Isis - storhäst olika fattningar?

Sv: Isis - storhäst olika fattningar?

När jag driver med skänklarna försöker jag driva med hela smalbenet, dvs från knät ner mot hälen. Jag är för lång/hästarna för små för att kunna driva med bara hälen :p

Om inte annat så kan jag försöka :p
För det mesta följer jag ju bara med i hästens steg, men om jag måste påverka för att få (ren) trav och rider tvåtakt är det ungefär så här:
Du vet känslan när man travar? Det är ju det klassiska "Ett-två-ett-två-ett-två..." eller dink-donk-dink-donk. I tölt är takten "ticke-ticke-ticke-ticke-ticke-ticke..." eller det klassiska "Black-and-decker"
Grisepassen tänker jag som ett gnisslande gångjärn: "Knirr-knorr-knirr-knorr"
Hursomhelst, nog om vad jag "hör" i de olika gångarterna :rofl: När jag "rider tvåtakt" försöker jag alltså rida Ett-två-ett-två även om hästen går knirr-knorr eller ticke-ticke-ticke. En sida i taget. Som dvärgen Butter när han spelar piano i Snövit. Vänster skinka upp och höger ner - Höger upp och vänster ner etc.
På samma sätt som man tex genom att rida lätt långsammare och i otakt med hästen kan få den att sänka tempot i traven. Förstår du hur jag menar trots mina konstiga förklaringar?

Bra förklaring!
Jag undrar bara om du då du rider a la Butter endast följer med i rörelsen upp/ner och inte framåt/bakåt?
Jag är inne på detta med CR nu, och då ska man ju jobba med bakåtcyklandet, och jag tycker det kan vara svårt just i traven - kanske det vore bättre att där bara fokusera på uppåt/nedåt?

Knasan; jag är ganska lång för min häst, så jag har svårt att komma åt med hälarna, så det kanske är lika bra att låta bli. Kan vara att jag petar med hälen vid vändningar...

Är det någon som provat att driva på inner bak just då hästen ska lyfta ytter fram; för att få in tyngdpunkten mer? Kanske Mio? Eller Rolle?

Är det helt OK att använda rösthjälper? Jag menar, ser ni det som ett steg i utbildningen, eller är det något definitivt?

Många bra svar!!!:)

Sv: Isis - storhäst olika fattningar?

Jag rider en 6 åring. När jag ska få trav på honom lägger jag händerna på manken (med tygelkontakt!) lättar lite i sättet och smackar på! Så fick jag göra med min andra häst också! Hon är 12 nu och har väldigt svårt för att trava, trots att hennes pappa heter Gustur frá Grund (10 för trav) :rofl:

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 875
Kropp & Själ Har precis börjat med medicinen Abilify (10 mg) på grund av psykosliknande tillstånd, vanföreställningar och paranoia. Har för några år...
Svar
2
· Visningar
695
Senast: Skin
·
Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 698
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 339

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka