Irriterad på dagmamman!

Status
Stängd för vidare inlägg.
J

Jippo

Idag när jag lämnade Hannah blev jag verkligen skitsur på hennes dagmamma :devil: Jag har alltid tyckt att hon varit så bra och Hannah har vekligen trivts där och det har aldrig hänt på 6 månader att hon gråtit när jag lämnade henne; förrän idag! Idag var hon helt förtvivlad och jätteledsen, men vi gjorde inte så stort väsen av det utan gjorde ungefär som vanligt vid lämning, ändå var hon otröstlig. Hon har varit en del sjuk, och vi har varit i fjällen, så det har lett till att hon inte varit lika mycket där senaste månaden, sen är hon nu i den åldern också (1 år och 9 månader) när separation kan vara jobbigt. Så jag tyckte inte det var så konstigt, men dagmamman fräser åt mig; "Ja hon har ju inte varit här så mycket så det är ju inte konstigt att hon är ledsen. Hon har varit hemma med dig för mycket!"

:eek: :eek: :eek:

Kan barn som inte ens är två år vara hemma med sina föräldrar FÖR MYCKET??!! Hon är hos dagmamman 2-3 dagar i veckan beroende på hur jag jobbar (jobbar skift som sjuksköterska, och varvar dag, kväll, natt, helg), och när jag är ledig så är hon hemma med mig för jag FÅR JU INTE lämna henne mer, när jag själv är ledig t.ex! Jag kan ju inte lägga mitt schema annorlunda för att hon ska få mer timmar där, det är ju inte meningen. Jag har ju skaffat barn för att jag vill vara med henne, och jobbar helt normalt enligt min arbetsgivare (varken konstiga tider, eller långa pass för att de ska bli färre), hu menar dagamman då då??! Hur ska hon kunna vara mer när jag själv inte jobbar mer??

Det konstiga är att min svägerska som också är dagmamma och jobbar ihop med ovanstående, alltid sagt att föräldrar utnyttjar systemet och lämnar sina barn mer än de får, de hämtar aldrig i tid, ser till att få ärenden gjorda mellan jobb och hämtning osv. i all evighet, och då undrar jag hur det går ihop med att de tycker att ett barn är för lite... Eller är det skillnad på familj och familj??!! :mad:

Nä, jag blev bara så sur på henne, för att hon inte kunda tänka snäppet längre, att det kanske finns många olika anledningar till att hon var ledsen, och inte ge mig dåligt samvete för att jag själv vill vara med mitt barn.
 
Sv: Irriterad på dagmamman!

Jag tror inte att hon menade så illa som det lät.

Hon menade nog precis vad du själv skrivit - att hon varit med dig så mycket på sista tiden av olika orsaker att separationen blir jobbigare - inte att det är något FEL att hon varit med dig.
 
Sv: Irriterad på dagmamman!

Rent spontant skulle jag säga att dagmamman hade en dålig dag. Lite dumt kanske, då hon har ett serviceyrke.
 
Sv: Irriterad på dagmamman!

Det finns inget som är svårare än att samarbeta med föräldrar när den bindande länken är just barn.

Egna barn är ett heligt territorium och om man inte tycker man kan kritisera eller övht lägga sig i gällande ngn annans häst eller hund ja då ska man veta att ngn annans barn = radioaktivt och högexplosivt område!

Det jag vill säga är att jag beundrar de som jobbar med barn och står ut med föräldrarna som representerar hela färskalan och tusen olika fixa ideer!!
Tro :devil: personalen beter sig både irrationellt och ambivalent!!

Serviceyrke eller inte, det är helt klart ett av de mest utsatta och personalen är inte mer än människor!
 
Sv: Irriterad på dagmamman!

Jag tror dagmamman tog det personligt när Hannah visade att hon inte ville vara där. Och för att du inte skulle tro att det var fel på henne (dagmamman) var hon tvungen att snabbt hitta en förklaring.

Förklaringen är väl rimlig, men att den uttalades surt berodde nog på att dagmamman kände sig kass när hennes dagbarn inte ville vara där.
 
Sv: Irriterad på dagmamman!

Ta en diskussion med dagmamman om du kanske kan få lämna några fler timmar om du skulle vilja det. Där jag har jobbat (iofs på förskola) har vi med föräldrar som jobbar skift diskuterat fram ett schema som är bra för barnen. Det är inte bra för "små" barn att vara i omsorgen "sporadiskt", utan det blir ofta som du beskriver - ett bakslag där barnet inte vill bli lämnat.

Jag tror inte att din dagmamma menade nåot illa med det hon sade, även om hon uttryckte sig dumt.
 
Sv: Irriterad på dagmamman!

havreflinga skrev:
Jag tror dagmamman tog det personligt när Hannah visade att hon inte ville vara där. Och för att du inte skulle tro att det var fel på henne (dagmamman) var hon tvungen att snabbt hitta en förklaring.

Förklaringen är väl rimlig, men att den uttalades surt berodde nog på att dagmamman kände sig kass när hennes dagbarn inte ville vara där.

Om detta verkligen ÄR förklaringen anser jag att det är en väldigt oprofessionell dagmamma!
 
Sv: Irriterad på dagmamman!

Yamaha skrev:
Om detta verkligen ÄR förklaringen anser jag att det är en väldigt oprofessionell dagmamma!

Ja, kanske det. Jag är så van vid att folk i allmänhet (oavsett yrke) är ungefär så, så jag blir inte förvånad. Men kul är det ju inte.
 
Sv: Irriterad på dagmamman!

Jippo skrev:
Nä, jag blev bara så sur på henne, för att hon inte kunda tänka snäppet längre, att det kanske finns många olika anledningar till att hon var ledsen, och inte ge mig dåligt samvete för att jag själv vill vara med mitt barn.

Visst blev det lite fel och konstigt, man det är väl ändå inte hela världen?
Ta ett snack med henne, berätta att du blev sårad, och fråga om hon har någon enkel lösning på "problemet":idea:
en dagmamma är ändå bara en människa, och gör fel i yrkeslivet, lika gärna som andra gör fel i sina jobb....

Ja... jag är dagisfröken, och vet hur lätt det kan bli fel... utan att någon menar något illa, vi tar ju ändå hand om det käraste ni har, och då gäller det att vara "smidig" så att man inte klampar i.
Det är ett underbart yrke:love: ! men inte helt lätt.....

Hoppas att allt löser sig för er.

* Jenny *
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 523
Senast: Modest
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 029
Senast: Elendil
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 626
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 801

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp