nullo-modo

Trådstartare
Då min morbror vill att jag skall använda Irco mena till mitt sto nästa år så vill jag veta allt om han eller snarare om vad han har lämnat hans starka och svaga sidor i aveln mm

Vet att han är död sedan länge men att han finns på fryst, bör jag vara orolig att det inte tar sig.
Hon är nästa år 15 och har haft ett föl tidigare som nu är 5år och då tog hon sig på en brunst.

Kram

Sv: Irco mena

av vad jag har hört så ska han ha bra simmare... men sen är det ju alltid en risk med fryst

Tror att Zara här inne på buke har iallafall2 eller 3 hästar med IM i stammen och de är riktigt fina tycker jag!!!:love:

Varför tycker din mobror att du ska ta just IM? Nyfiken blev jag iaf :)
Min vän har haft åtminstonde en avkomma. Trevlig individ men inte sådär jättebra teknik eller så. Trodde det skulle bli bättre med tanke på att han själv var riktigt bra på den tiden...
Ingen avkomma jag har sett efter honom har jag tittat på sådär med höjda ögonbryn. Brukar iofs bara följa 4årschampionatet, och breeders, scandinavian open...
MEN din kan ju bli superbra ändå :) Jag menar absolut inte att man inte ska prova. Jag själv hade kanske inte valt så dyr hingst om jag inte hade velat det till 100% själv- om det inte finns en bra anledning :)

Ingen avkomma jag har sett efter honom har jag tittat på sådär med höjda ögonbryn. Brukar iofs bara följa 4årschampionatet, och breeders, scandinavian open...
MEN din kan ju bli superbra ändå Jag menar absolut inte att man inte ska prova. Jag själv hade kanske inte valt så dyr hingst om jag inte hade velat det till 100% själv- om det inte finns en bra anledning

Du kan gå in på BLUP.SE och Läsa om Irco Menas avkommor innan du uttalar dig så fatalt okunnigt!:devil:

Han Har ett BLUP på 157 i Hoppning och iom det är han bland Sveriges bästa avelshingstar, avkommestatistiskt sett!!! Han har många framgångar i Championaten med sina avkommor både i Breeders och i Falsterbo, unghäst klasser samt i Svår hoppning!

Irco Menas fader, Irco Marco har varit en av de ledande avelshingstarna i Sverige avkommemässigt sett i många år tillsammans med Cortez, Robin Z och Irco Mena:D

Irco Menas helsyster Marcoville var 6:a i OS med Maria Gretzer, Ytterligare en helsyster tävlar Svår Internationell hoppning (minns inte namnet just nu..), Maria ägde och tävlade henne innan hon såldes utomlands.

Feliciano är en son till Irco Marco, Hip Hop är en son till feliciano ...Irco Marcoblodet är mycket bra för Svensk hoppavel och hargjort att vi skall Tacka Ann och Lars Gustavii som tog in honom till Sverige och kämpade för att han skulle bli godkänd!!!

Tala om Svenskt Avelsframsteg i hoppning via det blodet!
Många av Irco Marcos avkommor

Läs på innan du uttalar dig!!!

Senast ändrad:

Varför tycker din mobror att du ska ta just IM? Nyfiken blev jag iaf :)
Min vän har haft åtminstonde en avkomma. Trevlig individ men inte sådär jättebra teknik eller så. Trodde det skulle bli bättre med tanke på att han själv var riktigt bra på den tiden...
MEN din kan ju bli superbra ändå :) Jag menar absolut inte att man inte ska prova. Jag själv hade kanske inte valt så dyr hingst om jag inte hade velat det till 100% själv- om det inte finns en bra anledning :)

För att han tycker Irco mena var nått alldeles speciell (han är ostiopat och kollade igenom han några gånger under sin tävlingskarriär.)

Vet inte om jag vill använda han eller inte då jag inte vet vad hans svaga eller starka sidor är i aveln.

Kram

Ang sperman så har han kanon sperma, han får i princip allt dräktigt..

Han lämnar åt det mindre hållet i storlek, inga jätte hästar men inga ponnyer, de flesta jag sett har varit runt 165cm vilket är rätt lagom i mina ögon. Överlag så brukar de vara av lite omodern typ, dvs lågställda men brukar ha genomgående bra temperament och lysande hoppteknik.
Hans egna, syskons och hans avkommors resultat talar för sig själva.

Jag hade gärna använt honom på mitt ena xx sto som tyvärr inte är i livet längre, hennes dotter har jag dock kvar så henne kan jag mycket gärna tänka mig att lägga IM på. Han är en gammal favorit hos mig.
Tror även en Irco Mena unge är ganska lättsåld om det är så att man vill sälja avkomman.
Han är fortfarande populär och jag tror att många intressenter finns oavsett möderne i princip. Sen att IM ihop med bra möderne skulle generera mer pengar. självklart men ändå är han så välkänd att säkert en del gör avkall på det.

Jag har betäckt tre gånger med irco och det har tagit sig på första alla gångerna. sperman är outstanding. Har nu bara en avkomma kvar och den blir inte så stor som sina syskon, ja nu är hon bara ett år så slutmåttet kan jag inte sia om. Men för åldern är hon något mindre än övriga i syskonskaran. Hon har ett gott psyke, otrolig hoppkapacitet och är rörlig och kan länga och korta sig. Men som sagt, hon är bara åring så hur hon ser ut om några år kan jag inte garantera.

Vet också att ircoavkommor har en tendens till att vara något sena vilket gör att man inte ser så många på treårs och kvalitets. Men den som väntar på något gott :angel:

Jag har betäckt på Robin Z -XX möderne samt Calido -Calando möderne.

Gira:banana:

+ Girasol.

Då behöver jag kanske inte oroa mej för att han går på fryst :).

Och om avkomman är sen gör inte mej så mycket då jag inte planerar en försäljning fören avkomman är äldre.

Tack och kram

IM är en av mina absoluta favorithingstar, inte för att jag har något sto eller är särskilt insatt i avel. Dock så har alla IM-hästar jag träffat varit väldigt trevliga i temperamentet, samarbetsvilliga och glada, med en riktigt bra hoppteknik. Som små katter över hindrena. Men som några redan sagt i tråden har dom inte varit de största hästarna utan snittar mer runt 160-165cm.

Men en annan fråga är ju också.. Vad har du för sto?

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 880
Senast: Anonymisten
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
20 716
Senast: Lobelia
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 270
Senast: mars
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 112
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka