Islandshästar på sommaren ?

Nähä? För mig är det samma sak, annars vill jag kalla det för undantagshage. Min häst är fruktansvärt lättfödd, därför går han i en undantagshage, jo han får lite gräs med hjälp av flyttbart staket. Sedan stödfodras han med hö där emellan.
Ok

SÅ komplicerat behöver det verkligen inte vara. Men visst är det lite pyssel innan man klurat ut vilken modell som sitter bra och som inte skaver. Jag har fått silvertejpa typ alla sömmar eftersom att det lätt blir skav där, men med hal och fin silvertejp mot pälsen så håller sig tjockponnyn skavfri.

Det är väl inte "bara" att dra på en, men samtidigt behöver det inte bli så komplicerat som att hästen måste gå i grusad hage på sommaren eller enbart i skogshagar. Beroende på hur man står installad kan det vara ett större hinder än att man får stå ut med ökad tillsyn pga betesreduceraren.

Ett bättre alternativ är faktiskt att ha hästen i en tillräckligt betesfattig hage och stödfodra.
Gärna av typen skogshage eller gammalt, lite dåligt naturbete.

Det vill säga, ge hästen lagom mycket mat.

Ett bättre alternativ är faktiskt att ha hästen i en tillräckligt betesfattig hage och stödfodra.
Gärna av typen skogshage eller gammalt, lite dåligt naturbete.

Det vill säga, ge hästen lagom mycket mat.
Ja, men som sagt, om man står inackorderad så har man kanske inte möjlighet till det.
Eller, som i mitt fall, så kanske man har en häst som inte stannar i en "mager" hage när han vet att det finns gräs utanför...
Och jo, visst är det möjligt att bygga ett fort han inte tar sig igenom, men det skulle inte hindra honom från att stressa och försöka om och om igen.
Så, i vissa fall är det bättre med betesreducerare i vanlig hage.

Alltså att ha hästar på gräs eller på bete är i min värld inte samma sak.

Vad är bete för dig då?

För mig är det bete när hästarna har större gräshagar att ströva fritt i, gärna i flock, att vistas i dessa hagar dygnet runt och att få sitt grovfoderbehov tillgodosett av gräs som de betar själva.

Jag tycker isisarna är så otroligt mysiga.MEN man hör ju så mkt om att det är så jobbigt på sommaren för dom.Fång på betet , klarar inte bete osv eksem och eksemtäcken krävs.Drömmer lite om en äldre sällskaps- Isis som klarar sommaren i sällskap med min häst på bete dagtid.Är det realistiskt eller ska man glömma den tanken helt ?

Det beror ju helt på dina förutsättningar. Om du har en häst som behöver gå på grön vall och i princip behöver stödfodras därutöver så är väl inte en islänning det lämpligaste sällskapet. Det blir jobbigt när de har olika behov.

Men har du en hage med "normalt" till magert bete ser jag inga problem alls sålänge du väljer rätt individ.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 991
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 331
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 451
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Har en äldre person som inte har många år kvar till pensionen som drar på sej offerkoftan så fort hen inte gör som "hen ska" Oavsett vad...
Svar
8
· Visningar
1 343
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Kattbilder #10