Isis - storhäst olika fattningar?

cristobal

Trådstartare
Nu undrar jag igen, kan någon hjälpa mig reda ut hur en travfattning ser ut för islandsryttarna?
Det jag fått lära mig är att man rider lätt och sänker händerna...

Fick för en annan typ av instruktör fatta trav på ett helt annat vis; nedsuttet, och "bara tänk framåt/uppåt", och min islänning fattade något som liknade trav :p i alla fall.

Tycker det vore lättare att tänka kring detta om ni kunde ge mig exempel på hur ni fattar trav.

Sv: Isis - storhäst olika fattningar?

Jag säger trav till tant så travar hon.
Ibörjan gav jag henne ett tryck över manken så travade hon (förmodligen för att jag i samband med det stod i lättsits).

Numera kan jag stå, sitta osv, bara jag säger trav.

Jag rider islandshäst på samma sätt som jag rider hbl & alla andra hästar med för den delen.

När jag ska trava på min herre så kan ja antingen:

-ställa mig upp lite i stigbyglarna och genom ett litet tryck med skänklarna få fram honom i trav

-sitta ner i sadeln och genom ett litet tryck med skänklarna få fram honom i trav.

:smirk:

Min häst har en travknapp. Trycker man på den så travar han. Den är precis framför sadeln på höger sida.

Får ta pållen jag rider 2 ggr/vecka då eftersom jag ridit honom mer än vår egen i år...
På honom sitter jag ner och trycker på med skänklarna. Långa tyglar, halvlånga eller korta är helt efter behov och vad jag har för tanke med just den traven. Ibland om jag samlar riktigt mycket innan travstarten kan han missuppfatta och tro att det är tölt det ska vara. Oftast förstår han efter några steg när jag fortsätter rida trav att det blev lite tokigt och övergår i trav. Men oftast fattar han redan från början. Något lägre form än i tölten och jag rider med tvåtakt så är saken klar.

Jag skulle väl säga att det beror på vilken häst man sitter på, vad den har lätt/svårt för och hur utbildad den är.

På min häst, som är en tioårig femgångare (men mest riden som fyrgångare) och ganska mycket riden och tränad i dressyr, så sitter jag ner, driver på med skänkeln och lättar en aning i handen. Vill jag ha tölt istället, så driver jag mer med sätet, samt rider i en mer samlad form i skritten innan.

Rider jag en lite yngre, mer orutinerad häst, eller en häst som har svårt för trav, så ger jag en mer tydlig eftergift med handen framåt-neråt, och lättar lite i sätet, lägger eventuellt ner händerna på manken. Detta för att visa hästen en större skillnad i "nu vill jag ha trav" respektive "nu vill jag ha tölt". Rider fram i tölt gör jag på samma sätt som ovan beskrivet.

Jag sätter igång islandshästarna i trav som vilken annan häst som helst :)

Jag gör precis som Roheryn:D

Sen gör man olika beroende på hur hästen är om den har svårt eller inte!

Jag sitter oftast ner, låter hästen vara lite längre & driver sedan, då brukar min oftast gå fram i trav :)

Tack för alla svar!
Det är intressant - får input till mitt ridande, och det är hela tiden saker man kan få till bättre.
Om jag försöker sammanfatta så kan man vid travfattningen (på en någorlunda välriden häst);
sänka händerna och driva med skänklarna,
medan om jag vill ha tölt driver mer med sätet och kanske tom höjer händerna, eller i vart fall inte ger efter med dem
???
Jag förstår ju att det är olika beroende på vilken häst man rider.

Då ni driver med skänklarna - är det hälarna eller hela skänklarna, och nu menar jag i traven? (Tänker på skillnaden mellan dressyr och ar tex, vill veta hur islandsvärlden ser på detta)

Real Life; skulle du kunna utveckla hur du rider tvåtakt? Menar du att du påverkar ett bakben i taget?

Jag kan tycka att jag lägger för mycket tyngd fram om jag gör travfattningen genom att resa mig...

Senast ändrad:

När jag driver med skänklarna försöker jag driva med hela smalbenet, dvs från knät ner mot hälen. Jag är för lång/hästarna för små för att kunna driva med bara hälen :p

Real Life; skulle du kunna utveckla hur du rider tvåtakt? Menar du att du påverkar ett bakben i taget?
Om inte annat så kan jag försöka :p
För det mesta följer jag ju bara med i hästens steg, men om jag måste påverka för att få (ren) trav och rider tvåtakt är det ungefär så här:
Du vet känslan när man travar? Det är ju det klassiska "Ett-två-ett-två-ett-två..." eller dink-donk-dink-donk. I tölt är takten "ticke-ticke-ticke-ticke-ticke-ticke..." eller det klassiska "Black-and-decker"
Grisepassen tänker jag som ett gnisslande gångjärn: "Knirr-knorr-knirr-knorr"
Hursomhelst, nog om vad jag "hör" i de olika gångarterna :rofl: När jag "rider tvåtakt" försöker jag alltså rida Ett-två-ett-två även om hästen går knirr-knorr eller ticke-ticke-ticke. En sida i taget. Som dvärgen Butter när han spelar piano i Snövit. Vänster skinka upp och höger ner - Höger upp och vänster ner etc.
På samma sätt som man tex genom att rida lätt långsammare och i otakt med hästen kan få den att sänka tempot i traven. Förstår du hur jag menar trots mina konstiga förklaringar?

Beror på hur hästen är tränad.

Men typiskt, luta dig svagt framåt, endast svag bettkontakt, ge skänkeltryck liksidigt och voila trav är resultatet.

"Felet" storhästryttare gör på "normalt" tränade islandshästar är att man rider med för mycket bettkontakt.

Observera att ovanstående är en grov generalisering men jag har säkert sett ca 500 islandshästnybörjare på 11 olika hästar under de senaste åren....

beror på hur lättväxlad hästen är, men jag brukar tänka längre lägre form och slappna av mer i armar, ben och göra halvhalt å driva fram traven med sätet.:smirk:

"Felet" storhästryttare gör på "normalt" tränade islandshästar är att man rider med för mycket bettkontakt.

Så gjorde jag med min första isis efter att ha ridit "storhäst", pausat ett par år, ryggskada vilket resulterade i islandshäst och ingen instruktör :o .

Jag hade tur, min tjej ville gärna trava när hon var i lägre form, så det gick bra ändå ;)

Nu vet jag bättre. Men jag behöver rida andra hästar ibland då det på min oftast räcker med en vinkling av höfterna tillsammans med drivning för att han ska välja trav eller tölt, även i byten däremellan. Nackdelen är att jag har dålig balans ibland pga en ryggskada vilket gör att jag inte alltid kan vara så precis, men som tur är så har jag en senior som är väl grundriden, så det är mer en bonus att det även går med enkla medel ;)

Som ni kanske redan sagt. Är de enklast å stå Upp å lätta på handen om ni ska ha trav, på en svår travad häst, om den travar lätt är de bara att göra som "Normalt"

När hästen har balansen och travar på bra, kan man sätta sig ner( eller rida lätt) och ta mer kontakt i munnen på den och börja arbeta ner mot form:P

Kan som sagt skilja lite på pållarna. Med våra islandsfödda fungerar det med halvlätt i sadeln, kalsingarna inte rumpan i sadeln, lätt tryck på manken samtidigt som jag driver framåt och säger "brokk". De flesta räcker det med att driva på och säga "brokk" eller litet tryck på manken när det lärt sig det. Hur tyglarna hålls beror på i vilken form traven ska gå.
En häst med bra balans sätter i bakhoven aningen före framhoven och då får du en väldigt mjuk trav, vilket jag föredrar och många islandshästar är bra på.

Rolle
Islandshästar på Lösdrift

Senast ändrad:

Min häst lärde jag att trava på kommando från marken, sedan tog vi med det upp i sadeln. Men hon hade väldigt lätt för sej. Sedan har jag ridit flera ganska olika hästar. De flesta räcker det att låta hästen vara lite lång, men därmed är inte sagt att det är rätt, utan mest en nödlösning när inte bättre skolning finns i botten. Som ryttare lär man sej med tiden att känna in när hästen är "laddad" (balanserad) för en viss gångart, och då kan man passa på att lägga in den. Det är en känsla. "NU men inte nu." En skicklig ryttare kan förstås framkalla den rätta laddningen på begäran. Men det är en början.

En häst som har svårt för trav kan man träna in traven genom att träna skolan öppna och ta traven ur det. Det tar lite tid, men hästen lär sej på köpet att bära sej rätt från början.

Då ni driver med skänklarna - är det hälarna eller hela skänklarna, och nu menar jag i traven? (Tänker på skillnaden mellan dressyr och ar tex, vill veta hur islandsvärlden ser på detta)
QUOTE]

I likhet med AR använder man inte hälarna på isis. För att använda språkbruket från AR så ger man ofta hästen lång och låg ram för trav. Kort och hög för tölt. Man rider hästen genom ryggen ganska mycket. Man är ju tvungen eftersom de är så påverkbara. Men som sagt det finns ju alla varianter.

Jag rider alltid lätt i traven. Så fort jag börjar rida lätt så travar han. Mycket pga av att jag upplever att det är lättast för min häst att förstå vad jag vill då, tydlig skillnad mot tölt alltså.
Händerna har jag på samma sätt som i tölten (dvs. som "vanlig" ridning). Detta beror på att jag vill att han ska gå i en samlad trav i rätt form. Ngt som jag iaf inte lyckas med om jag lutar mig fram, sänker händerna etc. som många islandsryttare gör. Då får jag en slängtrav...
Det kanske inte är rätt, men det är vad som fungerar på min islandskille :-)
Hoppas på att senare även kunna sitta ner och arbeta honom i samlad trav, men det är ngt som får komma sen. Det krävs nog en del sitsträning för mig innan jag tydligt med sätet kan visa skillnaden mellan trav och tölt.

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 875
Kropp & Själ Har precis börjat med medicinen Abilify (10 mg) på grund av psykosliknande tillstånd, vanföreställningar och paranoia. Har för några år...
Svar
2
· Visningar
695
Senast: Skin
·
Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 698
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 339

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka