Islandshästar- hur är de???

L

lolo19

Hejsan
Jag som har ridit i ca 12 år ska nu ev. få bli medhjälpare åt en tjej som har 10 islänningar! Underbart roligt, om det nu fungerar. Ska dit och kolla och prova på iaf...=) Jag har ju en del ridvana, har haft egna foderhästar osv, främst varmblod och även fullblod.. En bit ifrån islandshästen alltså.. Så detta ser jag som en stor härlig utmaning!

Jag är naturligtvis mycket Nyfiken! Skulle inte ni som vet Något om Islandshästar berätta för okunniga mig?? Hur är de i sättet, kan man jämföra ngt med andra hästar? Och deras gångarter, är det svårt att rida i pass eller tölt?
*Känner mig som ett blåbär igen... hmm.. *:angel:

Snälla Upplys mig :bow:

Sv: Islandshästar- hur är de???

Hej!
Va roligt för dig att få chansen att hjälpa till!
Jag själv tycker att islänningar är den bästa rasen som finns!
otroligt charmiga och lätta att göra med, såklart som i alla raser finns det några som är envisa, heta osv, men jag har bara bra erfarenheter av isisar.
När man rider islandshäst så rider man med rumpan och låren, till skillnad från vanlig ridning då man oftast använder benet/vaden.
Har tyvärr aldrig ridit i pass, men har hört och vet att man måste vara ganska rutinerad för att få fram flygande pass, de är dessutom inte alla isisar som kan flygande pass.
Men tölt kan i stort sett alla isisar. Vissa är naturtöltare och andra kanske man måste jobba litegran med för att få fram dem i tölt.
Ja, hoppas att de gav ett rätt så bra svar :P
Lycka till!

De har fler gångarter men ngt du kommer märka är att deras gångarter däremot är sämre(har inte träffat en enda islänning som går i ren trav när man samlar ihop den) än en vanlig hästs, speciellt på 5 gångare.tar ett tag att vänja sig om man är van vid att rida dressyr på stora graciösa hästar med bra gångarter;)

chrysler: Många islandshästar går visst i ren trav samlade, och har väldigt bra galopp och skritt. Skillnanden är väl att man kanske inte bara kan åka med utan behöver arbeta...

hade en på foder i ca 2 månader... fick lämna tbx honom då jag kände att de inte funkade me ägaren som la sig i för mycket som hon inte hade me att göra.... men iaf... han va helt underbar... pigg å framåt men inte het.. ursnäll att rida, sköt etc. dock elak mot de andra hästarna i hagen..
vilka gångarter sen...:love:

Hej!
Svarar alla här o hoppas det är ok!
Tack för alla era bra svar! :bow:
Jag kan tänka mig att de är underbara hästar.. satt o kollade bilder o läste i går o blir mer o mer förtrollad av dem.. :love:

Tack för era bra svar o tips!
;)

Nu vet jag inte hur mkt hästar du ridit, men om man jämför hbl å islandshästar så HAR islandshästar mkt sämre gångarts kvalité.Har även att göra med att de har fler gångarter, 5 gångare brukar ju ha dåligasre galopp osv.
Jag skulle vilja veta hur många islandshästar som galopperar 5 m volter i med bibehållen rytm å balans.Inte många.
Dessutom är det väl snarare regel än undantag att man ser ryttare på tävlingar som länger tyglarna direkt det ska travas, inte många rider kort trav med samling å nedsittning där inte...

chrysler skrev:
Nu vet jag inte hur mkt hästar du ridit, men om man jämför hbl å islandshästar så HAR islandshästar mkt sämre gångarts kvalité.Har även att göra med att de har fler gångarter, 5 gångare brukar ju ha dåligasre galopp osv.
Jag skulle vilja veta hur många islandshästar som galopperar 5 m volter i med bibehållen rytm å balans.Inte många.
Dessutom är det väl snarare regel än undantag att man ser ryttare på tävlingar som länger tyglarna direkt det ska travas, inte många rider kort trav med samling å nedsittning där inte...

Men snälla... får jag fråga hur mycket erfarenhet av islandshästar du har?
Självklart är det oftast svårare att få en islandshäst att gå lika bra och balanserat i samtliga fem gångarter som en 3-gångare gör i sina tre.
Men det är knappast omöjligt, det gäller ju bara att rida och träna dem rätt. Väldigt löjligt sagt att de skulle ha sämre gångartskvalité, det är ju just gångartshästar de är :rofl:
Förresten kan min islandshäst gå på "5 m-volter i galopp med bibehållen rytm och balans"... och ja, han är femgångare!

Okej, hur många tävlingar har du varit på? :D När man kommer upp i lite högre klasser så rider faktiskt de flesta samlad trav under nedsittning (men även lättridning förekommer såklart) ;) Däremot brukar det inte ridas kort trav (förutom i dressyr) eftersom man vill att hästarna ska visa sig från sin "flashigare" sida och länga steget och få högre aktion osv.

Måste hålla med Filippan. Jag tror inte jag kan hålla med om något du skrev.

Jag tar det som att ni inte varit på så mkt dressyrtävlingar istället:angel:
Kolla på hur man rider hbl å hur man rider islandshäst, skulle en vanlig dressyr ryttare försöka rida en islandshäst som de rider hbl skulle hästen inte ta ett travsteg, bara tölta eftersom den är van att bara bli mkt samlad i tölten.

Så vi islandshästryttare samlar aldrig våra hästar i traven? Det vet du? Ja, jag samlar min i alla fall...
Detta är ju en träningsfråga egentligen. Inget om rasen i sig.

Herregud. Jag själv skulle aldrig sätta min fot på tävlingsbanan om min häst inte går i form i gångarterna (med vissa undantag självklart).

Och det är ju ganska självklart att en dressyrryttare inte bara kan sitta upp på en islandshäst och rida den som ett halvblod, hästarna är ju gångartshästar och bara för att du säger trav så innebär inte det att de travar utan man får som sagt arbeta.

Och samlingen i tölten och traven är inte densamma kan jag ju också tala om, eller hur rider du islandshästar?

Jag skulle tippa på att du ridit turridningshästar och sedan har en massa fördomar jag. Fast jag kan ju ha helt fel med :smirk:

Filippan skrev:
Men snälla... får jag fråga hur mycket erfarenhet av islandshästar du har?
Självklart är det oftast svårare att få en islandshäst att gå lika bra och balanserat i samtliga fem gångarter som en 3-gångare gör i sina tre.
Men det är knappast omöjligt, det gäller ju bara att rida och träna dem rätt. Väldigt löjligt sagt att de skulle ha sämre gångartskvalité, det är ju just gångartshästar de är :rofl:
Förresten kan min islandshäst gå på "5 m-volter i galopp med bibehållen rytm och balans"... och ja, han är femgångare!

Okej, hur många tävlingar har du varit på? :D När man kommer upp i lite högre klasser så rider faktiskt de flesta samlad trav under nedsittning (men även lättridning förekommer såklart) ;) Däremot brukar det inte ridas kort trav (förutom i dressyr) eftersom man vill att hästarna ska visa sig från sin "flashigare" sida och länga steget och få högre aktion osv.

Jag måste säga att jag instämmer. Min häst går luftigt i form i ren, samlad trav och jag sitter ner i vanlig dressyrsits. Jag väljer dessutom nedsittning i trav på tävling, då jag tycker att han länger sig alldeles utmärkt i ökad trav. Han galopperar också som en liten gunghäst :D på 5-m-volter utan problem.
Jag kommer precis som många islandsryttare från dressyr-storhästvärlden från början, och har bara ridit mina islandshästar som jag brukar, med vanlig dressyr-"botten" och lagt till de två andra gångarterna som grädde på moset. Det går utmärkt, med hjälp av duktiga gångartstränare! Det är så ROLIGT med islandshästar, att numera rida en 3-gångare känns hela tiden som om det fattas något. :banana:

niba skrev:
Herregud. Jag själv skulle aldrig sätta min fot på tävlingsbanan om min häst inte går i form i gångarterna (med vissa undantag självklart).
Jag åker till tävlingar utan en garanterad form på hästen. han har så bra gångarter i grunden så att på honom blir formen bara ett plus..
Tycker nog inte att man ska ge upp tävling för att man inte har form på hästen..
När man sitter o tittar på klubb och andra tävlingar så tror jag inte ens att det är hälften av ryttarna som har hästen i form.

Hej
Det här med gångarter är inte lätt. Har en valack som blandar in pass i alla gångarter och har svårt för att trava på volt, men i bland går det och galoppera på plan mark är oftas omöjligt, så han kan inte gå på ngn 5 m volt. Men däremot min unghäst kan man rida som vilken annan häst som helst, kan gå väldigt kort galopp och travar rent även på volter. Så man kan inte dra alla islandshästar över en kam.
Kram Suss

Undrar om du var på VM?? Där gick alla hästar i form (undantag passlöpen). Jag tror det va 2 ryttare i A- final som red lätt. Max. :crazy: Sen, om du var på VM på sönndagen så borde du ha sett showen där två islandsryttare bytte plats med två lusitanoryttare. Måste ju säga att det var himla kul att kolla på när VM- hästen gick i grisepass:cool: aja... Hemma har vi 4 hästar, varav en inte klarar att trava på volt då han knappt travar över huvud taget. F.ö så har han en ENORM trav, så vacker att han knappt klarar av att gå kvar i trav. De andra kan både trava och galoppera på 5m. volt. En islandshäst har en minst lika fin galopp som ett halvblod. Dock har femgångare ofta en väldigt flat galopp, detta just därför att de kan gå i pass. Jag skulle inte säga att den galoppen är sämre. Min ridlärare uttryckte sig väldigt bra om det. "Har ni lekt häst någon gång? Så som man rör benen då, så går en fyrgångares bakben. En passhäst, den springer nästan fram med bakbenen". Båda delar är fin galopp. Hur bedömmer du en dålig galopp?

En islandshäst kräver en mer kunnig ryttare som klarar av att sära på hästens gångarter. Då räknar jag inte med att hästen är het/lat. Vad tycker du? :crazy:

Hade velat veta exakt hur många islandshästar som tävlar ens Msv dressyr å jämföra deras resultat i statistiken mot hbl:s.Sedan kan vi diskutera gånartskvalité.Msv tycker jag personligen är en klass de flesta hbl har kapacitet för.Än mer intressant hade varit att kolla upp hur många islandshästar som hade fått godkänt på grand prix tex:angel:
Saken med dressyrtävlingar å gångartstävlingar är att de är så väldigt olika, det som prioriteras mest på islandshäst tävlnigar kommer amn ingenstans med på en dressyr tävling å tvärtom.

Det går nog inte att jämföra islandshästars tävlingsresultat med halvblods då isisarna ofta är av ponnymått.
Som motkommentar så skulle ajg vilja säga att den syn som ofta möter en på dressyrbanor är att dessa dressyrhästar går och nästan biter sig själva i bringan. Den formen tycker jag är mer förkastlig än en oren trav.

Jag har aldrig på en dressyrtävling sett en häst gå å bita sig i bringan, däremot på hopptävlingar eller på islandshästtävlingar då folk tror att "bita sig i bringan/knäcka på nacken=att gå i form:smirk:

fast man kan ju inte skylla på storlekarna på islandshästar då det finns islandshästar som är 145 i manken å Bponnyekipage som är så otroligt mer avancerade?

Liknande trådar

Islandshäst Kort historik: "Ridskoleunge" på ponny/halvblod upp till 16-17 års ålder, blev då medryttare på en islandshäst 1 år. Därefter medryttare...
Svar
15
· Visningar
2 424
Senast: sjoberga
·
Islandshäst Hej! Jag har under en längre period haft hårda funderingar på att "sadla om" till islandshäst. Har tidigare ridit och tävlat både hopp...
2
Svar
31
· Visningar
3 846
Senast: Elinbeyla
·
Islandshäst Ni med erfarenhet av att rida in unghästar och utbilda för tävling, när ser ni vad hästen har för potential? Jag har en unghäst som i...
2
Svar
24
· Visningar
3 503
Senast: Sammet
·
Hästmänniskan Nu har jag hittat honom, drömhästen! Jag har länge sökt efter en trevlig islandshäst, gärna 5gångare, gärna med en del power men h*n...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
10 285
Senast: Draumsyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kan det verkligen stämma?
  • Pusseltråden
  • Burkmat