Sv: Irap

Det är ett examensarbete från veterinärprogrammet på gång om detta, där har man sett vissa positiva effekter av denna behandling, så forskning pågår. :)

Ja, min hovslagare berättade att han hade en kompis som skrev om IRAP och det han hade kommit fram till hittills varit positivt. Är det någon du känner vore det kul om du kan fråga lite. Hittade en del på Internet innan vi började behandlingen och det såg bra ut. Kom precis på att jag kan leta på Pub Med nu när jag pluggar. Ska se om jag inte kan hitta nåt.

Nu kan jag bara säga att i min hage ser det väldigt bra ut för dagen!:laugh:

Sen får vi se hur det ser ut när jag börjar begära något av den proppmätte också.:angel:

Liten uppföljning.

Var tillbaka förra måndagen och vet. var jättenöjd. Så nu var det bara att sätta igång och träna. Men för säkerhets skulle ville jag vaccinera så Sune var nyvaccad när vi åkte in till alla snoriga travare på Jägers. Så han fick vila till i lördags, då åkte vi in till Jägers och travade ett varv på Ascot och sen cantrade (Ja, hoppade handlöst då) ett varv. Han har alltid känts fin på banan ocheftersom han knappt landade på ett helt varv är det svårt att uttala sig om hur han kändes.:devil:

I vicket fall var han kall och torr i benen i söndags och såg otroligt fin ut när jag longerade honom i går. Och det brukar han inte göra!:angel:

Så nu sitter jag och velar om jag ska åka in idag när det bevisligen är fint väder eller vänta till i morgon - som jag egentligen vill.

Hej
Jag har just blivit erbjuden denna behandling av mitt försäkringsbolag till min häst som har dubbelsidig kotledsinflammation fram.
Han tålde inte cortison så det finns inte mycket annat att erbjuda.
Han har provat med medicinsk fång som påföljd .
Han står på boxvila för att röntgas i början av nästa månad igen och har han inte hovbensrotation då så är det irap som gäller.
Försäkringsbolag som betalar ut detta just nu är Sveland och If.
Jag hoppas de andra följer efter deras exempel.
Jag hade tur jag hade Sveland!

Hmm, har inte ens funderat på att få ut det på försäkringen. Sune har if,
tror jag, och dom har varit väldigt generösa tidigare.

I dag är stackarn blockhalt, trampade av sig en sko i förrgår och hovisen hade inte möjlighet att komma igår så han har gått barfota på knögglet och det är inte skönt. Det hände när jag gick fort med honom i tisdags så jag hoppas verkligen att knät är OK. Han kändes jättefin trots att skon var lite på flajen:laugh:

Om han repar sig när skon kommer på ska han starta nästa söndag på Täby.

*kl*

Väcker liv i den här tråden igen, den är ju inte jätteoaktuell ändå.

Min häst ska få Irap behandling. Vi var inne den 23/2 och då hade hon kotledsinflamation på 3:e benet. Det här är 3:e gången hon får inflamationer så vi var inte sö hoppfulla på att försäkringsbolaget ville göra mer, men dom skulle göra ett testa på ngr hästar så min fick vara med :D
Vi hade egentligen tänkt låta henne vila sig frisk och ska betäcka henne i år, men vi testar den här behandlingen för det är ju bra om hon är så frisk som möjligt när hon ska betäckas. Då kan man ju försöka hålla igång henne lite.

Idag vi vi iafa inne och tog blod från henne (Testade började inte förren 1/3 så veterinären ville inte fresta på bolaget och ta blodet tidigare) och nästa måndag ska hon behandlas i tre leder. Det som dom fick ut idag kommer räcka till två behandlingar/led.

Jag har aldrig hört talas om detta tidigare men är verkligen bered att testa nya metoder när det känns som man gjort allt.

Det har funkat fantastiskt bra på min Sune. Hans knä är som i nyskick och han svävar runt i hagen:angel:

Satte igång honom och startade en gång på Täby men där gillar han inte startboxarna så han tappade massor i start och nu får det va så. Gitter inte sitta och åka 130 mil för att han ska bära sig åt som en idiot. :devil:

Sen har det bara varit is och snö så han har inte gjort något ansträngande.

Vilket försäkringsbolag har du? Har inte ens funderat på att kolla om dom vill betala. Men det vore ju skönt att få tillbaka lite pengar!

Hittade denna tråd när jag sökte på IRAP. Blev precis idag rekommenderad av min veterinär att prova IRAP på mitt sto som stått nu i 4 månader med en hovledsinflammation som inte läker ut. Kul att se att IRAP verkar fungera för så många!

Det låter som om man sätter igång hästen ganska snabbt efter behandlingen - stämmer det? Jag hade nämligen planerat att låta henne vila ett år (betäcka), men om behandlingen tar kanske inte det behövs då??

Tyvärr har jag Agria, men veterinären skulle ringa till dem och kolla. Är det någon som vet att Agria definitivt inte ersätter IRAP?

Jag har inte fått tummen loss och kollat med min försäkring men det borde jag göra I MORGON!

Jo, jag fick rådet att sätta igång hästen snabbt som attan men jag kan inte tänka mig att det skadar att vila. Sune var OK när han startade men sen har han fått vila på grund av snö och is och knät har bara blivit bättre och bättre. Man behöver inte boxvila precis men jag skulle tro att det räcker med vanlig motion.

Kan ju uppdatera eftersom vi var på återbesök igår. Tyvärr var det inte så bra som vi hoppats trotts att veterinären verkade rätt postetiv ändå.

Hon behandlade i höger bak och båda fram. Ena frambenet var bra, det andra lite bättre men inte helt bra, men bakbenet hade blivit sämre (och det var där som det var minst från början) Då har hon ändå stått i 4 veckor (2 innan behandlingen och 2 efter behandlingen).
Så hon fick sina två sista IRAP-sprutor fram och tupkam bak och återbesök om 3 veckor. Är hon inte bra då så är frågan vad man kan hitta på mer...

Btw så får jag iafa skritta uppsutten nu :banana:;)

Hur många gånger är hon sprutad? Sune behandlades 5 gånger i bägge ledavdelningarna och sex gånger i den ena. Din kanske behöver en omgång till. Du får flörta till det med Folksam!:angel:

5-6 behandlingar, låter som om det kan bli dyrt om försäkringsbolaget inte ersätter... Å andra sidan, vad gör man inte för att få hästen frisk!

Jag har läst lite mer om metoden, och kan tänka mig att det krävs motion i början för att få igång blodgenomströmningen och läkningen ordentligt. Men efter en period med lättare motion borde det ju funka att ställa av för säkerhets skull.

Antalet behandlingar beror på hur många doser IRAP man får av blodet som dras. Eftersom Olympus häst hade så många olika problem blev det många ställen som skulle behandlas och doserna räckte inte till mer än två tre behandlingar om jag har förstått det rätt. Eftersom Sune bara behandlades i knät räckte IRAPen till fler gånger och - antagligen - bättre resultat.

Om din häst bara har en hovledsinflammation kommer IRAPen att räcka till fler behandlingar.

Får man fråga vad det kostade totalt med Sunes IRAP behandling?

Måste förbereda min ekonomi och min sambo...

Själva IRAPen kostade ungefär 7.000 kr. Billigt!:bow:

Tänk på vad mycket dumt man hade kunnat göra för pengarna, brutit benet i Val d'Isere, blivit matförgiftad i Indien, blivit bestulen i Paris' Metro, kvaddat bilen på autobahn. Ja, tanken svindlar!:angel:

Nu fick jag stanna hemma i lugn och ro i stället!:)

Tack! 7.000 är absolut överkomligt, handlar bara om prioritering som sagt.:)

Men sen tillkommer kostnad för injicering, hältkontroll på återbesök etc? Det brukar ju kosta 2000 bara man sätter foten på en klinik.:(

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 430
Senast: Zetly
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 238
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Freyr har ”lindrig hovröta” som dock nyligen förvärrades något. Iaf har vi tagit av skorna och han är verkad. Vi sprayar med...
2
Svar
26
· Visningar
1 246
Senast: Tossa90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar