Islandshäst på foder?

Sv: Islandshäst på foder?

viljan skrev:
Av egen erfarenhet kan jag säga att det är nästan hopplöst att försöka hitta en islandshäst att ta på foder. :( Även om jag har erfarenhet, är seriös, har ambitioner, tillgång till lösdrift och stallplats med islandskompisar och referenser så är det näst intill omöjligt. Jag har försökt i över ett år nu. Tror dock att största problemet för mig är det geografiska. Många säger att jag bor på "fel ställe" när jag svarar på annonser. Sen är det bra att ha dom rätta kontakterna. Då kan det funka. Jag hittade ett sto i mina regioner som tyvärr har problem med sin kropp. Annars hade hon varit jättemysig. Men lycka till i ditt sökande :)
Jag tror inte bara att det beror på var man bor. Här nere kan det också vara ganska svårt. Under alla år som jag sett mina kompisar leta/hittat foderhästar så har ingen varit nån bra häst.
Har det inte varit lynne så har det varit andra problem , såna man sett och såna man inte sett från början.
Goa hästa flera av dom , men gångarter och eksemproblem......
Säger som en del, hellre ställa av än lämna på foder.

Visst förstår jag att det inte bara är avståndet som avgör. Men så har det tyvärr varit för mig i flera fall. Allt har varit okej fram tills jag sagt vart jag bor. Då är det inte aktuellt nå mer :(

Det är synd...

Fast dom kanske vill ha h*n nära som dom kan komma på besök och se att allt funkar?

Jo, det är jättesynd. Men det är smällar man får ta. Jag letar vidare och säkerligen hittar jag oxå en häst så småningom. Det får ta sin tid. Jag vill att jag och häst ska funka ihop och inte bara ta första bästa.

Jag letar ju som sagt också, men jag är villig att ta nästan vad som helst. Min mamma måste kunna rida den är det enda kravet. Gärna någon kan tänkas att man behöver rida till lite grann. Jag ill utvecklas i min egen ridning och då är det ju bra att rida alla möjliga hästar. När det blir dags för mig att köpa häst blir det ju annorlunda då vill jag ju verkligen hitta en alldeles speciell! :)
Än så länge pluggar jag och då blir de till att rida den gamla vallacken jag tävlat på i några år såvida vi inte hittar en foderhäst.:idea:

Nja det är inte så svårt att hitta en foder häst om du är tillräckligt bra ryttare. Men då ser ägaren att hästen stiger i värde av att den är hos dig.

Men som nybörjare är det i princip omöjligt att få tag på en foder häst. Dom hästar som passar till nybörjare är det ont om och man har gärna dom kvar hemma och mysrider på.

...en del får till och med låna flotta unghingstar har jag hört :cool:

Visst är det så att fodervärdar finns men de handplockas av hästägarna. Varför välja någon okänd när man alltid kan komma på flera man litar på som skulle ta hand om pållen bra?

*knapp*

Jag har en islandshäst på foder. För att visa att vi alla inte är oseriösa så kan jag lägga in lite bilder från när hon kom och hur hon ser ut nu. Det är en grymt stor skillnad och då har jag inte stressat henne i varken ridning eller bantning. Jag har haft henne sedan september 2005, och ännu har vi inte nått målet. Men är på godväg.

Saken med mitt lilla sto är att dels har hon eksem och sedan så har hon bronkit, alltså tror jag inte att min omvårdnad kan ha höjt ett eventuellt pris på henne, utan de där defekterna så visst, då hade hon vart mycket bättre och kostat mer nu efter ett par månader i träning.

Jag skall även passa på att säga att jag verkligen inte är en duktig ryttare, visst jag har ridit hela mitt liv, tävlat upp till L:A i dressyr och kämpat mot MVS, men till vilken nytta egentligen? Damen jag har nu har under min och hennes tid utveklats enormt. Hon har från att kunnat grunderna nu lärt sig skänkelvikningar i både trav och skritt. Öppna/sluta/halvöppna är inga problem, jag sätter mig på "vårt" sätt och hon gör det jag ber hon, inga skänkelhjälper utan enbart en viktförflyttning. Det hon var bäst på när hon kom till mig var att gå från skritt till trav, då petade man henne på manken. Men vart var formen? Hon vägrade acceptera bettet, utan några problem med tänderna. Hon ville helt enkelt inte. Inga fel någonstans utan bara hennes sätt att säga, "du jag har vilat i nästan 4 år, innan dess har jag vart på fler ställe än du i Sverige, jag har tävlat mer än du och tro mig, de poängen jag fått kommer du aldrig uppnå med någon annan än mig, och med mig uppnår du de inte om du inte sammarbetar med mig och rider mig så som jag vill."

Det har inte varit lätt, men jag tog på mig en "fixa-till-häst", inga problem med kroppen, inga skador osv. Men en häst med mycket egen vilja och som gått och lunkat efter att ägarens dotter tröttnat. Fick föl, och vi vet att hon gärna vill ha ett till, men pga eksem något som inte kommer hända. Synd med tanke på avkomman hon lämnat.

15 september:
15september.jpg

I april:
4april046.jpg

4april049.jpg

Och nu i Maj:
14majtravis.JPG

Mvh Anna (En väldigt seriös foderhäst-människa)

Silverkedjan skrev:
...en del får till och med låna flotta unghingstar har jag hört :cool:

Visst är det så att fodervärdar finns men de handplockas av hästägarna. Varför välja någon okänd när man alltid kan komma på flera man litar på som skulle ta hand om pållen bra?

Hihi :o ja vissa har riktigt tur :love:

MLI_91 skrev:
Jag ska köpa eller låna en häst och är väldigt fäst vid islandshästar, gillar rasen mycket!! Min kusins sambo har en islandshäst och hon har haft vanliga hästar oxå, hon säger att islänningar är billigare i bedrift än vanliga hästar, är det sant!? Hur stor ät chansen att jag hittar en isläning på foder? Vill nämligen inte köpa en de första jag gör!! Finns det någon som har ett svar på detta?? Tacksan för svar iallafall!! MVH

Ja, de är nog lite billigare än 'vanligare' hästar (om du med 'vanliga' hästar menar storhäst, ponny). De behöver inte lika mkt täcken osv. Chansen att du hittar en bra islänning att ha på foder är nog ganska stor men ofta vill ägaren till hästen att du ska köpa den lite längre fram .. :cool:

Hmm ja alla skriver olika man vet inte vad man ska tro! Jag bara letar jag:D Haha Jag red ett helt underbart sto förrut ett varmblod med ren tölt hon var helt otrolig en drömhäst men tyvärr hade hon en skada i ryggen som gjorde att hon inte kunde ha sadel men sen lämnade ägaren tillbacka henne pga av graviditet! Jag saknar henne mycket!!:cry: Men sånt är ju livet! Man kan inte få allt!! Jag får nog nöja mej med ett varmblod haha!! Ne men dom är jätte mysiga dom oxå!! Hur 17 har tölten kommit till dom?? Vad lite man vet igentligen trots alla 11 år man ridit!! Många säger att jag är jätte duktig att rida vet inte om det stämmer, red en unghäst på 3 år i vintras hon var hel mysig!! De gick super bra ägaren var jätte nöjd med mej!!:cool: Men man måste ju känna själv att det känns bra oxå att man är duktig för man får det ju inte bättre än man gör det!! Så är det!!

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 025
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 516
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 925

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka