Irish cob och Tinker

T

Tosa

Vad är det som skiljer dessa raser åt? Jag trodde länge att det var samma ras, men eftersom de har olika rasföreningar så är det väl inte så? :confused: Båda raserna har ju samma kroppsbyggnad, kommer från irland/england, ung. samma mått på mkh. (tinker 135-170, irish cob 128-170), används till både ridning och körning. Skulle vara roligt att veta skillnaden! :)

Jag tror att det är samma ras, läste någonstans (ridsport?) att de har olika rasföreningar för att de har olika åsikter om rasen. Men jag vet inte om det stämmer.

Detta har diskuterats många gånger här och VARJE gång har det slutat med att vi måste plocka bort tråden för att tvåp av användarna här är engagerad i varsin rasförening och inte kan låta bli att börja kasta skit på varandra.

NI vet vilka NI är, kan ni ge F*N i att göra det den här gången och hålla er till fakta???? (SLUTA skriva i stället för att kasta skit! :devil:)

Och till Er som läser den här tråden, vore tacksam om Ni ville hjälpa oss moderatorer och meddela oss om Ni ser något som börjar likna pajkastning och skitsnack. Tack på förhand!

Jag vill INTE ha några svar där det blir osämja mellan de som stödjer varsin rasförening och meddelar i så fall detta. Jag undrar bara om de ursprungligen är samma ras och har delats till 2 raser pga andra användningsområden eller annan orsak!?

tja, inte ens detta är rasföreningarna ense om. :crazy:
Men det är nog "i princip" samma hästar, med vissa undantag.

Jag maste bara meddela att man i Sverige bor byta namn pa tinker hastar. Tinker ar ett skallsord, precis som svartskalle, nigger eller dyligt.
Tinker ar ett mycket daligt ord for en "traveller", sa snalla ni, byt namn.
Det riktiga namnet pa dessa hastar ar Irish cobs. Tank om nagra travellers horde er?? :crazy: :o

Det är inte bara i Sverige som det heter Tinker utan också i Holland, Tyskland mm. Som sagt vill jag inte veta vad som är rätt och fel att kalla dom, utan om de kommer från samma ursprungsras och hur man skiljer dom åt vid registrering. Ska jag registrera en häst som Tinker el. Irish cob och beroende på vad? Någon måste ju veta hur de har blivit uppdelade från början utan att "klanka" ner på den andra.

Sv: Irish cob och Tinker

För att registrera din häst ska du först rastypa den. Mitt råd att själv bilda dig en uppfattning om de bägge föreningarna för att sedan välja var du vill registrera den (såvida den går igenom rastypningen).

Det rätta namnet på dessa hästar anser jag vara GYPSIE HORSE.

Idka skrev:
Det rätta namnet på dessa hästar anser jag vara GYPSIE HORSE.

Nej, det haller jag verkligen inte med om. Travellers (tinkers) ar inte nagra zigenare, och bor darfor inte kallas for det. Daremot ar de ett resande folk, lite nomad-kultur.
Pa Irland heter dessa hastar Irish Cobs, eller hairy legged cobs. Rasforeningen som utfardar passen heter The Irish Cob Society .

Oavsett om vissa svenskar inte kan komma overrens om rastypen, eller vad det nu ar de faktiskt brakar om, ska dessa hastar inte kallas for tinker-hastar. Tinker pa engelska ar ett skallsord for en manniska som ar lite av en andra klassens medborgare. Det ar varre att kalla nagon for tinker, an vad det ar att kalla nagon for blatte, svartskalle eller nagot annat ord i samma klass.

Men varför vill man ha kvar namnet som skällsord...? Är det inte bättre att det förknippas med något annat?
Även fast namnet tinker på hästrasen inte är vanligt där du bor betyder det inte att det är likadannt i resten av europa.

Idka skrev:
Men varför vill man ha kvar namnet som skällsord...? Är det inte bättre att det förknippas med något annat?
Även fast namnet tinker på hästrasen inte är vanligt där du bor betyder det inte att det är likadannt i resten av europa.

Alltså, ORDET "tinker" betyder på engelska "tattare" el. dyl. Skall man ändra på det måste man ändra på engelska språket. Tänk dig om du kom utomlands och träffar på den svenska rasen "tattarhäst". Inte skulle man tycka att namnet var trevligare för att icke-svenskar inte förstår själva betydelsen?

Sedan tror jag att alla är överens om att Irland är hemlandet för rasen/raserna och att det är hos travellers (resande på svenska) och i deras hästavel rasens ursprung står att finna. Därför tycker jag det är på sin plats att ge rasen ett namn som travellers inte känner sig kränkta av.

Indy

IndianaJones skrev:
Sedan tror jag att alla är överens om att Irland är hemlandet för rasen/raserna och att det är hos travellers (resande på svenska) och i deras hästavel rasens ursprung står att finna. Därför tycker jag det är på sin plats att ge rasen ett namn som travellers inte känner sig kränkta av.
:bow: :bow: :bow:
Precis vad jag menat, men inte varit tillrackligt smart for att fa fram. Jag kan avn beratta en litn historia hur en svensk man i 45-ars aldern kom hit till Irland for att kopa hastar. Handlaren han hade som mellanhand tog med honom till ett "traveller camp" for att titta pa nagra Irish Cobs.
For att gora en lang historia kort sa sa den svenska mannen vid flera tillfallen tinker horse, och tillslut tappade "travellerna" talamodet och dangde mannen. De lever ju lite efter sina egna regler och samhalls struktur, dessutom har de daligt rykte pa Irland, sa de ar ju redan paranoida over att personer ser ner pa dem.
For mej spelar det ingen roll hur hastarna ser ut eller vem som gillar vilken typ - men man maste visa respekt for andra manniskor, aven fast det ar annorlunda i ens egen kultur!!

Jag vet att det är ett skällsord, men eftersom namnet är så pass utbrett i europa börjar det förknippas mer som ett namn på en hästras.

För er som är intresserade av att läsa mer kommer det här en text från stuteri Kushti Grai;

"Tinkerfolket är ett folkslag som inte är besläktade med Romerna. Det är ett kringresande folkslag som ofta förekommer på Irland men även i England, de är dock inte kända för att vara uppfödare av hästar utan drog ofta sina kärror för hand när dom vandrade efter vägarna förr i tiden. Namnet Tinker översatt är ett skällsord liknande "tattare" eller "svartskalle", så att kalla en hästras för svartskallehästar eller tattarhästar klingar väl inte så bra och stämmer alltså inte heller med att det är "Tinkers" som fött upp och avlat fram denna hästtyp.
Romerna
Nu i dag så är det väldigt få Romer som kan säga att de är till 100% av Romaniblod, men de folk som föder upp och bedriver hästhållning är väldigt måna om sina hästar. De är ofta det enda kapital man äger och hästarna byts eller säljs för att ge en liten extra inkomst eller för att förhöja värdet på sina tillgångar. Det är vanligt att man håller ca 5-6 hästar, som byts och handlas med hela tiden, i en familj. Det är väldigt viktigt att dessa hästar håller hög standard till både utseende och utbildningsnivå för att säljaren ska få ut ett så högt pris som möjligt.
Priserna kan variera från några hundra pund upp till över tio tusen pund för ett riktigt bra exemplar.

Idealet är en häst av god typ med vacker färgteckning ca 50/50 svart och vitt och inte för stora vita tecken i ansiktet. Hästar med blå ögon anses fel och betraktas som ett dåligt omen. De säljs ofta väldigt billigt till traktens hästhandlare.

Romerna vet exakt vilka hästar som hör till vilken typ och de har aldrig fört något register eller liknande för sina hästar, utan avlar på bra kvalitet och till det ändamål de vill använda hästen till.

Romerna benämns idag ofta som Zigenare, Gypsys eller Travellers i England och på Irland.

Från början så reste detta folkslag över hela Europa och för flera hundra år sedan kom de till England. De hade redan då hästar med sig, men dagens utseende på Romanihästarna kan härledas till omkring mitten av 1800 talet. Hästrasen är alltså inte irländsk på något vis, inte ens engelsk, utan snarare europeisk.

Än i dag kan man se detta folkslag på vägarna både i England och på Irland och den stora höjdpunkten inträffar en gång om året, den första veckan i juni, då man möts i den lilla byn Appleby för att sälja och byta hästar och utrustning. "

Idka skrev:
Jag vet att det är ett skällsord, men eftersom namnet är så pass utbrett i europa börjar det förknippas mer som ett namn på en hästras.
"

Tyvärr är det väl så att hästfolk i världen inte är så utbredda som man kanske tror, och jag personligen hajade till första gången jag såg benämningen Tinker eftersom det är samma sak i mina öron/ögon som "tattare" alltså "svartskalle".
Även om det kanske inte väcker så mycket anstöt å mänskliga vägnar så är det väl ändå rätt fräckt mot hästarna att ge dem ett så nedvärderande namn, tycker jag.

I övrigt är jag tämligen övertygad om att det är samma ras men att det är oenigheter hos människor som gör att det är två föreningar.

Gypsi wanner horse, alltså Zigenarvagnshäst, är väl egentligen det namn som klär hästen rätt - för det är vad de egentligen är.

Nu blir jag verkligen lite forvirrad. Texten ar sa motsagelsefull.

Idka skrev:
"Tinkerfolket är ett folkslag som inte är besläktade med Romerna. Det är ett kringresande folkslag som ofta förekommer på Irland men även i England, de är dock inte kända för att vara uppfödare av hästar utan drog ofta sina kärror för hand när dom vandrade efter vägarna förr i tiden.
Nej, det stammer inte. Travellers (tinkers) har 2 stycken sorters hastar, Irish Cobs och en mindre typ av travhast. Kvinnorna och barnen korde "huset" med cobben, medans mannen akte framfor med travarna for att hitta en lampig plats att sla lager pa.
Cobben behovdes for att dra "huset", medans travarna behovdes for sin snabbhet och uthallighet. Annu idag har travellers dessa tva raser. Inte for samma anvandnings omraden kanske, men de avlar fortfarande upp dessa hastar.
trav02.jpg

Denna bilden togs 1950.

Romerna benämns idag ofta som Zigenare, Gypsys eller Travellers i England och på Irland.
Men det stod ju nyss att travellers inte var slakt med romerna?? :confused:

Än i dag kan man se detta folkslag på vägarna både i England och på Irland och den stora höjdpunkten inträffar en gång om året, den första veckan i juni, då man möts i den lilla byn Appleby för att sälja och byta hästar och utrustning. "
Pa Irland ar det Ballinasloe Fair i oktober som ar hojdpunkten for travellers. Men det saljs aven andra hastar och ponnier dar.

For mer information om travellers tycker jag att du ska kolla denna lanken.

Nedan ar bilder pa romani gypsies och deras hastar. Jag kan ju ha fel, men jag tycker inte att nagra av dessa hastar ser ut som de Irish Cobs/tinkerhastar vi har idag, medans de hastarna som travellers har pa Irland ser precis likadana ut. Forhoppningsvis tar det bort din teori pa att "tinkerhasten" skulle vara en europeisk ras, och inte en irlandsk ras.

wagon03.gif

Romani Gypsies 1906

heron.jpg

Romani Gypsies i Brough Fair 1911

app7.jpg

Romani's i Appleby Hill

app2.jpg

app9.jpg

Liknande trådar

Avel Vad är skillnaden mellan de två raserna egentligen? Jag har nämligen aldrig fattat det... Om jag googlar "Irish Cob" resp. "Tinker"...
2
Svar
23
· Visningar
4 318
Senast: Görel
·
Avel Jag har hört att rasen heter Irish Cob och Tinker är ett "skällsnamn" för rasen? Ett annat namn än tinker är också "irish busterd" ;)...
2
Svar
37
· Visningar
20 747
Senast: amkm
·
Hästvård Tänkte höra med er som har mer erfarenhet av ledproblem än jag, vad ni tror om framtidsutsikterna för den här hästen...
2
Svar
38
· Visningar
7 372
Senast: Ingela_S
·
M
Avel Jag undrar vad som igentligen är skillnaden på en Tinker och Irisch cob?? är det samma ras? varför finns det isåfall två namn på den ...
2
Svar
22
· Visningar
5 436
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar