Islandshästar och AR

Sv: Islandshästar och AR

Tack!!! :love:
Hoppas bara nu att inte de stora sparkar ihjäl honom ute på betet... Gjorde allt enligt regelboken och det såg ut att funka bra, men man vet ju aldrig... :o
Men jag tar nog ut honom ikväll kanske och tittar på byn... ;)

Haha det brukar snarare vara islänningarna som sparkar ihjäl om någon enligt min erfarenhet :D min kuse och kallblods/ponnyliknande hästar går inte ihop - han rukar oftast bara varna och då blir de sura och sparkar på honom :p

Lycka till med kusen! :)

Tack!
Han fick nog springa lite igår... Måste snart gå ut och titta hur det ser ut idag. Imorse verkade det rätt lugnt... Men igår kväll när jag tog in honom var han svettig och hungrig... :crazy:

Va roligt. Jag har en liten isis"bebis" som jag tänkt rida lite AR-inspirerat på när det är dax.

Har du bild på underverket? *nyfiken*

Oj, han kom i förrgår, så har inte hunnit med det än. Har ryktat bort halva hästen nu... Det ligger halvmetersdrivor på stallgången... :D

jahaja, det är till att skaffa klimakterieponny :devil: ;)

Lycka till, hoppas att vi får se en bild på trollet snart. :)

klimakterieponny, var ett nytt ord.
Pedofilhäst, för dom som gillar sitta på smått har jag hört förut.

mino skrev:
jahaja, det är till att skaffa klimakterieponny :devil: ;)
Lycka till, hoppas att vi får se en bild på trollet snart. :)
Klimakterieponny, ho ho jag skrattar ihjäl mig!!!!!!!! :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
DEN ska jag komma ihåg om sådär en 20 år... :rofl: Då måste jag väl skaffa mig en shettis istället... :angel: :D
Livskris kan jag hålla med om, dock... :cool:

antti skrev:
Pedofilhäst, för dom som gillar sitta på smått har jag hört förut.
:o :o Ojsan, jag som gillar unga killar.... Fast inte FÖR unga förstås... över 20 ska de nog va... :D
Kanske det är min pedofilhäst då, så går alla unga killar lite säkrare, ha ha... :D :devil: :D
:cool:

dressyrtant skrev:
Oj, han kom i förrgår, så har inte hunnit med det än. Har ryktat bort halva hästen nu... Det ligger halvmetersdrivor på stallgången... :D

*S* alla kan ju inte vara som mig som springer runt med kameran första dagen :p Men när du har kort vill vi (eller iallafall jag) gärna se :)

Det med håret känner jag ingen, jag tycker att så mycket hår som man borstar bort borde dom bli kala men det tar aldrig slut :eek:

Chockerande nog inte! Jag förstår inte hur, men jag har sett flera stora bruna (å andra färger) skava omkring på ridbanan jämt, å ändå verka fullt nöjda med det... ??? Tror nog att vilda raggsockor som smakat friheten, har smakat den som inga stora bruna har, och de skulle nog sakna den mer också tror jag...

"lava-get"... *skratt* det ska jag säga till Skuggi nästan gång han klättrar upp i ett röse istället för att gå på stigen.. ;)

Sv: Islandshästar.

:banana:

Hej. :banana:
Jag rider en Islänning som heter Kapell. Jag har bara ridit Islänningar ett fåtal gånger innan jag började ta hand om Kapell. Jag tror att han kommer från Island. Men han har inga SOLEXEM! Jag har bara varit med om 2 andra Islänningar i hela mitt liv som inte har exem. Det enda problemet jag har men honom det är att han verkligen inte kan trava. Han är fyrgångare, och har kunnat trava förut. Men jag har aldrig fått veta hur. Och jag undrar om du skulle kunna hjälpa mig att lista ut ett sätt för att jag ska kunna få honom att trava. Då man skänklar så börjar han tölta och då man tar och tar ner honom så galopperar han.
Snälla, det skulle vara jätte bra om du gav mig ett tips på hur jag ska få Kappe att trava...
Mvh Linn Sjöhamn :cool:

Det lustiga med min situation är att jag har ridit en hel del islandshäst, alla gångarter, men aldrig lärt mig några hjälper!!! Inget "såhär ska man göra". Jag vet bara hur det känns... :crazy: Och det är jag faktiskt fullkomligt nöjd med... Min lilla raggis har en väldigt dominant trav och problem med tölten i stället... :smirk: Har ju inte ridit mer än tre gånger än då jag just fick honom, men min tanke är turvis skänklar för tölten och båda samtidigt för trav, för det tycks han reagera i rätt riktning på. Hur det stämmer överens med "hur man ska göra" har jag ingen :devil: aning om... :D Och inte rör det mig i ryggen heller, ha ha... :D Har märkt att han lättare töltar när han blir lite exalterad, ser andra hästar eller nåt. Så då passar jag på att lägga in stöten... ;) När det är lugnt överlag travar han hellre. Det är än så länge de enda observationerna jag har av traven versus tölten. Min pålle är 14 och har aldrig töltat ordentligt. Så antagligen är det långt borta att han skulle flyga fram i en jämn, taktfast tölt, men vi ska minsann göra vårt bästa!!! :cool:

Tja, alltså det vanliga sättet att växla mellan traven är väl mer eller mindre - ner med huvudet när du vill trava, in med låren och upp med hästens huvud när du vill tölta... Det var typ så de instruerade oss på turridningsstället vi red på.
MEN det bästa sättet tror jag är som dressyrtant skriver, att man känner gångarten i kroppen. Brukar fungera på islandshästar som har svårt att trava - att man överdrivet signalerar travtakten i sin kropp till hästen genom att ge känslan av hur den ska sätta sina ben.

Vad underbart roligt det låter! :) Jag vill också ha en lurvig liten isis, bums! Kanske jag ser dig flygande runt på vägarna här omkring :bump:

linnatch skrev:
:banana:

Hej. :banana:
Jag rider en Islänning som heter Kapell. Jag har bara ridit Islänningar ett fåtal gånger innan jag började ta hand om Kapell. Jag tror att han kommer från Island. Men han har inga SOLEXEM! Jag har bara varit med om 2 andra Islänningar i hela mitt liv som inte har exem. Det enda problemet jag har men honom det är att han verkligen inte kan trava. Han är fyrgångare, och har kunnat trava förut. Men jag har aldrig fått veta hur. Och jag undrar om du skulle kunna hjälpa mig att lista ut ett sätt för att jag ska kunna få honom att trava. Då man skänklar så börjar han tölta och då man tar och tar ner honom så galopperar han.
Snälla, det skulle vara jätte bra om du gav mig ett tips på hur jag ska få Kappe att trava...
Mvh Linn Sjöhamn :cool:

Du kan testa att lägga ut cavalettibommar, det brukar nästan "tvinga" de små att trava. Lätta också på sätet, fast inte så där stort och drastiskt, då trillar pålle bara ner på bogarna.
Skänkla i "travtakt" om du kan, eller försök få ditt säte att försiktigt rida i travtakt. Så snart pålle travar, om så bara ett steg, så berömmer du massor, berättar att Kapall är duktigast i världen och kanske till och med värd en pytte bit morot. Sen hoppar du av. Nästa gång gör du lika dant. När han förstår lite mer så får han trava lite längre.
Du kan även testa att tömköra eller longera över bommar.

OA

dressyrtant skrev:
Det lustiga med min situation är att jag har ridit en hel del islandshäst, alla gångarter, men aldrig lärt mig några hjälper!!! Inget "såhär ska man göra". Jag vet bara hur det känns... :crazy: Och det är jag faktiskt fullkomligt nöjd med... Min lilla raggis har en väldigt dominant trav och problem med tölten i stället... :smirk: Har ju inte ridit mer än tre gånger än då jag just fick honom, men min tanke är turvis skänklar för tölten och båda samtidigt för trav, för det tycks han reagera i rätt riktning på. Hur det stämmer överens med "hur man ska göra" har jag ingen :devil: aning om... :D Och inte rör det mig i ryggen heller, ha ha... :D Har märkt att han lättare töltar när han blir lite exalterad, ser andra hästar eller nåt. Så då passar jag på att lägga in stöten... ;) När det är lugnt överlag travar han hellre. Det är än så länge de enda observationerna jag har av traven versus tölten. Min pålle är 14 och har aldrig töltat ordentligt. Så antagligen är det långt borta att han skulle flyga fram i en jämn, taktfast tölt, men vi ska minsann göra vårt bästa!!! :cool:

Jag riktigt ser hur ni töltar vackert i den finska solnedgången. Så där i silhuett.

Liknande trådar

Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 149
Senast: As_Vegas
·
Ridning Någon fler här som har en (passaktig) islandshäst och tar inspiration i ridningen från AR/KR/whatever you want to call it? Ni som har...
Svar
15
· Visningar
1 613
Senast: cristobal
·
S
Övr. Hund Vill bara skriva av mig. I dag skall en av våra gamla kompisar få somna in. Mattes hund ända ut i klorna. Då vi träffades så litade...
Svar
6
· Visningar
2 000
Senast: thea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skötsel av utedass
  • Offentliga verksamheter
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur