Islandshästar och AR

Sv: Islandshästar och AR

Hallå där och grattis (igen) till pållen. Min kompis har två isisar som numera fått gå över till lite mera AR-style, med gott resultat såvitt jag förstått. Den största skillnaden för den ena av dom är att arbetslusten på ridbanan har ökat med rätt många hundra procent.... bara en så´n sak... Förresten tycker jag att allt annat än "riktig typisk tävlingsridning på islandshäst", måste vara bättre för hästarna. Men oavsett ras, huvudsaken är väl att du och pålle trivs med varandra och har kul ihop.

OlleAtlas skrev:
Ska bli kul att höra hur det går för dig. Vad är det för pålle du köpt?
OlleAtlas
I korthet: En svart-vit skäckig valack född -91, ca 135 cm (samma höjd som min ponny jag hade i tonåren, vem är nostalgisk...). Hans namn lär betyda räv/djävul... Och jag som redan har en medicinman i stallet, suck...
Han är rymningsbenägen arbetsnarkoman... Och väldigt asymmetriskt musklad som sagt. Men "ting tar tid" och vi har inte bråttom någonstans!
Just nu går min gamling (17-årigt kallblod av travsläkt) bättre än någonsin! Min kompis var och tittade igår och tappade hakan helt, och hon är NOGGRANN. Sen provade hon rida honom och började nästan gråta, hade aldrig upplevt nåt liknande (och då har hon ridit många/fina/dyra hästar... hennes inställning till kallblod ändrades radikalt om vi säger så... :D ). Men det har vi jobbat på i tre år nu... :D
Så med tiden blir det nog bra... :)

dressyrtant skrev:
I korthet: En svart-vit skäckig valack född -91, ca 135 cm (samma höjd som min ponny jag hade i tonåren, vem är nostalgisk...). Hans namn lär betyda räv/djävul... Och jag som redan har en medicinman i stallet, suck...

Jasså, är det du. Tänk att jag inte fattat det tidigare :D. Jag är ju fegproppen som har lite svårt för att bara ta en portion :angel:

OlleAtlas

lite off topic, men ändå: Var har du köpt pållen? Vad för stam har han? Jag är ju då också finlandssvensk och inne på min andra finskfödda "lava get" (islandshäst that is)! Min första var en svart valack f-91 e: Sleipnir frá Katulabo.

/Malin

Hmmm... det kom lite överraskande för mig... Och jag har inte ens sett pappren än. Köpte honom här på plattlandet av en "bekants-bekant". Eller dvs har inte köpt än pengar i handen, men han kommer på måndag och så betalar jag sen... Men hursomhelst, han är MIN! :devil:
Ska återkomma då jag vet mer... Dethär är ju sånt som bara händer dressyrtanten. Ska för första gången på över 15 år KÖPA en häst. Oftast kommer de bara och dyker upp... :angel:
Universum har lite märkliga sätt att förse mig med hästar... Problemet är ju bara att jag aldrig kan låta bli att bara älska dem... :love: Jo, det ÄR ett sjukligt drag, jag vet... :cool:

Katrin Wallberg har ju ridit upp för spöprovet med sin islänning.

Allmänt verkar de flesta problemen sitta i gångarterna, ju flre desto svårare att skilja på för hästen, särskilt som den också måste koncentrera sej på hjälper för olika rörelser.
Tycker islänningar som rids akademiskt brukar vara jättefina :) finns alltid rötägg som med allt men jag har sett några jättsöta :D och svårt för att samla sej verkar de generells sett inte ha, bara om exteriören är dålig.

Va kul med islänning!!
Har själv islänningar som jag tränar lite AR med, just detta med böjning och bärighet.
Men utöver det så är det skogsridning, tömkörning, löslongering you name it!!!!
Tycker att det ska vara kul att träna hästar och hästarna ska ha variation i sin träning...!!
Har märkt att lite AR till den heta islänningen passar utmärkt som nervarvning inför ett pass!
Medans AR för Tinkern piggar upp henne och får henne att gå på bättre!!
Så AR passar alla :)

Måste förresten tillägga: Liite synd tycker jag det är när stora, långa ryttare skaffar islandshästar. Inte bara att det ser konstigt ut, men deras framben lär ju inte vilja ha så mycket tyngd "bara" för att rasen är tåligare än vanliga ponnyer. De är ju fortfarande inte så stora och har kort rygg så man får en rejäl flaggstångseffekt med en stor ryttare som måste påfresta på frambenen. Har inte sett så många extremfall, MEN när en rel. stor ryttare skaffar en liten islandshäst känns något helt fel. Då menar jag en som normalt sett skulle sett passande ut på en 168+häst.

dressyrtant skrev:
Ha ha, tjena! Håll dig till äppelcidervinägern istället! :D :D :D

Yepp! Så snart jag är sugen på en portion till så tar jag mig en hutt äppeltjosan. Och far till hästen och rider lite AR.

OA

Påtal om det! Hur tusan svarar man när en frågar om ens islänning är viktbärande?! TYcker att det inte går att ställa en sådan fråga, mycket handlar ju hur långt hästen är utbildad och kan bära sig och hur pass mycket leder/ ligament klarar...visst kan en häst ha muskler mend et kan dölja sig så mycket mer under hästens päls!!!

OlleAtlas skrev:
Yepp! Så snart jag är sugen på en portion till så tar jag mig en hutt äppeltjosan. Och far till hästen och rider lite AR.

OA
DUKTIG!!!!!!!!!!! Det kallar jag karaktär!!!!!!!!!!!!!!! :bow:

Totola skrev:
Måste förresten tillägga: Liite synd tycker jag det är när stora, långa ryttare skaffar islandshästar. Inte bara att det ser konstigt ut, men deras framben lär ju inte vilja ha så mycket tyngd "bara" för att rasen är tåligare än vanliga ponnyer. De är ju fortfarande inte så stora och har kort rygg så man får en rejäl flaggstångseffekt med en stor ryttare som måste påfresta på frambenen. Har inte sett så många extremfall, MEN när en rel. stor ryttare skaffar en liten islandshäst känns något helt fel. Då menar jag en som normalt sett skulle sett passande ut på en 168+häst.
Hjälp, borde jag avstyra hela projektet??? :confused: Är ju trots allt över 170 och väger kring 70... Å andra sidan ser man ju ofta rätt mycket störr och tyngre gubbar som guppar omkring på islänningar, då... :angel:
Mina andra killar är kring 160... De känns ju stora för en gammal ponnyryttare... :D

Det beror ju på hur liten hästen är ;) Men 170 är ingen längd om du inte hade varit direkt överviktig. Är kusen 130cm hög tycker jag det skulle vara tokigt, men är det en normalstor eller stor islandshäst ska det inte vara några problem :)

Och ridningen avgör ju huruvida hästen kommer bli överbelastad fram eller inte, så är du noga med att inte luta dej framåt i onödan ska det nog inte vara några problem ;) och att hästen bär med bakbenen. Så då är det bra att du ska rida AR!

dressyrtant skrev:
Hjälp, borde jag avstyra hela projektet??? :confused: Är ju trots allt över 170 och väger kring 70... Å andra sidan ser man ju ofta rätt mycket störr och tyngre gubbar som guppar omkring på islänningar, då... :angel:
Mina andra killar är kring 160... De känns ju stora för en gammal ponnyryttare... :D

Jag väger också kring 70, jag känner mig inte alls för tung för min häst. Han är ca 140 välmusklad och bärig. Jag tror mycket sitter i balansen hos ryttaren också. En ryttare med något sånär kroppskoll är nog ok för hästen, medan en lättviktare som studsar kring i sadeln, stör mer tror jag.

OlleAtlas

Nu har jag skrivit kontrakt, lastat in hästen i trailern och kört hem... Och det känns JÄTTEBRA!!!!!!!!!!!!!!!!!! Är härmed islandshästfjolla av högsta rang!!!!! :D

Liknande trådar

Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 149
Senast: As_Vegas
·
Ridning Någon fler här som har en (passaktig) islandshäst och tar inspiration i ridningen från AR/KR/whatever you want to call it? Ni som har...
Svar
15
· Visningar
1 613
Senast: cristobal
·
S
Övr. Hund Vill bara skriva av mig. I dag skall en av våra gamla kompisar få somna in. Mattes hund ända ut i klorna. Då vi träffades så litade...
Svar
6
· Visningar
2 000
Senast: thea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama