Islandshästar och AR

Sv: Islandshästar och AR

Ja, men om dressyrtanten har "bagage" så får det så klart följa med! Kul om vi "får till något"!! :) :)

Ohhh!!! Vicken goding! *kärlek*
:)
Visst är de bara underbara!?
Hur går det med lilla luddtussen då?

Joda, igår red jag över en smal gångbro av trä på en vandringsled. Tänkte att om jag hade haft kikaren med hade jag klättrat upp med underverket till första plan i fågeltornet! :D Det är handikappramp till första planet och det skulle han säkert klara galant.
Han har ingen kondition alls. Typ på minussidan. Så vi tar det väldigt lugnt. Hästen bestämmer takten.
Hade vet koll igår. Kom fram till att vi kan leva med hans skick. Inget nytt som jag inte hade upptäckt. Dålig kondition (duh...), dåliga hovar (ja... tur med sakkunskap i huset...), spontan hälta höger fram efter böjprovet (dvs vi började med höger fram och då haltade han på den även då vi böjde de andra benen). Men han är snett musklad i bogarna och har belastat höger fram mer typ hela sitt liv, samt att höger framhov är den sämsta hoven i vinklar, kvalitet och bitar som är borta. Well, det är faktum som jag har konstaterat redan alltihop, så vi jobbar vidare! :D
Nu förväntar jag mig nästan kommentarer kring hur jag kan köpa en sådan häst, men så är det bara... Veterinären och jag var rörande eniga om att han håller så länge han håller och det är inte så mycket att hetsa upp sig över (vi är vänner sedan länge, vet. och jag). Han har ju inte förväntningar på sig att vinna OS eller nåt. Och haltar inte (inte heller oren) vid ridning, är lite asymmetrisk i bogarna i trav, men det blir väl bättre med tiden. Eller inte. Hur som helst är han precis vad jag behöver just nu och det räcker för mig! :D Och som synes av fotona, världens mysigaste... :love:
Just nu är han det enda som gör mig lycklig, så han har en viktig uppgift! :cool:

dressyrtant skrev:
Just nu är han det enda som gör mig lycklig, så han har en viktig uppgift! :cool:

Nämen? Är det säkert? Det blir ett tungt ansvar för honom att vara det enda som gör dig lycklig. :D :D

OllleAtlas

Han är ju helt underbar! :) :love:
Ibland behöver man en liten häst med problem som man kan ta itu med, själv ÄLSKAR jag sådana projekt. :) :bump: vem behöver kärnfriska och perfekta hästar från början när man kan få jobba sig till det själv?

Söt som sjutton var han i alla fall.
Och skäck... ;)

true_blue skrev:
Ja, men om dressyrtanten har "bagage" så får det så klart följa med! Kul om vi "får till något"!! :) :)

Jag ska föröka vara et skrymmande bagage då. :D

OlleAtlas skrev:
Nämen? Är det säkert? Det blir ett tungt ansvar för honom att vara det enda som gör dig lycklig. :D :D
OllleAtlas
Mmmm... Igår gjorde han mig väldigt, väldigt lycklig!!! :love:
Vi red ut på "the great plains" igen, över bron. Sen släppte jag honom lös vid pumpstationen (slätten är torrlagd havsvik). Tog bara loss tyglarna. Satte mig ner i gräset och njöt av vinden, vidden och friheten och såg på när han åt gräs. Tror att han också njöt som jag. Vi var helt enkelt totalt lyckliga båda två. Hade dessutom mixtrat ihop en extra stor sidepull så att den någotsånär passade honom, så han behövde inte ens tugga gräs med bett i munnen! Det var underbart! :love:

Jepp, jag är kär... :love: :love: :love:
Totalt förtroende från första början. Helt otroligt. :love:
Och ja...skäck... ;) :love: :D

Snabb uppdatering!
Skorna är av, och hovarna verkade enligt bästa förmåga. :bump:
Upprätthöll bydåreryktet igår och var ute på promenad med tre ungar och häst. Gick till byns museum och lät hästen beta på gräsmattan medan äldstingen lyssnade på saga i bondstugan. "Ute med hunden". :D
Förrgår red vi dressyr barbacka i beteshagen. Underbart. :love:
Läge på hästfronten: perfekt!!! :love: :love: :love:
Läge annars: suger... :cry:

Låter underbart! :) :bump:
Men varför är det inte helt bra? Något som hänt? :(

Då ÄR det bra med en liten luddis att krama och pussa på!
Hoppas att motståndet lättar ändå dock *tröstar*

skuggi skrev:
Då ÄR det bra med en liten luddis att krama och pussa på!
Hoppas att motståndet lättar ändå dock *tröstar*
Ja visst är det, han är för härlig. Ikväll var vi ute och gick, Skolli, dottern och jag... Jätteskönt! Han betade lite medan dottern lekte på lekplatsen. Sen sadlade vi och hon fick rida lite. Stor lycka. Och så ryktade vi bort en halvmeter päls igen. Han är så fin... :love:
Tack för trösten... jag tror dock att det är lite motlut ett tag framöver... men jag har ju Skolli... :love:

Det är motlutet som gör livet värt att leva, tycker jag, för det känns aldrig så bra som när man precis tagit sig över backkrönet och lyckan ler mot en igen! :)
Och hästarna finns ju alltid där, nog är det en av anledningarna till att man dragits till dessa lurvbollar. :love: Glädjs åt din häst och låt honom hjälpa dig klättra över backkrönet!

Men Skolli! Kan det vara den Skolli jag känner/kände? En tjej som gick på Brusaby (på Kimito) samtidigt som jag hade en isis som heter Skolli. Hon (Åsa) var uppfrån Vasa-trakten). Har du någon stam på kusen nu? Den Skolli var också skäck.

/Malin

Liknande trådar

Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 149
Senast: As_Vegas
·
Ridning Någon fler här som har en (passaktig) islandshäst och tar inspiration i ridningen från AR/KR/whatever you want to call it? Ni som har...
Svar
15
· Visningar
1 613
Senast: cristobal
·
S
Övr. Hund Vill bara skriva av mig. I dag skall en av våra gamla kompisar få somna in. Mattes hund ända ut i klorna. Då vi träffades så litade...
Svar
6
· Visningar
2 000
Senast: thea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skötsel av utedass
  • Offentliga verksamheter
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur