Sv: Islandshästar och AR
Grattis! Så då blev det en liten isis iallafall, minns att du snackade om det tidigare i våras!!! Hurra! Vad kul! Då har du en egen liten häst att se på när du vill se på en söt häst...
Är han söt? Hoppas du lägger in ett foto!
Vad jag hört från flera håll har islandshästen naturlig lätt för samling. De är utmärkta till akademisk ridning, och som det säkert inte undgått dej är det jättevanligt på alla nivåer! Jag själv inbillar mej att man tränar sin ryttarkänsla väldigt bra genom att rida barbacka på en häst med många gångarter (ben åt alla håll) i skog och mark i alla hastigheter. Så det får du på köpet!
Annars tror jag bara att du får prova dej fram till vad just ni två vill och behöver träna på, jag tror att du vet svaret själv egentligen, av allt att döma som du skrivit. Vad gäller tölt har alltfler börja rida den i en lägre form alt. fri form, så du behöver inte oroa dej för att du måste förstöra din ridning med att dra upp hästens huvud bara för att tölta, det börjar bli gammaldags.
Jag föreslår att du går in lite på islandssidan också ibland, vissa akademiker skriver där med. Katrin Wallberg som nämndes innan töltsatte aldrig sin islandshäst som hon gjorde provet på, för att det äventyrar överlinjen. Vad jag hört svarar hon gärna på mail på sin hemsida! Hon håller till i norra Sverige, kanske kan du åka på kurs hos henne, det skulle jag ha gjort!
Har du en bra trav är det bara att tacka och ta emot, det är fördelaktigast att börja utbildningen med att bygga upp hästen i trav, och ta tölten senare när hästen är redo för det. Det säger både akademiker och isländska ryttare. Då blir tölten bättre, säger de.
Viktigt är förstås att hästen inte tillåts gå i grisepass, men det vet du förstås, antar jag!
Jag tror att man för övrigt gör på islandshästen som på andra hästar, ungefär, man har sin grundmall och individanpassar den.
Lycka till och himla kul för din häst, också, att komma till dej!