Islandshästar och AR

Sv: Islandshästar och AR

Sprettan skrev:
Vad underbart roligt det låter! :) Jag vill också ha en lurvig liten isis, bums! Kanske jag ser dig flygande runt på vägarna här omkring :bump:
Nämen hej! Välkommen på studiebesök!!! :) Är i Helsingfors i helgen, men nästa vecka är jag hemma och då ska jag ut och skutta runt igen! Igår var vi på Söderfjärden och sprätte runt, gick över bron till fågeltornet också! Bra med liten, orädd häst!!! :D

OlleAtlas skrev:
Jag riktigt ser hur ni töltar vackert i den finska solnedgången. Så där i silhuett.
Tack!!!!!!!!!!! :love: Det ser jag också... :love:
Särksilt vackert är det om man ser landskapet där jag red igår... Meteoritkrater med hektar efter hektar med slättlandskap... I solnedgången... Mmmm... :love:

Kul med nya hästen! :) :bump: Blir säkert jättebra!
Sedan ser jag ju fortfarande fram emot om dressyrtanten kan tänkas hälsa på i sommar. ;) Blir mer och mer nyfiken på dina teorier och tankar kring ridningens sköna konst. :D

Sv: Islandshästar.

linnatch skrev:
:banana:

Hej. :banana:
Jag rider en Islänning som heter Kapell. Jag har bara ridit Islänningar ett fåtal gånger innan jag började ta hand om Kapell. Jag tror att han kommer från Island. Men han har inga SOLEXEM! Jag har bara varit med om 2 andra Islänningar i hela mitt liv som inte har exem. Det enda problemet jag har men honom det är att han verkligen inte kan trava. Han är fyrgångare, och har kunnat trava förut. Men jag har aldrig fått veta hur. Och jag undrar om du skulle kunna hjälpa mig att lista ut ett sätt för att jag ska kunna få honom att trava. Då man skänklar så börjar han tölta och då man tar och tar ner honom så galopperar han.
Snälla, det skulle vara jätte bra om du gav mig ett tips på hur jag ska få Kappe att trava...
Mvh Linn Sjöhamn :cool:

Jag tror inte det är så lätt att svara på så här via mail! ;) Och det är ju inte ett bestämt kommando heller som alltid fungerar. Det är olika från häst till häst hur man gör. Men du kan börja med att longera/löslongera honom över bommar i trav, för att se hur han klarar det, och hjälpa honom att komma på tanken. Men jag skulle föreslå att du vänder dej dels till en instruktör som kan hjälpa er att gradvis bättra på traven, det finns massa sätt man kan göra på. Instruktören kan hjälpa dej att se var svagheten sitter.

Hästar som har svårt för trav brukar komma in i det lite lättare om du rider på ojämn mark/terräng. Och vi som rider akademiskt kan tipsa om att öppnor är en bra hjälp för att träna in traven. Kanske andra här vill ge dej fler konkreta tips.

Om du är ovan att rida islandshäst lovar jag att du snart kommer att bli bättre och träna upp din förmåga att känna in rytmen, och kanske är det bara det som fattas. Jag känner när min häst börjar tänka trav, fast det är många steg kvar.

Men om han tydligt slutat trava men kunnat det bra innan har han antagligen ont någonstans och bör kollas upp av veterinär/equiterapeut/kiropraktor/hovslagare eller vad du tror är bäst.
Lycka till! :)

Grattis! Så då blev det en liten isis iallafall, minns att du snackade om det tidigare i våras!!! Hurra! Vad kul! Då har du en egen liten häst att se på när du vill se på en söt häst... :p Är han söt? Hoppas du lägger in ett foto!

Vad jag hört från flera håll har islandshästen naturlig lätt för samling. De är utmärkta till akademisk ridning, och som det säkert inte undgått dej är det jättevanligt på alla nivåer! Jag själv inbillar mej att man tränar sin ryttarkänsla väldigt bra genom att rida barbacka på en häst med många gångarter (ben åt alla håll) i skog och mark i alla hastigheter. Så det får du på köpet!

Annars tror jag bara att du får prova dej fram till vad just ni två vill och behöver träna på, jag tror att du vet svaret själv egentligen, av allt att döma som du skrivit. Vad gäller tölt har alltfler börja rida den i en lägre form alt. fri form, så du behöver inte oroa dej för att du måste förstöra din ridning med att dra upp hästens huvud bara för att tölta, det börjar bli gammaldags.

Jag föreslår att du går in lite på islandssidan också ibland, vissa akademiker skriver där med. Katrin Wallberg som nämndes innan töltsatte aldrig sin islandshäst som hon gjorde provet på, för att det äventyrar överlinjen. Vad jag hört svarar hon gärna på mail på sin hemsida! Hon håller till i norra Sverige, kanske kan du åka på kurs hos henne, det skulle jag ha gjort!

Har du en bra trav är det bara att tacka och ta emot, det är fördelaktigast att börja utbildningen med att bygga upp hästen i trav, och ta tölten senare när hästen är redo för det. Det säger både akademiker och isländska ryttare. Då blir tölten bättre, säger de.

Viktigt är förstås att hästen inte tillåts gå i grisepass, men det vet du förstås, antar jag!

Jag tror att man för övrigt gör på islandshästen som på andra hästar, ungefär, man har sin grundmall och individanpassar den.

Lycka till och himla kul för din häst, också, att komma till dej!

Jag får också säga: nämen hej! Att jag inte fattat det! Kul att ha vänner på Buke! Jag har ofta imponerats av dina inlägg utan att veta vem du är, ta till dej detta! Och tyckt att det där verkar vara en sympatisk person...... men nu känner jag igen dej på bilden!!! Jag får ta upp min hotmail snart och kolla om jag fått något! Särskilt minns jag hur du beskrivit att din häst lyssnar på små fina signaler när du löslongerar honom.

(Hoppas att jag inte tagit helt miste nu på person, ursäkta isåfall, men ta ändå till dej berömmet!)

Få se om du kommer på vem jag är. Jag borde inte gå in på Buke alls, jag vet, men det är verkligen sällan nu. Det är så beroendeframkallande, så svårt att avbryta, som en god efterrätt, man kan inte sluta äta förrän tallriken verkligen är tom. Hoppas vi hörs/ses snart! Jag ska upp till krokarna i sommar!
:)

knasan,
Foton finns på "det andra stället där vi brukar träffas"... på hemsidan! :)
Och jo, jag var inne på islands med lite barfotafunderingar för några dar sen... ;)
Vad det är roligt att se dig här!!! Skulle vara kul att höra lite filosofier från dig igen... Hör av dig!!! :bump:

Hallåj!
Jodå, nu blev det en liten lurvis... ;)
Håller på och funderar NÄR jag ska komma över, men senast i augusti. Troligen försöker jag komma redan i juni, kanske strax före midsommar? Vi får se... Men jag ÄR på g... :D

Lord Owen skrev:
Kul med nya hästen! :) :bump: Blir säkert jättebra!
Sedan ser jag ju fortfarande fram emot om dressyrtanten kan tänkas hälsa på i sommar. ;) Blir mer och mer nyfiken på dina teorier och tankar kring ridningens sköna konst. :D

dressyrtant skrev:
Hallåj!
Jodå, nu blev det en liten lurvis... ;)
Håller på och funderar NÄR jag ska komma över, men senast i augusti. Troligen försöker jag komma redan i juni, kanske strax före midsommar? Vi får se... Men jag ÄR på g... :D

Själv kan jag såpass mkt om Islandshästar att jag kan säga att de är förbaskat häftiga. :) Och allsidiga!
Ja, jag är ju hemma hela sommaren (hästbunden som jag är) så kom du bara. :D

*vinkar åt via*; träffade C förra veckan, det var kul!!! :love:
true_blue; jo, jag funderade på det. Är ju inte så långt från Eckerö till Grisslehamn... ;) Så om och när så hör jag av mig... :bump: Skulle va kul att träffas i lugn och ro! Kanske tom med "gänget som brukar träffas", ha ha... :D

Det skulle va så kul!!!!!!!!!!! :love:
Men jag har bara ett par dar på mig i juni... :crazy: Kanske med mer tid mot höstkanten? Vi får se... :) :bump: Det SKA ske!!!!!!! :)

Nämen är det du som är Via? Nu börjar saker och ting falla på plats :smirk: .

OlleAtlas

Pöh. Alla bara träffas hela tiden men inte jag. :( Buhä.
Jag vll också träffa massa smarta bukefalister och ha roligt! :bump:

true_blue skrev:
Då kan du väl ta en tur till fastlandet också! :)

Antar att du menar dressyrtant? :D

till dressyrtant:
du har inget emot om jag packar väskan och hajkar med dig till sverige om du ska hälsa på en massa roliga människor? *planerar att gömma sig i baksätet* :p :p

dressyrtant skrev:
Fniss... nu har vi ju inte träffats än... Så du hinner hänga på... ;) :D

Haha, jag vet redan att jag kommer gilla dig. :D Ibland känner man sig bara rätt låångt borta när man bor här på holmen. :angel:

Förresten, får man några bilder på raggsockan? :)

Liknande trådar

Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 149
Senast: As_Vegas
·
Ridning Någon fler här som har en (passaktig) islandshäst och tar inspiration i ridningen från AR/KR/whatever you want to call it? Ni som har...
Svar
15
· Visningar
1 613
Senast: cristobal
·
S
Övr. Hund Vill bara skriva av mig. I dag skall en av våra gamla kompisar få somna in. Mattes hund ända ut i klorna. Då vi träffades så litade...
Svar
6
· Visningar
2 000
Senast: thea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama