intag där reduceraren skavt ngt överjv-lgt och gör det fortfarande dvs orsaken vid intag att den stressar så otroligt osv .

Senast ändrad:

Detta är den mest märkliga åsikt/slutsats/råd jag sett på länge på sociala hästmedia ....

Är du öht medveten om hur komplicerat det är med artificiell utrustning på hästen "permanent" så som en betesreducerare , hur hästen fungerar /hur den reagerar och hur den påverkar hästen dvs hur mycket ägaren ständigt konstant behöver kolla osv ?

Jag personligen vet inte hur många hästar jag stött på i hagarna genom åren å det senaste, där de har reduceraren som hamnat fel , fått sår med skav , är stressade vid intag där reduceraren skavt ngt överjv-lgt och gör det fortfarande dvs orsaken vid intag att den stressar så otroligt osv .
SÅ komplicerat behöver det verkligen inte vara. Men visst är det lite pyssel innan man klurat ut vilken modell som sitter bra och som inte skaver. Jag har fått silvertejpa typ alla sömmar eftersom att det lätt blir skav där, men med hal och fin silvertejp mot pälsen så håller sig tjockponnyn skavfri.

Det är väl inte "bara" att dra på en, men samtidigt behöver det inte bli så komplicerat som att hästen måste gå i grusad hage på sommaren eller enbart i skogshagar. Beroende på hur man står installad kan det vara ett större hinder än att man får stå ut med ökad tillsyn pga betesreduceraren.

SÅ komplicerat behöver det verkligen inte vara. Men visst är det lite pyssel innan man klurat ut vilken modell som sitter bra och som inte skaver. Jag har fått silvertejpa typ alla sömmar eftersom att det lätt blir skav där, men med hal och fin silvertejp mot pälsen så håller sig tjockponnyn skavfri.

Det är väl inte "bara" att dra på en, men samtidigt behöver det inte bli så komplicerat som att hästen måste gå i grusad hage på sommaren eller enbart i skogshagar. Beroende på hur man står installad kan det vara ett större hinder än att man får stå ut med ökad tillsyn pga betesreduceraren.
Tyvärr blir många galet effektiva även med munkorg på, men visst funkar det på en hel del :)

Ja den har aldrig fått skav av något i hela sitt liv. Finns inte en uns stress i hela den hästen.

Sen kan inte jag ansvara för om andra ägare inte kan kontrollera en betesreducerare och se sitt att den sitter bra/ta bort om den skaver. Klarar man inte den enkla uppgiften ska man nog inte äga häst, sorry.

Jag hade inte haft en islänning på bete. Tyvärr är många alltför feta - och deras ägare tycker att de "är av den äldre grövre modellen" :meh:

Våra två islandshästar går på bete (vall till och med) hela sommaren utan att bli feta! Det handlar om att se till att de inte har för mycket bete (vi begränsar med flyttbart staket när det behövs), samt att hålla hästarna igång under sommaren (de får lämpligen en längre sammanhängande vila i november-december istället). Vår "gamle" (20 år) valack är något så ovanligt som en svårfödd islandshäst så han kan äta i princip så mycket han orkar utan att bli fet. Inte grov i kroppen på något vis, så nej inte "äldre grövre modellen". Och vårt sto är en ganska smäcker varelse som visserligen KAN bli fet om hon får äta obegränsat, men inte blir det med rimlig begränsning och ordentligt med träning (gick SM förra året så var i full tävlingskondition över sommaren).

De flesta islandshästar har varken fång eller eksem! Däremot är många lättfödda och skall inte gå på för kraftigt bete. Våra hästar klarar sig fint genom att vi tränar och rider dem hela sommaren (och så viss begränsning av mängden bete, men de går ändå ute på gräs 24/7). Jag hade tyckt det var jobbigt med en ren "sällskapshäst" som inte motioneras, den blir nog lätt fet är jag rädd...

Vad är det för häst du har? Jag tänker att om man skall ha två hästar ihop, så är det en fördel om de har någorlunda lika näringsbehov så inte din häst magrar av medan islandshästen blir smällfet...

Våra två islandshästar går på bete (vall till och med) hela sommaren utan att bli feta! Det handlar om att se till att de inte har för mycket bete (vi begränsar med flyttbart staket när det behövs), samt att hålla hästarna igång under sommaren (de får lämpligen en längre sammanhängande vila i november-december istället). Vår "gamle" (20 år) valack är något så ovanligt som en svårfödd islandshäst så han kan äta i princip så mycket han orkar utan att bli fet. Inte grov i kroppen på något vis, så nej inte "äldre grövre modellen". Och vårt sto är en ganska smäcker varelse som visserligen KAN bli fet om hon får äta obegränsat, men inte blir det med rimlig begränsning och ordentligt med träning (gick SM förra året så var i full tävlingskondition över sommaren).
Begränsat bete och bete är ju knappast samma sak så varför dra in mig?

Begränsat bete och bete är ju knappast samma sak så varför dra in mig?

Du skriver att du inte skulle ha en islandshäst på bete, vilket jag har. Mitt inlägg är ett svar på ditt.

För mig är inte bete samma sak som obegränsat bete. Våra hästar går ute på gräs dygnet runt från början på maj till någon gång i oktober, lite beroende på väderlek. Gräset är deras huvudsakliga grovfoder under den perioden, så jag tycker definitivt att de går på bete. Däremot håller vi koll på mängden gräs de får i sig genom att de inte har tillgång till hela beteshagen under hela betesperioden, utan vi öppnar och stänger olika delar av hagarna för att försöka reglera så att de har lagom mycket bete hela tiden. De står inte på box någonting (utom ifall vi är iväg på tävling) och de är heller inte någon del av dygnet instängda på grus.

Du skriver att du inte skulle ha en islandshäst på bete, vilket jag har. Mitt inlägg är ett svar på ditt.

För mig är inte bete samma sak som obegränsat bete. Våra hästar går ute på gräs dygnet runt från början på maj till någon gång i oktober, lite beroende på väderlek. Gräset är deras huvudsakliga grovfoder under den perioden, så jag tycker definitivt att de går på bete. Däremot håller vi koll på mängden gräs de får i sig genom att de inte har tillgång till hela beteshagen under hela betesperioden, utan vi öppnar och stänger olika delar av hagarna för att försöka reglera så att de har lagom mycket bete hela tiden. De står inte på box någonting (utom ifall vi är iväg på tävling) och de är heller inte någon del av dygnet instängda på grus.
Alltså att ha hästar på gräs eller på bete är i min värld inte samma sak.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 991
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 331
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 451
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Har en äldre person som inte har många år kvar till pensionen som drar på sej offerkoftan så fort hen inte gör som "hen ska" Oavsett vad...
Svar
8
· Visningar
1 343
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama