Islandsadel till Islandshäst? Eller vanlig dressyr sadel?

TinyWiny

Trådstartare
Förmodligen dum fråga men för att lära sig måste man fråga:o

Har man Islandssadel för att få mer stöd i tölt och flygande pass? Eller är det för att de är mer anpassade till Islänningens korta rygg?

Om Islänningen "bara" har skritt, trav och galopp, är det onödigt att ha en Islands sadel då?

Eller är det kanske bra?

Bättre än en vanlig dressyr sadel?

Sv: Islandsadel till Islandshäst? Eller vanlig dressyr sadel?

Numera kan man inte kalla det för islandssadel eller annan sadel, det är så enkelt att man köper en sadel som passar hästen oavsett benämningen på den. Vanligtvis använder man dressyrsadel om inte någon annan typ passar, mest beroende på att de flesta dock inte alla sysslar med gångartsridning. En passande sadel får då inte störa skuldror, och det gör inte en rätt inpassad dressyrsadel.

Givetvis ska sadeln passa, vad jag undrar är om man får bättre stöd i tölten med en Island sadel?

Vad är det som gör islands sadeln speciell kanske jag skulle fråga:)

I dagsläget ingenting, förr var väl islandssadeln längre och flatare men idag är skillnad snudd på marginell möjligen då skulle väl en islandssadel fortfarande vara något flatare än dressyr sadeln.
Islands sadeln förr var mer framtagen för långfärdsridning, samt att ryttaren skulle kunna flytta sin vikt fram eller tillbaka.

I dagsläget ingenting, förr var väl islandssadeln längre och flatare men idag är skillnad snudd på marginell möjligen då skulle väl en islandssadel fortfarande vara något flatare än dressyr sadeln.
Islands sadeln förr var mer framtagen för långfärdsridning, samt att ryttaren skulle kunna flytta sin vikt fram eller tillbaka.

Okej då är jag med tack:bow:

Givetvis ska sadeln passa, vad jag undrar är om man får bättre stöd i tölten med en Island sadel?

Vad är det som gör islands sadeln speciell kanske jag skulle fråga:)

Det är väl snarare mindre stöd på s k islandssadlar generellt sett. Flatare säte. Ribbat var ju populärt också o skönt sitta på vid långfärdsritt.

Men idag kan man välja i stort sett vilken typ av sadel som helst med djupt säte, flatare, mer/mindre knästöd etc allt efter smak och tycke.

Och som noterats ovan ska sadlen passa både häst och ryttare.

Tur nog har sadlarna utvecklats så de är bredare och kortare - mer anpassade till islandshästryggar. Minns med fasa min första islandssadel och hästen den gick snällt med den i flera år.....

Liknande trådar

Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
480
Senast: __sofia__
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 243
Senast: lizzie
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 932
Utrustning Går i drömtankarna om att spara ihop till en riktigt trevlig dressyrsadel nästa år (eller kanske mer realistiskt, om några år :p). Har...
Svar
14
· Visningar
1 843

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka