Irish cob eller tinker?

mariajonsson

Trådstartare
Jag vet att det finns två olika föreningar, men är det samma ras eller inte? Varför säger man det ena eller andra? Någon skillnad borde det väl vara, eller....?

Maria

Sv: Irish cob eller tinker?

visst är det konstigt.Jag har fått den uppfattningen att det enda som skiljer är människorna som driver föreningarna,rätta mej om jag har fel.På Irland finns ingen hästras/modell som kallas Tinker

Nä precis, inte finns det någon ras på Irland som heter Tinker. :confused: Men nog måste det väl finnas duktiga människor här som kan skingra mina dimmiga funderingar. :idea:

maria

Tror det var så att Irland fick öppna en huvudstambok för en hästtyp som romerna använde, som döptes till Irish Cob.
Holland ansökte om att öppna en huvudstambok för en hästtyp som romerna använde, Tinker.

Och som kännt faktum är det flesta föreningar i Sverige slagsmålsbenägna och kommer ju såklart inte överrens om vilket som är det rätta namnet på rasen och vem som har rätt till vad...

Något i den stilen är det... :p

Så det är med andra ord samma hästras, men inte samma hästras! :idea::D Jag förstår vad du menar men jag känner mej fortfarande väldigt förvirrad. Om jag har en Tinker kan jag byta förening då och lika väl regga den som Irish cob? Ska dom se ut på samma sätt? Om jag "korsar" en Tinker med en IC vad får jag då?

Frågvisa Maria

Ungefär ja... :p

Eftersom det transporterat en massa hästar från Irland hit och dit har den spridit sig...
Och det innebär vissa problem som sagt.

Jag tror de försöker hitta på olika saker som ska dela rasen så att säga.
Dock tycker jag Tinkersällskapet framstår mer informativt och har ett bättre upplägg.
Men det handlar ju nu de första åren om rastypning, dvs, att hästen är en typisk IC el. Tinker.

Jag tror att det var så att en av föreningarna accepterar den enas hingstar som blir godkända men inte tvärtom, tror det var tinker som acceptera IC... Inte säker dock.
Men korsningen blir en Irish Tinker :angel: :D
Nä, tyvärr kan jag nog inte svara på den frågan riktigt...

Ingen utav föreningarna godkänner den "andres hästar" utan rastypning.
Än mindre godkänns hingstarna rakt upp och ner.Som exempel så var det 4 godkända Tinkerhingstar som visades på IC-Riks i våras,varav två kom enl. de ravisa kraven upp i godkända 40 p. för att kunna få användas inom IC-aveln.

De flesta hästar kan dubbelreggas,dvs reggas i bägge föreningar men det finns undantag.

Betäcker du ett reggat IC-sto med en reggad Tinkerhingst,så ja,det är en korsning tills fölet rastypats in i den förenign man själv valt som huvudförenig.
Dock är de flesta,inte alla,men de flesta hingstarna är dubbelregistrerade men då ska du också kolla med hingsthållaren om h*n har betalt betäckningslicensen i bägge föreningar om du vill ha det blivande fölet reggad i "den motsatta" som hingsten är reggad (och kanske godkänd i)

Nu har man fått svar på de frågorna man alltid undrat över, då jag aldrig sett nån skillnad på Tinker o IC trodde jag att jag var helt dum i huvudet när jag misstänkte att det var samma ras.

Hur är det egantligen med vår fölunge som har en IC/Tinker korsning till pappa o Danskt Warmblod som mamma (tjuvbetäckning o vi visste inte om att hon var dräktig)? Är hon en Tinker korsning-, IC korsning- eller Tinker/IC korsning m. halvblod? Vart kan man regga henne nånstanns? Någon som vet?

Vem är pappa till henne,(pm'a om du inte vill skriva ut det här)? Vilken förening har pappan sina registreringspapper i?
(Och tyvärr,är det i Tinkerföreningen så har de inget korsningsregister än,men det har IC-föreningen)

Är pappan oregistrerad,så är det en rastypning in i IC-föreningens korsningsregister om man vill ha pass därifrån,men beroende på hur mkt dk-vbl som slagit igenom så har det också sina begränsningar,för man måste upp i ett visst %-tal "synlig" IC (alltså kallblodsinslag) för att komma in i korsningsregistret.

Är pappan reggad IC så kan fölungen reggas i korsningsregistret.
Är pappan reggad Tinker så kan den rastypas in som IC-korsning

Blev det svamligt å snurrigt nu? :o

Senast ändrad:

Nu har man fått svar på de frågorna man alltid undrat över, då jag aldrig sett nån skillnad på Tinker o IC trodde jag att jag var helt dum i huvudet när jag misstänkte att det var samma ras.
Men så kul att du också trodde att du var dum i skallen! :D Det känns alltid bättre att veta att man inte är ensam. :p

Hur är det egentligen med vår fölunge som har en IC/Tinker korsning till pappa o Danskt Warmblod som mamma (tjuvbetäckning o vi visste inte om att hon var dräktig)? Är hon en Tinker korsning-, IC korsning- eller Tinker/IC korsning m. halvblod? Vart kan man regga henne nånstanns? Någon som vet?

Skulle tro att hon kan reggas som en ICC, Irish cobb cross. Men jag är inte hundra. Jag har vårt hblsto på betäckning hos en IC hingst. Och som jag fattar det så kan fölet reggas som ICC.

(Såg nu att amkm var snabbare på tangenterna)
Maria

Senast ändrad:

Skulle tro att hon kan reggas som en ICC, Irish cobb cross. Men jag är inte hundra. Jag har vårt hblsto på betäckning hos en IC hingst. Och som jag fattar det så kan fölet reggas som ICC.

Maria

Riktigt så enkelt är det ju inte.. ;)
Du har ditt sto hos en vad jag förmodar är en reggad (och om jag gissar rätt på hingst även godkänd) IC-hingst.
Ja då kan du regga fölungen som ICC,men det är ju för att där vet man att pappan är IC och då blir fölet automatiskt 50% IC.

I andra fall,är det precis som jag skrev i ett tidigare inlägg..
;)

Men vilken jungel! :eek: Jag blir helt yr i skallen. Men jag lär mig säkert nåt av den här karusellen.

*glada å tacksamma* Maria

Senast ändrad:

Tror det var så att Irland fick öppna en huvudstambok för en hästtyp som romerna använde, som döptes till Irish Cob.
Holland ansökte om att öppna en huvudstambok för en hästtyp som romerna använde, Tinker.
Nej, det där stämmer inte riktigt.
Det finns inga romer på Irland, däremot finns det en folkgrupp som man i folkmun och som sej själv kallar sej för "travellers". De är de "riktiga" irländarna och är ett rundresande folkslag (nomader mer eller mindre). De kallar sina draghästar för cobs.

Tinker är ett fult ord som används för dessa travellers, precis som man i Sverige skulle kalla invandrare för svartskallar.
Tinker är ett mycket otrevligt ord som ingen vettig människa som kan någonting om Irland eller dess historia skulle använda.

När resten av Europa började intressera sej för dessa cobs, hade tyskarna och holländarna en helt annan bild av vad en cob var och kallade istället hästarna för tinker hästar.
Det är som att vi skulle kalla alla araber för svartskallehästar, någonting jag tror att de flesta araber (människor) och arabuppfödare skulle vara tveksamma emot.

Snälla, sluta kalla Irish Cobs för tinkerhästar, det är verkligen inte trevligt!!

Men det blir ju lite svårt att sluta kalla dem för tinkers...
Eftersom tinkersällskapet är en godkänd förening och många hästar redan är reggade där...

VAD precis betyder Tinker?

Jag vill också veta vad innerbörden av ordet tinker är på Irland? För som jag lärt mig, och utan att blanda in hästraser i det, så en tinker var/är en kringresande som handlar med kastruller och pannor osv. Dvs de kringresande som for omkring och sålde kopparföremål, kastruller, pannor osv?

Snälla, sluta kalla Irish Cobs för tinkerhästar, det är verkligen inte trevligt!!

Stopp å belägg..
Även om jag är en aktiv "IC-anhängare" så ska vi inte glömma att Tinkerhäst numera är ett vedertaget rasnamn här i Sverige och i delar av Europa.
Här i Sverige är Tinkerhästföreningen större än Irish Cob-föreningen och om dessa två föreningar övht ska i framtiden kunna få till med mycket mera samarbete så ska vi också acceptera att läget är som det är nu.
Jag finner ingen som helst anledning till att racka ner på vare sig namnet eller nån utav föreningarna,man måste ju som varje enskild person sätta sig in i det hela och situationen främst här i Sverige innan man ens kan förkasta den ena föreningen.

Så fram för mer aktiva hästägare som vill jobba för rasen/erna och föreningen/arna istället för småtjafsa om saker och ting.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
533
Senast: Nikan
·
R
Hundhälsa Jag funderar på det här med hanhundar och löptikar, och vad det är som gör att hanar kan reagera så väldigt olika. Vi har fyra hanar i... 2
Svar
32
· Visningar
1 274
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 555
Senast: mamman
·
Hästvård Vi har blivit med arbetshäst! I alla fall är det så det känns. :confused:O_o:cool: Damen i fråga är ca 140 cm hög på det stället där... 2
Svar
20
· Visningar
1 855
Senast: Capybara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka