islandshäst avel??

Sv: islandshäst avel??

sambaengi skrev:
Det syns att denna är mer 4-gångsbyggd. Jämför rygglinjen som är rakare på Diva. Jag tycker din häst har en vackrare överlinje än Diva och en klart mycket bättre hals och manke. Manken går längre bak och bogbladet sluttar mindre. Däremot tyckte jag inte om benen som ser alldeles för smala ut med klena leder i proportion till kroppen och jag tycker huvudet är oproprtionerlig långt och stort. Divas ben och huvud är är i mitt tycke mycket bättre. Dessuttom är Diva mycket mer välmusklad, inte minst i benen.

Håller med, formen på kroppen tycker jag är snyggare på skäcken.

Jag föredrar de grövre hästarna, inte jättetunga, men jag vill ha "lite mer häst".
Helt ärligt så tror inte jag att jag skulle kunna veta helt säkert att Diva var en islänning om jag hade sett henne i ett annat samanhang :smirk: Jag tycker att hon är för "lättbyggd och elegant".
Men som sagt, det är tur att det finns olika smaker, så att alla olika modeller kan vara omtyckta :)

Såg ditt sto i tidningen ridsport! Håller med Sambaengi, bra överrede men sämre underrede. Vad det gäller muskler och avelsvisning, så är det väl så att man allt som oftast (med kortare träning inför avelsvisning) inte koncentrar sig så hemskt mycket på att "bygga" upp hästarna. Utan takt och tempo är det mest väsentligaste?? Visst har de muskler, men kanske inte riktigt den styrkan som man bygger upp på ett mer långsiktigt plan... Blir spännande att se mer av ditt sto i alla fall! Så lycka till!
Tycker dock att det var modigt att du vågade lägga in din häst. det Mitt ena skäcksto väntar föl med Flipi nästa år! Blir forhoppningsvis en svartskäck det med! Men hennes mamma har ett väldigt bra underrede, hoppas Flipi kan bidra med överredet (likt ditt sto):angel:
:banana: Så vad ska du göra med din fria "Flipi-betäckning"?!!:banana:

Hej,
Vad roligt att du såg Tindra i Ridsport, ja det var kul att dom hade tagit med henne, med bild och allt... En annan avkomma e. Flipi bedömdes samtidigt, 5-gångare, men hon kom bara precis ovanför 7,5 totalt.
Jag känner att det finns väldigt mycket mer att göra med Tindra, framförallt att göra henne starkare och därmed så märker jag också att det kommer mer tempo i henne. Aktion har hon hur mycket som helst, men lite mer tempo, så kommer hon säkert att höja sina poäng på tölt, galopp och trav, tror jag!!! Vi får se om det blir ombedömning, just nu känns det rätt bra som det är.
Tänker inte betäcka henne på några år, hon är så otroligt rolig att rida så det får bli ridning och ev. några tävlingar (får se om jag har tillräckligt med mod för tävling?).
Just det, betäckning med Flipi!!! Ja, jag har ju en innestående nu så jag får se hur jag ska utnyttja den? Har ett till sto e. Flipi som är 1 år, svart. Hennes mamma är Silversvart men Vilja fick pappas färg.
Har även ett 1årigt sto e. Ypsilon frá Holtsmula. Hon är otroligt läcker, får se om jag spar betäckningen till henne?
Jag önskar dig lycka till med ditt kommande föl e.Flipi. Han har ju gett väldigt mycket "färgade" föl efter "färgade" mammor, så hoppas det blir en skäck!!

Här är en bild på min Prinsessa e. Ypsilon

Prinsessa%20fram.jpg

Hoppas du inte tog illa upp att jag gjorde en jämförelse men jag ville bara förtydliga hur jag vill en häst skall se ut! Tycker fortfarande helt klart bättre om hals och rygglinje på din häst än på Diva.

Din ettåring efter Ypsilon ser faktiskt fin ut, tom ur detta inte så fördelaktiga perspektiv. Jag skulle inte bli förvånad om hon kan få en bättre bedömning än din skäck, faktiskt. Ypsilpn är en mycket vacker och elegant hingst som jag alltid haft ett gott öga till, men det har jag alltid haft till de flesta av Holtsmúlis hingstar. Sudri inte minst!

Självklart tog jag inte illa upp... men det är ju tufft att jämföras med Diva som har så mycket högre bedömning...
Jag tycker faktiskt också att Tindra har en bättre och mjukare rygglinje än vad Diva har. Dessutom så tycker jag att Diva ser väldigt tunn ut vid visningen... nog om detta, vad roligt att du gillar Prinsessa. Hon är en riktig läckerbit, lite svårt bara att fånga en 1½-åring på bra bild. Hon har långa kraftiga ben och hon är snygg i kroppen. Dessutom som synes på bilderna så har hon ärvt Ypsilons härliga man och pannlugg. Hon var väldigt ljus redan i somras så jag tror att hon kommer skimla av och bli vit ganska tidigt. Hon är 5-gångare med mycket tölt och pass så det blir spännande när hon ska ridas in och så småningom visas. Hennes mamma ägs av Susanne på Gröna gången och hon ska visas till våren.
Jag gillar också Holtsmula-hästarna, titta bara på Hvinur som sopade banan på VM, vilken häst!!

Inte nödvändigtvis men däremot har jag aldrig stött på en 4-gångare med Divas rygglinje, vilket inte betyder att de inte finns. Bland mina egna så har alla 5-gångare haft en rak rygglinje medan 4-gångarna har haft en mjuk kurvatur och bland de 11 islandshästar jag har nu finns tre som har en rakare rygglinje och de är samtliga 5-gångare. Resten är 4 eller 4½-gångare.

Alla har dock en sak gemensamt: en rejäl och rund rumpa. Jag kan inte med korta och skarpa kors, det är bland det fulaste jag vet på en häst, särskilt i kombination med en lång rygg.

Senast ändrad av en moderator:

Tindra111 skrev:
, vad roligt att du gillar Prinsessa. Hon är en riktig läckerbit, lite svårt bara att fånga en 1½-åring på bra bild. Hon har långa kraftiga ben och hon är snygg i kroppen. Dessutom som synes på bilderna så har hon ärvt Ypsilons härliga man och pannlugg. Hon var väldigt ljus redan i somras så jag tror att hon kommer skimla av och bli vit ganska tidigt. Hon är 5-gångare med mycket tölt och pass så det blir spännande när hon ska ridas in och så småningom visas. Hennes mamma ägs av Susanne på Gröna gången och hon ska visas till våren.
Jag gillar också Holtsmula-hästarna, titta bara på Hvinur som sopade banan på VM, vilken häst!!

Jag älskar långa och kraftiga ben! Det är snyggt och känns starkt, stabilt och tryggt! Dessutom gillar jag Pronsessas utstrålning. Hon har en look som får en att känna hennes välvilja och tillit. Det är bara att gratulera och önska lycka till med henne! Jag blir lite smått avundsjuk fast jag har så många jag gillar själv... Jag hade haft 100-tals hästar om jag hade haft råda och inte lagt band på mig och köpt alla jag gillar och av flera raser. Men jag är kräsen. Lycka du ta en snygg uppställningsbild på Prinsessa så kan du väl vara snäll och dela medd dig! Det kan du ju bjuda på när du har en så fin häst. Jag är så nyfiken hur hon ser ut från sidan och hur hon kommer att utvecklas framöver.

Tackar för inlägget om Prinsessa. Ja, fortsätt håll utkik, rätt som det är så har jag varit ute och fotat igen och får jag en bra bild på henne så ska jag lägga in den!!
Min hemsida om du vill gå in och kika (där finns bilder på mina andra hästar också): www.tomtagarden.se

//Pia

*lånar knapp*
Tror ni dessa hästar är 4- eller 5-gångare?

Häst 1
Askja19nov.jpg

Häst 2
Rodi53.jpg

Roditer16okt2005.jpg

Häst 3
SvalaKlastorp19nov.jpg

Häst 4
Snekkjatittarbort9aug.jpg

Snekkja184.jpg

Skulle säga att häst nr 1 och 3 är femgångare.
Speciellt häst nr 5 som har ett mycket sluttande kors och ganska kort rygg.

Askurbäbisen som jag förmodar att det är är svårare att säga.

/Åsa

Häst 1 skulle jag säga är 4-gångare, en duktig passryttare kanske får fram några steg pass men hon saknar anlag och vilja att gå i flygande pass.

Häst 2 är (blivande) 5-gångare och har haft tölt, grisepass och galopp som favoritgångarter. Har inte visat trav.

Häst 3 är 5-gångare med snabb och lättriden pass. Hon har typiska "femgångsgångarter".
Det är förresten roligt att du säger att hennes kors är mycket sluttande, vid bedömningen kryssade de för rakt kors.

Häst 4 visade mest trav och galopp men jag tror ändå det finns möjlighet att det finns pass i henne, lika mycket passhäst som sin mamma är hon i a f inte.

Ja, hon är röd, precis som sin son. Men hur färgen ser ut beror på bilden också.

Här ser hon inte särskilt röd ut.
Askja21mars.jpg

Askjatrav7sep2005.jpg

På andra bilden ser hon röd ut iaf!
Trodde nästan den första bilden (som jag kommenterade först) var fixad med i photoshop eller nåt :D Himla coolt iaf!

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 408
Senast: ildiko
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
815
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
677
Senast: Roheryn
·
Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på...
2
Svar
22
· Visningar
1 565
Senast: morgaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar