T

todde

Våran ponny har kotledsproblem. Har blivit kollat flera gånger o sprutat i leden o.s.v Nu har han fått Irap ! Har funnits i ca 1 1/2 år i Sverige. Någon som har erfarenheter av detta ?

Sv: Irap

Har aldrig hört talats om det men skulle va intressant att höra, min har oxå behandlats för kotledsproblem, dock med kortison bl.a...

Jaha då är man ganska ensam om detta tydligen. Detta används även för människor. Försäkringsbolaget har ännu ej godkänt denna metoden iallafall mitt försäkringsbolag. Enligt kliniken som är någonstans vid söderåsen här i skåne så har nära nog 95% blivit bra när de inte svara på typ cortison osv. Man tar lite av blodet o blandar i detta så att kroppen självläkar ut inflamationen (enkelt förklarat). En metod ifrån USA som bla har använts mycket på gallopp hästar. Tycker att detta är så pass intressant att jag var tvungen att gå ut med detta, för jag tror många hästar döms ut i onödan (märk väl tror) kanske det kan ge någon ett hopp. Vill någon ha namnet på kliniken så skicka ett PM

Våran ponny har kotledsproblem. Har blivit kollat flera gånger o sprutat i leden o.s.v Nu har han fått Irap ! Har funnits i ca 1 1/2 år i Sverige. Någon som har erfarenheter av detta ?
Wow, det låter ju jättebra! Berätta hur det har gått för din häst sen! Som sagt, man får lite mer hopp!...

Jag är nyfiken!...har du märkt nån förbättring än?

Jag är nyfiken!...har du märkt nån förbättring än?

nu är han inte halt på böjd spår, så visst har det hjälpt :) ska tillbaks
tlill vetrinären en gång till för kontroll. Har börjat skritta honom nu sen får vi se om han håller till hoppning när den tiden kommer.

Inte var det billigt men runt 8000 tusen. Nu hade vi ju tur att det reagerade så fort.

Hur har det gått med din häst än så länge? Har du varit på återbesök?

Ja jag var där i måndags inte halt då heller:banana: Så nu har vi fått ett uppstartningsprogram , ska på återbesök om ca 6-8 veckor. Detta är väldigt spännande , inget annat har fungerat !

Vad jag har förstått så är detta inte helt lagligt i sverige att göra, men det kan ju ha ändrats sen jag hörde nåt sist.

Jag bor nära en klinik som jag alltid åker till med mina hästar och det har jag gjort de senaste 3 åren. Han sprutar bara hästarna med deras eget blod. Jämför jag tuppkam-cortison med blod så tycker jag nog att blod har mycket bättre läkningsförmåga.
Som jag har fått det förklarat för mig av vet. är att blodet är en indikator för det skadade stället att läkningsprocesssen skall börja och dessutom finns det celler i blodet som inte har förutbestämt vad de ska bli och kan bli då reparera det som behöver läkas.

Finns väl bättre sätt att förklara detta på, men ungefär så har jag fattat.

Han tar 500kr + moms för varje behandlingstillfälle, så det är ju inte precis dyrt.

Vad jag förstått så har han hållit på med detta i många årtionden, han är inte precis purung. Framförallt är det travhästar som åker dit från hela sverige. Träffade även på folk från Norge en gång när jag var där.

Så det är inte nytt i sverige.....

Fast detta är nog inte samma sak!
Låter mer som någon form av blistring. Detta har varit förbjudet på en del användningsätt till och från.

Det är nog sant. Jag läste inte så noga tyvärr eftersom jag har lite mycket på jobbet att göra.

En kul sak är att han berättade att när han började för hundra år sedan så använde han nåt preparat han beställde från utlandet som skulle blandas i något annat preparat för att det skulle vara så stor effekt som möjligt. Vid ett tillfälle var preparat från utlandet försenat och han funderade på vad som skulle kunna funka att blanda ut med istället. Så han tog lite av hästens blod eftersom han visste att det var ofarligt. Effekten blev mycket bättre än det han använt tidigare och förstod då att blodet spelade stor roll. Sen dess har han bara använt blod med bra resultat. Och är inte det eg. det bästa och naturligaste?

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 430
Senast: Zetly
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 238
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Freyr har ”lindrig hovröta” som dock nyligen förvärrades något. Iaf har vi tagit av skorna och han är verkad. Vi sprayar med...
2
Svar
26
· Visningar
1 246
Senast: Tossa90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar