Sv: Irland

Jodå visst trivdes hon hos Charlie men som alla vet så behöver man flytta på sig för att komma vidare ibland.. Hon styr kosan mot england..
Håller med dig Ninni, tycker inte att det är det bästa direkt att låta hästen rulla sig när man håller i den. Och vissa av hästarna tog en bra stund innan dom rullade.. dvs man fick sadla upp nästa häst i raketfart gånger hundra...

Förstår dig malanmjöl.. Själv så tänker jag resa och jobba utomlands först och sen komma hem och köpa häst..

Någon som gar tips på saker att tänka på när man träcker på Irland?

Så har jag också tänkt, även om det känns svårt emellanåt. Jag måste dessutom plugga vidare sen och ska man sticka utomlands ska man ju göra det nu..

Så har jag också tänkt, även om det känns svårt emellanåt. Jag måste dessutom plugga vidare sen och ska man sticka utomlands ska man ju göra det nu..

Helt rätt! Passa på och gör det nu! En utbildning är en färskvara och om du pluggar först och sticker sen är din utbildning inte värd lika mycket som den är när den är ny.

Och jag har alla sorters j-a utbildningar ens föräldrar vill att man ska ha för att ha nåt att falla tillbaka på :angel:. Men så mycket kan jag säga: det man ALLTID kan falla tillbaka på är hästjobb:D . Är man en duktig hästskötare har man alltid jobb - i stort sett överallt i västvärlden.

Lita på mig, jag är urgammal och har jobbat med chefsrekrytering och jag har sett en massa arbetslösa gubbar som har varit stora, kaxiga chefer. Hade dom kunna mocka skit hade dom inte behövt gå arbetslösa och belasta samhället!:p

Haha! :D Det låter prima!

Kommer antagligen läsa till veterinär (om jag kan tråckla mig in någonstans) så 5,5 år är ju rätt länge att vänta. Är dessutom skoltrött nu så hade aldrig velat börja plugga direkt... :crazy: Problemet med att åka iväg är ju bara att 1 år lätt blir fler...:angel:

Haha! :D Det låter prima!

Kommer antagligen läsa till veterinär (om jag kan tråckla mig in någonstans) så 5,5 år är ju rätt länge att vänta. Är dessutom skoltrött nu så hade aldrig velat börja plugga direkt... :crazy: Problemet med att åka iväg är ju bara att 1 år lätt blir fler...:angel:

Du kanske kan försöka få jobb hos en veterinär. Det finns ganska många veterinärer som har några hästar i träning också. Jag jobbade hos en i USA - han hade visserligen lagt av veterinärandet för han blev trött på alla knäppa djurägare... Vi hade ganska många veterinärstuderanden som jobbade hos oss över somrarna och vi hade hysteriskt kul!

Du känner väl till Staffan Lidbeck? Han är ju också amatörtränare och det finns sådana överallt.

Många som blir hästveterinärer blir det för att dom håller på med hästar. Och du kanske kan läsa till veterinär i England eller på Irrland eller vart du nu väljer att åka så behöver du inte åka hem. Med EU är det så mycket lättare och CSN ställer upp i alla lägen :smirk:.

Lycka till!

Tack! Problemet är bara att det kostar ju en hel del per år att läsa utomlands, men tanken har slagit mig. Annars så siktar jag mot danmark som alla andra skåningar.. :angel: ;)

Åk!

Jag sökte veterinärutbildningen i Köpenham, men räknade inte med att komma in. Hade börjat fundera på vad jag skulle göra istället. Gick arbestryttarutb. i Strömsholm sommaren efter gymnasiet och hade tänkt att jobba med galoppen. Om det gick bra fanns där även lite tränardrömmar, men intagningspoängen sjönk. Och jag kom in i Köpenhamn.
Var riktigt skoltrött, och hade sagt att om jag nu mot formodan skulle komma in skulle jag tacka nej. Men det gick ju inte. Kom precis in, och vågade inte tacka nej.

Hjälpte till i ett galoppstall så mycket jag kunde, men det blev mindre och mindre tid till det. 4.e terminen ingen alls.
Sen tog jag ledigt och lärde mig rida western och tränade min danska i ett halvår.

Ska nu försöka börja läsa igen. Tror det kommer gå bättre nu. Är lite mer motiverad. Är inte någon bra ide att börja på veterinärutbildningen om man inte är motiverad. De flesta som började när jag började hade haft minst 2 år ledigt efter gymnasiet.

Så känner jag med, därför tänker jag inte ens söka i år! :angel:
Men som det ser ut nu lär jag komma in i Danmark, såvida de inte ändrar det nu för att få bort svenskarna.. :(

Men då är du snart färdig väl?

Låter som en bra idé..
Det jobbas för att fler ska tas in på andra meriter än betyg, men det är inget hinder att man är svensk. Har en kompis som kommit in på det.

Kommer ta minst 4 år till innan jag är färdig.
Läste bara hälften av kurserna förra vårterminen, så tar resten av dem nu. Börjar 3:e året (mitt 4:e med pausen inräknad..) till hösten.

Ok, just det tänkte 4:e året när du sa terminen!

Lite off topic, men är det en tuff utbildning när man väl kommit in? :crazy:

Är ganska tufft. Finns de dagarna då jag saknar att ha lera upp till knäna efter att ha hämtat en häst i hagen. :crazy:

Det finns de som hinner pendla till sverige och ha egen häst. Och det finns de som hinner jobba bredvid. Och sen finns det dem som inte hinner något annat än att läsa. Det beror lite på hur man lär sig och hur bra studietaktik man har.
Det är perioder när man är väldigt mycket i skolan, och har mycket att läsa också. Men det är värt det. (Tror jag)

Brukar försöka tänka på de dagarna jag inte behöver gå ut i ösregn, när det blir lite jobbigt. Ibland hjälper det.

*kl*

Välkomna om ni kommer hit, jag älskar Irland och har inga planer på att flytta hem! Det finns massor av hästjobb här och är man intresserad av galopp lär det inte va nåt problem att få jobb.

Jag jobbar själv inte med hästar och kan inte hjälpa dej med namn, men det verkar ju som att du löst det? Tog du jobbet?

Tack tack:) ... Jepp nu är det löst. Jag tog inte jobbet hos Charlie, fick ett helt nytt annat jobberbjudande genom en annan svensk hinderryttare. Är hos en för mig okänd tränare men vitt jobb, sjysta arbetstider, bra betalt och jag får åka på löp och kommer jobba med en svensk. Så hoppas det blir bra...Åker på tisdag.. yiiihaaa!!

Va kul! Kilkenny ska va superbra å festa i, och slottet är jättefint också.

Hoppas det blir ett lärorikt jobb!

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 315
Senast: Lady_S
·
Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
967
Senast: Tora
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 539
Senast: fixi
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 206
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar