Irish cob eller tinker?

Sv: Irish cob eller tinker?

VAD precis betyder Tinker?
Tinker kommer från det irländska/gaeliska ordet "tincéirí" som i sej betyder "person som arbetar med tenn", så det är ganska så oskyldigt.
Men idag används tinker som ett skällsprd på Irland. Säger du ordet tinkerhäst på Irland lär du få en snyting som heter duga.

Knackers, tinker, kalla dem vad du vill.....men travellers är inte speciellt förlåtande när det kommer till att kalla dem för olika namn.

Stopp å belägg..
Även om jag är en aktiv "IC-anhängare" så ska vi inte glömma att Tinkerhäst numera är ett vedertaget rasnamn här i Sverige och i delar av Europa.
Så bara för att någonting har ett etablerat namn så är det helt ok att det diskriminerar andra människor....ursprungsuppfödarna till rasen du så mycket tycker om?????????

Det är inte ok att kalla Irish Cob för tinkerhäst, precis som det inte är ok att kalla en svart person för nigger, en invandrare till Sverige för svartskalle eller zigenare för tattare eller tjuvar.

Tyvärr bygger tinkerhästens namn på okunskap från köparna, men först och främst på att travellers har dåligt rykte på Irland och att handlarna som har sålt hästarna har kallat dem för tinkers, knackers etc. Det är inte ok!!
Travellers gjorde från början inte några affärer med européer, eftersom de inte ens fick ha någon inkomst från den irländska myndigheten.
Titta på historian och titta på hur dessa människor är behandlade innan du vågar dej på att kalla hästarna för tinkerhästar.

Vilken "ras" är det som heter Gypsy Vanner på engelska då? Är det tinkern?

*suck*

Jag vet mkt väl att det är ett skällsord,likväl som att det finns många ord som har fler betydelser.Ursprungsordet är ju som sagt inte ett skällsord,så varför skall man då haka upp sig så hiskeligt?

Arab är också ett skällsord,och ett rasnamn och en folkgrupp ;)

Personligen skulle jag gärna se att alla hästar var Irish Cobs,men nu är det inte så,och jag accpeterar och respekterar bägge föreningar.

Ursprungsordet är ju som sagt inte ett skällsord,så varför skall man då haka upp sig så hiskeligt?
För att människorna som kallas för tinker inte upplever det som någonting trevligt!!
För att man har bättre människosyn och respekt än att bara rycka på axlarna och säga strunt samma.

Arab är också ett skällsord,och ett rasnamn och en folkgrupp ;)
Hur fick du arab till att vara ett skällsord?

Men nu har nog det här blivit en "rasist tråd"! Sitter bara här å funderar. .......
Tinker, har det alltid varit ett skällsord eller har det utvecklats till det?
Sitter å tänker på ordet Neger, det var från början en rasbeskrivning (en som är svart) = Negroid. Men det är klart att om man helatiden säger negerjävel, så får det en dålig klang.

*en funderande* Maria

Precis,i de områdena jag bott och rört mig i här i Sverige och utomlands så har arab(likväl som turk också varit) varit skällsord för många grupper av folk.
Precis som Tinker är i irland.Och som tydligen neger har blivit så pass mkt så vi inte ens får ha kvar negerbollar som negerbollar osv..

Hur som haver,så är det ändock ett vedertaget rasnamn på en hästras som finns i europa och kommer säkerligen så vara också.Och ärligt,hade inte JBV av ngn anledning godkänt IC i Sverige så hade vi bara haft Tinker här som ras.
Det är dessutom samma person som startat upp bägge föreningarna..

/Mirre,som själv är förvånad över att jag försvarar namnet Tinker då jag själv håller på aktivt inom IC-föreningen

Fast jag vill hävda att tinker har ett hägre värde än arab eller turk. Turkarna och araberna kallar sej för just turkar eller araber, medans tinker är ett skällsord för travellers.
Visst kan man säga turk-affär eller någonting liknande och det är inte bra. Men ordet tinker är enbart otrevligt. Det beskriver ingenting mer än ett negativt synsätt.

Jag tycker oavsett att det är enormt respektlöst att kalla en hästras för tinkerhäst i alla fall. Jag mår nästan dåligt utav det och jag är ingen traveller.
Jag tycker riktigt synd om dem som är travellers som vet om att de i andra länder kallas för tinkers, knackers etc. :crazy: Stackars människor!!

Kalla hästarna får vad ni vill, men ha det i åtanke att det inte är speciellt trevligt.

Fast ska man hårddra det hela så har de inte hetat Irish Cob så länge heller,och det är vanligare att man får fråga/söka efter Gypsy Cob,Gypsy Vanner,Coloured Cob osv om man letar häst på Irland

Nu slutar vi tjafsa om vad man ska kalla hästarna för!

(Vill ramonarunds att man ska sluta kalla dem för tinker så får hon nog börja hos rasföreningen, för rasen heter Tinker här, oavsett vad hon anser om lämpligheten med detta.)

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
533
Senast: Nikan
·
R
Hundhälsa Jag funderar på det här med hanhundar och löptikar, och vad det är som gör att hanar kan reagera så väldigt olika. Vi har fyra hanar i... 2
Svar
32
· Visningar
1 274
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 555
Senast: mamman
·
Hästvård Vi har blivit med arbetshäst! I alla fall är det så det känns. :confused:O_o:cool: Damen i fråga är ca 140 cm hög på det stället där... 2
Svar
20
· Visningar
1 855
Senast: Capybara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka