Islandshäst och dressyrridning?

Sv: Islandshäst och dressyrridning?

Silverkedjan skrev:
Men sedan är det ju förstås en poäng i att om du inte är ute efter tölten också är det onödigt att köpa just en islandshäst.

Här måste jag komma med ett svar på detta. Jag gillar iofs att tölta, det är underbart att rida i en fin tölt, men det är inte huvudmålet för mig, med min ridning. Jag skulle kanske lika gärna kunna ha någon tregångande ras ifall jag skulle välja efter den ridning jag rider. Men för mig är islandshästen mycket mer än gångarterna. Den är en underbart trevlig hästras, med en helt ljuvlig blandning av trygghet (de flesta) och känslighet. Min egen pålle och jag passar som handen i handsken, vi har roligt ihop och vi utvecklas tillsammans. Därför skulle jag aldrig någonsin byta ut honom mot någon annan ras, trots att inte tölten är mitt huvudsyfte med ridningen. Islandshästen är perfekt, fast såklart, man får räkna med att det kan ta betydligt längre tid att utvecklas med sin islandshäst än med en annan typ av häst, i varje fall om man gärna rider dressyr.

Hoppas att jag lyckats förklara hur jag menar

OlleAtlas

OlleAtlas skrev:
Här måste jag komma med ett svar på detta. Jag gillar iofs att tölta, det är underbart att rida i en fin tölt, men det är inte huvudmålet för mig, med min ridning. Jag skulle kanske lika gärna kunna ha någon tregångande ras ifall jag skulle välja efter den ridning jag rider. Men för mig är islandshästen mycket mer än gångarterna. Den är en underbart trevlig hästras, med en helt ljuvlig blandning av trygghet (de flesta) och känslighet. Min egen pålle och jag passar som handen i handsken, vi har roligt ihop och vi utvecklas tillsammans. Därför skulle jag aldrig någonsin byta ut honom mot någon annan ras, trots att inte tölten är mitt huvudsyfte med ridningen. Islandshästen är perfekt, fast såklart, man får räkna med att det kan ta betydligt längre tid att utvecklas med sin islandshäst än med en annan typ av häst, i varje fall om man gärna rider dressyr.

Hoppas att jag lyckats förklara hur jag menar

OlleAtlas

Håller helt med dig :bow:

Jo då jag förstår hur du menar. Men om tölten är "oviktig" så är ju individen viktigare än rasen och reg.beviset. Man betalar lite i onödan och riskerar spatt och eksem... Tölten väger ju lätt upp det. Men vill man inte tölta eller tävla behöver man ju inte en häst som är islänning på pappret.

Jag har en gång haft ett ljuvligt litet engelskt fullblod som var mer islänning till sinnet än de flesta islänningar :love:

Men visst duggar de underbara tätare i vår ras ;)

Håller fullständigt med. Denna ras är härlig och underbar att ha att göra med :love: Jag är inte jätteduktig att rida gångartsridning, men jag håller på att lära mig :) . Har börjat på ridskola för islänningar.

Har besvär med ledvärk, så tycker jag att dessa små raggbollar passar mig jättebra. De klarar av att vila någon dag när inte jag mår så bra. De är trygga och lugna, jag känner mig trygg på dom :love:

Silverkedjan skrev:
Men visst duggar de underbara tätare i vår ras ;)

Det håller jag verkligen med om. Ska sanningen fram så var jag jätteintresserad av just gångartsridningen när jag blev lycklig matte till pålle, men just nu har andra ridintressen tagit överhanden.
Nu är jag oerhört glad över att gångartsridningen var nummer ett då, för annars hade det troligen inte blivit pålle och jag :love: .

OlleAtlas

Usch, vad hemskt... Allt det de sa är ju hur fel som helst ju... :crazy:

Tänk vad kort tid man lever, om man tänker på hur länge man är död.

Oj, lät inget konstigt med det. Jag rider mycket dressyr på min ponnyskrutt och de flesta som jag känner med islandshästar rider dressyr med sina. Dressyr behövs väl för alla ridhästar för att få de gymnastiska och smidiga. Det trodde jag iaf. :crazy:

jag tycker du ska ta och leta fram lite bilder på islandshästar när de blir ridna, så ska du få se hur fel de har som har sagt att islandshästar inte kan gå i form.
Jag hinner tyvärr inte hämta några bilder nu för nu ska jag på lektion. :smirk: :)

Jag håller med dig till en viss del. Fram tills nu var inte tölten det viktigaste för mig. Jag köpte min häst för 9 månader sedan ifrån en ridskola. Hästen jag fick då var en ledsen och utråkad häst. I nästan 4 månader red jag knappt i någon tölt alls när jag var ute själv i skogen (om jag var ute med någon annan gjordes det ibland för dom tjatade alltid om att jag måste träna tölten).

Red honom som en vanlig 3gångare (eller ja med extremt mycket pass men det var ju inget jag tränat på). Red ingen dressyr alls knappt, ingen form inget... Hade bara kul med en annan tjej och häst i stallet.

Det resulterade i en glad häst som tycker att jobba är kul. Jag har nu för 3-4 månader börjat träna mer intensivt på. Inte tölt hela tiden men mycket öppnor, fram-bakdelsvändning, ryggningar, samla i skritt och trav. Har nu börjat rida akademiskt vilket jag tror är bra för honom.
Tölten har börjat komma och ibland blir den mycket bra. Men jag har märkt att det krävs så jäkla mycket mer för att få en bra tölt än vad man lärt sig på ridskolor. Då var det nästan bara att korta tygglarna så töltade hästen. Men nu så förstår man verkligen bättre. Om jag är ute och rider och ska tölta så går det åt h*lvete. Grisepass... Men om man verkligen jobbar igenom och konsentrerar sig på bak töltar han ibland på nästan helt lös tygel. Dock håller det inte i sig så länge mer än max en långsida, men det tar sig.

Så jag skulle säga att jo tölten känns viktig för mig därför köpte jag mig en islandshäst. Annars hade jag köpt mig en annan häst, dels för att dom är billigare och att man skulle slippa den extra gångarten man får.

Fösök att rida i samlad trav på volt i en öppna eller sluta (5gångare med mycket pass) eller på ett halvblod... Vilket är oftast lättast??

Jodu, den problematiken känner jag väl igen. Jag har en femgångare, och vi har just börjat klara av någorlunda vettiga travigångsättningar. Som inte innebär fall framåt på framdelen.

Måste tillstå att på den tiden jag red halvblod så funderade man ju inte ens på traven, den bara fanns där.

Min egen pålle har alltid kunnat trava men inte med bärighet och balans. Det är alldeles nytt. Tölten har också förbättrats, trots att vi inte tränar den. Jag rider också akademiskt, och den senaste tiden börjar mycket falla på plats. Pålle har blivit mycket starkare och musklad.

Ett mål är att kunna rida alla skolor i tölt. Nu börjar vi så smått klara av att starta traven i en öppna.

OlleAtlas

OlleAtlas skrev:
Nu börjar vi så smått klara av att starta traven i en öppna.

Det är ett mål för mig med. Kjarni kan gå jättefint och avspänt i öppna men så fort man ska börja att trava så blir hela hästen spänd huvudet åker upp och det blir en härlig grisepass... Något tips? :)

I början var jag helnöjd när det bara blev trav varje gång. Förr kunde det bli trav, eller grisepass. Kunde liksom inte välja. Först tränade jag på att koppla av. Dvs oavsett om det blev trav eller grisepass så koncentrerade vi oss på vad som hände efter "gångartsväxlingen". Vi försökte komma tillbaka till jorden, slappna av och få kontakt. Nog svårt på en pålle som satte upp huvudeet och blev jättestressad. Men efter ett tag litade han på att det var lugnt, ingen press. :idea:
Sen bara travade vi, i urusel form och totalt vingligt.
Men när pålle travade så fick han massor med bröm. Brukade faktist ofta hoppa av, även om vi bara ridit tio minuter. Sedan hjälpte en instruktör oss med vettiga igångsättningar. Vi fick lägga fokus på att ha pålle lösgjord och något böjd innan vi startade. Ta pyttepytte förhållningar i varje steg och sedan tänka trav. Berömde oerhört varje gång det funkade. Nu går han faktiskt och väntar på traven, han tycker det är jätteroligt och dessutom godisgångarten. Tror att han känner hur glad jag blir, också.
Efter många veckor av igångsättningar och avsaktningar har vi börjat öka på så att vi travar något varv på volten och kanske även ut på långsidan (svåååårt). Sist jag red lektion fick jag en övning söm var så här: In i öppna, och samtidigt som jag går ur den in i trav. Sen sakta och genast in i sluta. Gick jättefint. Sen försökte vi gå in i sluta och vidare till trav, men det fungerar inte ännu.
Fick även rådet att rida trav ibland, och så tillbaka till någon annan övning för att avdramatisera.

Hoppas att du förstod något av detta

OA

*lånar knapp*
Kul att denna tråden ploppade upp igen. Jag tog en islandshäst-letar-paus då jag om och om igen råkade ut för isis-privatsäljare som nästan idiotförklarade mig när jag frågade om dressyrridningen. Och då är jag inte en avancerad dressyrryttare direkt, tycker inte jag själv. Men gud vad dum jag kände mig, om och om igen.

Nu har jag en nordis på foder istället, men till våren/sommaren har jag tänkt att leta isis igen. Jag äälskar ju denna hästras. Men då ska jag leta efter hästar från "saluhästföretag"/uppfödare istället för privatpersoner. Mitt islandshäst-självförtroende är inte på topp efter förra rundan, så det känns tryggare att vända sig till en professionell "hästförmedlare".

Tack för de tidigare tipsen i tråden, förresten!

Vad synd att det blev så märklig respons från de du letade häst hos! Jag tror att de flesta jag känner till tränar dressyr med sina islandshästar. Har sett flera mycket duktiga islandshästekipage.

Skolor i trav känns som en utopi ;). Pållan har iallafall börjat länga stegen och börjat jobba mer med rygg i traven. I skritt och tölt; nema problema.

Ja visst är det märkligt! Den sista jag pratade med sa "men inte har du tänkt att rida henne i paddock?! Guuud vad tråkigt för henne!" Vad svarar man då..? Känner sig som en skit för man skulle vilja rida lite fokuserad träning, inte bara skogsturer (även om man kan "dressyra" i skogen åxå).
Så min slutsats är att jag måste hittat konstiga islandshästägare. Nästa runda har jag därför tänkt att åka till en "islandshästförmedlare" där jag kan få vettig hjälp...

Jag tycker all ridning handlar om dressyr, rider man inte det blir man inte bra på annat heller.Alla islandshästryttare jag känner tränar dressyr.Jag tävlar till å med dressyr med mina islandshästar på vanliga hbl/ridponny tävlingar(mest KM då) :) Tyvärr har ingen av mina hästar gillat ridbanor lika mkt som jag...Jag vet även folk som skaffar islandshäst men aldrig töltar utan rider dem som 3 gångare vilket jag kan tycka är onödigt då islandshästar för det mesta kostar mer än vanliga 3 gångare(tex hbl å andra raser på lägre nivå)

Det finns nog gott om konstiga ägare oavsett vilken hästras du tittar på ... men kanske är de "överrepresenterade" för att islandshästen som häst ofta har många förstagångsköpare som ägare?!

Vilket som, lycka till i jakten på en raggsocka :) Kan tillägga att mitt exemplar mera än gärna tränar på ridbana, även om vi självklart är ute i skogen och snurrar också. Och vi tränar både för isländska instruktörer likväl som akademiska sådana.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·
Islandshäst Jag går i hästköpartankar och har kollat runt på en del hästar. Problemet är att jag egentligen inte vet vad jag vill ha för typ av...
2
Svar
38
· Visningar
6 781
Senast: BMW530D
·
Hästmänniskan Hej på er! Hoppas tråden hamnade rätt nu, är lite ny och vimsig här ;) Jag ska snart börja leta häst och jag vill ha en ponny (eller...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
7 025
Senast: Lobelia
·
Islandshäst Tänkte höra med er som rider AR på islandshäst för och nackdelar? jag kollar runt på olika hästraser som kan tänka sig passa mig i...
Svar
17
· Visningar
2 970
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka