Islandshäst och dressyrridning?

Sv: Islandshäst och dressyrridning?

Men kjøp en 4-gjenger uten grisepass dersom du er interessert i å ri dressur. ;)

Man kan selvfølgelig ri dressur med 5-gjengere også, men man blir etterhvert veldig lei av å streve livet av seg for å få de til å holde traven i svinger og små volter :cry: snakker av erfaring...

Siden islandshesten min er 5-gjenger endte jeg til slutt opp med å kjøpe en hest til for å ri dressur med :crazy: Jeg trodde jeg skulle være fornøyd med å ha en "skogsmulle" men når man rir fire-fem ganger i uka begynner man etterhvert å få lyst til å gjøre litt mer enn å ri i skogen... Så nå har jeg to!

Jo, jag siktar nog på en 4-gångare, det räcker för mig än så länge. Två nya gångarter kanske resulterar i en salig blandning... och jag vill ju kunna rida hästen rätt. Därför tror jag 4-g är precis rätt för mig. Sedan har jag hört att fyragångare oftare har en mer rumslig/större trav, stämmer det?

Jag har långt till islandshästinstruktör, så det blir nog inte alltför ofta som jag har möjlighet till att rida för just islandshästinstruktör. Men förhoppningsvis några gånger... Jag har hört talas om helgkurser i bl a Linköping, skulle kanske kunna vara något.

"Vanlig" instruktör har jag tillgång till oftare, men hon kan kanske inte hjälpa mig om det blir strul med gångarterna, däremot dressyren...

Men tack för tipset /"varningen"!

Jag gjorde "misstaget" att kontakta en privatperson till, som hade en intressant häst trodde jag. Hade jag inte haft denna tråd att kika tillbaka på, så hade jag väl gett upp... igen... Vilken hästplågare man känner sig som :crazy: , efter ett sånt här svar.

Dressyrarbete i klassisk bemärkelse skulle göra XXX framtung och försämra tölten där h*n behöver ha ett mer upprest läge. H*n skulle tröttna på för mycket nedåtriktat, långsamt och nötande arbete. Ärligt talat tror jag inte Islandshästen är den mest lämpade för dressyrträning pga de stora variationerna i hållningen i tölt och dressyr.

Jag kan förstå att det finns olika individer - jag har en liten pärla nu som inte alls gillar paddocken, t ex, och hon är inte en isis. Men vad synd att dra hela rasen över en kam. Som sagt, hade jag inte haft denna tråden hade jag nog sett mig om efter en annan sorts häst. Tack :bow: för att ni finns.

I helgen ska jag till ett "islandshäst-näste" och kika på flera saluhästar, hoppas min blivande bästis finns där. Hoppas.

....gå inte på det där om att importer kan vara "eksemfria" bara, ofta är merparten av hästarna på försäljningsställen relativt nyimporterade från Island.

Och - dissa inte HÄSTEN för att säljaren inte förstår hur den kan ridas. :idea: :idea:

Lycka till :bow:

Hoppas du snart hittar en häst som passar dig.

Själv har jag snart haft min nya häst i 2 månader och honom rider jag mycket klassisk dressyr på fd halvblodsryttarina som jag är.
Och hans tölt blir bara bättre och bättre, så även traven.
Red för någon dag sedan i kort samlad trav och töltade sedan vilket gick jätte bra trots att jag traggat dressyr med honom.

Du skrev att du hört att 4-gångare har större trav än 5-gångare.

Själv har jag 2 riktiga 5-gångare som båda har stor trav. Varav denna ena har en riktigt enormt STOR trav. En sån som man knappt kan sitta ner i för att det känns som om njurarna ska trilla ur kroppen.
Så det är nog inte bara förunnat 4-gångshästar att ha stor trav.

Jag köpte som nybliven islandshäst ryttare mig en 5-gångshäst och har inte ångrat mig en sekund trots att det blev 2 nya gångarter att hålla reda på istället.
Visst är det kanske lite jobb med passaktig tölt och så vidare men det kan du råka få på en 4-gångshäst också.
Det har jag en kompis som råkade utför, köpte hästen som 4-gångare men den kan grissepassa, dock har den ingen flygande pass.
Så det kan komma fram sådana sidor på en så kallad 4-gångshäst också.

Lycka till med häst letandet, du finner säkert snart hästen du söker efter.

/

Ann-Sofie

Vala skrev:
Själv har jag snart haft min nya häst i 2 månader och honom rider jag mycket klassisk dressyr på fd halvblodsryttarina som jag är.
Och hans tölt blir bara bättre och bättre, så även traven.
Red för någon dag sedan i kort samlad trav och töltade sedan vilket gick jätte bra trots att jag traggat dressyr med honom.

Vad roligt att höra!

Intressant det du skrev om 4 o 5-gångare :bow: . Då ska jag inte "låsa" upp mig vid 4-gångare, utan kolla även 5-gångare och se till individen istället.

Jag ska och kika häst i helgen, om nu snön tillåter en längre biltur (30 mil), och jag hoppas verkligen på en av hästarna jag ska träffa.

Vad spännande! Du måste berätta för oss om du hittar Pållen/Pållan denna helg! :)

Du ska inte låsa upp dig vid vad SÄLJARNA säger om huruvida hästen är fyr- eller femgångare. För det vet de ofta inte :p

Du har större chans att ha rena gångarter och dressyrgalopp i en ren fyrgångshäst som inte har så starka laterala anlag, dvs INTE drar åt pass i tölten.

Det finns även femgångare som har bra trav, men det är ett fåtal som är samlingsbara i alla tempon i ren tretaktig galopp och ändå har mycket pass.

Hittar du en femgångare där du inte "märker" att passen liksom smyger sig in i de andra gångarterna utan du känner dig hemma i dem, är det förstås lika bra som en fyrgångare!

Fast välridna femgångare med rena välseparerade gångarter och lämpade för dressyr är så sällsynta :crazy:

Hej!

Jag vill bara lägga mig i lite... Jag har en femgångare ,som jag till och med rider och tävlar i olika Western grenar med. Han kan fortfarande med bärighet tölta. Tycker till och med att alla gångarterna blivit bättre speciellt då passen, med en mer allsidig träning.... Mina hjälper har blivit så små och fina att dom inte syns längre. Kan sitta bekvämt i alla gångarterna och ha en mjuk, lyhörd, glad, balanserad isis, som lyssnar på vikthjälperna och växlar tempo utan problem. Nästa år ska vi tävla T2 då han nu kan gå i form på lösa tyglar i tölt, trav och galopp, samtidigt som jag reglerar tempot med vikten.

Ofta ser man ryttare som drar runt sin islandshäst i tygeln, när dom ska byta varv på banan. Då undrar jag varför dom inte lär sina hästar fram eller bakdels vändningar. Det ser så mycket trevligare ut. ;)

En glad Islandshäst ägare

Tasoom

Cooolt, en isis som tävlar western... :cool: .

självklart att du kan rida dressyr med din isis!
Jag rider western med min, och vi gör framdelsvändning, bakdelsvändning, går i form(inte bara krökt nacke), skänkelvikningar m.m. Det går hur bra som helst. Men hon blir lite tjurig ibland och bara låtsas att jag inte finns, men det äör ju mitt fel eftersom att jag inte är nog konsekvent. Hon är extremt lätt att få i form, enklare än en arab jag oxå rider!

Lycka till med isisen, För dressyr behövs ochså för att få hästen att lyda en. Annars går det ju inte så bra om hästen inte lyder :rofl:

Helt enkelt:

Kvalificerat skitsnack!!

Islandshästar är också hästar och mår bra av att ridas på ett korrekt sätt för att muskla för bärighet och hållbarhet! Om man utvecklar hästens muskler på ett bra sätt så hjälper det till i alla gångarter, och det går (nästan) aldrig att jobba hästen lika bra och intensivt på en skogstur som i en ridbana.

Vi får hoppas att de säljer sina hästar och sedan lägger ned sitt "hästeri" eller prövar att lyssna på folk som har kunnandet!

Oj vilken gammal tråd som ploppat upp :D

Hur går det för dig? *nyfiken*
Hittat nån kuse?

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·
Islandshäst Jag går i hästköpartankar och har kollat runt på en del hästar. Problemet är att jag egentligen inte vet vad jag vill ha för typ av...
2
Svar
38
· Visningar
6 781
Senast: BMW530D
·
Hästmänniskan Hej på er! Hoppas tråden hamnade rätt nu, är lite ny och vimsig här ;) Jag ska snart börja leta häst och jag vill ha en ponny (eller...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
7 025
Senast: Lobelia
·
Islandshäst Tänkte höra med er som rider AR på islandshäst för och nackdelar? jag kollar runt på olika hästraser som kan tänka sig passa mig i...
Svar
17
· Visningar
2 970
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka