Islands ekonomiska kris

Lizzi

Trådstartare
Läst å hört om Islands ekonomiska kris och ev konkurs. Känner med de som bor på Island och tänke, vad händer med alla hästar om folk inte har råd att ha kvar dem och betala foder mm. Tänker på att köpa ett stoföl och ha det kvar på ön i många år just för att möjliggöra fölets överlevnad. Någon som vet hur hästuppfödarna på Island har det, är det ekonomisk kris för hästuppfödarna?

Sv: Islands ekonomiska kris

Vad jag hörde på nyheterna så har väl Islands regering ((?) Ursäkta alla fel, jag är verkligen inte insatt) bestämt att staten skall sätta in en summa ifall Kaupthing bank skulle gå i konken?

Eller minns jag fel?

Motsvarande riksbanken på Island kommer att sätta en liknande garanti som vi har i Sverige, den kommer endast att gälla de inhemska bankerna och inte utländska som även finns på Island. Det har blivit ett väldigt ramaskri på dessa.

De priser som stiger snabbast just nu, är för varor som måste importeras till Island. Foder till hästar etc finns redan på Island och påverkas prismässigt inte alls på samma sätt.

För de som tror sig göra klipp nu på häst, nej man gör inga klipp. Därför att nu tas de hästar fram som inte stått så bra i konkurrensen med de riktigt bra hästarna, och säljs till priser i våra ögon som kanonklipp.

Hade en liten samtalskväll med bekanta från Island under gårdagen, just därför att jag ville veta hur det gick för dem just nu. Man är ju lite orolig för deras skull, ekonomin har ju fullständigt rasat rakt ner. Men det verkar som om Island upplever vår tidigare IT bubbla, i deras fall handlar det om rena spekulationer som nu går käpprätt åt :devil:
Inga varsel har lagts för ögonblicket, men håller detta i sig så kommer det nog så småningom. Jadå, folk är oroliga och rädda, inte alls konstigt.

Va skönt att det inte verkar drabba uppfödare och lantmän. Jag tänkte om banken kräver slutbetalning på fastighetlån mm så kan det inte vara trevligt att bo på landsbygden med stora fastigheter och mark. Men visst måste Islänningarna få mindre betalt för sina hästar idag när isländska kronan har sjunkit så jämfört med svenska. Bra att bönderna har råd att odla spannmål och hö till sina hästar. Hoppas att de rika med riskkapital har råd att betala för sig så att gemene man på Island slipper sitta emellan.

Precis det är de "överblivna" hästarna som går först.

Tycker mig se samma tendens på den svenska marknaden faktiskt...

Om man vill göra klipp ska man nog titta närmare hemåt, kan tänka mig att årshingstarna blir billiga iår när de inte kan gå med mamma längre. För det är nog inte så lätt att sälja just nu, många sitter med lån själva och är oroliga.

Trots att man inte kan ett jota om ekonomi eller internationell handel så klart man blir lite nervös över alla rapporter om fallande börser och kursande banker. Jag blir det i alla fall:crazy:

Har mycket svårt att tro att det går någon nöd på hästarna på island, det kostar i princip inte bönderna något alls att hålla hästarna(om de inte är i bortskickade på träning vill säga). Avelshästarna och unghästarna lär inte påverkas av krisen. Eventuellt att färre hästar blir bortskickade på träning så att det blir ekonomiskt hårdare för de som lever på att träna hästar.
Mina bekanta har sålt fler hästar än vanligt i år, just för att isländska kronan stod så lågt redan i somras när många var på landsmot så passade många utlänningar på att köpa häst då. De tog samma priser som vanligt för hästarna.

Många har förlorat alla sina besparingar - ingen pension finns kvar.

Det är ett desperat läge på Island. Importen har stannat av (ingen vågar exportera till Island). Det finns inte varor från utlandet kvar. Går inte att köpa vissa typer av varor alls. Varuhus liknande våra elektronikvaruhus gapar tomma.

Med en förväntad inflationstakt på över 50% är det många på Island som är korrekt oroade över framtiden. De som har tillgångar eller inkomst i euro/dollar kan vara lugnare.

Sitter man med lån i utländsk valuta och inkomst i isländska kronor är man rejält rökt (å andra sidan är det en ganska medveten enorm risktagning att låna på det sättet..)

Det VI kan göra är att normalisera relationerna till Island från svensk sida. Återuppta normala handelsrelationer och hjälpa Island ur det akuta läget.

##Det VI kan göra är att normalisera relationerna till Island från svensk sida. Återuppta normala handelsrelationer och hjälpa Island ur det akuta läget.##

Precis, det är så jag känner. Om jag köper ett föl på Island nu och betalar uppehålle för den i ett par år så får stall/gårdsägaren iallafall in lite pengar från utlandet för nu är det inte dyrt att hålla häst på Island i vår valuta mätt. Jag tänker mest på att Islänningarna ska kunna ha råd att fodra några hästar till på de pengar jag betalar för min häst och inte behöva gå ifrån allt eftersom ingen annan har råd att köpa gård och investera heller. Mest som en "god gärning" alltså, inte just för att jag vill ha en häst till.

Liknande trådar

Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
15 101
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
17 097
Relationer Jag ville inte kapa "Är hon snål"-tråden så jag skapar en egen "Är jag snål?"- tråd :D När jag var tillsammans med mitt ex så hade vi...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 140
Skola & Jobb Jag har funderat på en sak och har nu kommit till slutsatsen att det skulle vara oerhört intressant att höra hur ni andra resonerar...
18 19 20
Svar
386
· Visningar
23 796
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar