isbit till häst?

Sv: isbit till häst?

Mm, ja, vi har -13 grader här nu på morgonen i nordöstra Skåne och det är ju inte så varmt det heller... Fast det är otroligt vad mycket värme hästar måste avge! Mina två står i ett litet oisolerat kallstall. Det var bara lite tunna isskärvor i kanterna på vattentunnan och det kändes "varmt" när man öppnade dörren så det måste vara många, många grader varmare inne i stallet, jämfört med utetemperaturen. Mina står för övrigt utan täcken, och verkar må jättebra på det.

Titta på hästen om den fryser. Är muskulaturen spänd, hålls svansen spänd (netryck mot rumpan) osv. Gör den inte det är det ingen fara! Vi har just nu -23 grader, jag bor på gränsen mellan småland och östergötland. Jag har täcke på en av hästarna i stallet. De andra 4 klarar sig utmärkt utan! Men det är hyfsat vindstilla och ingen nederbörd. Det är 3 halvblod och 2 gatukorsningar.

Min spontana tanke är -Kan du inte nå ägaren och fråga hur hästen brukar klara liknande väder? Och om det ev finns något täcke att tillgå? Om den nu ens fryser?

Den andra spontana tanken är -Jag skulle bli skitförbannad om någon lade ett fleecetäcke på någon av mina lösdriftshästar. Ett blött fleecetäcke är som att be om en sjuk häst.

Rent generellt brukar inte kyla vara ett problem, dock vind och väta.

Vidare kan jag tipsa om att det finns en vädertrd på Senior för de som vill diskutera väder.

//Waern

Jag hade inte satt på dem fleecetäcken om jag bott i delar av landet där luftfuktigheten är högre, men här är det behagligt snustorrt, och jag vågar sätta en hundring på att ingen nederbörd kommer att falla inatt. Det är klart att fleecetäcken inte är det optimala om de nu ska täckas, men liiite skillnad borde de väl göra? Jag hade liksom inte råd med vintertäcken till två hästar som inte är mina, men kostade på mig dessa. Hästarna kanske bara tycker att jag är konstig, men själv sover jag nog lite bättre iaf.

Jag är nog lite nojig eftersom jag själv åker iväg över jul, gör allt jag kan för att min kuse och hennes polare ska ha det så bra som möjligt när jag är borta: Har köpt grejer till- och fått hjälp att bygga samt installera hemmagjord thermobar, gjort halmbädd i lösdriften, skrivit värsta långa "skötsel"-listan till de som skall ha hand om dem i jul och nu då täckat dem alla...

Och hur har du tänkt ifall de lägger sig i snön eller rullar sig. Då kommer fleecetäckena bli fulla av snö som kommer att smälta och då har hästarna två dyngsura innetäcken på sig.

Bra med en thermobar och halmbädd men innetäcken ute är verkligen ingen hit.

//Waern

Hästen går alltid utan täcke, oavsett väder och temperatur. Förra vintern hade han dock bra mycket mer vinterpäls än denna, och det är därför jag reagerar... Även om jag inte äger dessa två hästar så är det mest jag som rår om dem. Jag motionerar dem, visiterar, ryktar, tar hand om ev sår, mockar, är den som oftast utfodrar etc. I gengäld har jag min häst i princip gratis där. Ägaren skulle inte bli "skitförbannad" av att jag så att säga tog mig en sån frihet att jag lade täcke på dem. Klart att jag kan ringa och fråga, ville bara höra vad andra tycker.

Du har dock rätt i att det inte vore en hit om han rullar sig...

Det enda utetäcke som finns att tillgå är förresten ett regntäcke (kan kanske funka med det ovanpå fleecetäcket...), så det behöver jag inte ringa och fråga om.
Det rör sig om hästar vars ägare inte har så mycket intresse av att ägna sig åt dem längre, men som tycker om dem och är glad att jag tar mig an dem.

jag hade lagt på fleece+ regntäcke! Bara ett fleece ute blåser det lätt igenom, med fleece kombinerat med regn borde värma och skydda lite iaf.

Ett regntäcke ovanpå fleecetäcket är jättebra!

Som tur är så är inte jag och den där hästägaren av samma skrot och korn. Hade det varit min häst hade du inte behövt fundera på täcken. Det hade isf redan varit löst.

Frid.

//Waern

Mitt spontana svar är att man ser på hästen om den behöver något mer.

Jag har haft mina unghästar på lösdrift ända tills det varit dags för inridning. Ibland längre än så.

Minns när vi visade en unghingst (halvblod) på rådgivande. Vi fick frågor om han varit täckad. Nä, han hade gått på lösdrift med fri tillgång på bra silage. Han var kortpälsad och blank som en mink.

Det finns fryslortar. Hade ett sto som frös så fort solen gick i moln ;) . Men det är undantag. De absoluta majoriteten av hästar klarar sig utan täcken om de bara fodras med tillräckligt bra (grov-)foder.

Jag täckade de jag red. Först för att de inte skulle sätta vinterpäls och sedan när pälsen kom klippte jag och då behövde de täcket för att hålla värmen utan pälsen.

Så nej, en häst som är van att gå ute och anpassat sig till det fryser sannolikt inte. Inte om den får bra mat.

Man kan se på olika sätt om hästen fryser - en av mina tex blir grinig på de andra hästarna. En annan står kvar i lösdriften men går ut om hon får två täcken (dock inte om det är för jäkla kallt) Utan täcken skulle hon stå och huttra synligt.

För övrigt har vädret varit knepigt häruppe i år. Jag bor visserligen inte vid kusten utan inlandet men det har varit fuktig luft och slask här med :confused:
Lyssnar man på "de äldre" så brukar det absolut inte vara så här. Det känns fortfarande fuktigt ute ibland tycker jag. Riktigt råkallt utan den torra fina kylan är inte kul...

Man kan se på olika sätt om hästen fryser - en av mina tex blir grinig på de andra hästarna. En annan står kvar i lösdriften men går ut om hon får två täcken (dock inte om det är för jäkla kallt) Utan täcken skulle hon stå och huttra synligt.

För övrigt har vädret varit knepigt häruppe i år. Jag bor visserligen inte vid kusten utan inlandet men det har varit fuktig luft och slask här med :confused:
Lyssnar man på "de äldre" så brukar det absolut inte vara så här. Det känns fortfarande fuktigt ute ibland tycker jag. Riktigt råkallt utan den torra fina kylan är inte kul...

Just sådana tecken tycker jag mig se hos den här hästen! Han är grinig mot de andra hästarna, och står mest inne i lösdriften. Samtidigt så känner jag inte honom SÅ väl att jag kan tolka det som bombsäkra tecken på att han fryser; jag har bara ägnat mig åt honom på daglig basis de senaste fyra månaderna, sedan jag skaffade min enga häst. Innan dess utfodrade jag mest, ryktade nån gång ibland och red någon gång i månaden. Han har dessutom haft liknande sura perioder under den här tiden, pg a kraftig mugg och ömma hovar, så jag har aldrig fått lära känna honom som helt och fullt nöjd med tillvaron... Men nu kommer ägaren hem om några dagar, och får ta ställning till täckning eller ej då.

KL

Det är märkligt vad en hästpäls ändå kan hålla för! Igår var det ca -17 grader på kvällen när jag gick ut till hästarna. Vet ej temp i stallet, men varmt var det INTE. Jag tog av mig vantarna och stod och VÄRMDE mig under shettisens man. Hon var så varm och go! Man kanske skulle spara hästhår vid fällning och klippning och göra sig en kofta...:idea:;)

Känns som att detta är lite OT, men jag tänkte ändå bidra med att veta att det varit -17 grader en vintermorgon hos mig i Skåne (bor inte i närheten av någon mätstation). Vet inte exakt vilket år, nån gång mellan 1998 och 2003. -17 är inte -23, men om det varit en dipp under natten vet jag inte. Jag var i alla fall ute och red på morgonen, det blåste satan och jag höll på att dö. :p

En f.d stallkamrat sparade vinterpäls från sin häst (päls som en mammut) och gjorde garn och stickade en mössa. Det var den varmaste mössa hon nånsin haft sa hon. :D

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 362
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 056
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 797
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?