Islandshäst på foder?

M

MLI_91

Jag ska köpa eller låna en häst och är väldigt fäst vid islandshästar, gillar rasen mycket!! Min kusins sambo har en islandshäst och hon har haft vanliga hästar oxå, hon säger att islänningar är billigare i bedrift än vanliga hästar, är det sant!? Hur stor ät chansen att jag hittar en isläning på foder? Vill nämligen inte köpa en de första jag gör!! Finns det någon som har ett svar på detta?? Tacksan för svar iallafall!! MVH

Sv: Islandshäst på foder?

Det beror ju på vad du menar med vanliga. Vanliga tre gångare kan vara i alla möjliga storlekar. Mina tre gångare är shetlandsponnyer så dom är ju billigare än min islandshäst:p Sen tror jag inte att det är så att islandshästen är billigare än vad en ponny i samma storlek är. Men det beror ju också självklart mycket på individen.

Chans finns det väl till att hitta en islandshäst att ta på foder. Har du ridit islandshäst mycket innan? Jag skulle personligen aldrig låna ut min islandshäst till en ryttare som inte ridit islandshäst mycket innan. Då hade jag hellre ställt av min kille helt.

Hoppas du fick svar på dina frågor :)

Jag har ridit massa islandshästar förrut annars skulle nog inte rasen vara så aktuell! Jag ser inte så mycket "nöje" och intresse i tre gångare jag vill lixom ha mer än skritt trav och galopp! Jag är ganska kräsen när det gäller hästar men jag älskar hästar med bus och fart i:p

Jag försöker också leta isis på foder eftersom vi tänkt betäcka om vårt sto, men var ska man leta?!:confused:
Jag skulle inte ha mina hästar på foder så jag förstår ju att det kommer bli svårt att hitta någon.........

Av egen erfarenhet kan jag säga att det är nästan hopplöst att försöka hitta en islandshäst att ta på foder. :( Även om jag har erfarenhet, är seriös, har ambitioner, tillgång till lösdrift och stallplats med islandskompisar och referenser så är det näst intill omöjligt. Jag har försökt i över ett år nu. Tror dock att största problemet för mig är det geografiska. Många säger att jag bor på "fel ställe" när jag svarar på annonser. Sen är det bra att ha dom rätta kontakterna. Då kan det funka. Jag hittade ett sto i mina regioner som tyvärr har problem med sin kropp. Annars hade hon varit jättemysig. Men lycka till i ditt sökande :)

Kan bara hålla med, det är nästan omöjligt att få en islandshäst på foder. Har själv försökt. Vet inte hur många större uppfödare jag ringt och tänker "de har ju 100-tals hästar, de måste ha någon som kommit i skymundan som jag kan ta hand om" Men det har vart hopplöst.

Insåg att vill jag ha en islandhäst måste jag köpa. I juli förra året var jag inne på Bukefalos och spana annonser när jag trodde att jag såg i syne, Islandshästar från 10.000 kr stog det. Kasta mig på telefon och en vecka senare var jag islandshästägare.

Hästen var en 2-åring (nu 3 år) vid namn Grunur, en läcker fux med kritvit man & svans. Han kom till Sverige en månad gammal med sin mamma, hans pappa är en av Islands högst bedömda avelshingstar, så jag har fått en otroligt fin häst för en billig peng.

Tack för honom, Paula. Mvh Linda

Linda.B skrev:
Kan bara hålla med, det är nästan omöjligt att få en islandshäst på foder.

Jag hör till de som säger tvärtom - visst går det att hitta islandshästar att ta på foder. Men - och jag kanske skulle säga ett stort MEN - hur kvalitén är på dessa som normalt är tillgängliga på foder är en annan sak. Vill du ha en häst som är ridbar, som töltar lätt och som är frisk och har hälsan själv - då kan du glömma det där med att vara fodervärd på islandshäst. OM INTE du har kontakter och är "känd" inom islandshästkretsar - då ökar du dina möjligheter till att möjligtvis bli betalande medryttare.
Det är mina erfarenheter.

Jag skulle själv aldrig låna ut häst till okänd.
När man säljer gör man ofta det av andra skäl, och urvalet blir något bredare - möjligtvis så brett som ett nålsöga.

Jag tillhör dom som många gånger har fått frågan, framförallt när jag sålde förra hästen. Mitt svar blev och är Nej.

1. Jag har lagt flera tusen på utbilda mig och hästen, tänk om det blir förstört?

2. Om hästen blir skadad, vem står för det då, får jag kanske hem en skadad häst?

3. I förra hästen satt mitt kapital att köpa en ny

4. Alla som ringde/mejlade vem var/är ni?? Kan jag lita på er?

Så kanske ni får se saken ur en annan synvinkel

honung skrev:
Men - och jag kanske skulle säga ett stort MEN - hur kvalitén är på dessa som normalt är tillgängliga på foder är en annan sak. Vill du ha en häst som är ridbar, som töltar lätt och som är frisk och har hälsan själv - då kan du glömma det där med att vara fodervärd på islandshäst.

Här kan jag bara hålla med dig. Av dom hela tre islandshästar som jag blivit erbjuden att ta på foder så har två av dom rygg/korsproblem (bägge felinridna) med år av rehabelitering som följd och den tredje hästen slängde av sina ryttare så säkerligen låg det något problem hos honom oxå :crazy: Frågan är väl vad man är beredd att lägga ner i tid och pengar på att rehabelitera någon annans häst. Jag själv vill ha en framtida tävlingshäst och vågar tyvärr inte chansa på att ta hand om en trasig häst.

islands_lover skrev:
framförallt när jag sålde förra hästen. Mitt svar blev och är Nej.

1. Jag har lagt flera tusen på utbilda mig och hästen, tänk om det blir förstört?

Men om man ändå ska sälja hästen till fodervärden sedan så vad spelar det för roll om man "förstör" gångarterna. Du ska ju ändå inte ta hem hästen igen. Man gör ju upp om ett pris i avtalet utifrån hur hästen är när fodervärden får hästen. Om sen fodervärden förstör gångarterna så ändras ju inte priset för det.

Sedan vet jag inte hur regler och lagar lyder om fodervärden bryter kontraktet och inte köper hästen. Men det är ju en annan fråga som inte ingår i mina planer iaf ;)

Jodå, förvisso, men om fodervärden ångrar sig, och jag måste ta tillbaka den?

Nu tillhör jag dom som har svårt att lämna bort sin häst, då ska jag känna personen. Ska jag sälja så ska jag sälja och då vill jag inte ha kvar ansvaret för den hästen. :p

Jag förstår dig, helt klart :) Skulle nog vara försiktig själv om jag hade en häst som skulle säljas. Det finns ju tyvärr "nötter" i alla sammanhang så man måste nog vara på sin vakt.

Man får väl vara glad att det finns dom som iaf litar på en. Tyvärr var det ju det där med att bo på fel ställe :( Senaste annonsen jag svarade på så var jag perfekt för hästen. Det fanns bara ett fel, jag bodde inte i västra götaland :cry:

Men nu är det ju så att jag är ingen "nöt" man ska inte dra alla över samma kant! Jag bor nog oxå på "fel" ställe bor i falun där finns det ju inga hästar alls, lr jo de finns massor men bara enmassa pedanta snorkfrönkar som vägrar låta någon annat titta åt hästen deras!! Nej jag tror pappa får dra på sej spenderar byxorna och köpa mej en islandshäst:d

Min första häst som jag hade på foder var en islandshäst. Hon var rätt billig i drift, då jag bara hade nåt regntäcke/svettäcke och lite smågrejer till henne. Det är väl kanske det som är största skillnaden i kostnader tror jag.
Vill man ha en islandshäst som går att tävla på tror jag att det är nästan omöjligt, då det säkert finns många duktiga ryttare som söker just isisar på foder, men vill du bara ha en isis att rida i skogen på är det säkert möjligt. Min häst kom från ett turridningsställe och hade utbildning därefter, dvs. inga rena gångarter osv... Men hon var en mysig och bra första häst :) *Lycka till*

MLI_91 skrev:
Men nu är det ju så att jag är ingen "nöt" man ska inte dra alla över samma kant!

Har jag sagt att du är en "nöt" :confused: Men en sak har du rätt i. Det är lätt att dom drar alla över en kam och vi seriösa faller med "nötterna" ;)

Hehe nej de har du inte men som sagt här i falun finns inte mkt islandshästar och dom som har är som dom är!! Men det finns mkt andra hästar men som jag skrev tidigare så ser jag inte mycket "nöje" och intresse i tre gångare!! :crazy:
Synd att islandshästar är så dyra annars har jag nog haft 2 en till mamma å en till mej:P

viljan skrev:
Men om man ändå ska sälja hästen till fodervärden sedan så vad spelar det för roll om man "förstör" gångarterna. Du ska ju ändå inte ta hem hästen igen. Man gör ju upp om ett pris i avtalet utifrån hur hästen är när fodervärden får hästen. Om sen fodervärden förstör gångarterna så ändras ju inte priset för det.

Då skulle man i så fall behöva skriva avtalet så att om hästen minskat i värde under tiden fodervärden haft den så måste hon/han ersätta hästägaren med motsvarande belopp - ifall fodervärden inte köper hästen (och då betalar ursprungspriset). Skulle du våga skriva på ett sådant avtal?

Men detta är ju det rent ekonomiska - minst lika stort tror jag det känslomässiga är. Om jag säljer hästen till någon som "förstör" gångarterna så är det förståss jättetråkigt. Men man kan ändå distansera sig på ett annat sätt än om man fortfarande står kvar som ägare.

Samt, som någon skriver, om tanken ändå är att sälja hästen vill nog de flesta ha sina pengar nu på en gång så att de kan lägga dem på en ny häst!

Senast ändrad:

kopur skrev:
Då skulle man i så fall behöva skriva avtalet så att om hästen minskat i värde under tiden fodervärden haft den så måste hon/han ersätta hästägaren med motsvarande belopp

Detta är ju bara om man inte tänkt köpa hästen och det är ju inte aktuellt i mitt fall. Så det kan jag inte uttala mig om. Det får du nog fråga en som endast tänkt ta häst på foder och sedan lämna tillbaka den. :)

Jag fick ju lämna tillbaka ett sto som jag hade på foder. Men det var ju för att hon hade gamla skador som hon drogs med och som ägaren inte informerat om. :( Det finns sådana oxå tyvärr.

viljan skrev:
Detta är ju bara om man inte tänkt köpa hästen och det är ju inte aktuellt i mitt fall. Så det kan jag inte uttala mig om. Det får du nog fråga en som endast tänkt ta häst på foder och sedan lämna tillbaka den. :)

Även om man i utgångsläget tänkt köpa hästen så kan det hända mycket under tiden... Om något skulle inträffa som gör att du ändå inte kan köpa hästen och det visar sig att den sjunkit i värde under den tid du haft den - då blir det en förlust för hästägaren om ni inte avtalat att du ska ersätta en sådan ev värdeminskning. Jag förstår att det inte är många hästägare som är beredda att ta den risken, utan mycket hellre säljer än att lämna på foder.

Om man ändå ska sälja hästen - vad vinner man då på att lämna ut den på foder först? Två stora nackdelar ser jag: man får vänta en lång tid innan man får sina pengar och man tar risken att den minskar i värde. Det är svårt att se några fördelar som kan väga upp dessa, i alla fall vad jag kan komma på!

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 025
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 516
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 928

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka