Isabell eller fux?

Evergreen

Trådstartare
Vilken färg har min häst?

Han är reggad som fux, men jag har sedan det att han blev "vuxen" alltid tänkt på honom som isabell.
Men häromdagen slog det mig att han kanske är fux ändå? Hur vet man?

Lite olika bilder:

Föl:



4 år:


Nu:
img_8924_53ecdeb39606ee3181c05282.jpg

img_0248_54552a939606ee0e69229f01.jpg


(Ber om ursäkt om det redan finns någon typ av "bestämma-färgen-tråd", i så fall har jag helt missat den och moderatorn får gärna flytta mitt inlägg dit! :) )
 
Han kan. Vara vilket som.
Fuxanlaget spänner över otroligt många nyanser.
Den färg din häst har kallades för för linfux, om denna inte är isabelll vill säga.

Går som skrivit innan att kolla genom
 
Solklar isabell, jättetydligt på fölbilderna och den där han är klippt. De andra två vuxenbilderna skulle teoretiskt kunna vara en knepig fuxnyans, men i min värld är det där definitivt en isabell.
 
Den där hade jag aldrig ens tänkt tanken att den skulle vara fux (när man vet att den har en isabellförälder). I min värld är det en klockren isabell.

//ameo, ID-kontrollant sedan 12 år eller nåt...
 
Förstår inte hur den kunde bli reggad som fux?!
Är man ändå osäker kan man skicka in ett gentest för färg.
 
110% säker på isabell.

Deras nyans skiljer sig från fux. Speciellt ser man det på benen, en fux ser ofta ljusare ut på benen, men en isabell är ofta mörkare. Här ser du det på den mer "chokladiga" nyansen runt has och knä.
 
Tack för era svar! Intressant att läsa ;) Jag fortsätter nog att kalla honom för isabell även fortsättningsvis! :)
 
Tack för era svar! Intressant att läsa ;) Jag fortsätter nog att kalla honom för isabell även fortsättningsvis! :)
vill du ändra det i passet också?
ta i så fall ut en ID-kontrollant som gör en ny ID-beskrivning (och läser av chipet), sen skickar du in det ihop med passet till registrerande förening.
 
Hej!

Jag tycker färger är superkul och undrar bara varför han är isabell och inte flaxfux? Hur ser man skillnaden när de är så mörka.
TS: Superfin!!!

/Lavinia
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 367
Senast: Mabuse
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 200
Senast: Gabby_Ossi
·
  • Artikel
Dagbok Nu kommer jag med en sån relationstråd igen. Men jag känner att ni här på Buke alltid säger så kloka saker och jag vill gärna höra hur...
Svar
7
· Visningar
1 343
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 097

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Provridning
  • Dressyrsnack 17
  • Hage

Omröstningar

Tillbaka
Upp