Islandshäst och dressyrridning?

K

Klintan

Under sensommaren/hösten har jag letat islandshäst, och träffat/pratat med flera islandshäst-säljare.

Två av isis-säljarna jag träffat har nästan tvärvänt när jag berättat vad jag vill ha hästen till för typ av ridning. (Enkelt beskrivet vill jag kunna jobba hästen i dressyr, varvat med skogsturer och något enstaka hopp över en stock som ligger ivägen.)

Kommentarer jag fått från dessa två är:
"Man kan inte rida dressyr på en islandshäst"
"Det ser du på hur hästrasen är byggd - den kan inte gå i form, halsen är för kort"
"om du ska rida dressyr i traven sker det på bekostnad av tölten - den kommer försvinna"
"jag har jobbat på island i några år, och dressyr rider man inte där"
"islandshästar ska inte ridas i paddock"
"i tölt kan ingen islandshäst gå i form"

Vad konstigt det känns att höra detta. Jag är rätt ny i islandshästvärlden, endast ridit isis något år, men nog rids väl islandshästar i dressyr? :confused: Det är väl inte bara "tävlingshästar" kontra skogsmullar? För jag vill inte tävla, men heller inte bara skutta runt i skogen.

(Jag har inga avancerade planer - inte någon OS-satsning direkt - men arbeta hästen rätt, lösgörande och samlande övningar, skänkelvikningar, tempoväxlingar, sluta o öppna, fram - och bakdelsvändningar mm är sånt som jag skulle vilja ha möjlighet att jobba med. Menar vi olika saker med "dressyr"?)

Ni som är varmare i kläderna än jag när det gäller islandshästar - ligger det någon sanning i påståendena? :confused: Om en islandshäst lider av dressyrridning emellanåt, ska jag kanske inte ha en islandshäst...?

Sv: Islandshäst och dressyrridning?

Se det som ett försvar för felridna stela hästar med underhals och noll bärighet ;)

Alltså lika bra att säljarna inte ville sälja till dig för du skulle garanterat inte velat köpa deras hästar :angel:

Men sedan är det ju förstås en poäng i att om du inte är ute efter tölten också är det onödigt att köpa just en islandshäst.

Silverkedjan skrev:
Se det som ett försvar för felridna stela hästar med underhals och noll bärighet ;)

Men sedan är det ju förstås en poäng i att om du inte är ute efter tölten också är det onödigt att köpa just en islandshäst.

Jo, jag hoppades på att det var något sådant... :smirk:

Just islandshäst - Det som jag tyckte var fantastiskt var just möjligheten att kunna rida en mindre häst, jobba med form och dressyr som jag älskar - OCH få tölten som bonus. Jag har verkligen förälskat mig i just islandshästar, och allt som har med dem att göra. Som om jag "hittat hem" efter att ha haft fjording, div korsningsponnyer och halvblod (foderhästar allihop).

När det gäller gångarterna, påståendet om att om man jobbar mycket med traven t ex, så försvinner tölten - inte finns det väl någon sanning i det? (du brukar ha så kloka svar...) Om man bara travar och inte töltar någonsin kan jag förstå, men om man rider varierat? Eller att en islandshäst inte kan tölta i form...?

Det går alldeles utmärkt att rida dressyr på en Islandshäst, och det brukar dessutom vara bra för tölten!
Man kan dessutom rida dom flesta övningar även i tölt och i form!!!

Det är bara att konstatera: våra hästar kan allt som "vanliga" hästar kan, och dessutom har dom tölten!!

Trav på framdelen förstör för tölten.

Men riktig ridning förstör inte tölten oavsett vilka gångarter man rider i.

Det är klart man töltar i form. MEN i tölt är det EXTRA viktigt att tänka på att formen BARA kommer bakifrån och att nosens läge är underordnat. Precis som i en bra piaff kommer nosen framför lodplanet när hela hästen tippar bakåt och bär sig bättre. Börjar man mixtra med att dra ner nosen tänker man framifrån och bakåt och då klarar inte tölten de spänningar eller den framtunghet som uppstår.

En bra töltform känns igen på en bra överlinje och bra bärighet. Och du ska kunna släppa tygeln utan att hästen tappar formen.

Däremot känns en bra töltform, lika lite som någon annan bra form, igen på att nosen har ett visst läge. Alla hästar är inte byggda för att bära sig bra bak och ha nosen i lodplan i tölt. Rätt form för hästen och utbildningsnivån kan för den oinvigde som är van att titta på nosar och inte helheten se "oformat" ut.

Pocahontas skrev:
Det är bara att konstatera: våra hästar kan allt som "vanliga" hästar kan, och dessutom har dom tölten!!

Det var väl det jag trodde! Glädje och lycka! :D

När det gäller gångarterna, påståendet om att om man jobbar mycket med traven t ex, så försvinner tölten - inte finns det väl någon sanning i det?

Och det vill jag nog påstå att det finns, skall man bli bra på något så är det detta man måste öva på.
Trav ger en annan typ av muskler i ryggen, rent travarbete under lång tid kan bidra till att hästen inte kan skapa den eftergift i ryggen som den behöver vid tex tölt. OBS nu att denna eftergift inte skall förväxlas med sänkt rygg, eftergiften i ryggen vid tölt ger den böljande rörelse som går genom hela hästen i gångarten.

Det kan vara där som den ene av säljarna tappade bort sig kanske - för det hon pratade om var hur halsen var byggd på en islänning, att de inte är gjorda för att gå "i form". Men "i form" är ju inte en krök på nacken, precis som du skriver.

Tack för svaret om trav/tölt!

men vad är det för människor du träffat! Inga ambasdörer för islandshästens allsidighet direkt!!! :eek:

/Malin

Nä, jag blev lite paff över den första säljaren jag träffade, eftersom hon jobbat med islandshästar många år och även bott på island. Jag är ju ny i islandshästvärlden, och lyssnade till en som hade mer erfarenhet.
När jag sen träffade en till som var av samma åsikt blev jag bekymrad... För jag gillar verkligen islänningar, men vill ju inte bara tölta i skogen - och det var det jag trodde man blev förvisad till efter att ha pratat med dem.

(Som tur är har jag hittat en instruktör inte många mil härifrån, så den dagen jag hittar "min häst" kan jag börja rida för henne, och lära mig mer om islandshästridning. Tyvärr har de inte vanlig lektionsridning utan endast lektioner för privatryttare. För såpass har jag ridit islänningar så jag begriper att det är en helt annan värld...)

Senast ändrad av en moderator:

I fredags hämtade jag min islandshäst som varit på "utbildning/tillridning" i nästan två veckor hos en duktig ponnydressyrryttare. Hon har ridit min häst med lösgörande övningar, mycket sidvärtsrörelser och sånt, longering och tömkörning - ja sånt som jag är urkass på helt enkelt! Detta för att jag ska få hjälp av min häst att märka när jag gör rätt...

Jag har en lååång femgångare, klockren i tölten, duktig i pass och i bästa fall fyrtaktig trav.

Lördag och söndag har jag varit på kurs och ridit för en av våra SM-domare. Så lättriden har min häst ALDRIG varit! Hon var inte alls lika svår att få i rätt (om än än så länge för låg) form, både i skritt och tölt. Och tölten hade definitivt INTE försvunnit, den har förbättrats. Och under över alla under - i går valde hon själv TRAV!!! Och den var TVÅTAKTIG!!!

Naturligtvis har vi lång väg kvar till att formen ska bli helt rätt och stabil, men jag VET att jag är på rätt väg och det känns så skönt!

Jag är så glad att jag vågade lämna iväg min häst trots att vår dressyrtränare inte vet ett smack om tölt.

Så jag tycker att lösgörande dressyr är jätteviktigt för våra islänningar, men känner att vill man mest rida dressyr (för dressyrens skull och inte för gångarternas skull) så ska man nog välja en för ändamålet bättre anpassad hästras då de extra gångarterna ställer till en hel del problem.

Silverkedjan skrev:
Däremot känns en bra töltform, lika lite som någon annan bra form, igen på att nosen har ett visst läge. Alla hästar är inte byggda för att bära sig bra bak och ha nosen i lodplan i tölt. Rätt form för hästen och utbildningsnivån kan för den oinvigde som är van att titta på nosar och inte helheten se "oformat" ut.

men på tävlingar ses "fri form" (dvs att hästen inte har nosen i lodplan) som en nackdel, och det dras ned på poängen även om takt och tempo är bra (trots att det är lätt klass där formen ska vara av underordnad betydelse) :angel: .hmmm...ska också domarna räknas till oinvigda :o

Man kan inte dra ner poängen om hästen går i fri form, med bibehållen bra takt och tempo. Här gör sig ekipaget rätt för sin poäng, dvs godkänt. Har hästen fina rörelser samt är flott, går poängen upp lite ytterligare även om hästen går i sk fri form.

Fri form är den som hästen har valt, inte den som ryttaren har joxat ihop. Vilket verkar vara ett populärt tilltag numera, att joxa ihop hästarna. En norsk nationell domare sa så här till mig, ni svenskar har blivit så enormt formfixerade. Är det någon som överhuvudtaget tänker på hästens förutsättningar?

Min Mamma rider lektionsridning på Islandshäst och de utför precis samma rörelser som jag gör på mina lektioner på vanlig häst.
Framdelsvändningar, skänkelvikning bakdelsvändning osv.
Ja och så rider de i tölt också.

men sådant skitsnack.
klart man kan rida dressyr på islänningar, verligen den dressyr du vill göra.
jag går i form med de islänningar jag rider, det går alldeles utmärkt. och inte fasen försvinner tölten om man travar i form. som någon annan skrev så ska man ju inte trava på framdelen, det kommer kosta på tölten jo.
åh, jag håller med Freyr. Inga representanter för islandshästen direkt.

Senast ändrad:

jag går i form med de islänningar jag rider,

Det måste du ge en närmare beskrivning på , för det är ren överkurs för mig. Jag har inte lyckats gå i form, det lär dröja många år innan jag kommer dit om jag ens gör det. ;)

och inte fasen försvinner tölten om man travar i form.

Nej hästen skall ju naturligtvis klara formen i samtliga gångarter.

Silverkedjan skrev:
Trav på framdelen förstör för tölten.

Men riktig ridning förstör inte tölten oavsett vilka gångarter man rider i.

Det är klart man töltar i form. MEN i tölt är det EXTRA viktigt att tänka på att formen BARA kommer bakifrån och att nosens läge är underordnat. Precis som i en bra piaff kommer nosen framför lodplanet när hela hästen tippar bakåt och bär sig bättre. Börjar man mixtra med att dra ner nosen tänker man framifrån och bakåt och då klarar inte tölten de spänningar eller den framtunghet som uppstår.

En bra töltform känns igen på en bra överlinje och bra bärighet. Och du ska kunna släppa tygeln utan att hästen tappar formen.

Yes! Där satt den Tim! Håller helt med. All form kommer bakifrån, både i skritt, trav, tölt och galopp men de flesta är nöjda bara nacken är krökt och kallar det att hästen går i form när den lämnar bakdelen bakom sig och krökt nacken så 3:e-4:e halskotan är högst istället för 1:a samt nosen är bakom lodplanet och hästen bär både sig själv och ryttaren på framdelen istället för bakdelen! Dessutom stirrar man sig blind på frambensaktionen och glömmer bakbenen! Dressyr skall vara med lätt hand/lös (inte lång) tygel och hästen skall bära sig själv bakifrån. Den lägger tyngden bakåt, bakdelen pressas ihop och sänks vilket gör att framdelen lyfts. Korrekt riden tölt kräver samling och är dressyr motsvarande passage/piaff i trav! Så välkommen till en ny dimension i dressyren där det finns 4 gångarter istället för bara 3!

Anette

Dessutom stirrar man sig blind på frambensaktionen och glömmer bakbenen!

Kruxet är dock att det inte finns så mycket frambensaktion, när hästen är nere på framdelen. Den förvinner lixom väldigt, att hästen viftar med benen är ju inte detsamma som volym på frambenen. Men volymen måste finnas på alla 4 benen, och inte bara på 2.

Boj skrev:
Kruxet är dock att det inte finns så mycket frambensaktion, när hästen är nere på framdelen. Den förvinner lixom väldigt, att hästen viftar med benen är ju inte detsamma som volym på frambenen. Men volymen måste finnas på alla 4 benen, och inte bara på 2.

Instämmer!

Anette

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·
Islandshäst Jag går i hästköpartankar och har kollat runt på en del hästar. Problemet är att jag egentligen inte vet vad jag vill ha för typ av...
2
Svar
38
· Visningar
6 781
Senast: BMW530D
·
Hästmänniskan Hej på er! Hoppas tråden hamnade rätt nu, är lite ny och vimsig här ;) Jag ska snart börja leta häst och jag vill ha en ponny (eller...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
7 025
Senast: Lobelia
·
Islandshäst Tänkte höra med er som rider AR på islandshäst för och nackdelar? jag kollar runt på olika hästraser som kan tänka sig passa mig i...
Svar
17
· Visningar
2 970
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka